Inte fått utlovad garanti

Permalänk
Medlem

Inte fått utlovad garanti

Hej!

Köpte tidigare i somras en Dell U2410 av en medlem här på forumet.
I annonsen så skrev han klart och tydligt att 3 års garanti ingick. Jag frågade honom om det för att vara säker också.
Jag får hem skärmen och tänker att jag kollar med Dell hur det är med garantin om jag köpt begagnad. Bara för att så frågar jag även hur lång garanti jag har kvar, på serienumret då alltså.
Får som svar att jag bara har garanti till den 18 November i år.
Nu tänker ni kanske att jag är lite "bitchig" som klagar över detta, men om skärmen går sönder så har jag alltså ingen garanti. Killen på Dellsupporten (som för övrigt var väldigt trevlig och bra) sade att garantitiden kunde förlängas om jag hade ett kvitto som tyder på ett senare datum eller om jag fick namnet på personen som köpte skärmen så att dom kunde kolla i deras orderhistorik.

Jag har försökt i flera månader nu med att få tag på killen. Via forumet, mail samt telefon. Har ringt flertalet gånger utan resultat, skickat sms. Numera har hans telefonnummer försvunnit från telefonen synd nog. Jag har inget namn på killen. Killen har varit inloggad här på forumet efter att jag har skrivit till honom, men inte fått något direkt svar.
Det senaste jag fick som svar var att han var på semester och skulle höra av sig när han kom hem. Förstår inte varför jag inte kunde få hans namn bara...

Min fråga är nu... Hur ska jag lösa detta? Vill ju ha den garantitid jag har blivit lovad, eller iaf två år från köpedatumet.

Jag har valt att inte nämna användarnamnet på killen ännu, men kan överväga att göra det för att försöka "locka fram" ett svar. Börjar bli riktigt le faktiskt då man skickat 3-4 mail, ringt ~10 gånger samt nästan spammat sönder hans profil samt pm-mapp här på forumet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Du fick inget kvitto av han ?

Det är väl inget du kan göra. Får du inget kvitto vid köp så får du hoppas på att han håller vad han lovar, vilket han inte gjort.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Du fick inget kvitto av han ?

Det är väl inget du kan göra. Får du inget kvitto vid köp så får du hoppas på att han håller vad han lovar, vilket han inte gjort.

Nej, jag fick inget kvitto. Men serienummer har jag.
Jag tolkade säljaren som seriös då han varit med här på forumet ett bra tag, har en youtube channel med typ 4500 subs och hade en del väldigt fina gallerier.

Jag vet ju var han bor (eller iaf bodde då han nämnde förut att han var mitt i en flytt). Och kan ju alltid hänga ut honom här på forumet som oseriös säljare...

Edit: Fick ju inget kvitto för det var en sponsorskärm han sålde mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Garanti överlåts inte till ny ägare.

Så med andra ord Bara för de står X antal år/månaders garanti så har du typ sällan rätt till garanti. Det är om du skickar direkt till företaget eller kan hitta någon information om att de har dragit tillbaka en serie med något fel som du må/kan få ny/reparerad produkt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Garanti överlåts inte till ny ägare.

Så med andra ord Bara för de står X antal år/månaders garanti så har du typ sällan rätt till garanti. Det är om du skickar direkt till företaget eller kan hitta någon information om att de har dragit tillbaka en serie med något fel som du må/kan få ny/reparerad produkt.

Killen jag pratade med på supporten sade att om jag fick något fel nu innan 18:e November så var det bara att höra av sig så skulle han hjälpa mig att byta ut den. Så jag ser det som att jag fortfarande har garanti (Dell är ju inget lolföretag direkt).

Citat:

Skulle det dyka upp något problem med den så kan du bara svara på det här mailet för då har du mailhistoriken tillgänglig. Om jag ska va helt precis, 18/11/2011 e det senaste vi kan ge garanti på den utan kvitto/order på senare köps/säljsdato. Men då har du en lösning tills dess om något skulle gå fel.

Detta var det senaste han på supporten skrev till mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att personen varit inloggad här på Sweclockers i natt. Utan att ge mig något svar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Nej, jag fick inget kvitto. Men serienummer har jag.
Jag tolkade säljaren som seriös då han varit med här på forumet ett bra tag, har en youtube channel med typ 4500 subs och hade en del väldigt fina gallerier.

Jag vet ju var han bor (eller iaf bodde då han nämnde förut att han var mitt i en flytt). Och kan ju alltid hänga ut honom här på forumet som oseriös säljare...

Edit: Fick ju inget kvitto för det var en sponsorskärm han sålde mig.

Men serienumret kollade du väl när du va hemma eller ? kanske han sa att det var en sponsorskärm bara för att slippa ge kvitto ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Men serienumret kollade du väl när du va hemma eller ? kanske han sa att det var en sponsorskärm bara för att slippa ge kvitto ?

Kollade serienumret när jag var hemma, ja.

Har iaf snokat reda på lite info om killen nu. Synd att jag bor så långt ifrån Stockholm, annars hade jag gjort ett hembesök och frågat hur det står till med honom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Måste man inte ha ett kvitto för att få utnyttja garantin?

Och förresten... att garantin inte överlåts till den som köper i andrahand. Förutsatt att namnuppgifter inte står på kvittot så spelar det väl ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Måste man inte ha ett kvitto för att få utnyttja garantin?

Och förresten... att garantin inte överlåts till den som köper i andrahand. Förutsatt att namnuppgifter inte står på kvittot så spelar det väl ingen roll?

Ingen aning. Men Dells support lovade ju garanti utifrån serienummer. Goodwill kanske?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Måste man inte ha ett kvitto för att få utnyttja garantin?

Och förresten... att garantin inte överlåts till den som köper i andrahand. Förutsatt att namnuppgifter inte står på kvittot så spelar det väl ingen roll?

Räcker väl med serienumret tror jag. spelar väl ingen roll vems namn som står på kvittot ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Hade en dust för ett par år sedan med DELL ang en laptop som jag bytte till mig av en polare.
Fanns inget kvitto men via serienummret fanns det garanti som täckte dom jobben som utfördes, moderkort, skärrm, hdd, dvd samt tangentbord.
Inga problem på det viset med DELL.

TS: jag lider med dig :/ även om du inte har problem nu, känner man sig blåst ändå.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amdmannen:

Hade en dust för ett par år sedan med DELL ang en laptop som jag bytte till mig av en polare.
Fanns inget kvitto men via serienummret fanns det garanti som täckte dom jobben som utfördes, moderkort, skärrm, hdd, dvd samt tangentbord.
Inga problem på det viset med DELL.

TS: jag lider med dig :/ även om du inte har problem nu, känner man sig blåst ändå.

Jo, det känns lite drygt.

Men har tagit reda på eventuell adress (iaf där han bodde i början av Juli) samt mail, sweclockers account, youtube account. Även tagit lite skärmdumpar på pm-historik osv.
Har eventuellt telefonnummer och namn också.

Har märkt att han är aktiv på youtube också. Försökt nå honom via där också.
Allt han behöver ge mig är hans namn eller ett kvitto.
Får väl försöka ta reda på vart han befinner sig och sedan ta tåget ner någon helg och prata med honom.

Förresten. Går det att få fram en gammal annons här på sweclockersforumet? Finns väl någon typ cache för sidor sådär? Datumet jag är ute efter är typ första/andra juli i år.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jo, det känns lite drygt.

Men har tagit reda på eventuell adress (iaf där han bodde i början av Juli) samt mail, sweclockers account, youtube account. Även tagit lite skärmdumpar på pm-historik osv.
Har eventuellt telefonnummer och namn också.

Har märkt att han är aktiv på youtube också. Försökt nå honom via där också.
Allt han behöver ge mig är hans namn eller ett kvitto.
Får väl försöka ta reda på vart han befinner sig och sedan ta tåget ner någon helg och prata med honom.

Förresten. Går det att få fram en gammal annons här på sweclockersforumet? Finns väl någon typ cache för sidor sådär? Datumet jag är ute efter är typ första/andra juli i år.

Inte så svårt att lista ut att det är DarkMx1000 du pratar om. Du skriver att du ev. har hans telefonnummer och namn, sedan skriver du att du behöver hans namn?

Har du adress är det bara att gå in på ratsit och kolla upp vem som bor på adressen. Antar att numret inte finns på hitta, annars hade du väl haft namnet redan nu.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att jag hade hans telefonnummer samt namn men var inte säker. Fått lite hjälp och verkar som att jag har fått fram ett namn iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Verkar vara en lurig kille det där förresten. http://www.youtube.com/watch?v=PC48borZkHI

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Vid alla andrahands försäljningar (vilket alla affärer mellan privatpersoner är) så försvinner ALLA lagliga kundrättigheter så som garanti,reklamation,etc då det ENDAST är den ursprungliga köparen som har den lagliga rätten till dessa.
Och det spelar ingen roll hur ny,gammal den köpta prylen är tex så kan du stå 1m utanför butiksdörren och köpa nåt av någon som har handlat nått för 30sek sen den LAGLIGA rätten förflyttas inte då heller.
Det kan gå att fixa som att den ursprungliga köparen lämnar in,tillbaks,rep,rek,etc men om man ska hårddra det så är det igentligen ett bedrägeri som utförs av den ursprungliga ägaren då denna ej äger varan längre.

Sen som dell nu har svarat så kan ju givetvis företagen själva sätta egna interna regler att garanti,reklamation,etc följer produkten istället för köparen MEN får dom för sig att skita i denna interna regel för just dig så har du inga LAGLIGA rättigheter att luta dig tillbaks på .
Så med andra ord är du helt och hållet utlämnad till företaget eller den aktuella person som tar imot dig i tele,mail,butik och kanske även den som öppnar paketet när det kommer in eller reperatören och har då någon av dessa personer en jävlig dag heller är ett arsle som inte vill hjälpa nån eller bara jävlas den dagen ja då står du där utan laglig hjälp i ryggen.
Och vi vet ju hur vissa personer,företag kan behandla kunder MED lagligt stöd bakom sig så det kommer alltid att vara osäkert att lämna in beg grejor.

Det är på grund av detta jag inte fattar hur väldigt många kan handla så förbannat mycket beg på nätet bara det är nån promille billigare än i butik.
Säskilt om man tar tex grafikkort,moderkort,cpu som är känsliga saker att handskas med då ESD kan uppstå väldigt lätt och att skadas i allmänhet av inkompetenta idioter så skulle jag ALDRIG köpa nått som inte är minst 50% billigare än vad en ny jämförbar vara kostar just nu (inte vad det kostade för 1år sen då det var dubbelt så dyrt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Vid alla andrahands försäljningar (vilket alla affärer mellan privatpersoner är) så försvinner ALLA lagliga kundrättigheter så som garanti,reklamation,etc då det ENDAST är den ursprungliga köparen som har den lagliga rätten till dessa.
Och det spelar ingen roll hur ny,gammal den köpta prylen är tex så kan du stå 1m utanför butiksdörren och köpa nåt av någon som har handlat nått för 30sek sen den LAGLIGA rätten förflyttas inte då heller.
Det kan gå att fixa som att den ursprungliga köparen lämnar in,tillbaks,rep,rek,etc men om man ska hårddra det så är det igentligen ett bedrägeri som utförs av den ursprungliga ägaren då denna ej äger varan längre.

Sen som dell nu har svarat så kan ju givetvis företagen själva sätta egna interna regler att garanti,reklamation,etc följer produkten istället för köparen MEN får dom för sig att skita i denna interna regel för just dig så har du inga LAGLIGA rättigheter att luta dig tillbaks på .
Så med andra ord är du helt och hållet utlämnad till företaget eller den aktuella person som tar imot dig i tele,mail,butik och kanske även den som öppnar paketet när det kommer in eller reperatören och har då någon av dessa personer en jävlig dag heller är ett arsle som inte vill hjälpa nån eller bara jävlas den dagen ja då står du där utan laglig hjälp i ryggen.
Och vi vet ju hur vissa personer,företag kan behandla kunder MED lagligt stöd bakom sig så det kommer alltid att vara osäkert att lämna in beg grejor.

Det är på grund av detta jag inte fattar hur väldigt många kan handla så förbannat mycket beg på nätet bara det är nån promille billigare än i butik.
Säskilt om man tar tex grafikkort,moderkort,cpu som är känsliga saker att handskas med då ESD kan uppstå väldigt lätt och att skadas i allmänhet av inkompetenta idioter så skulle jag ALDRIG köpa nått som inte är minst 50% billigare än vad en ny jämförbar vara kostar just nu (inte vad det kostade för 1år sen då det var dubbelt så dyrt).

Korrekt att lagen säger att garantin följer ursprungsköparen, dock är det många butiker som accepterar "andrahandsgaranti". Tex Komplett ändrade nyligen deras policy så att dom accepterar sånt, det gör även Inet, Dustin, Mediamarkt o andra. Ger tex tillverkaren 3 års garanti följer det i regel produkten och inte ursprungsköparen, men dem kan kräva org. kvitto.

Sen håller jag med dig angående beg. priser, men det är en hel annan sak.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

ring till skatteverket om du vill ha mer information om honnom, adress telefonnr personnr m.m
det har dem som skyldighet att lämna ut. Ratsit är också ett alternativ fast det kostar ju.

Får väl hoppas att din skärm håller bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på att TS redan har alla relevanta detaljer på säljaren hjälper väl knappast mer info?
Om man skall dra lite slutsatser av videon Rickard11 länkade har du köpt en skärm som han bluffat till sig, inte fått av någon sponsor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Verkar vara en lurig kille det där förresten. http://www.youtube.com/watch?v=PC48borZkHI

Hade jag vetat detta så hade jag aldrig köpt något från honom.

För att tillägga, jag är ganska skeptisk mot att köpa datorprylar begagnat. Men då jag fick skärmen för nästan halva priset så var det ganska svårt att motstå.

Kan förresten tillägga att jag bara fick skärmen och strömkabel, vilket inte framgick i annonsen. Man hade ju kunnat räkna med att iaf få en DVI/HDMI kabel samt kablar för USB.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tro't eller ej men har faktiskt fått tag på Bojan via youtube. Förhoppningsvis så lyckas han och jag lösa detta på ett bra sätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har snackat lite med honom idag och börjar närma en lösning. För nuvarande så tar jag tillbaka eventuella negativa saker om killen tills ärendet är löst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Verkar vara en lurig kille det där förresten. http://www.youtube.com/watch?v=PC48borZkHI

Då tror du fel då jag redan bevisat min oskyldighet till de jag tycker ska se den.Både FedEx kvitton mm samt mailet som han stolt visar upp. Som bara är halva delen för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkMx1000:

Då tror du fel då jag redan bevisat min oskyldighet till de jag tycker ska se den.Både FedEx kvitton mm samt mailet som han stolt visar upp. Som bara är halva delen för den delen.

Du kanske skulle be honom ändra/ta bort filmen då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Korrekt att lagen säger att garantin följer ursprungsköparen, dock är det många butiker som accepterar "andrahandsgaranti". Tex Komplett ändrade nyligen deras policy så att dom accepterar sånt, det gör även Inet, Dustin, Mediamarkt o andra. Ger tex tillverkaren 3 års garanti följer det i regel produkten och inte ursprungsköparen, men dem kan kräva org. kvitto.

Sen håller jag med dig angående beg. priser, men det är en hel annan sak.

Men säger lagen någonting om garantier mer än att vad som blivit avtalat om ska hållas?
Det är ju ett frivilligt åtagande från tillverkarens/försäljaren sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Du kanske skulle be honom ändra/ta bort filmen då?

Han har taggat ner men kommer ej ta bort dem då han vill djävlas helt enkelt.Och om jag ska vara helt ärlig så bryr jag mig inte.Om folk är så dumma att de tror allt så låt dem göra det. Och i all ärlighets namn med all den hårdvara jag har alla givaways jag gjort både här en tid tillbaka samt youtube.Att både Epic - WestCoastMods - buk355 med flera backar up mig. Shit jag kan ju köpa och evenuelt få det mästa.........Ingen anledning o lura någon lol

Permalänk
Avstängd

Ja låter ju helt sanolikt att han skulle lägga ner tid och energi om du hadde gjort din del av erat avtal. Jösses..... Ta bara tillexlempel att du någon da efter du sa att du hadde skickat korten till honom la upp en ny film på youtube med just dom korten.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Skrivet av reader:

Ja låter ju helt sanolikt att han skulle lägga ner tid och energi om du hadde gjort din del av erat avtal. Jösses..... Ta bara tillexlempel att du någon da efter du sa att du hadde skickat korten till honom la upp en ny film på youtube med just dom korten.

Korten i filmen är inte samma som de som skickats.Utan var lånade utav en vän för att just kunna lägga up en ny video.Power vet mycket väl om att korten inte var samma.Utan är ute efter att trolla nu när han startat något,men att hålla på och bevisa något på nätet och motsäga något e meningslöst då det just är nätet.Folk med lite vett i sig sku.........

Vet du vad skit samma ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkMx1000:

Korten i filmen är inte samma som de som skickats.Utan var lånade utav en vän för att just kunna lägga up en ny video.Power vet mycket väl om att korten inte var samma.Utan är ute efter att trolla nu när han startat något,men att hålla på och bevisa något på nätet och motsäga något e meningslöst då det just är nätet.Folk med lite vett i sig sku.........

Vet du vad skit samma ha en bra dag.

Du säger ju till och med i videon att du köpt dom av "jesse", från Powergpu.com? Lånade du dom korten av en polare för att lägga upp en video innan de korten du faktiskt skulle köpa anlänt, eller vad? This smells fishy...