Permalänk
Avstängd

Directx 11 på XP

Jag har Windows XP, men det stödjer ju inte Directx 11 som de nya Battlefield gör. Så kan inte spela de men vet någon om man kan uppgradera XP så det stödjer Directx 11?? Annars måste jag fixa Windows 7 eller något. (:

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd

Det har jag också hört men ville veta om det var helt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankboy:

Jag har Windows XP, men det stödjer ju inte Directx 11 som de nya Battlefield gör. Så kan inte spela de men vet någon om man kan uppgradera XP så det stödjer Directx 11?? Annars måste jag fixa Windows 7 eller något. (:

Du kan ju spela nya BF, det kräver minst DX 10 om jag inte minns fel.
Beroende på vad du har för grafikkort dvs.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Du kan ju spela nya BF, det kräver minst DX 10 om jag inte minns fel.
Beroende på vad du har för grafikkort dvs.

lolno
xp har inte dx10.1 eller 11.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Windows XP stödjer väll max DirectX 9 vad jag vet. Alltså så kan man inte köra spel som kräver minst DirectX 10.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

XP kan inte köra dx10

Minns när jag skaffade Vista för att kunna maxa Crysis... fyfan

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Avstängd

aah har lässt massa och Windows stödjer inte DX 10 eller 11 så jag kan inte spela Battlefield utan måste byta operativsystem...

Permalänk
Medlem

Ännu en som kör ett 10år gammalt operativsystem, hur tänker man då?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Tyvärr har ju inte Windows XP DirectX 10.1/11.
Dom hade säkerligen kunnat ordna till detta, Microsoft altså. Men det finns mer pengar i Windows 7.
Har t.ex XBOX 360 DirectX 10.1? Har Playstation 3 det?

Med andra ord har dom portat BF3 till konsollerna, varför dom inte kunde kört något liknande för XP användare handlar självfallet bara om tid/pengar.

Money money money! ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

En w7 licens är värd varenda krona! Du förlorar inget förutom några hundringar på bytet.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Ännu en som kör ett 10år gammalt operativsystem, hur tänker man då?

Känner flertal som använder XP fortfarande. Just för att dom har flertal TB med data som dom inte orkar/kan backa upp, just bara för Windows 7.
Det är egentligen ingen fel i att köra Windows XP. Dock lite knarrig Windows version om man skall kunna spela just spel idag dock.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Tyvärr har ju inte Windows XP DirectX 10.1/11.
Dom hade säkerligen kunnat ordna till detta, Microsoft altså. Men det finns mer pengar i Windows 7.
Har t.ex XBOX 360 DirectX 10.1? Har Playstation 3 det?

Med andra ord har dom portat BF3 till konsollerna, varför dom inte kunde kört något liknande för XP användare handlar självfallet bara om tid/pengar.

Money money money! ;D

Snarare så är de trötta på alla som fortfarande kör ett gammalt os nu när 7'an är ute och fungerar bättre. Samt har ens grafikkort inte stöd för dx10+ så är det nog dags att ta en funderare på varför man ens kör på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Ännu en som kör ett 10år gammalt operativsystem, hur tänker man då?

Vista var inte en tänkbar uppgradering. Win7 är fortfarande relativt nytt.
Man kan alltså säga att XP bara varit "gammalt" i ett par år. Lätt hänt att en uppgradering "bara inte hänt" under den tiden.

Gå inte efter absoluta åldern på OS:t, gå efter hur länge det funnits alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Snarare så är de trötta på alla som fortfarande kör ett gammalt os nu när 7'an är ute och fungerar bättre. Samt har ens grafikkort inte stöd för dx10+ så är det nog dags att ta en funderare på varför man ens kör på pc.

Men du, vad bygger egentligen Windows 7 på från början?
Och trötta på "alla" som kör ett gammalt os kontra en ps3 eller ett xbox som fortfarande kör "stenålder" hårdvara har ju knappast varit ett problem att ändå få till en DX9 version av exempelvis BF3.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Det är ju inget fel med Windows XP det funkar ju bra men nu börjar de bli lite gammalt så får väl uppgradera till Win7 eller något snart.. för mitt grafikkort stödjer ju DX11 så men.

Permalänk
Avstängd

Tyckte xp var skönt, inte så bloatat som w7. Kör bara w7 för dx11 och bättre stöd för 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Ännu en som kör ett 10år gammalt operativsystem, hur tänker man då?

Tjaa, varför uppgradera bara för sakens skull?
XP funkar bra för de flestas behov. Rätt så trevligt OS efter man använt nLite på installationsskivan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Skulle det finnas DX11 till XP så hade många struntat att uppgradera sina operativsystem. Det förlorar Microsoft på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Skulle det finnas DX11 till XP så hade många struntat att uppgradera sina operativsystem. Det förlorar Microsoft på.

Exakt! Precis det jag menar. Thank you!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det finns väl nåt fulhack för att köra DX10 under XP.. men det är värt att uppgradera till Win7 om man spelar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Sötast
Skrivet av XrOo:

Känner flertal som använder XP fortfarande. Just för att dom har flertal TB med data som dom inte orkar/kan backa upp, just bara för Windows 7.
Det är egentligen ingen fel i att köra Windows XP. Dock lite knarrig Windows version om man skall kunna spela just spel idag dock.

Wut?

Varför måste man backa upp "ett flertal TB" data för att byta operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wut?

Varför måste man backa upp "ett flertal TB" data för att byta operativsystem?

Jag undrar samma, om man vill beho:ver man inte ens to:mma systemdisken.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Skulle det finnas DX11 till XP så hade många struntat att uppgradera sina operativsystem. Det förlorar Microsoft på.

Vilket kommer vara samma strategi om Windows 8 med nästa DirectX version.

Om random folk lyckas med reverse engineering på DirextX till OpenGL i Linux (Wine som har tidigt Dx 10/11 stöd) så borde alla förstå att det inte handlar om något annat än pengar för Microsoft och ett sätt att få folk investera för senare versioner av Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

okej men ska nog uppgradera mitt operativsystem men vilket tror ni är bäst Windows 7 eller 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det finns väl nåt fulhack för att köra DX10 under XP.. men det är värt att uppgradera till Win7 om man spelar

Det finns en "hackad" version man kan installera på XP, men du kan inte spela spel osv. Alltid roligt när man ser folk som har det installerat och sedan har problem med spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankboy:

okej men ska nog uppgradera mitt operativsystem men vilket tror ni är bäst Windows 7 eller 8?

Med tanke på att 8 inte är släppt, så känns ju 7:an bäst.

Permalänk
Medlem

xp är inte så jävla gammalt med tanke på hur länge det uppdaterats

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Men tror ni det är värt att vänta på Win8 eller ska man uppgradera till 7an??

XP är ju fortfarande bra men det är dåligt att de inte har DX 10 och 11 ):