Permalänk
Medlem
Skrivet av frankboy:

Men tror ni det är värt att vänta på Win8 eller ska man uppgradera till 7an??

XP är ju fortfarande bra men det är dåligt att de inte har DX 10 och 11 ):

Jag skulle köra på Windows 7. Visst, Window 8 kommer säkert bli grymt, men Windows 7 är otroligt stabilt just nu, speciellt då det haft ett bra tag nu för att mogna på sig lite.

Permalänk
Medlem

Kan man köra på W2k3 server? Jag har en W2k3 server med dubbla 6950.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på 7:an

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Kan man köra på W2k3 server? Jag har en W2k3 server med dubbla 6950.

Om du vill köra D10/11 spel only, nej det kan du inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tyvärr stödjer inte XP DX10/11? Nej lyckligtvis!

Permalänk
Medlem

Det står väl dessutom Vista eller Windows 7 i systemkraven på BF3? Så XP är i vilket fall som helst helt uteslutet.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vilket kommer vara samma strategi om Windows 8 med nästa DirectX version.

Om random folk lyckas med reverse engineering på DirextX till OpenGL i Linux (Wine som har tidigt Dx 10/11 stöd) så borde alla förstå att det inte handlar om något annat än pengar för Microsoft och ett sätt att få folk investera för senare versioner av Windows.

Microsoft lägger knappast ner pengar på att utveckla operasystem för att inte tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wut?

Varför måste man backa upp "ett flertal TB" data för att byta operativsystem?

EFS bl.a.

Så dom kan inte bara plugga ur och plugga in data i valfritt OS, som om det hade varit en usb-sticka.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankboy:

Det har jag också hört men ville veta om det var helt sant.

Inte ens DX 10.0 funkar i XP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skrämmande hur många som sitter och försvarar XP, det finns inget som är bättre med XP jamfört med 7 INGENTING.

jösses

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

xp är inte så jävla gammalt med tanke på hur länge det uppdaterats

Tycker inte man kan säga så, det är gammalt och ligger långt efter i kärnan, inte ofta du hörde någon säga så om windows 98 år 2008, nu la dem ner stödet för det 2006 men du förstår vad jag menar.

Ja windows XP fungerar utmärkt i många fall att använda idag men det är gammalt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Visst skulle MS säkert kunna göra stöd för DX10 och DX11 till Windows XP.
Men har man en hårdvara som har ett grafikkort som stödjer DX10 och framförallt DX11 så BÖR man ju ha en CPU och minne därefter.
Alltså tex en CPU med 4 kärnor, 4-8 GByte i RAM etc etc.

Sitter man då med XP på denna dator så nyttjar man inte direkt mycket av denna hårdvara. Dels har XP inte riktigt stöd för flera kärnor i en CPU, dels finns ej 64 bits version av XP som är 100% jättebra p.g.a att det finns väldigt dåligt med drivrutiner till ny hårdvara till XP 64 bits version.

Så att sitta och gorma om att man inte kan spela DX10 och DX11 spel på XP är rätt meningslöst.
Köp Windows 7 och får UT något av din hårdvara!

Sitter själv med en ny bärbar dator via jobbet, en ny Lenovo med i5 CPU. Jobbets policy är att köra XP..!!!! (?????????????????).
Men då man inte vill skämma ut företaget med att sitta med XP så har jag gjort dualboot med Windows 7 och XP.
Då jag är mycket ute bland kunder och har med mig datorn kommer reaktionen vara väldigt negativ om jag kör XP.

Och skillnaden mellan XP och Windows 7 är slående stor! Startar helt horribelt mycket snabbare, ALLT går snabbare och smidigare vilken mjukvara jag än kör.

Så, självklart ska TS skaffa Windows 7 eller åtminstone vänta till Windows 8.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Edit: Ovanstående om kärnorna? Eh.. Har du någon koll på vad du skriver kära medlem?

Windows 7 är en storebror till Windows XP, inget snack om saken. Men många här får Windows XP att framstå som ren skit.
Om jag skulle få välja mellan Windows XP och Windows 7 att sätta upp en server på, så går Windows XP före Windows 7 alla dagar i veckan. Om det är tänkt för spel, så går Windows 7 före alla dagar i veckan.

Man kan säga att Windows XP inte går att utveckla mer än vad som redan gjorts. Medans Windows 7 har fått gå igenom 50% av dess totala utveckling. Vi kommer inte att få se ett helt stabilt Windows 7 föräns Windows 8 har funnits i över 1-2år.

Och vilket OS man kör på jobbet är helt olika. Jag kör själv nix* miljöer på jobbet, och då är både xp och w7 helt värdelöst. Rättare sagt. Kom jag till plats med W7 så skulle dom SKRATTA åt mig och tycka jag är en idiot.

Försvarar inte XP, det är old school. Men förstår inte varför man skall tycka XP är skit när XP är den första stenen som användes när man började på Windows 7. Hur många här vet om att XP i grunden är Windows NT?

Dom skapar aldrig 100% nya OS. Det lånas höger och vänster. Precis som en grafikmotor till spel. Man förbättrar det som redan finns.

Nåja. Alla trippade Windows 7 fanboys kommer förmodligen säga att just Windows 7 är skit när Windows 8 väl finns.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Edit: Ovanstående om kärnorna? Eh.. Har du någon koll på vad du skriver kära medlem?

Kanske har fel i just kärnorna där. Har för mig jag har hört att mjukvara som kan nyttja flera fysiska kärnor i en CPU inte kan nyttja dom i XP.
Men kan har totalt fel här i så fall. I alla fall blandar jag inte ihop detta med antal fysiska CPU:er om det är detta du tänker på.

Jag klankar inte ner på Windows XP, tycker det är ett bra OS så sett. Men Windows 7 känns så mycket snabbare och smidiagare än XP så jag anser att 7:an är överlägsen XP.
Jag skulle aldrig hur som helst köra XP som en server utan kört ett riktigt server-OS. Möjligtvis om det enbart är för en ren filserver i så fall.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Självfallet är XP VS nix* i server-miljö ingen diskus att ens försöka föra framåt. Där går jag själv också på nix*. Men XP vs Win7 i server-miljö är att skjuta sig i foten om man skulle föredra Win7. XP har fått mogna på sig med åren, och Win7 har inte riktigt kommit dit ännu.

Så yes, kortfattat. Win7 är det solklara valet för den vanliga herr/fru Svensson idag.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Windows 7 är en storebror till Windows XP, inget snack om saken. Men många här får Windows XP att framstå som ren skit.
Om jag skulle få välja mellan Windows XP och Windows 7 att sätta upp en server på, så går Windows XP före Windows 7 alla dagar i veckan. Om det är tänkt för spel, så går Windows 7 före alla dagar i veckan.

SKulle jag satt upp en server skulle jag absolut använt ett Server OS gärna en passande Linux distro som passar serverns ändamål. Skulle jag använda mig av en windows server skulle jag köra ett server os eller iallafall ett 64x windows. Men skulle inte använda windows xp framför valfritt server os.

Skrivet av rektor:

Man kan säga att Windows XP inte går att utveckla mer än vad som redan gjorts. Medans Windows 7 har fått gå igenom 50% av dess totala utveckling. Vi kommer inte att få se ett helt stabilt Windows 7 föräns Windows 8 har funnits i över 1-2år.

Vad baserar du det på?

Skrivet av rektor:

Och vilket OS man kör på jobbet är helt olika. Jag kör själv nix* miljöer på jobbet, och då är både xp och w7 helt värdelöst. Rättare sagt. Kom jag till plats med W7 så skulle dom SKRATTA åt mig och tycka jag är en idiot.

Sant, helt beroende på vad man jobbar med, men sitter man och ordbehandlar samt surfar så tycker jag att Ubuntu är ett bättre val men det är en smaksak (även säkrare). Men förståligt att en del inte kan använda sig av ett Windows OS på jobbet, men delen som kör Windows baserade OS är garanterat större om man tittar på antalet OEM inköp hos företag och sen så kan man inte blunda för att det finns mer "kontors jobb" än jobb för utvecklare och andra jobb som kräver helt andra OS.

Skrivet av rektor:

Försvarar inte XP, det är old school. Men förstår inte varför man skall tycka XP är skit när XP är den första stenen som användes när man började på Windows 7. Hur många här vet om att XP i grunden är Windows NT?

Tror alla vet om att xp är NT i grunden (med alla menar jag dem som har lite kunskap), men samma gäller med windows 2000 det är också NT baserat.

Skrivet av rektor:

Dom skapar aldrig 100% nya OS. Det lånas höger och vänster. Precis som en grafikmotor till spel. Man förbättrar det som redan finns.

Mycket används av många anlednignar en stor är väll hur lång tid utvecklingen av ett nytt OS skall ta, men varför förstöra något som fungerar, sen får man inte glömma att en anledning är just för bakåtkompatibilitet.

Skrivet av rektor:

Nåja. Alla trippade Windows 7 fanboys kommer förmodligen säga att just Windows 7 är skit när Windows 8 väl finns.

Jag kommer inte kasta bort Windows 7 för att windows 8 kommer, jag byter när jag har kött på benen nog för att veta att windows 8 har fördelar som jag behöver samt många andra anlledningar som gör det lönsamt att investera i ett nytt windows.
Dock kommer jag säkerligen vara intresserad av ARM versionen efterssom jag älskar arm och jag äher några OMAP brädor som jag hoppas kunna köra det.

Ta inget av detta negativt och riktat som kritik till vad du skrev jag håller med om en del, ta det inte heller för ordagrant jag har säkert skrivit missar men jag skrev snabbt nu innan jobbet börjar

Edit: Själv använder ajg mig av Windows XP på en del byggen jag gör just för att det räcker för dem eller prestandan är itne hög nog för att klara något nyare windows samt att i vissa fall passar windows bättreän en Linux distro.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av XrOo:

Hur många här vet om att XP i grunden är Windows NT?

*Räcker upp en hand*

Alla OS har sina syften, vissa OS har bredare användningsområden än andra.

Överlag för gemene hemmaanvändare för spel/surf är 7 ett riktigt bra val.

För server för hemma användning är XP helt OK om man inte är bekväm med dv nix* varianter.

I stordatormiljö pratar vi helt andra krav.

Summan, för de absolut festa här på swec och för hemmabruk bör man överväga Win7 i första hand.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Summan, för de absolut festa här på swec och för hemmabruk bör man överväga Win7 i första hand.

Håller med, den stora skaran här har nog mer behållning av Windows 7 än XP.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

alltså, kör in windows 7 . finns inget att vänta på och det är dags att ta klivet in i aero hoho

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått är win 8 en uppgradering av win 7 med lite nyare saker i sig för dom som gilla Touchscreen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Oklart om du försökte "rätta" något som redan var rätt eller om du bara höll med och hade egna åsikter? Hursom.
Har jobbat ett tag med just säkerhet och utveckling av div. OS. Och som jag skrev, skulle jag få välja _mellan_ Windows 7 och XP för servermiljö så går XP före. Men får jag välja mellan Win* och precis vad jag vill så går en BSD installation först och främst. Dvs inte nix* distro-name-it-whatever.

Det finns olika områden för varje OS som utmärker det till ett bättre syfte över ett annat OS. Och detta är i slutändan upp till användaren.

På kontorstid är det Cisco IOS m.m som gäller, och aldrig Windows utöver mer än att vi kanske använder just Windows för att bepröva olika sorters bryggor eller på andra sätt behöver Windows för ex.vis MSSQL. Annars rör vi knappt Windows. Då är nix* ett mycket bredare OS för oss inom just det området. Som tidigare skrivet, det är ju olika.

Well, det är så olika ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XrOo:

Men du, vad bygger egentligen Windows 7 på från början?
Och trötta på "alla" som kör ett gammalt os kontra en ps3 eller ett xbox som fortfarande kör "stenålder" hårdvara har ju knappast varit ett problem att ändå få till en DX9 version av exempelvis BF3.

Trodde inte konsoler använde API längre/någonsin ?
Skriver man inte koden direkt till hårdvaran på nåt sätt ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Trodde inte konsoler använde API längre/någonsin ?
Skriver man inte koden direkt till hårdvaran på nåt sätt ?

Jo. Men vad jag försökte förklara för de med mindre vetskap är att ALLT är möjligt. Men att det egentligen handlar om pengar.
För varken Xboxen eller Playstationen konsollens hårdvara/grafikkort klarar av vad vi på en PC vill kalla för DX10.1/11.

Förr så var det ju ett jädra tjaffs om Pixel Shaders hit och dit. En mindre förändring som betydde att man var tvungen att byta grafikkort bara för att man hade t.ex 4.0 och inte 4.1 Sen att spelen inte såg annorlunda ut på något vis alls hörde aldrig hemma

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

WIN7 alla dagar i veckan

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Ännu en som kör ett 10år gammalt operativsystem, hur tänker man då?

???

Varför ska man ha Vista, 7 eller 8 när XP x64 har bäst prestanda? Jag har tillgång till alla systemen gratis, men ser ingen anledning att uppgradera för att få energiförbrukande ögongodis.

Vista, 7 etc är bara sätt för microsoft att mjölka folk på pengar. XP är det mest fulländade Windows-systemet, och de kunde ha stannat där.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

???

Varför ska man ha Vista, 7 eller 8 när XP x64 har bäst prestanda? Jag har tillgång till alla systemen gratis, men ser ingen anledning att uppgradera för att få energiförbrukande ögongodis.

Vista, 7 etc är bara sätt för microsoft att mjölka folk på pengar. XP är det mest fulländade Windows-systemet, och de kunde ha stannat där.

haha dagsens skämt eller , win7 har bättre batteritid på laptops tex än vad xp har , samt bättre prestanda.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Permalänk
Medlem

Windows 3.11 tar mindre batteri än XP, innebär det att det är ett bättre OS?

Permalänk
Medlem

Ja, om det klarar av att köra de program jag vill använda till bättre prestanda. Problemet är att det inte lär finnas drivrutiner som fungerar. Sedan är stabilitet viktigt och där faller tex Win95, 98 och Me.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Ja, om det klarar av att köra de program jag vill använda till bättre prestanda. Problemet är att det inte lär finnas drivrutiner som fungerar. Sedan är stabilitet viktigt och där faller tex Win95, 98 och Me.

Så du påstår att drivrutins utbudet till 64bittars xp är bättre än till 64bittars Windows 7? Senast jag tittade så är utbudet till XP 64x under all kritik.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.