AMD FX "Bulldozer" – dagen efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Även intressant hur liten skillnaden i vissa fall är mellan 4 "cores" med 2 jämfört med 4 aktiva moduler.

Troligtvis är prestandaskillnaden väldigt liten när det är heltalsprestanda som beräknas och den delade cachen kan utnyttjas.

Så länge trådarna inte behöver slåss om modules enda flyttalsenhet eller om cachen i fall Windows scheduler ger trådarna helt olika uppgifter kommer prestandan inte sjunka nämnvärt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Tror FX prestandan kommer öka upp mot 40% fram till Windows 8 release, processorn får juh Windows 7 att fumla.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte förstå hur de misslyckats på detta vis är lite chockad nästan.

Intel har alltså efter nästan ett år med GPU inbyggt i CPU'n bättre prestanda än AMDs flaggskepp som släpptes ja egentligen inte än då man inte kan köpa den. Den saknar GPU men har fler "trådar" och transistorer, trots det presterar sämre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Riktigt pinsamt från AMD att dom inte kan slå en I7 2600K som är 10 månader gammal

Permalänk
Medlem

Med facit i hand är det väl relativt klart vad som gått fel? Nånstans har man gjort arkitektuell miss som legat långt bak i utvecklingsprocessen. All tid som vi alla fått vänta på Bulldozer har antagligen gått åt för att lösa denna eller jobba runt den. AMD är säkerligen högst medvetna om Bulldozers klena prestanda men kunde helt enkelt inte hålla processorn längre, av bl a ekonomiska själv (julhandel osv).

Problemet är också att de haussat cpun till skyarna och fortsatt göra det trots att den aldrig riktigt kunnat leverera och nu "tvingas" lansera en halvfärdig produkt. Tråkigt för AMD, tråkigt för oss, tråkigt för branschen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

http://hwbot.org/submission/2213610_namegt_cpu_frequency_fx_8... LN2, alla kärnor aktiva... Så visst kan de klocka, högt.

Finns en liten fin tråd på xtremesystems när samma kille kör starcraft2 stabilt i strax över 7GHz, på ln2 men fortfarande spelstabilt

Permalänk
Medlem

Roligaste reaktionen jag läst om bulldozer:

17:35 < movax> yeah, one of the best comments i saw:
17:35 < movax> "Between reading tomshardware and anandtech I'm satisfied that AMD have almost caught up to their main competitor the Phenom II X6 1100T."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Riktigt pinsamt från AMD att dom inte kan slå en I7 2600K som är 10 månader gammal

2500K/2600K hör väl till intels främsta modeller sett till teknik för uppgiften, processorerna förbättras med jämna mellanrum även om de bygger på samma arkitektur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Man kanske vill kunna använda den också.

Kommenterade bara att världsrekordet som "bara" slogs med en modul inte är det enda resultatet på 8 GHz+, trots all kärnor aktiva

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Tror FX prestandan kommer öka upp mot 40% fram till Windows 8 release, processorn får juh Windows 7 att fumla.

Yeahhh... Du behöver bara vänta 12 månader...

Permalänk

AMD...Sänk priset till 1500kr på toppmodellen...då blir det kanske intressant!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Väldigt synd detta, hade hoppats på bättre.

Enda ljuset i tunneln nu för AMD är väl att för "gamers" mm så räcker ändå processorn till, det är ju inte många spel idag som begränsas av en processor, inte om man spelar i 1920x1200mm, då är det ändå grafikkortet som sätter begränsningarna, så med vettiga priser så kan dom få ut ett gäng CPUs på marknaden. Hoppas bara att dom kan fixa till detta till PD osv, men verkar ju itne helt lovande.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nästa gång de ska lansera en "kraftfull" CPU så borde de inte blanda in FX, det förknippas nu med budget och BD är väl lite för häftigt namn på denna, "vandrande pinne" låter mer realistiskt. Nopp jag är inte en Intel Fanboy min C2D är min första Intel sedan jag köpte min första AMD K6-2. Hoppas f@n att AMD kommer med en positivt överraskande CPU nästa gång. För Intel Fanboys så kan jag bara säga att detta är inte bra för någon, ingen konkurrens = sjukt slö utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oldvikingschool:

Tror FX prestandan kommer öka upp mot 40% fram till Windows 8 release, processorn får juh Windows 7 att fumla.

AMDs egna siffror varierade mellan 2 och 10 % med nuvarande version av Windows 8 så 40 % låter lite väl optimistiskt. Kanske om ett par år när Windows 8 är klart och uppdaterat och AMD har släppt två nya versioner av Bulldozer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag kan tänka mig att de kan få ner strömförbrukningen REJÄLT med att köra en modul med en mindre cache.
Det finns en servervariant ute som har en TDP på 35 watt, den är klockad till 2,5 GHz och har 4 bulldozer moduler. Det skulle innebära att de förmodligen kan få ner en variant med en bulldozermodul till knappt 9 watt och då vara klockad till 2,5 GHz. Den borde sälja som smör i strömsnålare apparater. Klockar de ner den till 1 GHz, kan de då möjligen använda den i mobiler?

Kanske är det så att de helt enkelt lyft ur vissa optimeringar för att få ner strömförbrukningen för framtida modeller i mindre apparater

En väldigt intressant tanke.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Det är tragiskt. Ett bakslag för alla teknikintresserade. Hade hoppats ett ATI's höga energieffektivitet skulle smitta av sig på AMD men det verkar dessvärre bli tvärtom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

AMDs egna siffror varierade mellan 2 och 10 % med nuvarande version av Windows 8 så 40 % låter lite väl optimistiskt. Kanske om ett par år när Windows 8 är klart och uppdaterat och AMD har släppt två nya versioner av Bulldozer.

Ny version av BD Pildriver planeras till hösten 2012 vad jag kan förstå, lägg till programoptimeringar,eventuellt någon patch och buggrättning, då blir inte 40% orealistiskt, det är ju faktiskt där BD minst borde vara redan i dag, med tanke på att den har 2 miljarder transinstorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Ny version av BD Pildriver planeras till hösten 2012 vad jag kan förstå, lägg till programoptimeringar,eventuellt någon patch och buggrättning, då blir inte 40% orealistiskt, det är ju faktiskt där BD minst borde vara redan i dag, med tanke på att den har 2 miljarder transinstorer.

10 % till piledriver och 10 % i Windows 8 lämnar fortfarande väldigt mycket till programoptimering vilket inte är så realistiskt. Spel kommer inte bli så mycket bättre för de begränsas av grafikkortet. Bulldozer presterar redan rätt bra i tungt trådade applikationer. De måste öka IPC kraftigt om de ska ha en chans och det kan inte windows 8 eller bättre program hjälpa till med direkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig flera arkitekturförändringar av BD för att den ska hänga med lite senare, men det här var ju värre än väntat, visst skulle den absolut inte kunna tävla mot Ivy Bridge, eller ens Sandy Bridge, men de behöver ju prestanda bättre än några generationer sedan för att ta sig in på det bärbara segmentet, bättre än Core 2 Quad på bärbara bättre än Clarksfield även om de inte skulle slå SNB eller Ivy Bridge. Nuvarande Llano-klass räcker inte när vi har billiga SNB/Core iX. Bland annat hade jag förväntat mig att de stoppar in dubbla FPU/Vektor/SIMD-enheter när vi börjar använda 256-bit AVX och andra 256-bit instruktioner, samt uppdatera arkitekturen rätt snabbt nästa år för att få in FMA3 som Intel stödjer först Haswell 2013, AVX2 i samma veva. Tillsammans med årliga arkitekturförbättringar. Att de skulle missa så mycket på front-end och turbocore gör det hela lite löjligt dock. De behöver ju vara 50% snabbare för att ens lägga sig nära per kärna. Dessutom skalar den betydligt sämre i flertrådat än Intel.

16MB cache (+ 384KB L1) har inte heller något syfte hos BD mer än att ta upp plats tydligen. Handlar ändå om ungefär lika mycket cache som Core i7-3960X SNB-E. Ivy Bridge ska ju för den delen ha 1.4 miljarder transistor, BD har mer än dubbla av gamla Thuban. AMD använder alltså drygt 40% av kärnans die-size till cache. Vilket inte är så konstigt, men är inte meningen med delade resurser att spara område? Utöver cache så är ju modulerna bra mycket större än + 12% för extra integer/heltal exekveringsenheten totalt sett.

Permalänk
Medlem

FX prestanda verkar vara som en q9550 clock per clock

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hur tänkte AMD egentligen? varför ens lansera skräpet om det presterar så mycket sämre?

Permalänk
Medlem

Intel fanboys jublar nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Hur tänkte AMD egentligen? varför ens lansera skräpet om det presterar så mycket sämre?

Ja är det såhär dåligt kanske dom skulle ta och gå tillbaks till ritbordet känns det som.

Nåt är fel och att släppa något som knappt klår den äldre generationen är lite förvånande! AMD behöver ett bra rykte och det här kanske inte är något bra direkt?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Intel fanboys jublar nu.

Är dom smarta så gråter dom i stället. För detta kommer påverka dom också.
Tänker priser samt utvekling pga ingen konkurans.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Hur tänkte AMD egentligen? varför ens lansera skräpet om det presterar så mycket sämre?

Dom har nog varit väldigt pressade senaste halvåret...när de upptäckte hur dålig BD var...de har nog försökt förbättra men förgäves...man undrar ju hur prestandan var i juni månad!? Nej med facit i hand skulle de ha lanserat den i juni...att lansera skiten nu är ju än mer värdelöst (med Ivy och SB-E på gång)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av awqawq:

Intel fanboys jublar nu.

Det drabbar intel fanboys mest i slutänden isåfall.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

fyfan vad dum jag känner mig nu :'( borde inte litat på att amd skulle kunna leverara :/ ångrar som fan att jag inte gjorde som "alla" andra och köpte sb rigg ;((((((((

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dom sitter väll och sliter håret av sig på AMD nu...

... för att en liten hårdvarusite i ett av de mindre länderna de lanserar i ratar deras produkter i sin recension?

Om något måste de vetat detta innan lanseringen, annars är det något mystiskt fel med testerna. Många frågor är det som uppstår.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Är dom smarta så gråter dom i stället. För detta kommer påverka dom också.
Tänker priser samt utvekling pga ingen konkurans.

priserna kommer att pressas ner av den ekonomiska krisen i vilket fall som helst så...

hur som helst så fattar jag inte vad amd tänkte med när de utvecklade den här processorn... känns som att de hoppades att "mer kärnor och cache" mirakulöst skulle rädda dem på något vis istf att designa om heltalsenheterna och höja ipc'n...

de hade ju en väldigt uttänkt strategi med att sälja kompatibla moderkort nästan ett halvår i förväg och hålla tyst om den undermåliga prestandan in i det längsta. fattar inte hur någon kan vara amd-fanboy längre efter det här sveket.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3n0M0rph:

Det känns skönt att man har en Intel rigg när man läser om "Bull loser" plattformen om bara Intel kunde strunta i att tillverka nya socklar till sina CPU hela tiden så skulle de vara helt perfekt.

Jag hoppas ändå att AMD kommer igen konkurrens behövs på denna marknad, sist så läste jag i artikeln att absoluta nollpunkten är -250°C det stämmer inte det korrekta är -273,15°C eller 0 K (Kelvin) kul fakta: Bumerangnebulosan har en temperatur på 1K det lägsta som någonsin har observerats, hypotetisk ett bra ställe att överklocka på eller hehe

"Bull loser" hahaha riktigt bra...

Nä AMD vad sysslar Ni med...??
Dubbelt så många transistorer som Intel men ändå sämre prestanda...??
Har Ni ingen koll på var Intel ligger prestandamässigt..??
Eller skall BD ses som en server processor...Ni kokade ihop några varianter som Ni kunde slänga ut på desktop marknaden...för att sprida utvecklingskostnaderna...??

Jaja köpte en 2500K förra veckan.....