Permalänk
Skrivet av Typhonos:

GTA 4 håller nog inte med och det är ju naivt att tro att flertrådade spel i framtiden kommer minska, skulle vilja hävda att en 775 quad eller Phenom II X4 är bättre för spel om man ser till helhetsbilden och inte bara pga att flera mjukvarutillverkare är inkompetenta idag. Tycker faktiskt en i3 är ett nästan lika dåligt köp som en FX 8150 till speldatorn.

För framtida spel, så är det mycket möjligt att en i3:a kommer vara klenare än en 955BE, men för dagens spel är det inte så (mest beroende på att i3:an har högre IPC och dagens spel är dåliga på att utnyttja mer än två-tre kärnor, även om de börjar bli bättre på det).
Din kommentar rörde ju relevansen av testet, inte hur bra processorn presterar framöver.

Just i GTA IV verkar faktiskt prestandan hos i3 2120 vara ungefär som prestandan hos Phenom II x4 965 (i3 2100 presterar ju som 955BE):
http://www.behardware.com/articles/816-10/intel-core-i3-2100-...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Intresset ökar Nu har de vaknat till liv på anandtechs forum, blir intressant att se om de kan gräva upp lite mer information.

Här diskuterar de samma kinesiska test "Amazing Bang-for-Buck? AMD Athlon II X4 631" http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2198970 Trådstartaren tycks mena att överklockningen skulle vara lättare utan GPU-delen eftersom: "This is a socket FM1 Llano CPU, which means it has its IGP disabled. It also means that the reference clocks aren't as integrated as the APUs, so overclocking should be easier and better than what we've typically seen from Llano."

Och här är en annan tråd om samma sak: "The weirdest Athlon" http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2194686

Är ju några som skriver att de beställt hem CPU:n nu Det hade också varit riktigt kul om man kunde få se ett riktigt test från en välrenommerad sida.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att det blir bra när det blir färdigt.
Jag beställde just en AMD Athlon II X4 631 Socket-FM1 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645959, Och en ASUS F1A75-M PRO http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647653, Socket-FM1 -Demo, på komplett, sen får vi se vad det blir för resultat
Sista exet av varje men hyffsat billigt, hoppas att det går bra att hitta alla drivisar på moderkortet om de inte följer med några, men i bland har man tur att allt är med
Kan klämma in den i min Define Mini med en H60 och 2st 5770 I CF
Hoppas att jag inte blir stämplad som tokigare än nödvändigt.
Känner att jag behöver sälja av lite prylar, eller köpa flera lådor

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Var det inte du som skulle ha nya vinterdäck

Blir fint i en define mini Men blir det inte lite "varmt" med crossfire om du skall testa CPU:n överklockningspotential?

Sen såg jag att du hade en Corsair H100 med. Kan du inte sätta det i 800D och köra push-pull med fläktarna på max och se vad du kan få upp processorn i

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat lite på det här med "LAB BURST MODE" i senaste versionen av UEFI på MSI-A75MA-G55.
Kan det möjligtvis vara som så att detta är en funktion för att ta bort en TDP-spärr som ev finns där i alla brädor som hittills släppts för Lianos?

Då Atlon2 X4 631 tycks vara specad till TDP på 100w (trots att gpu:n är avstängd) borde den kunna klockas högre innan den slår i TDP-taket. (Alltså då på alla Liano-brädor).
Å andra sidan slås ju en A8-3850, som jag förstått saken, per automatik av om du stoppar in tex in ett GTX580, så 3850 och 631 borde ju inte då skilja sig emellan vad gäller effektförbrukning och därmed överklockbarhet när man använder separat grafikkort?

Jag har sett att det ryktas om en Atlon2 X4 641 också, då med högre stockfrekvens.

Den stora frågan är ju ändå hurvida dessa kinesiska överklockningar påverkar pci-express/pci/sata-kompabiliteten med MSI:s nya UEFI till MSI-A75MA-G55.

Nåt för Jonas & Emil att utreda tycker jag!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

röstar också för ett seriöst sweclockers-test vore kul om det här var en lösning som hade en framtid, så amd har något som kan sälja efter bd-floppen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Nu har jag funderat lite på det här med "LAB BURST MODE" i senaste versionen av UEFI på MSI-A75MA-G55.
Kan det möjligtvis vara som så att detta är en funktion för att ta bort en TDP-spärr som ev finns där i alla brädor som hittills släppts för Lianos?

Då Atlon2 X4 631 tycks vara specad till TDP på 100w (trots att gpu:n är avstängd) borde den kunna klockas högre innan den slår i TDP-taket. (Alltså då på alla Liano-brädor).
Å andra sidan slås ju en A8-3850, som jag förstått saken, per automatik av om du stoppar in tex in ett GTX580, så 3850 och 631 borde ju inte då skilja sig emellan vad gäller effektförbrukning och därmed överklockbarhet när man använder separat grafikkort?

Jag har sett att det ryktas om en Atlon2 X4 641 också, då med högre stockfrekvens.

Den stora frågan är ju ändå hurvida dessa kinesiska överklockningar påverkar pci-express/pci/sata-kompabiliteten med MSI:s nya UEFI till MSI-A75MA-G55.

Nåt för Jonas & Emil att utreda tycker jag!

Nu händer det mycket i tråden Precis detta diskuteras i ytterligare en tråd i Anandtechs forum. Här diskuterar de "Lab-mode" på MSI mobot "A75MA-G55 Overclocking Bios Update..." http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2198692

Lite längre ner i tråden förs ett intressant resonemang angående det (för) höga TDP-värdet. Han som skriver är moderator så gissningsvis har han koll

Originally Posted by antisocialmunky View Post
"Actually, the official TDP for the Athlon II X4 631 part is the SAME AS THE A6 PART WITH A WORKING RADEON CHIP YET IT HAS THAT PART DISABLED. So in reality is probably much lower 100 Watts... So you're going to be bound by the board clock and not the TDP of the processor."

I'm not sure I am understanding your point, so apologies in advance if I have misinterpreted you.

I don't know why you think the TDP of the processor won't be a problem. When you overclock significantly, it is assumed you will be exceeding the rated TDP of that processor. A 1055T, for example, is rated at 125W, similar to its bigger brothers (1090T and 100T). At stock, its "real" TDP is probably lower. It doesn't really matter, because what's important is the TDP sets the minimum required cooling that will be packaged with the chip, or, in an OEM build, packaged with the computer unit. So as long as the 1055T is rated at 125W, it will be packaged with the stock AMD heat-piped cooler (not the Athlon / Athlon II coolers that look like a bare aluminum block with fins and a fan).

This also helps the company bin more products successfully into the target model. If they made the TDP ratings much less loose, then it will affect their binning, because suddenly each 1055T (for example) will have to be "more perfect" (less leaky) so that it fits comfortably into the supposed 1055T TDP rating (let's say, 100W). You can see why this would give little benefit to the company, so they stick (wisely) to just sticking with similar TDPs to bigger groups or families of processors. This also lessens the validation process that OEMs need to do.

As for the Athlon X4 631, yes, it is rated at 100W TDP only to simplify the OEM validation (for their cooling - so that they need no other special validation for the 631 as opposed to the rest of Llano), so it would not be surprising to learn if it is true that most 631 chips have a far less demanding "real" TDP. And as already stated, this will also allow AMD lots of room to bin chips to this model - even the leakiest ones that cannot possibly be binned to any Fusion model can simply be binned as a 631, even if this particular leaky chip's TDP was measured to be 50% more than most chips binned as a 631, as long as it fits into the target 100W TDP.

Having said that, it makes no sense to assume that just because the "real" TDP of something is not approaching the rating, then the TDP will not be a problem when overclocking. We have no data on the power and thermal scaling that extra volts and/or significantly more clocks produce for these chips. It can also be variable, given that just because two chips come from the same model (or, to be more exact, "got binned" as the same model) doesn't mean they will end up having exactly the same characteristics (such as OC potential, "leakiness", specific tolerance to voltage, or even just plain lifespan).

So there is simply no guarantee that the TDP cap will not be a problem, as far as I can see. As long as we are applying more voltages and higher clocks, chips will routinely go over their rated TDP, which is why we end up having to use 3rd party coolers designed to handle much greater resulting TDP (and the highest-end air coolers are rated as high as 200W+)

TL;DR: Just because the 631 should have far lower TDP than most Fusion chips doesn't guarantee us that all we will ever need is a 100W TDP cap. I maintain that unless the Llano TDP cap becomes a setting in the BIOS that can be overridden by overclockers, Llano (although maybe not the 631 specifically, but the A8 is part of your links) will not be an overclocker's joy due to the hard TDP cap limiting your OC and making the GPU next to useless as the AnandTech OC attempt showed.

Permalänk

Jag röstar också för att denna prollen ska gå en omgång i ett svenskt testlabb. Känns som en vinnare såhär på förhand. AMD har snackat om att släppa upplåsta FM1 prollar innan också alltså Black Edition.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/44089-amd...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kollade lite på
http://www.softpedia.com/reviews/windows/AMD-to-Revive-Athlon...

Enligt den skulle det komma ut Llanos utan GPU men de nämnde att det var bara tänkt för OEMs, artikeln var skriven i början av augusti, så jag antar att AMD kom på andra tankar.

Det ska i år komma ut en A8-3870 Black Edition, 3.1GHz.
Blir intressant att se hur CPU-delen kommer att stå sig emot AMDs övriga fyrkärniga black edition processorer och mot FX-4100.

AMD får gärna släppa en billig GPU-lös variant av den.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Var det inte du som skulle ha nya vinterdäck

Blir fint i en define mini Men blir det inte lite "varmt" med crossfire om du skall testa CPU:n överklockningspotential?

Sen såg jag att du hade en Corsair H100 med. Kan du inte sätta det i 800D och köra push-pull med fläktarna på max och se vad du kan få upp processorn i

Nja det är ju roligare om den sitter i en Define mini, då moderkortet är m-Atx.
800D känns lite för stor för ett m-ATX....
Men man kan ju alltid prova först, Men H100n sitter i min ARC för tillfället, och var lite kinkig att få dit, men H50/H60 med pull/push kan väl gå i första prov.
Man kan ju alltid köra på bordet på balkongen utan låda med TRUE och två X-Flex fläktar, för nu börjar det bli kallt.

Ja, ett Vinterdäck kostar lika mycket som FM1 setuppen, så det får bli 3st däck då
Jag får väl skylla på den som kom på detta och la in denna tråd
Men 1500:- för över 4Ghz, är väl helt OK......Om nu alla prollar klockar lika.
Hoppas att denna prolle blir som när man upptäkte att det gick att låsa upp Phenom II x3 & x2.
Någon har ju påstått att FM1 serien är Phenom II med GPU fast 32Nm...så...vi får se när den kommer
Sorgen över BD börjar gå över

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag röstar också för att denna prollen ska gå en omgång i ett svenskt testlabb. Känns som en vinnare såhär på förhand. AMD har snackat om att släppa upplåsta FM1 prollar innan också alltså Black Edition.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/44089-amd...

Upplåst Llano kan bli höjdare ifall GPU delen får en separat klock man kan ställa utan att strulla upp BLK som får moderkorten att knasa till.
Mitt MSI mobo kan ej gå över 110MHz BLK trots att min APU har jag pressat upp till 125MHz(3.6GHz) på ett Asrock Extreme6.

Har mejlat MSI om problemet och dem verkar inte förstå vad som är felet... När dem väl skriver att den kan gå upp till 131MHz men fastnar på 107-110MHz så fan är det fel.

Översatte den kinesiska artikeln och fann orden "Official MSI Bios introducing us for the experimental Lab Burst Mode". Trots dem på MSI amerikanska forum säger att det är custom bios, inget MSI vet om. (Fast dem i Öst får allting före oss). Goda nyheter för mig ifall detta stämmer, stod också att luftkylning användes till dem resultat som toppades.

Permalänk
Medlem

Oldvikingschool!
Aha! Du har alltså nämda MSI-bräda, men Uefi:n med "Lab Burst Mode" samt inställningar för att ändra bussen, finns alltså inte att hämta ned från interwebben?

Skrik till när den dyker upp!
Det vore himla intressant att se om du lyckas med liknande resultat som kineserna, (utan att sata och annat slutar att fungera).

Stavfel
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Fan vad nyfiken man blir på detta är i färd med att köpa en ny dator och denna verkar passa som handen i handsken för mig.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Varför ens tänka på Llano när de är spel ni vill komma fram till? Phenom II är de bästa valet ur amds sortiment. En athlon, som saknar L3 cashe kommer sunka ner varenda spel.

För att Phenom ska fasas ut i år och 2012 är om 2,5 månader.

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Varför ens tänka på Llano när de är spel ni vill komma fram till? Phenom II är de bästa valet ur amds sortiment. En athlon, som saknar L3 cashe kommer sunka ner varenda spel.

Jag lirar på en Athlon II utan problem. I högre upplösningar är det grafikkortet som sätter gränsen. Dessutom är detta AMD bästa arkitektur sett till IPC. Och med tanke på att denna Llano verkar klocka över 4Ghz utan problem så är den mycket intressant för speldatorer.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Oldvikingschool!
Aha! Du har alltså nämda MSI-bräda, men Uefi:n med "Lab Burst Mode" samt inställningar för att ändra bussen, finns alltså inte att hämta ned från interwebben?

Skrik till när den dyker upp!
Det vore himla intressant att se om du lyckas med liknande resultat som kineserna, (utan att sata och annat slutar att fungera).

Lab Burst Mode fanns redan, något dem på MSI hittade för 30min sedan (Korkade idioter)

Prövade allt, men fortfarande kunde jag inte komma över 110MHz, lyckades boota windows i 121MHz men fick bluescreen, prövade lägre och lägre på samma volt men inte förrens vid 110MHz då jag kom in utan bluescreen.

Kan dock vara mina minnens fel som är inte med bland supported mem sticks, ska fixa 1.5v Vengeance någon vacker dag.

Permalänk
Medlem

Jag kollat lite då jag börrjar få lite pengar som rullar in, och efter att ha köpt en 24 tums benq så har jag ~1500 :- kvar.

Då kommer min fråga, är det någon skillnad, om man ska klocka, ifall det är 4 pin eller 8 pin till CPU? Pendlar lite mellan ett MSI GD55 och ASUS modell med 8pin (GD55 har bara 4).

Vad tror ni?

http://www.inet.se/artikel/1902080/msi-a75ma-g55

och

http://www.inet.se/artikel/1902078/asus-s-f1a75-m-pro-matx

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag kollat lite då jag börrjar få lite pengar som rullar in, och efter att ha köpt en 24 tums benq så har jag ~1500 :- kvar.

Då kommer min fråga, är det någon skillnad, om man ska klocka, ifall det är 4 pin eller 8 pin till CPU? Pendlar lite mellan ett MSI GD55 och ASUS modell med 8pin (GD55 har bara 4).

Vad tror ni?

http://www.inet.se/artikel/1902080/msi-a75ma-g55

och

http://www.inet.se/artikel/1902078/asus-s-f1a75-m-pro-matx

Vet ej vad jag ska säga om MSI kortet.
Stödjer enbart 1.5v ramspänning, 1.6v orsakar lite lullul...
Man kan ej överklocka med AHCI eller RAID inställningar för tillfället.
Ifall kommande bios 1.4 löser lite av problemen så rekommenderar jag GD55

Permalänk
Medlem

Vet någon om det kommer att komma bättre processorer till FM1 socket senare? Det känns lite korkat att köpa detta mot en sandybridge eftersom ivy kommer ju funka med dom moderkortet som finns nu.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Skrivet av copyguy:

Vet någon om det kommer att komma bättre processorer till FM1 socket senare? Det känns lite korkat att köpa detta mot en sandybridge eftersom ivy kommer ju funka med dom moderkortet som finns nu.

FM1 ska stödja kommande Trinity så är ganska säker på att det kommer komma rena CPUer utan defekt grafikdel beroende på hur FM1 marknaden ökar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

FM1 ska stödja kommande Trinity så är ganska säker på att det kommer komma rena CPUer utan defekt grafikdel beroende på hur FM1 marknaden ökar eller ej.

Låter intressant får kolla upp detta och hoppas det kommer ett bra test på denna processorn.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Vet någon om det kommer att komma bättre processorer till FM1 socket senare? Det känns lite korkat att köpa detta mot en sandybridge eftersom ivy kommer ju funka med dom moderkortet som finns nu.

Du lär få vänta länge innan du får se billiga ivybridge. FM1 är en budgetplattform först och främst. Vid nya serier så prioriteras de högre serierna. Tänk Nvidias 500-serie. 560Ti- 570 och 580 kom ut först och vi har ännu inte sett till något mellan 520 och 550 för desktop.

Det ska komma ut en black edition FM1 processor i år. En A8 3870 på 3,1 GHz + tre andra. AMD prioriterar tydligen Llano på bekostnad av Bulldozer (vem kan klandra dem nu?), det var mångt och mycket tillverkningsproblem med 32 nm processen som gjorde att Bulldozer försenades just pga Llano prioriteringen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Du lär få vänta länge innan du får se billiga ivybridge. FM1 är en budgetplattform först och främst. Vid nya serier så prioriteras de högre serierna. Tänk Nvidias 500-serie. 560Ti- 570 och 580 kom ut först och vi har ännu inte sett till något mellan 520 och 550 för desktop.

Det ska komma ut en black edition FM1 processor i år. En A8 3870 på 3,1 GHz + tre andra. AMD prioriterar tydligen Llano på bekostnad av Bulldozer (vem kan klandra dem nu?), det var mångt och mycket tillverkningsproblem med 32 nm processen som gjorde att Bulldozer försenades just pga Llano prioriteringen.

Så du skulle säga att det är bättre att köpa Llano nu om man ska spela och vill ha mer pengar till grafikkortet?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Vet någon om det kommer att komma bättre processorer till FM1 socket senare? Det känns lite korkat att köpa detta mot en sandybridge eftersom ivy kommer ju funka med dom moderkortet som finns nu.

Ja och nej Något bättre processorer kommer ju mer eller mindre garanterat att släppas, både Intel och AMD brukar ju släppa nya processorer med en liten "speed-bumb" på något hundratal Mhz mer till sina plattformar efter att de funnits ett tag. Så kommer säkerligen bli fallet här med, men det motiverar ju sällan en uppgradering. Sen ryktas det ju om upplåsta Llano med som borde ha potential. Men på lite längre sikt är det väl mer osäkert, efter bulldozer-debaclet verkar ju AMD skrota eller göra om sina produktplaner, det skulle ju komma en FM2 socket till Bulldozer (och "nya" Llano med, trinity/piledriver(?) kan ha fel här) men nu ryktas det ju att AMD skjuter upp det... så det verkar lite osäkert.

Intel å andra sidan säger ju att 1155 skall vara kompatibelt med Ivy-Bridge (efter en simpel bios-update?) och det är ju helt osannolikt att AMD om sex månader(?) skall kunna konkurrera med efterföljarna till 2500K & 2600K.

Så Intel är ju mer framtidssäkert i det avseendet, men det är ju lite som att jämföra äpplen och päron, Llano överlag är ju mer inriktat mot "low-end-gaming" / HTPC / mediadator. Athlon2 X4 631 är ju intressant för prisets skull, har man en väldigt tight budget finns det ju möjlighet att få CPU+Mobo för under 1500kr som kanske kan räcka ganska långt, men att jämföra med Ivy bridge går ju inte.

Permalänk
Medlem

nån som köpt prollen och överklockat den tillsammans med denna brädan? http://www.inet.se/artikel/1908688/asus-f1a75-v-evo-atx
för denna brädan har ju CF support och 64gb minne och 6x sata 3 portar och kanske till och med pci express 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Så du skulle säga att det är bättre att köpa Llano nu om man ska spela och vill ha mer pengar till grafikkortet?

Ju mer renodlad speldator din dator är desto mer krut ska ju läggas på grafikortet för det är den som är flaskhalsen vid högre upplösningar. Detta sågs ju i flera av de speltester där FX-8150 gjorde "bra" ifrån sig, det var inte mycket som skiljde processorerna åt i HD-upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

nån som köpt prollen och överklockat den tillsammans med denna brädan? http://www.inet.se/artikel/1908688/asus-f1a75-v-evo-atx
för denna brädan har ju CF support och 64gb minne och 6x sata 3 portar och kanske till och med pci express 3.0?

Det kommer en Athlon II x4 631 till mig i morgon med en ASUS F1A75-M PRO m-Atx och det bör ju vara nått liknande.
Hoppas det inte bara var på MSI som det skulle fungera, men ASUS brukar ju ha en massa lull lull program med för optimering av processorer & minnen.
Jag ska prova den på torsdag för då är jag ledig. hoppas det dyler upp flera som har köpt så man kan jämföra lite.
Komplett fick bara in en 631 och den nöp jag direkt, och ett moderkort från fyndhörnan summa 1500:- tillsammans, som bara en x4 980BE ungifär.
Hoppas att det går stt köra iallafall 4ghz bruksklock utan problem

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av copyguy:

Så du skulle säga att det är bättre att köpa Llano nu om man ska spela och vill ha mer pengar till grafikkortet?

Vänta på fler nyheter om A8-3870 och Trinity kommer. Ifall tidsschemat mellan dem två är för tajt och Piledriver(Enhanced Bulldozer) presterar bra så vänta.
Annars skulle nog inte A8-3870 göra någon besviken i spelprestanda(Med separat grafikkort, cpu multipliern kommer nog inte påverka gpu-delen)

Permalänk
Medlem

Jag kanske också tar hem en! Har kollat runt på spelmaskiner ett tag nu och än så länge vart helt inne på Intel men denna ser ju (till priset) väldigt intressant ut. Frågan är bara vilket moderkort jag ska sätta den på.

Det vore fantastiskt om denna gör ett bra jobb så jag får fler pistoler att lägga på GPU, går det inget vidare så får det bli en Ivy Bridge i vår!

Vilket mobo hade ni satsat på? Jag är inte helt och håller insatt i alla specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det kommer en Athlon II x4 631 till mig i morgon med en ASUS F1A75-M PRO m-Atx och det bör ju vara nått liknande.
Hoppas det inte bara var på MSI som det skulle fungera, men ASUS brukar ju ha en massa lull lull program med för optimering av processorer & minnen.
Jag ska prova den på torsdag för då är jag ledig. hoppas det dyler upp flera som har köpt så man kan jämföra lite.
Komplett fick bara in en 631 och den nöp jag direkt, och ett moderkort från fyndhörnan summa 1500:- tillsammans, som bara en x4 980BE ungifär.
Hoppas att det går stt köra iallafall 4ghz bruksklock utan problem

lycka till posta gärna här om du kommer över 4ghz för då är den extremt intressant till budgetbyggen istället för 955/965