Amd Phenom II X3 705e för varm med överklockning?

Permalänk
Medlem

Amd Phenom II X3 705e för varm med överklockning?

Tjena jag överklockade min processor då som var på 2.5 från början, jag drog upp den till 3 ist och öppnade 1 till kärna så det blir en Amd Phenom II X4 705e, jag har en Noctua D14 kylare på den och märker att processorn nu ligger på 51 grader, och undrar om det inte är lite för mkt? Medtanke på att jag har en D14 på som borde kunna kyla den.

Permalänk

Syftar på att du sitter med en NH-D14* ?

Isf borde den inte ligga på 51c... ? Är det idle eller full load ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

Jadu jag hade World of warcraft och starcraft igång samtidigt, jo jag tycker själv det är lite smått konstigt att den låg på 51 grader med en NH-D14 ja.

Permalänk
Medlem

Phenom 2 ska inte gå över 62c vad jag vet, så om den ligger på 51 i load är det inga problem

Permalänk
Medlem

Helt säkert, för i speedfan så blir det en liten låga som att den är för varm när den ligger på 51c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Helt säkert, för i speedfan så blir det en liten låga som att den är för varm när den ligger på 51c

Blir så på allt som ligger över 50 på speedfan, ganska kul att ha det programmet på en laptop då nästan allt är över 50 grader med lite load

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Speedfan är skräp, skaffa HWinfo, HWmonitor eller coretemp istället.

Permalänk
Medlem

Så 50+ är ingen fara? Jo tänkte mer att det borde inte ligga så högt medtanke på att jag har en Noctua NH-D14 på, är inte så jättekunnig, men kylaren har suttit på nu kanske ett halvår och den väger ju ganska bra, det är inte så att jag behöver spänna åt eller kanske ta väck sätta på ny kylpasta lr någt? Tacksam som fan för svar!

Permalänk

Vad har du för temp då du idlar? altså då du inte gör något och datorn inte används, och vad är tempen vid full load. Tanka CoreTemp och kolla tempen och kör stresstest med Prime95. Google is your friend.

Skriv sedan vad du har för temps idle/full load

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

Jag klockade ner processorn till 2.9 och i idle hade jag 40-45 max, när den gick upp i load så gick den till 49 max