Problem med Corsair Force 3 120GB!

Permalänk
Medlem

Åh, ska kanske ta med disken till inet efter jobbet och prata lite med dom

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Hoppas på lite hjälp!

Har en Corsair Force 3 (http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CSSD-F120GB3-BK) och läst diverse tråkigheter, bl.a;

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=96333 samt http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-for...

Artikelnnr är CSSD-F120GB3-BK med siffrorna 112402110 vilket (om jag begripit saken rätt) inte ska tillhöra den serie som återkallats.

Jag installerade SSD samt windows 7 64-bitar felfritt. Datorn kraschade därefter när jag inte var hemma. Därefter kunde SSD inte hittas, och jag har sedan dess inte fått den att fungera. Har provat att byta SATA-port. I BIOS har den försvunnit ur bootsekvensen, men återfinns bland hårddiskar, dock utan att jag kan ändra något.

Frågan är; finns det någon lösning på problemet eller borde jag helt enkelt lämna tillbaka den?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Hoppas på lite hjälp!

Har en Corsair Force 3 (http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CSSD-F120GB3-BK) och läst diverse tråkigheter, bl.a;

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=96333 samt http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-for...

Artikelnnr är CSSD-F120GB3-BK med siffrorna 112402110 vilket (om jag begripit saken rätt) inte ska tillhöra den serie som återkallats.

Jag installerade SSD samt windows 7 64-bitar felfritt. Datorn kraschade därefter när jag inte var hemma. Därefter kunde SSD inte hittas, och jag har sedan dess inte fått den att fungera. Har provat att byta SATA-port. I BIOS har den försvunnit ur bootsekvensen, men återfinns bland hårddiskar, dock utan att jag kan ändra något.

Frågan är; finns det någon lösning på problemet eller borde jag helt enkelt lämna tillbaka den?

Har exakt samma problem. Inget hjälper, varken firmware, nya kablar och allt annat som corsair har tipsat om.

Ska kontakta Komplett imorgon och höra vad de kan ställa upp med och undertiden får man väl gå tillbaka till sin gamla ssd =/.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Har exakt samma problem. Inget hjälper, varken firmware, nya kablar och allt annat som corsair har tipsat om.

Ska kontakta Komplett imorgon och höra vad de kan ställa upp med och undertiden får man väl gå tillbaka till sin gamla ssd =/.

Var och lämnade in disken idag. Fick den dock inte bytt, men de skulle i alla fall uppdatera firmware till 1.3. Får se om det kan hjälpa...

Synd att tråden är så död. Verkar vara många med problem, men få som skriver om dom lyckas lösa problemen...

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk

Jag hade problem med frysningar en gång per boot med min force 3. Efter ungefär tio minuter från boot så låste allt sig i 3-4 minuter och sen funkade datorn igen. Mina problem försvann efter att jag lagt in patchen som länkades på första sidan i denna tråden och att jag stängt av allt vad superfetch och prefetch heter. Vilket som var lösningen vill jag inte sia om men borta är problemet iaf.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Jag hade problem med frysningar en gång per boot med min force 3. Efter ungefär tio minuter från boot så låste allt sig i 3-4 minuter och sen funkade datorn igen. Mina problem försvann efter att jag lagt in patchen som länkades på första sidan i denna tråden och att jag stängt av allt vad superfetch och prefetch heter. Vilket som var lösningen vill jag inte sia om men borta är problemet iaf.

Min dator har fungerat i typ en vecka utan problem efter jag uppdaterade firmware, tills för någon dag sen så hade den fått BSOD med samma fel med ataport.sys. =/

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Skrivet av Djungeltrumma:

Jag hade problem med frysningar en gång per boot med min force 3. Efter ungefär tio minuter från boot så låste allt sig i 3-4 minuter och sen funkade datorn igen. Mina problem försvann efter att jag lagt in patchen som länkades på första sidan i denna tråden och att jag stängt av allt vad superfetch och prefetch heter. Vilket som var lösningen vill jag inte sia om men borta är problemet iaf.

Antar att det är firmware-uppgraderingen du menar? Ja, vi får se om det kanske kan hjälpa mig...

En fråga; På corsairs forum så understryker dem att det är viktigt att köra program som totalt rensar SSD innan man lägger in operativsystemet. Nu lämnade jag in disken, så den är formaterad men tror inte dom körde en total erase. Kan detta utgöra ett problem?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

jag har haft min 1124 i en vecka nu, haft inga problem men jag har inte uppdaterat till 1.2

edit: menade 1.3

Permalänk

Jahapp. Trots firmware 1.3 vill inte min SSD fungera.

Nu hittas den inte ens när jag försöker lägga in windows 7. Märkligt, för i boot så syns den, ansluten till 6 GB SATA-porten. Inte heller är det något direkt "fel" på disken, så byta den lär jag inte kunna göra.

Irriterande. Märklig situation att köpa en disk som inte fungerar, och sedan inte kunna byta den.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Jahapp. Trots firmware 1.3 vill inte min SSD fungera.

Nu hittas den inte ens när jag försöker lägga in windows 7. Märkligt, för i boot så syns den, ansluten till 6 GB SATA-porten. Inte heller är det något direkt "fel" på disken, så byta den lär jag inte kunna göra.

Irriterande. Märklig situation att köpa en disk som inte fungerar, och sedan inte kunna byta den.

Mjo samma här, jag kontaktade inet häromdagen för att försöka få den utbytt men dom ville ha den inne för felsökning först.
Förklarade att felet kan ta en vecka innan det yttrar sig och jag vill gärna inte vara utan bootdisk så länge, men det har jag inte ens fått svar på...
Kasst gjort från deras sida då dom borde vara mer än medvetna om exakt vilka problem som finns med dessa diskar.

Jag kommer lösa det så att jag köper en ny identisk disk (INTE från inet dock ) och klona den, sen skickar jag in den felande till RMA hos Corsair.
Sen raid0 om jag nånsin lyckas ha 2 fungerande diskar samtidigt...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Ni som har haft problem. Har ni testat att flasha BIOS? Jag funderar på att göra detta. Har läst på Asus hemsida (har ett x58 sabertooth) och där redogörs inte BIOS-uppdateringarna närmare än med "improved hardware compability". Kanske är en långsökt förhoppning att en BIOS-uppdatering kan lösa problemen?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Är man ambitiös så kan man också pröva med att totalt nollställa cmos, tex genom att ta ut batteriet från moderkortet i en halvtimme eller så. Tydligen så är det möjligt att viss data i cmos blir korrumperad när man får dessa BSOD.

Permalänk

Tänkte uppdatera lite, trots att tråden är rätt död. Ser dock andra trådar med funderingar kring Corsairs SSD, så då förtjänar väl denna bumpas så folk kan läsa om bekymren.

Hursomhelst. Har uppdaterat BIOS till senaste versionen. SSD:n var inne hos Alina System en sväng, och jag bad dem uppdatera till firmware 1.3. Kunde tyvärr konstatera igår att de inte hade gjort detta, vilket var överenskommelsen. Så jag uppdaterade tilll firmware 1.3.

Inget av ovanstående har fått SSD:n att fungera på mina SATA 6 GB-portar. I BIOS syns SSD:n i bootsekvensen, men att boota från den går inte. Provade att byta till SATA 3 GB-porten. Där hittas SSD:n och då fungerar även att boota från disken.

Har läst en del om specifika kompabilitetsproblem mellan Marvell SATA-kontrollern och just SSD. Vet inte om det ligger något i detta, då mycket tycks strula med dessa diskar. Vad som dock kan konstateras är att SSD:n fungerar via ICH10R SATA 3 GB.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Dyker in i den här tråden, då jag också haft problem (Force 3, 120 gb). Skaffade disken för 1,5-2 månader sen ungefär. Fungerade helt bra i början, men sen har det bara ökat. Nu idag har det ballat ur helt. De få gånger BIOS hittar disk och den bootar, så hänger sig datorn igen efter 10 minuter ungefär.

Har iallafall lyckats uppdatera firmware nu, får se hur det går. Några fler tips vad man bör hitta på som är värt att testa..?

Permalänk
Skrivet av Djungeltrumma:

Jag hade problem med frysningar en gång per boot med min force 3. Efter ungefär tio minuter från boot så låste allt sig i 3-4 minuter och sen funkade datorn igen. Mina problem försvann efter att jag lagt in patchen som länkades på första sidan i denna tråden och att jag stängt av allt vad superfetch och prefetch heter. Vilket som var lösningen vill jag inte sia om men borta är problemet iaf.

hade exakt samma problem direkt när jag fick min, jag uppgraderade firmware till 1.3 men problemet återkom ändå ibland. Nu har dom däremot släppt en ny firmware (1.3.2) och efter att ha uppdaterat till denna så verkar min ssd funka prima. http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=99366

här är en kille som fått sin ssd att funka efter att uppdaterat till 1.3.2 firmware
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=99480

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk
Medlem

Är så jävla less på den här disken, har 60gb i mitt nybygge.

Allt började med att min första windows installation krånglade och jag fick göra om den från början, inget mer med det, allt rullade på.

Sen började problemen komma, alla spel var det fel på, The Witcher 2 krashade ibland, Battlefield 3 betan fick jag igång men krashade DIREKT med ett .exe fel och likaså Crysis 2 krashade DIREKT med .exe fel. Jag tänkte att något gått åt helvete när jag byggde datorn så jag la ner åtskilliga timmar på att felsöka alltihop. Till slut gav jag upp, allt funkade ju som det ska. Men som en sista grej kom jag på SSD disken, jag testade då att flytta över allt till min USB hårddisk och sen starta spelen, och tada, allt funkar precis som det ska! Eller nja, det startar ju åtminstonde, tills jag antingen får en bluescreen på grund av "Corrupt windows software" alternativt att spelet bara stängs av, eftersom Windows fortfarande ligger kvar på den. Får nu hem en standard HDD på 7200rpm som jag ska ha sålänge som systemdisk medans jag brottas med firmware osv på skit SSDn.

Jag undrar dock om någon är lite insatt, hur kan det komma sig att Windows t.ex. kan installeras, spel kan installeras osv. när hårddisken inte fungerar korrekt? Det jag har märkt är att när mycket data hämtas från den(Vid spelladdningar etc) så krashar spelet. Eller då när jag väl spelar från USB hårddisken och den behöver köra drivrutiner eller DirectX hårt så krashar det/BSOD'ar. Hur kan det bli just det felet? Hämtar hårddisken fel saker eller vad beror det på? Diskuterade saken med min föreläsare idag och det enda han kunde komma på är att styrenheten är felprogrammerad så den både skriver fel och ibland hämtar fel när den får mycket att göra.

Tycker förövrigt det här är förjävligt, jag som slutkund ska inte behöva ta hand om att göra firmware uppdateringar och skit när jag har lagt ut dyra pengar på en hårddisk! Dessutom är ju inte hårddisken det första man tänker på när saker börjar krångla på en nybyggd dator.

Nåja, imorgon får jag trottsallt en vanlig hårddisk och kan börja spela igen, tack och lov.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Kommer själv att sätta ihop en dator med Corsair SSD imorgon.
Detta moderkort samt denna SSD
Vilka problem kan jag förvänta mig med den disken? Bör jag flasha till senaste firmware redan innan jag ger mig på att installera Windows?

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120

Köpte 120 Gb Force GT för 2 veckor sedan och har sammanlagt haft 6 st så kallade freeze tills idag. Jag har försökt lusläsa internet efter en lösning och jag har snart provat allt. Fick den levererad med 1.3. Frågan är om man skulle uppdatera den till 1.3.2 som nämns i tråden. Jag ändrade i BIOS att den ska köra ahci istället för IDE. En fråga kopplat till det är om man behöver ändra det någon merstans eftersom efter senaste freezen så var det nämligen tillbaka i IDE i BIOS.

Jag har försökt att felsöka den övriga hårdvaran och det enda jag kom fram till var att mitt moderkort inte stöder SATA 3 vilket i sin tur medför att jag måste köpa nytt. En miss av mig men problemet kvarstår likafullt.

Min gamla c disk var också en ssd, en OCZ Vertex 30Gb som aldrig krånglade för mig och var betydligt snabbare än den jag använder mig av nu.

Jag kan hålla med om att jag som slutkund inte ska sitta och felsöka massa tid för att få en släppt (och redan testad?!) produkt men som sagt det finns en hel uppsjö med olika hårdvara konfigurationer men nu är det så många som anmäler att de har liknande fel.

Edit: Efter att försökt uppdatera FW så vägrar den att boota disken överhuvudtaget och att prova installera OS på den funkar inte alls nu.
"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition" Jag ser disken men det enda jag kunde göra var att formatera den nu undrar man ju vad fan det är som händer egentligen....

Edit: det hjälpte om man drog ut alla övriga diskar först då förstod den att den skulle välja ssd men den hänger sig vid installationen till Win 7 fortfarande när jag ska välja "how to improve windows" nu blir det nog till att retunera disken orkar inte med allt det är felsökandet.

Permalänk

Jag ahde problem emd min, fick hjälp att lösa dem i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1050197...

Vet inte om det var bara ett av tipsen eller om det var en kombination av flera som fick det att sluta. Du kan ju ta en titt och se om något kan vara till hjälp om du vill.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har också en Corsair Force GT 120Gb i ett nybygge sedan kanske 3-4 veckor tillbaka. Har inte haft några problem ännu (knock on wood). Uppdaterade firmware och bios på rubbet när datorn byggdes och alla de senaste tänkbara drivrutiner för chipsets osv installerades + intel rapid storage technology . Vid tillfället var firmwaren på SSDn 1.3.2. Tänker inte uppdatera den till 1.3.3 om den fortsätter gå så här fint.

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en dator med en Corsair SSD Force Series 3, 120GB.
Bör (kan) jag uppdatera firmwaren innan jag installerar W7, och hur gör jag i så fall? Är senaste stabilast?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Jag har precis beställt en dator med en Corsair SSD Force Series 3, 120GB.
Bör (kan) jag uppdatera firmwaren innan jag installerar W7, och hur gör jag i så fall? Är senaste stabilast?

Skulle ta senaste 1.3.3 om jag var dig. Jag uppdaterade min via den gamla burken innan jag flyttade över disken och installerade operativsystemet i det nya bygget. Du använder Corsairs eget uppdateringsprogram. En enkel procedur. Läs den medföljande instruktionen så att du väljer rätt firmwarefil bara. Har för mig det var en fil för varje storlek på disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Skulle ta senaste 1.3.3 om jag var dig. Jag uppdaterade min via den gamla burken innan jag flyttade över disken och installerade operativsystemet i det nya bygget. Du använder Corsairs eget uppdateringsprogram. En enkel procedur. Läs den medföljande instruktionen så att du väljer rätt firmwarefil bara. Har för mig det var en fil för varje storlek på disk.

Jag köper en färdig burk. Kanske bäst att först installera win 7, uppdatera FW och sedan installera Win 7 igen? Så slipper man (oroa sig för) ev. korrupta windowsfiler som kanske först visar sig efter ett tag...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Köpte nytt moderkort och processor idag efter att mitt gamla system fullständigt ballade ur och nu verkar det funka bättre iaf återkommer om det händer nått igen.

Permalänk
Medlem

Hur är status för Force 3 serien i nuläget? Är sugen på att köpa en SSD och den är relativt billig. Tips?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Avstängd

¨Jag kan leva med en bluescreen i veckan, men jag får bara ut ungefär hälften av den angivna prestandan av min force gt 120

Ca 250 - 300 i ATTO på Force GT 120

Ca 140 med en F1 spinpoint....

T_T

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Antielefant

Inga problem alls med min F3 med 1.3.3. Kör dock inte OS på den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag installerade windows 7, uppdaterade FW till 1.3.3, installerade grafikkortsdrivrutinerna och körde sendan windows prestandaklassificering. Fick 7.9 (max) på hårddisken.

Installerade sedan om Windows 7, och installerade grafikkortsdrivrutinerna igen (eftersom jag inte ville riskera att Windows började krångla i framtiden när jag först installerat det med gamla FW till SSD-disken).
Nu får jag dock bara 5.9 på hårddisken...
Varför i hela friden då? Har fortfarande 1.3.3 som FW...

Edit: Detta gäller alltså inte systemet i sign.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Sedan jag gick in i energisparinställningarna och ändrade så att hårddiskarna aldrig stängs av har jag inte längre haft problem med min Force 120 GT-disk.
Före det hade jag uppdaterat till FW.1.3 samt lagt in nån registerfix för att försöka lösa problemet utan att lyckas.

Permalänk
Skrivet av Timilim:

Jag installerade windows 7, uppdaterade FW till 1.3.3, installerade grafikkortsdrivrutinerna och körde sendan windows prestandaklassificering. Fick 7.9 (max) på hårddisken.

Installerade sedan om Windows 7, och installerade grafikkortsdrivrutinerna igen (eftersom jag inte ville riskera att Windows började krångla i framtiden när jag först installerat det med gamla FW till SSD-disken).
Nu får jag dock bara 5.9 på hårddisken...
Varför i hela friden då? Har fortfarande 1.3.3 som FW...

Edit: Detta gäller alltså inte systemet i sign.

Har du fortfarande några problem med den? Jag skaffade precis en likadan disk och kan inte starta systemet. Får bara "Boot disk failure, insert system disk and try again".

Har inte installerat senaste FW men ska testa göra det senare.

EDIT:

Har nu uppdaterat till 1.3.3 men får fortfarande samma problem. Men jag kan starta Windows om jag väljer SSD'n från moderkortets boot manager. Lite drygt men det är sällan man måste starta om datorn ändå.

Jag får dock endast ut 120 MB/s i både läs och skriv, antar att det är för att jag har ett för gammalt moderkort.