Permalänk
Medlem

650D och ljudnivå

Hej!

Fick hem mitt Corsair 650D och måste säga att jag är besviken på medföljande fläktar, dessa låter som mindre tröskverk plus att de flyttar inte speciellt mycket luft.
Började genast leta efter en lösning och det verkar som att Scythe GT fläktar kanske kunde vara ett bra alternativ.
Men 200mm fläkten i fronten blir lite svårare att byta ut då jag inte vill ha en LED belyst fläkt, många rekommenderar CoolerMasters Megaflow men den är ju LED belyst.

Någon/några som har tips om vad jag kan göra för att få ner ljudnivån?

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem

Kan du vrida hårddiskburen? Allt som ökar motståndet ökar även ljudnivån. Hade bytt fläktar, undervoltat de nya och kanske fäst bitumenplattor i. Diskarna kan man hänga i 5.25 tums enheterna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

jag köpte nxzt 200mm och skruvade i två skruvar bara. Dock så fick jag ta bort buren då den slog i

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Ska testa att fästa diskarna i 5.25 platserna och ta bort burarna.
NZXT fläkten har jag kollat lite på och var en knapptryckning från att köpa då jag såg att de inte är riktigt 200mm, hur är den fläkten i ljudnivå m.m?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min dator är helt OK jämfört med stock. har nexus på 120mm och de är riktigt tysta. Stock kylningen är bedrövlig minst sagt

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Utbudet av 200mm fläktar är ju inte så stort, man kanske skulle kika på en NZXT trots allt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Hej!

Fick hem mitt Corsair 650D och måste säga att jag är besviken på medföljande fläktar, dessa låter som mindre tröskverk plus att de flyttar inte speciellt mycket luft.
Började genast leta efter en lösning och det verkar som att Scythe GT fläktar kanske kunde vara ett bra alternativ.
Men 200mm fläkten i fronten blir lite svårare att byta ut då jag inte vill ha en LED belyst fläkt, många rekommenderar CoolerMasters Megaflow men den är ju LED belyst.

Jag har problem med min 200mm fram, det lixom susar i den, men en annan fråga, hur är din startknapp? min sitter typ lutad och måste trycka högt upp annars händer inget.

I toppen satte jag mina 120mm Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har problem med min 200mm fram, det lixom susar i den, men en annan fråga, hur är din startknapp? min sitter typ lutad och måste trycka högt upp annars händer inget.

I toppen satte jag mina 120mm Noctua.

Problemet med fläkten fram beror på gallret som sitter framför vad jag kan förstå, vet ej om det försvinner om man byter fläkt.
Läste i nån tråd att flytta fläkten en bit från gallret med hjälp av distanser kunde lösa detta.

Min knapp sitter också aningen lutad, hade inte märkt detta förrän nu.
Vet ej om detta är vanligt dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Problemet med fläkten fram beror på gallret som sitter framför vad jag kan förstå, vet ej om det försvinner om man byter fläkt.
Läste i nån tråd att flytta fläkten en bit från gallret med hjälp av distanser kunde lösa detta.

Min knapp sitter också aningen lutad, hade inte märkt detta förrän nu.
Vet ej om detta är vanligt dock.

Ska nog va så med knappen då da, får kolla om jag kan fixa det med fläkten, en sak jag prova funka, sätta en 5cm tejp högst upp på det löstagbara filtret.

Permalänk
Medlem

Okej!

Tycker att det är ganska dåligt att behöva dras med dessa problem med ett chassi i den här prisklassen.
Hur som helst så går det alltid att fixa på något sätt, behöver dock hitta en bra 200 mm fläkt till fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Tycker att det är ganska dåligt att behöva dras med dessa problem med ett chassi i den här prisklassen.
Hur som helst så går det alltid att fixa på något sätt, behöver dock hitta en bra 200 mm fläkt till fronten.

Det är mer än ganska dåligt ! Fläktarna som följer med är ett skämt ! Ett dåligt ett .....

Om du inte vill flytta hd-buren, så kan du istället för en 200mm fläkt sätta dit
två 120mm. Då blir utbudet betydligt bättre !

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Det är mer än ganska dåligt ! Fläktarna som följer med är ett skämt ! Ett dåligt ett .....

Om du inte vill flytta hd-buren, så kan du istället för en 200mm fläkt sätta dit
två 120mm. Då blir utbudet betydligt bättre !

Om jag ska sätta dit två 120mm måste jag väl gänga dit nya hål för skruvarna? Så vitt jag vet finns det inte några från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Hej!

Du behöver inte byta ut någon fläkt alls Jag köpte årecis ett 650D chassi med och blev grymt besviken, front fläkten lät som jag vet inte vad men det verkade mer vara ett designfel, fläkten ligger för tätt in på gallret så det blir ett vinddrag där, det jag gjorde med den var att jag tog 2st små brickor på varje skruv, fick ut den ca 2mm och eftersom att det redan är gummi på plåten så blir det inga vibbrationer i chassit från det, orginal skruvarna räckte tom så nu låter inte framfläkten överhuvudtaget. Och jag kopplade in mina fläktar till chassits fläktstyrning, visserligen bara tre nivåer men jag kör på lägsta hela tiden fungerar utmärkt och låter ingenting!
Kör Ultra på BF3 med min dator och grafikkortet ligger på 67grader som mest och då är kortets fläktar på 50% medan chassits på lägsta på styrningen Kör med ett MSI Gtx 580 Lightning

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Om jag ska sätta dit två 120mm måste jag väl gänga dit nya hål för skruvarna? Så vitt jag vet finns det inte några från början.

Sätt samman två 120mm på höjden med t.ex buntband.
Kläm sedan fast dom mellan skumplast både över och under, så har du bra kylning och inga
vibrationer som som fortplantar sig till chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Du behöver inte byta ut någon fläkt alls Jag köpte årecis ett 650D chassi med och blev grymt besviken, front fläkten lät som jag vet inte vad men det verkade mer vara ett designfel, fläkten ligger för tätt in på gallret så det blir ett vinddrag där, det jag gjorde med den var att jag tog 2st små brickor på varje skruv, fick ut den ca 2mm och eftersom att det redan är gummi på plåten så blir det inga vibbrationer i chassit från det, orginal skruvarna räckte tom så nu låter inte framfläkten överhuvudtaget. Och jag kopplade in mina fläktar till chassits fläktstyrning, visserligen bara tre nivåer men jag kör på lägsta hela tiden fungerar utmärkt och låter ingenting!
Kör Ultra på BF3 med min dator och grafikkortet ligger på 67grader som mest och då är kortets fläktar på 50% medan chassits på lägsta på styrningen Kör med ett MSI Gtx 580 Lightning

Det måste jag testa, ska fixa några brickor bara!
Fick för mig att det andra fläktarna lät mycket de också men detta ska helt klart undersökas.

Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Har testat 200mm fläkten som följer med med borttaget galler och tycker inte den håller måttet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Sätt samman två 120mm på höjden med t.ex buntband.
Kläm sedan fast dom mellan skumplast både över och under, så har du bra kylning och inga
vibrationer som som fortplantar sig till chassit.

Det var en ganska bra idé!
Har du gjort så i ditt chassi? Vilka fläktar har du isåfall använt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Det var en ganska bra idé!
Har du gjort så i ditt chassi? Vilka fläktar har du isåfall använt?

Kör med Scythe Gentle Typhoon 1450rpm.
Även den bakre är utbytt mot Scythe.
I taket sitter en 200mm Cooler Master med borttagna leds. ( det är enkelt att ta bort dom )
Alla kopplade till fläktkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

I taket sitter en 200mm Cooler Master med borttagna leds. ( det är enkelt att ta bort dom )

Låter bra! Kommer nog köra med liknande setup. Ska dock testa frontfläkten med distanser och avgöra skillnaden först.
I övrigt är jag mycket nöjd med 650D och det var synd att den halka på mållinjen på denna sak så att säga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Är jag helt ute och cyklar eller kör du alltså med 1 120mm fräkt bra då bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeebus:

Är jag helt ute och cyklar eller kör du alltså med 1 120mm fräkt bra då bara?

2x 120mm fram
1x 120mm bak
1x 200mm tak

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/6308700/antec-big-boy-200mm kan du inte använda en sådan här fläkt?
har en själv i mitt twelwehudred case med blå led men led kan man stänga av med en knapp

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Okej, jag ledsnade nämligen på ljudet från 200mm "corsairen" efter ungefär 1min användning så skruvade ditt en 120mm direkt.. dock bara med 2 skruvar.
Hur lyckades du fästa 2 120mm i fronten?

Ang. den där Big boy 200mm så är den nog för djup om man har hdd buren kvar. Om jag inte missminner mig går det bara in 25mm djupa fläktar och det är då det blir problem att hitta någon vettig...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Silverstone AP181 till fronten, fick göra fyra nya hål för att montera då det är en 180mm fläkt men det var det värt, inte så mycket extra jobb heller då jag fixade det i samma veva som jag tog bort frontgallret. Utan galler och med ny fläkt är det numera en ljudlös operation så länge jag inte brassar på fläktkontrollen som satan. Den är dock tjock så man måste flytta på HDDbayen.

Skrivet av Jeeebus:

Hur lyckades du fästa 2 120mm i fronten?

En enkel lösning för att montera 120mm i fronten är att skruva fast ett 240mm radiatorgaller i chassifronten och skruva fast fläktarna i gallret. Skulle inte rekommendera det sålänge chassits mesh sitter kvar däremot, blockerar luftflödet för mycket. Gjorde såhär för att montera min RX240 i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag köpte en Silverstone AP181 till fronten, fick göra fyra nya hål för att montera då det är en 180mm fläkt men det var det värt, inte så mycket extra jobb heller då jag fixade det i samma veva som jag tog bort frontgallret. Utan galler och med ny fläkt är det numera en ljudlös operation så länge jag inte brassar på fläktkontrollen som satan. Den är dock tjock så man måste flytta på HDDbayen.

Har du då tagit bort båda burarna och använder bara ena monterat nämare nätagget?

En enkel lösning för att montera 120mm i fronten är att skruva fast ett 240mm radiatorgaller i chassifronten och skruva fast fläktarna i gallret. Skulle inte rekommendera det sålänge chassits mesh sitter kvar däremot, blockerar luftflödet för mycket. Gjorde såhär för att montera min RX240 i fronten.

Det där ser ju ut som en bra lösning faktsikt, lätt och fästa?
Är ju inte direkt nått akut för har en http://coolingstuff.se/p/509/cougar-vortex-v12s i fronten och den flyttar bättre luft en corsairs 200mm och låter inte alls i närheten! Vill dock ha 2 så en ligger och kyler hddburen och en mer över grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeebus:

Har du då tagit bort båda burarna och använder bara ena monterat nämare nätagget?

Yes jag har bara en HDDbur, och den sitter precis vid agget. Har min SSD bakom moderkortsplåten och 2 stycken lagringsdiskar i HDDburen.

Skrivet av Jeeebus:

Det där ser ju ut som en bra lösning faktsikt, lätt och fästa?
Är ju inte direkt nått akut för har en http://coolingstuff.se/p/509/cougar-vortex-v12s i fronten och den flyttar bättre luft en corsairs 200mm och låter inte alls i närheten! Vill dock ha 2 så en ligger och kyler hddburen och en mer över grafikkortet...

Var en ganska smal sak slog hål på plåten med en syl och vidgade hålen genom att skruva fläktskruvarna som följde med mina Gentle Typhoons igenom, fick perfekta gängade hål. Den sitter som berget, men det är lättare med en borrmaskin. För att få bort meshgallret från chassifronten använde jag en plåtsax och klippte upp mellan hålen i ytterkanten en efter en, brydde mig inte om att slipa till dom det vassa som blev kvar, pillar ändå aldrig där inne och fronten sitter alltid på så risken att skära sig är minimal Finns nog enklare (och billigare) alternativ där man inte behöver ändra på chassit så mycket, men eftersom jag ska ha en radiator där så måste det vara strukturellt stabilt så det här var den bästa lösningen för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Yes jag har bara en HDDbur, och den sitter precis vid agget. Har min SSD bakom moderkortsplåten och 2 stycken lagringsdiskar i HDDburen.

Jasså, har så jag med men fick plats med ssd + 2 lagringsdiskar i den buren.. Monterade ssd på undersidan av den sista vaggan och vände den upp och ner, fungerar perfekt! Fungerar dock bara om du har ssd högst upp/längst ner.. Kommer dock inte ihåg nu vart jag satt den..

Skrivet av Zaptoit:

Var en ganska smal sak slog hål på plåten med en syl och vidgade hålen genom att skruva fläktskruvarna som följde med mina Gentle Typhoons igenom, fick perfekta gängade hål. Den sitter som berget, men det är lättare med en borrmaskin. För att få bort meshgallret från chassifronten använde jag en plåtsax och klippte upp mellan hålen i ytterkanten en efter en, brydde mig inte om att slipa till dom det vassa som blev kvar, pillar ändå aldrig där inne och fronten sitter alltid på så risken att skära sig är minimal Finns nog enklare (och billigare) alternativ där man inte behöver ändra på chassit så mycket, men eftersom jag ska ha en radiator där så måste det vara strukturellt stabilt så det här var den bästa lösningen för mig

Lät ju tråkigt att behöva våldta ett splitter nytt chassi så direkt.. =/ Funderar istället på någon lösning med att bra buntband runt 2 120 mm men kanske blir ostabilt.. Om det inte dyker upp nån bättre lösning, alternativt hitta en tyst 200mm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeebus:

Jasså, har så jag med men fick plats med ssd + 2 lagringsdiskar i den buren.. Monterade ssd på undersidan av den sista vaggan och vände den upp och ner, fungerar perfekt! Fungerar dock bara om du har ssd högst upp/längst ner.. Kommer dock inte ihåg nu vart jag satt den..

Lät ju tråkigt att behöva våldta ett splitter nytt chassi så direkt.. =/ Funderar istället på någon lösning med att bra buntband runt 2 120 mm men kanske blir ostabilt.. Om det inte dyker upp nån bättre lösning, alternativt hitta en tyst 200mm..

Jo precis, men jag tog några brickor och fick ut den en bit låter inget nu, ska försöka hitta längre fläktskruvar så jag kan få ut fläkten ännu mera sen senare kanske jag köper en Bitfenix 200mm ist

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Jo precis, men jag tog några brickor och fick ut den en bit låter inget nu, ska försöka hitta längre fläktskruvar så jag kan få ut fläkten ännu mera sen senare kanske jag köper en Bitfenix 200mm ist

Måste man fixa brickar/distanser och nya skruvar till Bitfenix 200mm för att den inte ska låta så bedrövligt med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeebus:

Måste man fixa brickar/distanser och nya skruvar till Bitfenix 200mm för att den inte ska låta så bedrövligt med?

Det är ju inte fläkten som låter utan det är meshplåten som fläkten sitter emot som gör att de blir typ ett vinddrag, så tror det inte kommer göra så stor skillnad om man bara byter fläkt tyvärr :/ men det hjälpte jätte mkt med att bara ha 2 brickor på varje skruvså den kom typ 2mm ifrån plåten.

Visa signatur