OLPC vill släppa surfplattor från luften i utvecklingsländer

Permalänk
Melding Plague

OLPC vill släppa surfplattor från luften i utvecklingsländer

Välgörenhetsprojektet One Laptop Per Child tänker ta till drastiska åtgärder för att öka läs- och skrivkunnigheten bland fattiga stammar i utvecklingsländer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vackert!

Men att släppa det från helikoptrar känns bara "TITTA VI KAN FLYGA DRA ÅT SKOGEN NI SOM SPRINGER RUNT MED SPJUT LALALALAL"

Permalänk
Hedersmedlem

Vem betalar för kalaset? Donationer?

Känns som att man kan göra bättre saker med donerade pengar än att köpa datorer..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Fin tanke men om laptoparna helt enkelt släpps ner från skyarna så undrar man om det blir barnen som får dem eller om de blir ihopsamlade av folk som vill sälja dem vidare.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Then we'll take tablets and drop them out of helicopters into villages that have no electricity and school,

Går de på solceller?

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Exigo:
Citat:

Then we'll take tablets and drop them out of helicopters into villages that have no electricity and school,

Går de på solceller?

Solceller och handdrivna laddningsstationer var det sist.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Vem betalar för kalaset? Donationer?

Känns som att man kan göra bättre saker med donerade pengar än att köpa datorer..

Tycker det låter som en alldeles utmärkt idé. Genom datorer utvinns mycket gott. Tror detta kan göra stor skillnad på utvecklingsnivån i de fattigare länderna.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Varför ska byar utan el ha dem?
Vad fan ska dem göra när batteriet tar slut?

Permalänk
Medlem

Tycker det mest intressanta med artikeln är att de ska droppa plattorna där det inte finns elektricitet, fet nytta de gör då efter första dagen :-). Eller under den för övrigt, hur mycket nytta kan man ha av en surfplatta i en garanterat surffri zon..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vem betalar för kalaset? Donationer?

Känns som att man kan göra bättre saker med donerade pengar än att köpa datorer..

Som vad? Ge dem mat för dagen? "Teach a man to fish". Att kunna läsa och skriva ger kunskap, kunskap ger möjligheter.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker det mest intressanta med artikeln är att de ska droppa plattorna där det inte finns elektricitet, fet nytta de gör då efter första dagen :-). Eller under den för övrigt, hur mycket nytta kan man ha av en surfplatta i en garanterat surffri zon..

Skrivet av Rullstols Roger:

Varför ska byar utan el ha dem?
Vad fan ska dem göra när batteriet tar slut?

De har en vev.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Väldigt fint av dom att vilja göra något sånt här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Som vad? Ge dem mat för dagen? "Teach a man to fish". Att kunna läsa och skriva ger kunskap, kunskap ger möjligheter.

Tja, att droppa surfplattor i byar utan ström känns som fel lösning isåfall. Och vadå, de lär väl knappast bara läman dem där och dra, de måste ju även stanna och lära dem allt om det, och då ser jag inte poängen riktigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande ha en OLPC att leka med, har jag velat sen första nysningen om dem för evighetersen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Haha trodde det var dagens skämt först,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Tja, att droppa surfplattor i byar utan ström känns som fel lösning isåfall. Och vadå, de lär väl knappast bara läman dem där och dra, de måste ju även stanna och lära dem allt om det, och då ser jag inte poängen riktigt.

Se inlägg jag gjorde högre upp. De kan köra på vev. Men visst, från skyarna tycker jag med låter tveksamt. OLPC-projektet i det stora hela tycker jag är en finfin idé i alla fall.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Släp mat istället. tror dom behöver det mer än kisel och plast.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vem skall läsa manualen då?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

skall dem skicka laptoppar med 6990 crosfire och i7 ??

Permalänk
Medlem

Med tanke på att brist på utbildning är ett av de största problemen så gillar jag tanken. Om man bara ger dem mat för att överleva, så överlever de så pass länge för att fortplanta sig (likt alla andra organsimer på jorden) och utan utbildning så ökar bara mängden människor som behöver få hjälp med mat. Det är självklart humant att bidra med mat, men det gör bara problemmet större om man inte kan hjälpa till på andra fronter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Släp mat istället. tror dom behöver det mer än kisel och plast.

Finns ju organisationer som gör det med. Men hur pass långsiktig är en sån lösning? Vi ska ju hjälpa dem att klara sig själva, inte bara agera nappflaska.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Finns det internet där då och får barnen förbetalda abonnemang?

Permalänk
Inaktiv

je dom ett SLI bygge istället , snåla inte in med stålarna va

Permalänk
Medlem

Underskatta inte den enorma drivkraften hos ett nyfiket barn!

Såg ett otroligt intressant seminarie på TED för ett tag sedan där en professor gjorde ett liknande test (Antar att det är den studien som har inspirerat även detta projektet?)

http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_shows_how_kids_teach_th...

Mycket sevärt!

//Heddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Varför ska byar utan el ha dem?
Vad fan ska dem göra när batteriet tar slut?

Fun fact. Mombasa i Kenya har i snitt 8 timmar och 10 minuter sol om dagen. Det är nästan 3000 soltimmar om året.
Att jämföras med Sverige som kommer upp i ca 1800 soltimmar om året, knappt 5 timmar om dagen.

Skrivet av som99:

Jag vill fortfarande ha en OLPC att leka med, har jag velat sen första nysningen om dem för evighetersen.

Jag håller med!
Sen vill jag ha en lifesaver-vattenflaska också! Så jävla tufft! http://www.lifesaversystems.com/

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Släp mat istället. tror dom behöver det mer än kisel och plast.

Boka en flygresa dit ner redan idag, så kanske du får fatt en läsplatta "down there" vid helikopterlanseringen!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Att dumpa skräp över Afrika verkar dumt. Ta pengarna och investera i solceller som kan producera el åt byarna istället? Finns det inte el så har jag svårt att tro att det finns ett 3g nät. En dator utan internet är som en tv utan tv-kanaler.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vad händer när batteriet tar slut efter någon dag? släpper de även hundratals extra batterier med datorerna? Det tar tid att lära sig att skriva/läsa om man aldrig har gjort det förr, uppladdning av batterier kan ju knappast ske i en liten grupp människor som knappt har mat/vatten..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har för mig att läst läste om en OLPC-laptop som skulle släppas för allmänheten och kosta ~150$ där en bit gick till välgörenhet, blev det något av det? Dessa datorer på bilderna är ganska lika de jag minns, men jag har öfr mig att de inte skeppades ut till butiker för o säljas.

Visa signatur

Mjo