Permalänk
Medlem

Jag tycker du kan ta och försöka leva av hela studiebidraget, och sedan spara den lön du får in då och då. Körkortet är två år framåt, det är åtminstone ytterligare en eller två somrar till med sommarjobb du kan lägga undan. Mer än 10-15k ska inte behövas tycker jag för det.

Du lär inte behöva spara till flytt hemifrån, för chansen är liten att du skaffar eget boende förrän du skaffat dig ett heltidsjobb, och då kan det vara lämpligt att vänta med en flytt någon månad och bo kvar hemma, och lägga dessa pengar till flyttomkostnaderna samt inredningsköp etc.

Själv har jag kunnat ta lån med avbetalningsplan då jag fixade mitt första egna boende i samband med jobb. Lån från familjen alltså. Förstår dock om detta inte är en möjlighet för alla.

Spara så mycket du kan utan att behöva dra ner på roliga aktiviteter. Att slösa pengarna på godis/läsk/cigg/snus är onödigt - många bäckar små. Däremot om du är lite återhållsam så kan det ju vara helt okej, men en chokladkaka och cola om dagen blir snart hundralappar på en månad.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag tycker du kan ta och försöka leva av hela studiebidraget, och sedan spara den lön du får in då och då. Körkortet är två år framåt, det är åtminstone ytterligare en eller två somrar till med sommarjobb du kan lägga undan. Mer än 10-15k ska inte behövas tycker jag för det.

Du lär inte behöva spara till flytt hemifrån, för chansen är liten att du skaffar eget boende förrän du skaffat dig ett heltidsjobb, och då kan det vara lämpligt att vänta med en flytt någon månad och bo kvar hemma, och lägga dessa pengar till flyttomkostnaderna samt inredningsköp etc.

Själv har jag kunnat ta lån med avbetalningsplan då jag fixade mitt första egna boende i samband med jobb. Lån från familjen alltså. Förstår dock om detta inte är en möjlighet för alla.

Spara så mycket du kan utan att behöva dra ner på roliga aktiviteter. Att slösa pengarna på godis/läsk/cigg/snus är onödigt - många bäckar små. Däremot om du är lite återhållsam så kan det ju vara helt okej, men en chokladkaka och cola om dagen blir snart hundralappar på en månad.

Äter inte godis/chips/whatever, dricker inte läsk, röker inte etc. Men jag blev nyss beroende av de där jäkla Nötter och Bär-mixar som OLW säljer, billiga är de ju inte heller

Trodde jag skulle spara in lite när jag väl blev mycket hälsosammare men äh. Blev inte så stor skillnad.

Skrivet av Recall:

Att lära sig att spara är ett väldigt smart drag, ju tidigare desto bättre. Aktiemarknaden kan jag verkligen rekommendera dig att sätta dig in i. Läs böcker, samla fakta och erfarenhet. Spara du rätt kan du köpa en bostadsrätt/studera med låga eller inga lån när dina polare har lån och 20k i räkningar som exempel. Det lönar sig extremt bra att spara i unga år.

Intressant. Ska kolla upp några böcker om aktier.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det är helt onödigt att spara något av studiebidraget. Får man över av det är det bättre att minska på lånedelen (man måste inte ta ut fullt om man t.ex. bor hemma). Har du redan bara bidragsdelen känns det också lite fånigt att spara, tar liksom flera år att spara ihop det du hade kunnat lägga undan efter en månadslön om du haft fast jobb...

Lön ska du definitivt spara... onödigt att köpa prylar för 11k när du bara tjänat ihop 15k. Jag skulle ha försökt spara 10k av det och lagt 5k på en billig telefon och någon mindre datoruppgradering. Att köpa loss en mobil direkt istället för binda sig i 24mån i något dyrt abonnemang är dock smart när man inte har en fast inkomst årets alla månader.

Rent allmänt tycker jag man ska försöka ha så man klarar sig 3 månader som en buffert. Hur mycket det är beror lite på vad man har för fasta utgifter och hur dyra vanor man har. Tycker personligen inte det finns någon anledning att ha sparat mer än så, såvida man inte sparar ihop till något speciellt (lägenhetsköp, bil, utlandsresa o.s.v.). I så fall är det en fråga om hur länge du vill vänta med köpet. Ska du köpa något för 72 000:- och bara lägger undan en femhundring i månaden tar det ju 12 år att spara ihop, vilket kanske är lite länge...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Småsparande (ett par hundralappar) i din ålder är en bra vana, men knappast något som kommer att göra någon nämnvärd skillnad när du börjar plugga (såvida du nu inte börjar plugga framåt 30). Det kommer inte att märkas av på dina CSN-skulder om du börjar plugga direkt efter gymnasiet och blir tvungen att flytta hemifrån. Vad du däremot hinner få ihop är som sagt en buffert. Det är inget lyxliv man lever som student på studiemedel, men det går runt ... Åtminstone fram tills dess att något går sönder och som du behöver pynta upp för på en gång. Vissa löser det med avbetalningar, andra har en buffert. Sedan tar det några år att bygga upp en buffert med ett par hundralappar i månaden, så lite extra när du får in en större summa kan vara på sin plats.
Skulle jag sitta i din situation med mina erfarenheter så skulle jag lägga undan 10 - 15 % av det jag kom att dra in - studiebidrag som lön. Det ger inga stora summor, men det ger en buffert för den där dagen när skärmen till datorn går sönder, cykeln blir stulen eller teven brakar samman.
Om du däremot inte räknar med att kunna få med dig det du behöver hemifrån när du flyttar till eget (grundläggande möblemang, köksgeråd etc.) så skulle jag nog dubbla sparandet om jag vore i dina kläder. Men som sagt, oroa dig mindre och passa på att leva livet ordentligt medan du fortfarande kan. En hundring för dig är som sagt var sannolikt mer värd, om man räknar livskvalitet, i dag än om fem eller tio år. Däremot skadar det ju inte att lägga undan om du har några kronor över i slutet av månaden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Småsparande (ett par hundralappar) i din ålder är en bra vana, men knappast något som kommer att göra någon nämnvärd skillnad när du börjar plugga (såvida du nu inte börjar plugga framåt 30). Det kommer inte att märkas av på dina CSN-skulder om du börjar plugga direkt efter gymnasiet och blir tvungen att flytta hemifrån. Vad du däremot hinner få ihop är som sagt en buffert. Det är inget lyxliv man lever som student på studiemedel, men det går runt ... Åtminstone fram tills dess att något går sönder och som du behöver pynta upp för på en gång. Vissa löser det med avbetalningar, andra har en buffert. Sedan tar det några år att bygga upp en buffert med ett par hundralappar i månaden, så lite extra när du får in en större summa kan vara på sin plats.
Skulle jag sitta i din situation med mina erfarenheter så skulle jag lägga undan 10 - 15 % av det jag kom att dra in - studiebidrag som lön. Det ger inga stora summor, men det ger en buffert för den där dagen när skärmen till datorn går sönder, cykeln blir stulen eller teven brakar samman.
Om du däremot inte räknar med att kunna få med dig det du behöver hemifrån när du flyttar till eget (grundläggande möblemang, köksgeråd etc.) så skulle jag nog dubbla sparandet om jag vore i dina kläder. Men som sagt, oroa dig mindre och passa på att leva livet ordentligt medan du fortfarande kan. En hundring för dig är som sagt var sannolikt mer värd, om man räknar livskvalitet, i dag än om fem eller tio år. Däremot skadar det ju inte att lägga undan om du har några kronor över i slutet av månaden.

Har förstått det, men sedan när jag väl håller på att starta upp företaget nu så känner jag att pengarna går åt ganska snabbt på grund av marknadsföring, inköp av fungerande delar som man kan testa med och lite andra tillbehör. Förväntar att jag får tillbaka dem efter ett tag, men inget är som sagt säkert då jag inte vet hur det här kommer att fungera. Har till och med varit tvungen att dra lite från mitt kapitalkonto endast för att kunna finansiera de här sakerna till företaget i början så här, dock borde väl avgifterna bli mindre senare då jag inte behöver betala något speciellt för att hålla det i drift förutom moms och preliminärskatt som ändå kommer att gå ut över de inkomster från företaget jag får in, och inte mina nuvarande pengar.