Kan inte lyssna på högtalare och head set samtidigt

Permalänk

Kan inte lyssna på högtalare och head set samtidigt

Som rubriken lyder, kan inte lyssna på högtalaren och headset samtidigt. Om jag sätter på headset så försvinner ljudet på högtalaren. Det funkade bra tidigare när jag inte laddade ner realtek audio. Hur ska man göra för att fixa detta problem? Avinstallera realtek audio?

Permalänk
Medlem

Kolla i programmet, du vet ju vart felet är.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Som rubriken lyder, kan inte lyssna på högtalaren och headset samtidigt. Om jag sätter på headset så försvinner ljudet på högtalaren. Det funkade bra tidigare när jag inte laddade ner realtek audio. Hur ska man göra för att fixa detta problem? Avinstallera realtek audio?

Brukar ju finnas en inställning, typ mute speakers when headphones are plugged in.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

realtek är lite lustiga när det gäller sånt där
du måste "assigna" porten (uttaget) till tex headphones
men alla uttag kan inte vara headphones utan max 2
tex om du har högtalarna inkopplad bak kan du ha hörlurarna fram
du får testa dig fram helt enkelt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk

Asså, nu har jag avinstallerat den skiten, men nu har jag fortfarande samma problem. Alla kablar är på samma ställe som före när jag installerade realtek. Men jag har fortfarande samma problem. När jag gör test ljud för högtalaren, men när t.ex. min spotify är på så kan jag bara höra musiken till min högtalare. Har gått igenom datorn men är så vilse så jag vet ej vart man hittar just lösning för denna problem(Windows 7).

Permalänk

Stod att jag var tvungen att aktivera högtalaren och när jag såg fönstrets alternativ så var den redan aktiverat så jag tänkte bara ta inaktivera och aktivera igen, för att "uppdatera", men nu har den försvunnit helt. Kan inte hitta enhetsvaran högtalare och jag har satt ut och in på sladden. Nu blev problemet värre. Behöver hjälp =/

Permalänk
Keeper of Traditions

Formatera datorn, det löser allt

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Installera Realtek HD Audio Manager igen.
I programmet så finns det uppe i höger hörn en text "Device advanced settings".
Klicka på den så får du fram en ruta med lite alternativ. Kryssa för "Make front and rear output devices playback two different audio streams simultaneously".
Då blir front och rear två olika enheter och du kan välja i dina program vilken enhet som ska användas för uppspelning av ljud.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Maskaren jag kan inte öppna Realtek, vet ej hur man hittar den har sökt efter den, men kan hitta. Jag har laddat ner från denna sida om det är samma som du menar? http://www.realtek.com/downloads/downloadsCheck.aspx?Langid=1...

Permalänk
Medlem

Den borde se ut såhär och finnas nere vid klockan efter att du har installerat den.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Har löst problemet, ominstallerad realtek. Inget annat. Dock är det skumt att från början så försvann ljuden, men när jag ominstallerade så funkade. WIERD