Permalänk

Jävla WindowsXP!!!!

Blir så f*rbannat lack på WindowsXP!
Sitter här hemma i mitt nätverk och ska dela ut mina hårddiskar. Men tror du det går eller?
Har plöjt igenom alla inställningar SOM fan finns i WindowsXP, men det funkar ändå inte!
Kommer in på enheten, och kan se alla kataloger men ska jag sedan gå in på någon underkatalog så står det "Tillgång Nekad" eller nåt sånt.
Blir SÅ Sur!
Dessutom så ser rutan ut där man delar ut som i Windows2000, inte som den brukar och ska i WinXP. Har massor med saker på min server som jag måste kunna komma åt enkelt!
Vill slippa formatera också... Har massor med saker som kan bli lite drygt att installera om... Hur ska jag göra?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte via ftp? eller gör du det?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, mekade med XPs nätverksinställningar för första gången för några dagar sen och det var ju inte det lättaste. Trots 10+ års datorvana och flera års erfarenhet av nätverk i Win98 och Win2k så gick jag bet på vissa saker när det gällde att dela ut partitioner.
Men det är klart, när man inte gillar XP speciellt mycket från början och Win2k-skivan ligger nära till hands så orkar man inte strula sig igenom XPs pastellfärgade guider speciellt länge innan skiten åker ut och man lägger in Win2k istället.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik: Det låter inte som du gett Xp en chans, det är inte många avancerade användare som kör basic skin utan modifikationer...

Dalar!um: Delar du ut disken direkt? Jag misstänker att du har Fat32(jag med), då ska det vara enkelt, du behöver bara meka med gästkontot...
Däremot om du har NTFS måste du sätta användar-åtkomst och sån skit..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Vicotnik: Det låter inte som du gett Xp en chans, det är inte många avancerade användare som kör basic skin utan modifikationer...

Dalar!um: Delar du ut disken direkt? Jag misstänker att du har Fat32(jag med), då ska det vara enkelt, du behöver bara meka med gästkontot...
Däremot om du har NTFS måste du sätta användar-åtkomst och sån skit..

Jag kör NTFS. Och har delat ut gästkontot.
Börjar skaka snart.. ett tydligt tecken på det är att katten utrymmer mitt rum och springer in under sängen i morsans rum. Det är ett starkt tecken att nu är jag aggressiv.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Hedersmedlem

I Win2k ifall jag vill dela ut något så ställer jag bara in det i egenskaperna för katalogen, enheten eller vad det nu är, och lägger till de användare jag vill ska ha tillgång till det jag delar ut och vilka typer av rättigheter de ska ha.
Under WinXP fattade jag aldrig riktigt hur man skulle göra, jag försökte göra som man brukar, iaf under Win2k och 98:an, men systemet drog igång en färgglad guide där man skulle drag-n'-droppa grejorna man ville dela ut till en "virtuell" utdelningstjossan. Jag fattade ingenting.
Det var inte min burk och ägaren hade just installerat WinXP på den men kunde lika gärna köra Win2k så jag orkade inte gräva djupare i problemet utan installerade Win2k istället.

Av ren nyfikenhet; kan man stänga av alla de där guiderna, som säkert är jättebra för den extreme nybörjaren, och få möjligheten att ställa in saker och ting på en lite lägre nivå som man som hyfsat van användare är van vid?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Avancerad fil och skrivardelning verkar ha en egen vilja... Om du nu kör med det.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Ja just det.... Har du laggt in fil/skrivar-utdelning i nätverket?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Har du NTFS så bör du kolla säkerheten på filsystemet också. Ifall ifall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Ja just det.... Har du laggt in fil/skrivar-utdelning i nätverket?

Japp, det gör jag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolym
Har du NTFS så bör du kolla säkerheten på filsystemet också. Ifall ifall

Vad menar du med det det? Är det några inställningar som man ska ändra någonstans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem!
Jag installerade om windows, och i det nya hade jag bytt namn så helt plötsligt hade jag inte rättigheter till mina egna mappar!
Så jag gick in i "security" för diskarna och mapparna och sen advanced, där finns kryssrutor som heter replace och reset och liknande, efter ett tag fick jag det att funka efter att jag klickat på dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Varför kör du inte via ftp? eller gör du det?

Gör det just nu för tillfället, bara för att få det att funka i huvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en ruta som du ska avaktivera i mappalternativ för att få fram de avancerade utdelningsalternativen som finns i 2000 och NT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emanuelz
Det finns en ruta som du ska avaktivera i mappalternativ för att få fram de avancerade utdelningsalternativen som finns i 2000 och NT.

Vad kan man ändra där egentligen?

Visa signatur