Permalänk
Inaktiv

Frågor om Ivy Bridge

Går i tankarna om att uppgradera min dator då den börjar bli lite väl trött för dagens och kommande spel. Eller ja iaf bf3.

Min tanke var att köpa en 2500K, något bra mobo samt minnen och sen är ivy bridge släpps byter man bara processor. Grafikkort väntar jag med till nvidia släpper nästa gen.
Vad jag har förstått så skall z68 eller p67 mobon fungera med ivy bridge när dom kommer? Kommer minnena gå att använda till ivy bridge eller kommer man behöva köpa nya? Stora frågan är väl om det är värt att uppgradera nu eller om man ska vänta?

En sista fråga om ivy: kommer dom ha fler kärnor än SB? Har för mig att jag har sett att K varianten av ivy har 6 kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ett kort snabbt sva från min sida är att vänta, ivy kommer i feb troligtvis?
sen kommer du inte kunna använda ett mobo för sandy till ivy, då de har olika sockel.
minnena tror jag du kommer kunna använda, till ivy mobot sen.
om jag inte är helt ute o cyklar.
rätta mig om jag har fel!

/mvh Spaz

K varianten är ju bara ett tecken för att multipeln är upplåst.

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.6Ghz 1.2Vcore - 2x4GB Corsair Vengance 1600mhz - 2x GTX 760 EVGA´s SC -
Samsung 840 evo 256GB - Western Digital Green 1TB - Silverstone Argon AR02 - Fractal Design R4 Arctic White - ASUS VG248QE

Better a dead hero, then a livin´ faliure

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazmodic:

ett kort snabbt sva från min sida är att vänta, ivy kommer i feb troligtvis?
sen kommer du inte kunna använda ett mobo för sandy till ivy, då de har olika sockel.
minnena tror jag du kommer kunna använda, till ivy mobot sen.
om jag inte är helt ute o cyklar.
rätta mig om jag har fel!

/mvh Spaz

K varianten är ju bara ett tecken för att multipeln är upplåst.

Det är samma socket till sandy och ivy, 1155 så kommer antagligen räcka med en bios uppdatering, däremot kommer det en ny serie CPU baserade på sandy fast med socket 2011, släps om nån vecka eller 2

Om minnet kan man nog mest gissa bara, det är samma minne och samma DDR3 men man får se upp lite med vilka volt kanske man har
ivy får ju en krypning vilket brukar innebära lägre volt.
Jag tror själv att 1600Mhz 1,65v inte kommer fungera om man inte reducerar hastighet ner till ca 1333 med dess lägre volt ca 1.5

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Se till att moderkortet är PCI-E 3.0 också.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

Inga 6-kärniga processorer kommer till Ivy Bridge.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte väl att det var samma socket Japp PCI-E 3 ska det vara i så fall även om inga grafikkort kommer använda det på ett bra tag. Men man vill ju att den ska vara framtidssäker. Eftersom minnena är lite i gråzonen kanske det är lika bra att vänta till ivy. Dumt att behöva byta både processor och minnen senare. Kommer det någon ny gen av moderkort samtidigt som ivy? I så fall kanske det är lika bra att vänta på dom med. Även om dagens kort säkert funkar alldeles utmärkt.

Har för mig att jag såg en chart här på SC angående den nya K modellen. Kommer inte ihåg vad den hette mer. Men då var tdp på 130W eller nått sånt. Är inte det konstigt med tanke på att i72006K ligger på 95W? Särskilt med tanke på att ivy är krymt?

EDIT: Jag hade nog bara yrat till det där med tdp värdena. Googlade lite och det jag hittade var att max var 77W för i7 3xxxK

Permalänk
Medlem

med detta är du redo för redig overkill när ivy-bridge och nästa generation grafikkort kommer http://www.inet.se/kundvagn/visa/1096816/2011-11-08 EDIT: kollade upp asrock moderkortet och såg att det bara hade en pci-e 3.0 så jag gjorde en till kundvagn med ett asus mobo med 2st pci-e 3.0 http://www.inet.se/kundvagn/visa/1116535/2011-11-13

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b3h4ppyn0w:

med detta är du redo för redig overkill när ivy-bridge och nästa generation grafikkort kommer http://www.inet.se/kundvagn/visa/1096816/2011-11-08 EDIT: kollade upp asrock moderkortet och såg att det bara hade en pci-e 3.0 så jag gjorde en till kundvagn med ett asus mobo med 2st pci-e 3.0 http://www.inet.se/kundvagn/visa/1116535/2011-11-13

Tack för tipset. Det var något sådant jag hade planerat från början. Problemet är ju att det är ovisst hur minnena kommer fungera tillsammans med Ivy.
Finns det minnesstickor på 8GB ute än? i så fall kanske det är bättre att köra 2x8? Tänkte dels på värmeutveckling med 4 sticker gentemot 2 samt om man vill uppgradera med mer minne senare

Permalänk
Medlem

minnena kommer att fungera utan problem med ivy-bridge och det blir inga värmeproblem med 4 stickor då jag själv har det och en 8gb sticka kostar mer än 16gb på 4 stickor http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650412
så jag tror att detta är värt att satsa på http://www.inet.se/kundvagn/visa/1116636/2011-11-13 och det kommer ju komma fler moderkort med pci-e 3.0 till lga 1155 vissa kommer att vara bättre än de som finns nu men om man kollar på moderkortet jag valde till kundvagnen så tror jag att du ska kunna köra 2st highend grafikkort och överklocka cpun,
jag har själv lyckats köra min cpu i 4,8 GHz med mitt mobo (tidigare variant av samma moderkort) och en h80 kylare tillsammans med gtx 560ti @ 1050MHz och ramminnena i 1866MHz

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv

8GB stickorna kostar ju bara 90kr mer och så är dom CL10 istället för CL9 så det borde väl egentligen vara ett bättre val? Det behöver inte vara LP minnen då jag inte kommer använda någon stor luftkylare utan någon form av vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

8GB stickorna kostar ju bara 90kr mer och så är dom CL10 istället för CL9 så det borde väl egentligen vara ett bättre val? Det behöver inte vara LP minnen då jag inte kommer använda någon stor luftkylare utan någon form av vattenkylning

det är en 8gb sticka som kostar 90 kr mer än 16gb på 4 vilket gör att det är så oprisvärt att man inte ens borde tänka på att köpe det man använder nästan alldrig mer än 6gb så du tjänar på att köpa 16gb (4x4Gb) om du vill ha en framtidssäker setup.
CL10 och CL9 är ingen märkbar skillnad och lowprofile är att föredra om man ska ha en bra luftkylare

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Tänkte väl att det var samma socket Japp PCI-E 3 ska det vara i så fall även om inga grafikkort kommer använda det på ett bra tag. Men man vill ju att den ska vara framtidssäker. Eftersom minnena är lite i gråzonen kanske det är lika bra att vänta till ivy. Dumt att behöva byta både processor och minnen senare. Kommer det någon ny gen av moderkort samtidigt som ivy? I så fall kanske det är lika bra att vänta på dom med. Även om dagens kort säkert funkar alldeles utmärkt.

Har för mig att jag såg en chart här på SC angående den nya K modellen. Kommer inte ihåg vad den hette mer. Men då var tdp på 130W eller nått sånt. Är inte det konstigt med tanke på att i72006K ligger på 95W? Särskilt med tanke på att ivy är krymt?

EDIT: Jag hade nog bara yrat till det där med tdp värdena. Googlade lite och det jag hittade var att max var 77W för i7 3xxxK

Du har nog sett en chart över Sandy Bridge-E (dvs s2011), de processorerna har väl en TDP på 130W om inte jag missminner mig (det är alltså entusiastmodellen av Sandy Bridge och inte Ivy Bridge).

Ivy Bridge skall mycket riktigt vara effektsnålare än Sandy Bridge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

med detta är du redo för redig overkill när ivy-bridge och nästa generation grafikkort kommer http://www.inet.se/kundvagn/visa/1096816/2011-11-08 EDIT: kollade upp asrock moderkortet och såg att det bara hade en pci-e 3.0 så jag gjorde en till kundvagn med ett asus mobo med 2st pci-e 3.0 http://www.inet.se/kundvagn/visa/1116535/2011-11-13

Eller så tar du ett bättre kort för 700 kr mindre http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3 som också har dubbla PCIe 3.0 men även extra strömförsörjning (vilket du lär ha nytta av om du nu ska köra med dubbla 3.0-kort). Det kort du kollade på hade 3 st 16X via NF200-chippet, det var därför det bara var en 3.0-port.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Eller så tar du ett bättre kort för 700 kr mindre http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3 som också har dubbla PCIe 3.0 men även extra strömförsörjning (vilket du lär ha nytta av om du nu ska köra med dubbla 3.0-kort). Det kort du kollade på hade 3 st 16X via NF200-chippet, det var därför det bara var en 3.0-port.

Har kollat lite på det där då jag hade tänkt byta till en i5 2500k och skulle gärna vilja ha lite feedback om det, eller borde jag satsa på något annat?

Sorry om jag lånade tråden lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjaha2x:

Har kollat lite på det där då jag hade tänkt byta till en i5 2500k och skulle gärna vilja ha lite feedback om det, eller borde jag satsa på något annat?

Sorry om jag lånade tråden lite

Också i köptankarna på ett 1155 kort och kommer överklocka processorn och ev. grafikkorten men ändå inte lägga ut mer pengar på moderkort än på processor...

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alindvall:

Också i köptankarna på ett 1155 kort och kommer överklocka processorn och ev. grafikkorten men ändå inte lägga ut mer pengar på moderkort än på processor...

Värt att tänka på är ju att ju bättre moderkort desto lättare att överklocka högre. Hade ett billigare moderkort till min nuvarande dator och då kunde jag knappt komma upp i 3.2GHz. Sedan köpte jag mitt nuvarande moderkort som var betydligt dyrare men nu klarar det 4GHz +

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Värt att tänka på är ju att ju bättre moderkort desto lättare att överklocka högre. Hade ett billigare moderkort till min nuvarande dator och då kunde jag knappt komma upp i 3.2GHz. Sedan köpte jag mitt nuvarande moderkort som var betydligt dyrare men nu klarar det 4GHz +

Fast det är inte alls samma sak. På gamla C2D överklockar du ju moderkortet också. Med C ore i* så överklockar man endast processorn med multiplier. Självklart spelar moderkortets strömförsörjjning fortfarande roll. Men moderkort spelar mindre roll på AMD och Core i* än vad det gör på gamla C2D och P4.

Permalänk
Medlem

Ser att alla i princip i tråden här verkar hänga upp sig på pci-e 3.0 -gör inte det, extremt oviktigt eftersom standarden inte är spikad ännu och grafikkort verkar dröja också för det, om ni kollat på sistone så har det varit lite mediakrig mellan tillverkarna om "äkta pci-e 3.0" och så vidare och massa fjanterier.
Se till att köpa ett bra Z68 eller P67 moderkort av bättre sort, så får du stöd för ivy bridge, står ofta ifall du kollar bland biosuppdateringar för t e x asus moderkort så står det i biosuppdateringarna "support for next gen 22nm processors" så är det tillräckligt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Fast det är inte alls samma sak. På gamla C2D överklockar du ju moderkortet också. Med C ore i* så överklockar man endast processorn med multiplier. Självklart spelar moderkortets strömförsörjjning fortfarande roll. Men moderkort spelar mindre roll på AMD och Core i* än vad det gör på gamla C2D och P4.

Det har du alldeles rätt i. Tänkte inte på att man aldrig rör FSB på nyare processorerna. Då kanske det inte spelar lika mycket roll nej. Men det är ju som med allt annat, man får vad man betalar för. Lägger hellre lite mer på ett bra moderkort och vet att det är lite kvalitet på grejerna.

EDIT: På tal om moderkort. Kommer det komma ut några GEN-4 moderkort innan Ivy? Eller kommer det släppas mer runt lanseringen av Ivy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ser att alla i princip i tråden här verkar hänga upp sig på pci-e 3.0 -gör inte det, extremt oviktigt eftersom standarden inte är spikad ännu och grafikkort verkar dröja också för det, om ni kollat på sistone så har det varit lite mediakrig mellan tillverkarna om "äkta pci-e 3.0" och så vidare och massa fjanterier.
Se till att köpa ett bra Z68 eller P67 moderkort av bättre sort, så får du stöd för ivy bridge, står ofta ifall du kollar bland biosuppdateringar för t e x asus moderkort så står det i biosuppdateringarna "support for next gen 22nm processors" så är det tillräckligt.

Funderat på Asus P8Z68-V Pro/GEN3 nu eller ASRock Z68 Extreme3 Gen3. Överklockning och SLI med 580 är vad det primärt ska klara av.

Vilket av dessa? eller finns det ett tredje alternativ när det gäller Z68?

Finns det någon fördel med P67?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Funderat på Asus P8Z68-V Pro/GEN3 nu eller ASRock Z68 Extreme3 Gen3. Överklockning och SLI med 580 är vad det primärt ska klara av.

Vilket av dessa? eller finns det ett tredje alternativ när det gäller Z68?

Finns det någon fördel med P67?

Om du skall köra med GTX580 i SLI och överklocka, så skulle jag tittat på ett moderkort med extra strömmatning till kortet, t.ex. Asrock Z68 Extreme 4 Gen 3 http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Funderat på Asus P8Z68-V Pro/GEN3 nu eller ASRock Z68 Extreme3 Gen3. Överklockning och SLI med 580 är vad det primärt ska klara av.

Vilket av dessa? eller finns det ett tredje alternativ när det gäller Z68?

Finns det någon fördel med P67?

----------
Jag hade tagit asus eftersom de har längre garanti på sina kort än asrock

Det enda du primärt behöver tänka på, är ju avståndet mellan pci-e platserna egentligen så att det finns lite utrymme mellan dina grafikkort sen om du nu inte tänkt köra vattenkylning förstås

Jag äger själv P67 och upplever dem som stabila i dagsläget, men många har nog samma erfarenheter av Z68, och jag har sålt en del med dem också och haft bara mindre problem som lösts sig mestadels efter en biosuppdatering, andra alternativ är väl bara X79 och sockel 2011 men då blir det bra mycket dyrare rent generellt och i spel så ger de prollarna noll fördel i princip gentemot 2600k och 2500k

Kom också på att tänka på som postats ovan då jag glömt att du nämnde överklockning plus sli att extra strömmatning vore bra och då är ju asrockskortet som rekommenderats ovan väldigt bra

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om du skall köra med GTX580 i SLI och överklocka, så skulle jag tittat på ett moderkort med extra strömmatning till kortet, t.ex. Asrock Z68 Extreme 4 Gen 3 http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3

Okej, så det kör extra strömmatning, märkbar skillnad? har ett 1000W som backar upp allt. Är det i klass med Asuskortet jag länkade till tidigare?

Sen är väl ASrock Asus "budget" kort?

Skrivet av godspeed:

----------
Jag hade tagit asus eftersom de har längre garanti på sina kort än asrock

Det enda du primärt behöver tänka på, är ju avståndet mellan pci-e platserna egentligen så att det finns lite utrymme mellan dina grafikkort sen om du nu inte tänkt köra vattenkylning förstås

Jag äger själv P67 och upplever dem som stabila i dagsläget, men många har nog samma erfarenheter av Z68, och jag har sålt en del med dem också och haft bara mindre problem som lösts sig mestadels efter en biosuppdatering, andra alternativ är väl bara X79 och sockel 2011 men då blir det bra mycket dyrare rent generellt och i spel så ger de prollarna noll fördel i princip gentemot 2600k och 2500k

Kom också på att tänka på som postats ovan då jag glömt att du nämnde överklockning plus sli att extra strömmatning vore bra och då är ju asrockskortet som rekommenderats ovan väldigt bra

Z68 är väl vad jag förstått P67 men med mer features och stöd för den integrerad GPU:n? X79 och Sockel 2011 är väl för de nyare Sandy Bridge-E?

Sen är ju valet mellan 2500K och 2600K.... Vad fan ska man välja.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om du skall köra med GTX580 i SLI och överklocka, så skulle jag tittat på ett moderkort med extra strömmatning till kortet, t.ex. Asrock Z68 Extreme 4 Gen 3 http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3

Eller så tar du det här moderkortet som finns i lager http://www.inet.se/artikel/1902091/asrock-p67-extreme4-gen-3

Visa signatur

i7 3770k @4.5ghz @ 1.1volt Zotac Gtx 670.Msi z77 gd45. Phanteks ph-tc14pe red edition. corsair xms3 dd3 @ 1800mhz.Chassi:Thermaltake V3.Tillbehör:Mus:Steelseries XaiMusmatta: Q-pad CT large Webhallen edition.Skärm: Achieva Shimian led ips @ 2560x1440.Tangentbord: Qpad Mk-50[/U][/B]

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Okej, så det kör extra strömmatning, märkbar skillnad? har ett 1000W som backar upp allt. Är det i klass med Asuskortet jag länkade till tidigare?

Sen är väl ASrock Asus "budget" kort?

Här är en genomgång varför det är bra med extra strömförsörjning till moderkortet om man kör med effekthungriga grafikkort och skall överklocka:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Asrock startade som en avdelning som levererade budgetkort och speciallösningar under Asus, men har knoppats av från Asus och står nu på egna ben och konkurrerar i samma segment som Asus (förutom premiumsegmentet).

De är prisvärda och håller numera en god kvalitetsnivå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Okej, så det kör extra strömmatning, märkbar skillnad? har ett 1000W som backar upp allt. Är det i klass med Asuskortet jag länkade till tidigare?

Sen är väl ASrock Asus "budget" kort?

Z68 är väl vad jag förstått P67 men med mer features och stöd för den integrerad GPU:n? X79 och Sockel 2011 är väl för de nyare Sandy Bridge-E?

Sen är ju valet mellan 2500K och 2600K.... Vad fan ska man välja.

Rätt Z68 är P67 + H61 om jag minns rätt. Sen har den SRT om man nu vill prova på det. Men jag ser ingen anledning att inte ta Z68 framför P67.

Vill du vara riktigt hardcore så finns ju nu X79 men personligen så tycker jag gamla vanliga SB är mer intressant än SB-E.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Rätt Z68 är P67 + H61 om jag minns rätt. Sen har den SRT om man nu vill prova på det. Men jag ser ingen anledning att inte ta Z68 framför P67.

Vill du vara riktigt hardcore så finns ju nu X79 men personligen så tycker jag gamla vanliga SB är mer intressant än SB-E.

Om Z68 är P67 men med extra gott, varför ser du ingen anledning att ta den ändå?

Till exempel, vilket av dessa är bäst o välja: http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3 och http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme6-rev-b3

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Om Z68 är P67 men med extra gott, varför ser du ingen anledning att ta den ändå?

Till exempel, vilket av dessa är bäst o välja: http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3 och http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme6-rev-b3

Enda skillnaden är som jag ser det vid första anblick är att p67 har 2 extra sataportar. Med som sagt z68 har lite extra god saker och den enda vad jag vet som kommer funka med ivy bridge.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Enda skillnaden är som jag ser det vid första anblick är att p67 har 2 extra sataportar. Med som sagt z68 har lite extra god saker och den enda vad jag vet som kommer funka med ivy bridge.

Okej, ja men då är det ju Z68 som gäller. Men Asus eller ASRock....

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Eller så tar du ett bättre kort för 700 kr mindre http://www.inet.se/artikel/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3 som också har dubbla PCIe 3.0 men även extra strömförsörjning (vilket du lär ha nytta av om du nu ska köra med dubbla 3.0-kort). Det kort du kollade på hade 3 st 16X via NF200-chippet, det var därför det bara var en 3.0-port.

har kollat upp alla asrock moderkort och det är endast den övre pci-e som är 3.0 övriga är 2.0 enligt all fakta jag hittat även från deras egna hemsida men på asus moderkortet är båda pci-e 3.0

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear