Permalänk

Radiator Utomhus under vinter.

De ä så att jag har våran vind vägg i vägg med mitt rum och det är samma temperatur där som utomhus. Jag funderar på att slänga in radiatorn där inne fast utan fläkt på den så det inte blir för kallt.

Jag bor i södra lappland och det är snitt -20C på vintern och ibland ner emot -35C.

Vad tror ni om att göra så. Ska jag ha en radiator inne på mitt rum också för att undvika förmycket kondens?

Åsså ska jag ha snabbkopplingar för att snabbt slänga på en annan radiator på datorn och fara på lan.

Visa signatur

AMD 2000+@1885MHz, GF2 PCI Temporärt, 164GB HDD, PC3200 512mb, Asus A7V8X, Vattenkylning inkl. GPU o PSU

Permalänk
Avstängd

det är supernice o ha det så men du får ju räkna med en jävla kondensskydd. jag mena limma underprollen o runtom kanske tillomed på baksidan av mobot.

kanske om du skulle ta slangen och bara köra en kort runda upp i vinden typ 1 meter slang och sen ner igen, vem vet det kanske skulle sänka tempen på vattnet till strax under rumstemp och ingen kondens.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

bättre kan det inte bli!

kan vara dumt att ha en radiator inne på ditt rum oxå, det är väl inge bra att kyla ner rummet vintertid:rolleyes:

se till att kondensisolera rejält bara!

sen lägger du upp temperaturer och bilder här på Sweclockers så blir alla nöjda och glada

Edit: men nogfan så är man inte först!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Frågan är ju om slangarna klarar -30C som lägst. Åsså måste man nog isolera ganska mycket. Eller så kanske man tar 2m slang och lägger den i en rulle inne på vind och testar.

Jag ska bara leta åt en borr när jag kommer hem och borra hål i väggen.

Annars kan man ju ha en radiator i datorn som kyler luften i den kanske.

Visa signatur

AMD 2000+@1885MHz, GF2 PCI Temporärt, 164GB HDD, PC3200 512mb, Asus A7V8X, Vattenkylning inkl. GPU o PSU

Permalänk
Medlem

problemet är att du måste ha rättså mycket glykol eller likande i vattent för att det inte ska frysa.. eller så måste din pump gå 24/7.

Permalänk
Medlem

varför inga fläktar? det e ju bra med fläktar på den radiator med tanke på att den kanske värme upp rummet tills normala rumstempratur, så folk kan vara där för trevliga stunder!

Permalänk
Avstängd

ajustdet kom precis ihåg att i manualen till min pump, en sicce idra så stog det att den hellst inte skulle gå i vattentemperatur under 35(?) grader, 35 e ju ganska mkt..... min kör i ca 26 nu

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

Koppla på några _feta_ peltar så får du varmt rum + att du slipper kondens :).. typ 4x226w peltar utvecklar ju en hel del värme

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

Det blir typ 50/50 med glykol i systemet och pumpen jag ha en är en clas ohlson pump som går i 7volt. Men en vanlig temperatur i vinter blir nog runt -10C. Ska man kondens isolera slangarna med silikon eller krävs det värre saker?

Visa signatur

AMD 2000+@1885MHz, GF2 PCI Temporärt, 164GB HDD, PC3200 512mb, Asus A7V8X, Vattenkylning inkl. GPU o PSU

Permalänk
Inaktiv

säg att du lyckas få ner vattentemp under 0C och sedan sätter ett peltier element på processorn..... satan vilka schyssta temperaturer du skulle få!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terri_power
Det blir typ 50/50 med glykol i systemet och pumpen jag ha en är en clas ohlson pump som går i 7volt. Men en vanlig temperatur i vinter blir nog runt -10C. Ska man kondens isolera slangarna med silikon eller krävs det värre saker?

Om du ska köra 24/7 så MÅSTE du byta ut din pump mot en akvariepump eller liknande NU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
säg att du lyckas få ner vattentemp under 0C och sedan sätter ett peltier element på processorn..... satan vilka schyssta temperaturer du skulle få!!!

Faktiskt så har jag funderat på det ganska mycket.

Fast jag tror jag måste byta ut locket på mitt vattenblock ifrån plexi till alu.

Men fråga är ju hur mycket kondens det blir om det är typ -15C ute. Kanske det blir bättre om man slänger in en 226w peltier direkt så vattnet blir lite varmare? Och kanske vattenkyla northbridge åxå?

Och pumpen så ska jag nog köpa en ny för den låter lite grann den jag ha nu.

Visa signatur

AMD 2000+@1885MHz, GF2 PCI Temporärt, 164GB HDD, PC3200 512mb, Asus A7V8X, Vattenkylning inkl. GPU o PSU

Permalänk
Medlem

Man kan inte räkna med att vattnet inte fryser bara för att det cirkulerar, Det fick jag erfara. Men tack o lov så klarade prollen sig precis.

Med lagomt mycket glykol så är ju detta inga problem.

Du skall _INTE_ dra extra slang lr sätta ngn radiator innomhus. På allt som är kallare än rumstemp bildas det kondens på. Så ha så lite slang som möjligt innomhus. Gärna tank o pump utomhus oxå (så kör jag)

Jag har 2 hål i väggen i direkt när slangen kommer in så isoleras den med skumrör (som används till just isolering av rör) och hela vägen ända fram till blocket. Sedan måste blocket isoleras.

Att pumpen inte klarar kyla tycker jag låter konstigt. Måste ju vara tex att plasten kan bli skör när den är kallare. Men man rör ju inte pumpen ändå så.... Bara vattnet är fritt ifrån is så skall nog pumpen klara sig. Min har iaf gått i -5*c vatten.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

ingen risk för att vattnet ska frysa om man blandar 50/50 med glykol då fryspunkten blir -37grader.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Jag undrar hur bra pumpen mår av glykol. det var det första som farsan regerade på iaf.

Permalänk
Medlem

jag kör då med 10% glykol i mitt vattenkylningsystem, har då funkar i 24/7 drift i flera månader utan något problem med pumpen. blandar du 50% blir kylförmågan visserligen sämre men då har du så kalla temps så det spelar knappast någon roll men vätskan blir trögflytande då glykol är med trögflytande än vatten + att det är kallt, men detfunkar ju i bilar på vintern så varför inte i en dator?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Kanske man fixar dit en stor alutank eller nått?

Men det jag hade tänkt är att stoppa in en radiator där och sen kanske en 226w peltier på processorn och en ny pump.

Ska kanske börja bygga när jag kommer hem på lördag ifrån flikkvännen.

Visa signatur

AMD 2000+@1885MHz, GF2 PCI Temporärt, 164GB HDD, PC3200 512mb, Asus A7V8X, Vattenkylning inkl. GPU o PSU