Cooler Master HAF X, bra/dålig?

Permalänk

Cooler Master HAF X, bra/dålig?

Jag känner att min antec 300 inte längre räcker till.
jag har kollat runt lite och fastnade lite för HAF X så nu vill jag ha lite synpunkter på denna lådan.

ASRock Extreme4 REV B3
2500k
noctua NH-D14
vengance 8gb@1600mhz
Gainward GTX 570
650w

EDIT: hittade Cooler Master HAF 932 på komplett för 1.099:- , hur är den jämfört med HAF X?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Kommentera då! Är också sugen på detta chassi!

Permalänk

Har detta chassi och är extremt nöjd. Luftflödet är väldigt bra! Kabeldragningen är en dröm då det finns oändligt med plats (känns det som, hehe) och man kan sätta in runt 15 fläktar sammanlagt.

köp, köp, köp!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Medlem

tummen upp för bamsefläktar!!
tummen ner för HDD racket som stopper luftflödet från fronten in mot grafikkortet
tummen ner för total saknad av luftfiltren samt fläktcontrollers.
enligt hemsidorna verkar 932 ha större fläktar men vet inte om det är tryckfel.
tummen upp för allmänt stort och brett chassi med mkt plats vilket är positivt.
smådetaljer som att man kan släcka leds i fläktarna är grymt bra då jag hatar lysande fläktar, sjukt störande då man ser film... sen att det följer med förlängare till 8pin osv många bäckar små som gör helheten riktigt trevlig.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Skrivet av InhaleMyFart:

Har detta chassi och är extremt nöjd. Luftflödet är väldigt bra! Kabeldragningen är en dröm då det finns oändligt med plats (känns det som, hehe) och man kan sätta in runt 15 fläktar sammanlagt.

köp, köp, köp!

Hur är ljudnivån på dom fläktarna som följer med, och chassit i övrigt? det jag har nu (antec 300) tycker jag låter något förfärligt när jag har igång ett antal chassifläktar och låter som att mina hårddiskar håller på att äta upp chassit

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11

Permalänk

tipsa gärna om andra chassin, fast jag har inte budget till en som är dyrare än HAF X

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Hur är ljudnivån på dom fläktarna som följer med, och chassit i övrigt? det jag har nu (antec 300) tycker jag låter något förfärligt när jag har igång ett antal chassifläktar och låter som att mina hårddiskar håller på att äta upp chassit

Fläktarna man får till chassit är inget att ha och jag rekommenderar att byta ut dom. Ljudnivån är riktigt grym f.ö

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Medlem

932 har 230 mm Haf x har 200 mm inget typo ville bara få det ur världen.
anledning tror jag är att CM inte säljer 230 mm Separat men 200mm går att köpa överallt.
såg att någon klagade på att hdd cagen "satt i vägen" för grafikkorts kylningen. Det ska vara så, hdd's ska ha kylning och där är en fläkt på sidopanelen som blåser på grafikkorten. Sedan kan man även montera fläkt i botten av chassit som blåser rakt på grafikkort(en)
Sitter sj på ett 932 är supernöjd och Haf x är som ett uppgraderat 932 så kan ju inte gå fel ^^. Se bara till att hålla rent då CM inte gillar fläktfilter av någon anledning. ^^

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Sjunkt bra chassi, allt kommer få plats utan problem, feta fläktar som flyttar mycket luft och är relativt tysta, det som låter mest i min dator är scythe GT pushpull Rekomenderar detta, sjukt bra kylning för grafikkorten! Har även ett album som visar mitt chassi och delar, allt får plats inga problems

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Haf X har 9 expansionsportar! Fullt jävla ös! Har inte sett något annat chassi som har det (fast jag är väl inte sån enorm chassifantast heller).

Permalänk

Okej! Jag får uppfattningen av att båda Cooler Master HAF är riktigt bra chassin men jag vet fortfarande inte vilken jag ska välja haf x blir 600kr dyrare men det är också den jag är mest intresserad av...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Haf X chassi och kan inte komma på någon nackdel med det. Stort och rymligt. Har även hjul. Får i alla moderkort tror jag.
Eftersom det är så ihåligt så gäller det att ha fläktar som inte låter för mycket.

Visa signatur

HAF X / MSI P67A G-55 / I7 2600k / Corsair H70 / Corsair Vengeance 8GB / Geforce GTX 580

Permalänk
Skrivet av Ocin:

Har ett Haf X chassi och kan inte komma på någon nackdel med det. Stort och rymligt. Har även hjul. Får i alla moderkort tror jag.
Eftersom det är så ihåligt så gäller det att ha fläktar som inte låter för mycket.

Okej men hur mycket låter dom fläktarna som följer med tycker du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Okej men hur mycket låter dom fläktarna som följer med tycker du?

De låter inte. Men andra fläktar kan höras som du själv monterar in. T.ex fläktarna till Corsair h70, (original).

Visa signatur

HAF X / MSI P67A G-55 / I7 2600k / Corsair H70 / Corsair Vengeance 8GB / Geforce GTX 580

Permalänk
Skrivet av Ocin:

De låter inte. Men andra fläktar kan höras som du själv monterar in. T.ex fläktarna till Corsair h70, (original).

Då va det bestämt det blir en HAF X!
jag har en noctua NH-D14 som är så gott som ljudlös så datorn borde bli ganska tyst tycker jag (:Jag är lite mer orolig över mitt gtx570 men med bra kylning så ska det inte bli några problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett haf x själv och tycker att det är bra kvalitet mycket bra kylning bäst i klassen. Det är relativt tyst eftersom den använder stora fläktar. Den ända nackdelen som jag kan se är att det väger en hel del men det är bara för att jag åker på lan rätt så ofta som jag stör mig på detta. Annars så måste jag säga att det är ett toppenchassi ifall du gillar designen. Det finns lite minus till att den ej har intern usb 3.0 men det gör inte särskilt mycket enligt mig går att byta ut rätt så smidigt tror jag. Jag gillar framförallt att det är stort att bygga i mycket space på baksidan e alltid bra En sak till att det har så pass bra förbrett för vattenkylning. Har själv ett 570 i min dator ett twin frozr III och det är riktigt kallt och tyst har dessutom vindtunneln installerad så det får lite extra luft på sig genom 120mm fläkten :D. Men det är kul att det blir det chassit skriver mest detta för andra som också funderar på haf x

Permalänk

Det blev ett coolermaster haf x och OJ vad nöjd jag är! såklart det bästa chassit jag rört i hela mitt liv, jag kan inte hitta några nackdelar alls på det.
Det kan vara så att chassifläktarna väsnas men det är inte något jag har märkt av eftersom jag köpte med en fläktkontroller också!

Visa signatur