Permalänk

RX 7800 XT + Vs Code = crash

Har ett lite udda problem som jag inte får bukt med. Efter jag kört vissa applikationer (Vs Code bla.) crashar nästa samtliga spel vid uppstart. Unreal Engine spel klagar på att det inte finns något minne i GPU, andra crashar bara till desktop. En reboot är det enda sättet att bli av med det hela. Har provat Windows Key + Ctrl + Shift + B som enligt utsago ska tömma GPU minnet, men resultatet blir det samma.

Någon som har några stalltips om vad detta kan bero på, och/eller hur man kan fixa det hela?

32GB RAM
AMD RX 7800 XT
AMD Ryzen 5 9600X

Permalänk
Medlem

VS Code bl.a.? Vilka är de andra applikationerna?

Vilken drivrutinsversion kör du för grafikkortet? Testat andra?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ligger det någon cryptominer som du råkat installera som vs code extension och tuggar GPU?

Om du kör windows kan du göra CTRL + Shift + Esc, välj fliken prestanda och välj GPU i nya vyn.

Permalänk
Medlem

Om det beror på VS Code så är det antagligen pga något extension. Det hela låter dock konstigt, nyligen fått en Windows uppdatering? Nya drivrutiner till grafikkortet? Kör du spel som fått korrupt shader cache så kan det också ge detta fel, alltid samma spel?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av shugge:

VS Code bl.a.? Vilka är de andra applikationerna?

Vilken drivrutinsversion kör du för grafikkortet? Testat andra?

Visual Studio också, och vsCode, rätt säker på att det är andra också även om jag inte kan komma på nått just nu.
AMD Driver 25.8.1 ... har uppdaterat några gånger, detta problem har funnits ett tag

Skrivet av Ernesto:

Ligger det någon cryptominer som du råkat installera som vs code extension och tuggar GPU?

Om du kör windows kan du göra CTRL + Shift + Esc, välj fliken prestanda och välj GPU i nya vyn.

MMm.. tänkte också något dylikt men GPU ligger på 0-2% även med vs code igång.

Skrivet av mechersmith:

Om det beror på VS Code så är det antagligen pga något extension. Det hela låter dock konstigt, nyligen fått en Windows uppdatering? Nya drivrutiner till grafikkortet? Kör du spel som fått korrupt shader cache så kan det också ge detta fel, alltid samma spel?

Nej det är inte samma spel, det är typ "alla" spel som är hyfsat nya. Det äldsta jag kan komma på är Civiliazation 5 och de nyaste är alla Unreal 5 spel (Satisfactory, tex). Samt spel därimellan typ Warhammer 1, 2, 3 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Visual Studio också, och vsCode, rätt säker på att det är andra också även om jag inte kan komma på nått just nu.
AMD Driver 25.8.1 ... har uppdaterat några gånger, detta problem har funnits ett tag

MMm.. tänkte också något dylikt men GPU ligger på 0-2% även med vs code igång.

Nej det är inte samma spel, det är typ "alla" spel som är hyfsat nya. Det äldsta jag kan komma på är Civiliazation 5 och de nyaste är alla Unreal 5 spel (Satisfactory, tex). Samt spel därimellan typ Warhammer 1, 2, 3 osv.

Testa den senaste drivrutinen som släpptes häromdagen, 25.9.1

Har du testat att avinstallera drivrutinen helt med DDU i felsäkert läge och sen installerat nyaste versionen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34