Permalänk
Medlem

Streama film till TV och PS3

Hallå!

Vill först bara nämna att jag är en extrem nybörjare när det kommer till nätverk och dylikt.

Har fått för mig att jag vill köpa en router som jag kan koppla en extern hårddisk till där jag kan lagra diverse filmer/serier. Är det sedan möjligt att streama dessa och direkt se dem på sin TV (Panasonic TX-55VT30) som har nätverksanslutning? Har även en annan TV utan nätverksanslutning i ett annat rum som är kopplad till en PS3a, kan jag streama filmer även till den?

Har läst runt lite om routrar och det verkar som ASUS RT-N56U verkar vara omtyckt. Hade den varit en flaskhals?

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Papas

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att du behöver en NAS eller mediaserver, vilket jag tror hade passat in bättre. Fördelen med en mediaserver är att du kan köra med t.ex. PS3 Media Server (http://www.ps3mediaserver.org/), som kan koda om från .mkv och andra format som inte PS3an/TVn har stöd för. Vilket gör det möjligt för dig att kunna spela upp nästa vilka format som helst till skillnad från en router med extern hårddisk eller ett NAS.

Det jag menar med mediaserver är någon mindre dator, som du kan ansluta din externa hårddisk till eller slänga i någon större intern.

Sedan Windows/Linux/Mac på datorn tillsammans med PS3 media server så ska allt funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Låter snarare som att du behöver en NAS eller mediaserver, vilket jag tror hade passat in bättre. Fördelen med en mediaserver är att du kan köra med t.ex. PS3 Media Server (http://www.ps3mediaserver.org/), som kan koda om från .mkv och andra format som inte PS3an/TVn har stöd för. Vilket gör det möjligt för dig att kunna spela upp nästa vilka format som helst till skillnad från en router med extern hårddisk eller ett NAS.

Det jag menar med mediaserver är någon mindre dator, som du kan ansluta din externa hårddisk till eller slänga i någon större intern.

Sedan Windows/Linux/Mac på datorn tillsammans med PS3 media server så ska allt funka bra.

Hmm ok. Som jag förstår det så är alltså mediaservern bara en extra dator kopplad till min router med ett program som kan omvandla format som inte stöds av min TV alt PS3a? Skulle man inte kunna ha ett sådant program på sin "vanliga" dator istället isf och streama det direkt från sin dator till nätverket i ett format som stöds?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt PS3 Media Server och det fungerar utmärkt, jag har det på min vanliga stationära dator och ser ingen anledning att ha en annan dator för att bara köra Media Servern på. Så ja det fungerar att du kör via din dator!

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk

Kör PS3 Media Server hemma och det funkar fint, min laptop klarar dock inte att transcoda tyngre mkv filer, 8gb+ men allt annat funkar prima. Såhär ser mitt upplägg ut i dagsläget:

Laptop (Kabel/Wifi) --> Router (Wifi/Kabel) --> PS3 (Kabel) --> TV

Om du har en server/nas kan du lägga in PS3 Media Server på den och skippa att använda in din "vanliga" pc.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommaren:

Jag har själv använt PS3 Media Server och det fungerar utmärkt, jag har det på min vanliga stationära dator och ser ingen anledning att ha en annan dator för att bara köra Media Servern på. Så ja det fungerar att du kör via din dator!

Skrivet av dunderbamse:

Kör PS3 Media Server hemma och det funkar fint, min laptop klarar dock inte att transcoda tyngre mkv filer, 8gb+ men allt annat funkar prima. Såhär ser mitt upplägg ut i dagsläget:

Laptop (Kabel/Wifi) --> Router (Wifi/Kabel) --> PS3 (Kabel) --> TV

Om du har en server/nas kan du lägga in PS3 Media Server på den och skippa att använda in din "vanliga" pc.

Lycka till!

Låter bra! Kommer införskaffa en ny laptop om inte allt för avlägsen framtid så då får jag väl köpa en kraftfull nog. Är det några minimikrav på datorn jag borde ha i åtanke för att klara att transcoda allt?

Det kommer väl se ut ungefär som dunderbamse's upplägg då förutom att routern kommer gå till både en PS3 och en TV. Dessutom tänkte jag köra allting trådlöst, är det genomförbart?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Skrivet av Papas:

Låter bra! Kommer införskaffa en ny laptop om inte allt för avlägsen framtid så då får jag väl köpa en kraftfull nog. Är det några minimikrav på datorn jag borde ha i åtanke för att klara att transcoda allt?

Det kommer väl se ut ungefär som dunderbamse's upplägg då förutom att routern kommer gå till både en PS3 och en TV. Dessutom tänkte jag köra allting trådlöst, är det genomförbart?

Trådlöst är absolut genomförbart, allt beror på hur pass tunga filer du väljer att spela upp, kabel är dock alltid att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Låter bra! Kommer införskaffa en ny laptop om inte allt för avlägsen framtid så då får jag väl köpa en kraftfull nog. Är det några minimikrav på datorn jag borde ha i åtanke för att klara att transcoda allt?

Det kommer väl se ut ungefär som dunderbamse's upplägg då förutom att routern kommer gå till både en PS3 och en TV. Dessutom tänkte jag köra allting trådlöst, är det genomförbart?

Om du nu köper en bärbar kan du ju om inte annat ställa den nära routern och koppla in med kabel när du tänkt streama film. Om nu inte routern kommer stå på ett ställe där en bärbar dator inte lämpar sig

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu känns det bättre när det börjar närma sig inköp

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X