Permalänk
Medlem

LCD elförsörjning

jag har skurit ut en bit av mitt chassi och satt in en temperatur mätare. Men jag vet inte hur jag ska få el till den. För den ska egentligen ha ett 1.5 volts batteri som ska sitta på baksidan av den, men orka ha ett batteri som tar slut hela tiden.

Vet nån hur man skulle kunna lösa detta eftersom elkontakterna i datorn är på 5 och 10 volt

Visa signatur

Liv utan Cs... Inget liv alls

Permalänk
Medlem

Re: LCD elförsörjning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av locite
jag har skurit ut en bit av mitt chassi och satt in en temperatur mätare. Men jag vet inte hur jag ska få el till den. För den ska egentligen ha ett 1.5 volts batteri som ska sitta på baksidan av den, men orka ha ett batteri som tar slut hela tiden.

Vet nån hur man skulle kunna lösa detta eftersom elkontakterna i datorn är på 5 och 10 volt

En spänningsregulator typ LM317, eller ännu enklare eftersom den förmodligen drar väldigt lite ström:

+5V -- R -- 1.5V -- |>|--|>|-- jord

Där du kan plocka ut din spänning vid punkten "1.5V", det blir inte riktigt rätt (kanske snarare 1.3-1.4V) men det ska funka.... Motståndet R beror på hur mycket ström den drar, men 100ohm kanske? (ger max 35mA om jag räknat rätt).

De andra två grejerna är alltså vanliga dioder, t.ex. 1n4148 eller 1n4004.

Vill du använda LM317 så finns det nog datablad på elfa som visar hur man kopplar och räknar ut utspänningen man får...

Permalänk
Medlem

Tja loctite!

Tänkte använda Loctite 330/7306 till limning av min alu-låda...
Klarar den av anodisering?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

jag heter iof locite. Men förut hette jag loctite men så kom min åpolare på att locite va snyggare
om du undrar så uttalas det

losajt

Visa signatur

Liv utan Cs... Inget liv alls

Permalänk
Medlem

locite, LCD:er kräver extremt lite ström, så ett sånnt batteri lär räcka ett gått tag.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |