Ljudkort till 5.1 headset sökes.

Permalänk
Medlem

Ljudkort till 5.1 headset sökes.

Hej! Som titeln antyder skulle jag behöva lite hjälp med att hitta ett ljudkort till mitt 5.1 headset (Tritton PC51U) då jag känner att ljudkretsen på moderkortet inte gör headsetet eller ljudet rättvisa, även om jag nu kan dra upp åtminstone basen med program så som SRS Audio Sandbox.

Hur som haver, headsetet är som sagt analogt 5.1 och jag söker då ett ljudkort till dem. Huvudsakligen spelar jag spel, lyssnar på musik och använder VoIPs, film tittar man väl på ibland.
Då headsetet inte är några dyrare AKG eller Sennheiser (bland andra "high end" märken) känner jag att det vore onödigt att lägga ut väldigt mycket pengar, då headsetet ändå inte lär kunna maxa det ljudkortet har att erbjuda.

Helst skulle jag vilja lägga ut 500 - 1000kr, men skulle kunna lägga ut 1,5k som max, det känns dock som det vore overkill med tanke på de lurar jag har.

Tack på förhand, mvh Tauron.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Xonar D1 som jag är väldigt nöjd med. Har tidigare haft ett Audigy 2 & två olika kort ur X-Fi serien. D1 låter minst lika bra och creative är rätt skit i allmänhet med dåliga drivrutiner. Jag har haft och testat ett Xonar STX också (1300:-) men med mina hörlurar gick det inte att höra någon skillnad så jag skulle rekomendera ett D1 (eller DX det är samma kort fast för PCI-E).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Jag har ett Xonar D1 som jag är väldigt nöjd med. Har tidigare haft ett Audigy 2 & två olika kort ur X-Fi serien. D1 låter minst lika bra och creative är rätt skit i allmänhet med dåliga drivrutiner. Jag har haft och testat ett Xonar STX också (1300:-) men med mina hörlurar gick det inte att höra någon skillnad så jag skulle rekomendera ett D1 (eller DX det är samma kort fast för PCI-E).

Verkar som ett bra val av kort, priset är ju toppen också, tror som sagt inte mitt headset kan dra ut max av de korten mot 1-1,5k ändå. Tack så mycket!