Permalänk
Medlem

Router inställningar för TL-MR3420

Jag har införskaffade mig en ny Router som ligger 1:a på Prisjakt som jag installerade igår. Tänkte att den är prisvärd samt fått bra betyg (men nu börjar oron krypa i kroppen).

Min internetuppkoppling är 100/10 mbit fiber Telia.
Efter inkoppling gjorde jag följande tester på bredbandskollen:
Kabel: ca 92mbit ner och 13 Mbit upp genom min Laptop (W7 64bit pro)
Trådlöst: ca 50-62 mbit ner och stänger ner sig på uppladdning (alltså halvägs in i testet)
Trådlöst Ipad2: 36mbit mer och 19 mbit upp.
Trådlöst Nokia n900: 4,5 mbit ner och 13 mbit upp.

Så, till min förvåning är att jag inte kan ladda upp från min laptop. Jag har försökt att konfa och byta kanaler (1,7 samt 13) för att få en bättre signal men det är samma visa ändå. Försökte även ladda upp en bild till en cloud tjänst utan att lyckas (slutade vid 126k när filen var 700k). I min omgivning kan jag se totalt 15 trådlösa nätverk varav 5 har 4 eller 5 staplar i mottagning (En är min förstås).
Det känns som att det går att ladda upp filer genom Ipad samt mobilen, men jag tycker att det är väldigt märkligt att det inte går med laptopen.

Nån som känner igen detta märkliga fenomen? Det kan vara något med operativet, men det fungerade ju finfint med min gamla netgear router att ladda upp.

Har även testat att slå ner Channel width till 20mhz men med samma resultat.

komplettering
Visa signatur

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt! Men det är klart det ska gå på nått sätt

Permalänk
Medlem

Nu har jag även provat med jobbets laptop som också är win7 64bit med trådlöst och den fungerar helt enligt alla konstens regler. Dock har den bara 802.11 g kort så det går inte så förfärligt mycket snabbare. Nästa drag blir att börja övervaka nätverkstrafiken från laptopen och se om jag kan komma fram till nåt. Jag börjar misstänka att mitt inbyggda wifi kort inte är kompatibelt med routern på något sätt.. Detta är kortet som sitter i laptopen Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi Adapter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag fått ordning på det hela. Laddade hem uppdaterade drivisar för wifi adaptern på hps hemsida så gick det finemang!

Visa signatur