Frågelådan med Jonas och Emil

Permalänk
Inaktiv

hahah annars bannar vi er hahahha

Permalänk

Fy satan va ja gillar Frågelådan.. 4 bärs så blir det ännu bättre..

Permalänk
Medlem

så 2 kort i SLI/CFX = poopy och 3 kort i SLI/CFX = awsome. ok check

men jag tror det stora problemet med tripple buffering är hertzen på dagens skärm som ligger på 60, om man då kör på en 120Hz skärm så tror jag att latency skulle fixas om det är samma antal frames some buffras och det inte bara scalar up antalet som är buffrat

jag tror också det är en hel del som kan göras på CPU sidan för att hjälpa med att synca upp frame tiden det tar eftersom en cpu knappt används för dagens spel. till ex så skulle detta vara ett underbart område för bulldozer att användas i eftersom hälfen av "kärnorna" bara används så skulle resten kunna användas för att syna CFX bättre och det skulle fixa micro stuttering mycket mer. men det är bara mina galna tankar om cpu/gpu combo som ger bra resultat :/

Permalänk
Medlem

Ni kan väll ta ett par fotöljer istället! Lär bli bekvämare, men ni ser nog fortfarande ut som pösmunkar... xP

Kalla mig trög, men, blev det mycket mycket mindre MS med Tri-Fire/SLI?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hmm.. Bara jag som märkt skillnad på vilka drivisar man kör? (Kör ati)

T.ex. de senaste 11.11 och 11.11a + senaste capparna ger ju jävligt mkt mer microstuttering än 11.10 och senaste cappen.

Dock sen de senare 11.11 releaserna kom så har mitt spel kraschat mindre, men som sagt kom microstutteringen upp som fa an!

Så just nu kör jag i princip utan microstuttering på 11.10 releasen och senaste cap2 för 11.11, kan tyvärr förekomma någon krasch då och då..

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem

märker av det ibland men absolut inget jag stör mig på

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Är på dh och testspelade lite på en rigg med 3x6970 som körde bf3 på high över tre stående skärmar så att det blir som en stor. (kommer inte ihåg vad det heter ) Fpsen ligger stadigt över 70 men ändå hackar man liksom fram. Antar att det är microstuttering. Har aldrig märkt av det tidigare fast å andra sidan har jag inte spelat på en dator med tre grafikkort som kör ett av dagens mest krävande spel äver tre skärmar när det just har kommet drivrutiner som gör det möjligt att spela spelet med fler än en skärm Har använt många riggar med två grafikkort dock och aldrig märkt av något.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Jag körde sli med 8800 GTS och nu CF med 5870 använder nån av dom korten AFR?
Tror min hjärna är lite slö för jag har aldrig sett nått microstuttering

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Upplever microstuttering i lite olika spel, brukar dock alltid lösa det på ett eller annat sätt.
BF3 gav fruktansvärd microstuttering, totalt ospelbart, enda sättet att lösa det var att stänga av hyperthreading,
efter det flöt det på hur mjukt som helst.

Permalänk
Medlem

Bra idé! Var väldigt intressant.

Permalänk
Skrivet av NiQ3:

Jag skulle gissa på Geforce GTX560ti 448core
Den lanseras ju nu på tisdag den 29 november

juste. är säkert så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Undrar som någon över. Minskade 6990+6970 eller 3x 6970 microstuttering problemen eller var dom samma för två och tre grafikkort. Undrar då jag funderar på tre grafikkort alternativt 2gpu's grafikkort + singel gpu grafikkort när ivy-bridge kommer. Kan tilläggas att det blir troligtvis amd gpuer som det ser ut idag.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av 51eYez:

Flickvännen är på resa i Tyskland och jag jobbar inte. Det betyder bara en sak: mysfredag med Sweclockers.

http://img85.imageshack.us/img85/9196/dsc0769w.jpg

Mysigt värre!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Blomman1337:

"Fat boy"

Hade såna i skolan, beroendeframkallande men man blir som en säck potatis

OnT: Jag har aldrig upplevt MS med den datorn jag har nu, det enda jag märkt laggar mer med två grafikkort är Skyrim.

Det jag misstänkte men visste inte att de var så stora att man kunde sitta 2 i dem?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Upplever microstuttering i lite olika spel, brukar dock alltid lösa det på ett eller annat sätt.
BF3 gav fruktansvärd microstuttering, totalt ospelbart, enda sättet att lösa det var att stänga av hyperthreading,
efter det flöt det på hur mjukt som helst.

Om nu microstuttering kommer av Alternate Frame Rendering (AFR) som har med flera grafikkort att göra.
Hur kommer det sig att hyperthreading orsakar microstuttering? Eller är det en annan sorts "lagg"? Blev bättre för mig också när jag stängde av HT och har bara ett grafikkort.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

röker jonas eller är det en gammaldags mobil som är i fickan? och om han röker så snusar garanterat emil förövrigt den där half life videon på micro stuttering, jag har exakt så fast värre på bf3 med ett 5870. kan man få micro stuttering på ett kort?, annars, satan va jonas "blendar" in i soffan. ser knappt han.

http://www.youtube.com/watch?v=m346wP6Ik-s&feature=channel_vi...

50:14 in i videon.

En dosa Granit snus på hans skrivbord. Den enda sorten jag köper dessutom

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk

Damn you sweclockers!
Varför lägger ni upp en 29 minuters video om grafikkort, och dessutom tvingar mig att se den, när jag borde sitta och plugga till min tenta på tisdag? Inte snällt

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

Vart bör man bäst ställa frågor för Frågelådan?

Permalänk
Medlem

Hejsan Jonas och Emil,

Skrivet av Nyhet:

Det är ingen fredagspanelsvecka, men Jonas och Emil gör en insats och tar upp några av de mest intressanta läsarfrågorna i ett extrainsatt videoinslag. På dagordningen är fördelar och nackdelar med flera grafikkort i samma datorsystem: SLI och Crossfire.

Läs artikeln

-"I like very much!"
På det här sättet blir det en video varje veckoslut!
Gillar oxå att ni inte återanvände dekoren ifrån Fredagspanelen! Hade ni gjort det hade det blivit "Fredagspanelen light".
Ha kvar jättekudden, folk är bara avundsjuka och vill själva ha en.
(erbjud sådana kuddar som pris vid tävlingar, det kommer att göra folk riktigt avis)

Givetvis valde ni ett klockrent diskussionsämne!

Mera, mera.

Permalänk
Medlem

Jag upplever micro stuttering i 2vägs conf med mina 480´s men så införskaffade jag mig ett tredje och *poff* borta Sen så tror jag att Emil behöver besöka aprapat efter de där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Samma eller ett och samma kort. Du kan ju inte ta ett kort och sätta det på två ställen samtidigt, då får du ju dela på den. Du behöver två likadana kort förstår du? Blir ju helt absurt annars.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DC_DJ:

Jag upplever micro stuttering i 2vägs conf med mina 480´s men så införskaffade jag mig ett tredje och *poff* borta Sen så tror jag att Emil behöver besöka aprapat efter de där!

Jag förstod aldrig det där med "stuttering med två, inget med tre" kan nån förklara det?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Hej Emil och Jonas

Kör själv 2 st gtx 580 Phantom och har inte upplevt microstuttering , körde också 2 x 6950 och upplevde nästan aldrig/sällan det.

Väldigt konstigt att ni inte tog upp värmeutvecklingen som nackdel. Då tex ett gtx 580 och 6970 är hyfsat svala för dess prestanda.

Och ni borde poängtera att vill man ha all ögongodis och bra framerates är sli/cf nästan ett måste.

Oft: Något jag tycker är roligt är att alla som förespråkade GTX 560 och GTX 570 framför 6950 och 6970 har ändrat sina åsikter efter BF3 och AMD känns mer framtidssäker. Tänk vad mycket era tester kan påverka

Permalänk

Flyter på bara bra med mitt system!

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | 9100 PRO 8TB Gen 5 NVME | MP700 2TB Gen 5 NVME | Qnap NAS: 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Oled G9 240Hz 49" Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2025 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag säger som Emil och Jonas, grattis om ni inte sett microstuttering.
Jag har haft problem med det i båda Crysis2 samt BF3 med mina 2x5850. (Började köra CF februari 2011)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Shit!! Då lärde man sig något nytt då. TNX!!

Jag är rätt rakt på sak. Skulle vilja veta vad ni (Pi)jonas och Emil kör hemma och är nöjda?

Kungarna borde köra rätt och jag som pöbel rätar in mig.

Klockren (mini)fredagspanel, ni har hittat rätt!

Permalänk
Medlem

Jag köpte till ett GTX 460 i höstas för att köra SLi och det funkade bra. Ingen "micro stuttering" som jag märkte av iallfall. Vill dock höja ett varningens finger för att man kan få kylningsproblem på korten i SLi/Crossfire om de sitter för tätt. Jag lyckades bränna ett av mina 460-kort då mitt moderkort, ett Asus P6X58D-E, bara har en PCI-plats mellan PCI-expressplatserna så det ena kortet ströp luftintaget för det andra. Nu för tiden verkar moderkortstillverkarna ha anpassat sina kort lite med 2 slots mellan PCI-expressplatserna för att hantera flera grafikkort som vart och ett tar upp 2 slots, men det är väl bara en tidsfråga innan vanliga grafikkort tar upp 3 slots (det finns redan ett par stycken).

Summa summarum: planerar ni köra SLi/Crossfire i er burk - se till att ha lite koll på kylningen för att undvika "överraskningar".

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Jag förstod aldrig det där med "stuttering med två, inget med tre" kan nån förklara det?

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-cr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört med två stycken Sapphire HD4850 och inte märkt något. Kanske var det micro stuttering som var problemet i BF:BC2, men jag läste på nätet att det inte fungerade med crossfire så stängde av och det gick då bra. Hade ingen FPS-mätare så kan ej veta vad det var.
Har nu ett PowerColor HD6870x2, deras two-in-one lösning. Spelat mycket BF3 och märker inget. Har ännu inte testat Crysis 2, måste klara Warhead först, man kan ju inte hoppa i historien. Om det nu inte är någon j*vla Farcry och Farcry 2 historia som gjorde mig så besviken så det inte var klokt...
Något som jag funderat på är hur är det egentligen med grafikkort och spel nu för tiden? Förr gick det hur bra som helst att spela på 25FPS inget som helst hackande av bilden. Nu, så fort man kommer under 50FPS dör ju spelet... :/
Var det färre "fel" med bilderna förr? Tänker på de staplarna som de visade i videon.

Permalänk
Medlem

:/
Jag ska försöka stå ut med mina två 6970 tills 7000-seriens släpps och hoppas att ett kort är åtminstone 50% bättre än ett 6970.

Skrivet av dale68:

Shit!! Då lärde man sig något nytt då. TNX!!

Jag är rätt rakt på sak. Skulle vilja veta vad ni (Pi)jonas och Emil kör hemma och är nöjda?

Kungarna borde köra rätt och jag som pöbel rätar in mig.

Klockren (mini)fredagspanel, ni har hittat rätt!

Emil kör GTX 580.