byt hårddisk 3ggr på acer dålig kylning? vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

byt hårddisk 3ggr på acer dålig kylning? vad ska jag göra?

Hej har en acer 5741g 320gb wd hårdisk 8mb chace stava jag rätt där? 3gb/s
Har byt hårddisken 3ggr och har en samsung som jag också byt hårddisken 3ggr på och laptoparna är bara 1 år gammla? Dålig kylning? Isåfall hjälper kylplatta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det CPU temperaturen som är hög? Känns undersidan på chassit het (typ vid Windows licensklistermärket)? Har problemet kommit gradvis?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det CPU temperaturen som är hög? Känns undersidan på chassit het (typ vid Windows licensklistermärket)? Har problemet kommit gradvis?

Ja den är varm under och när man håller på.med.datorn kommer det stekhet
Luft ur och varje gång innan jag har fåt byta hårddisk så.total laggaden alltså frös fast och sen starta den ej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Förlåt glömde säga att jag ej har mät någon temperatur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kopbem37:

Hej har en acer 5741g 320gb wd hårdisk 8mb chace stava jag rätt där? 3gb/s
Har byt hårddisken 3ggr och har en samsung som jag också byt hårddisken 3ggr på och laptoparna är bara 1 år gammla? Dålig kylning? Isåfall hjälper kylplatta?

Ja kanske hjälper det - många laptopdiskar går rejält varma. Min på jobbet är 54 grader just nu och det är Acer vanligt laptop så visst, det är inte för varmt, men troligen förkortar det livslängden på disken.

Kör in gratisrprogrammet acronis drive monitor så får du koll på tempen och kan få varningar i realtid när disken börjar bli tokvarm.

http://www.acronis.com/homecomputing/products/drive-monitor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kopbem37:

Ja den är varm under och när man håller på.med.datorn kommer det stekhet
Luft ur och varje gång innan jag har fått byta hårddisk så.total laggaden alltså frös fast och sen starta den ej

Skickades från m.sweclockers.com

Går fläkten upp på högvarv och blåser det ordentligt ut ur utblåset på vänster sida då? Det ska komma rejält med luft ur utblåset, kanske inte som en hårtork med det ska blåsa på en hel del.

Men om laptopparna bara är ett år gamla, då har du väl bytt hårddiskar på garanti, eller? Vad säger butiken om problemet?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Hurtigbullen;11656627"]Går fläkten upp på högvarv och blåser det ordentligt ut ur utblåset på vänster sida då? Det ska komma rejält med luft ur utblåset, kanske inte som en hårtork med det ska blåsa på en hel del.

Men om laptopparna bara är ett år gamla, då har du väl bytt hårddiskar på garanti, eller? Vad säger butiken om problemet? Ja dom 2 första ja men den andra gick för 1 vecka sen och har ej något operativsystem på skit. ni kanske kan nån bra piratkopia av home premium. och det blåser ej så mycket ur den och den blir tokvarm och går på tok höga varv!):

Permalänk
Medlem
Skrivet av kopbem37:

Ja dom 2 första ja men den andra gick för 1 vecka sen och har ej något operativsystem på skit. ...
och det blåser ej så mycket ur den och den blir tokvarm och går på tok höga varv!):

Stycket om piratkopia raderade ur citatet eftersom det bryter mot §7 på detta forum.

Att döma av det du skriver så är det inte hårddisken som är orsaken utan det är snarare så att du har problem kylningen. Kylflänsarna är troligen igensatta med damm eftersom fläkten varvar upp utan att det blåser ordentligt. Dammet fastnar i kylflänsarna och packar ihop sig till en tjock filt som knappt släpper igenom någon luft. Exempel på detta kan du se i denna video där en kille gör ren sin 5930g: http://www.youtube.com/watch?v=m9H2K9IGWj4.

Vad jag kan se av servicemanualen till 5741g så är det rätt klurigt att göra rent kylflänsarna eftersom det inte finns någon servicelucka som man kan ta loss för att komma åt. Istället behöver man plocka isär nästan hela datorn och ta ur moderkortet. Dessutom är det inte säkert att fläkthuset går att dela på som på Acer 5930. Om du gör detta är risken stor att du inte får ihop sakerna igen eller att du har sönder något och i den mån du har någon möjlighet till garantireparation/reklamation så lär den ryka. M.a.o. plocka inte isär datorn om du inte är väldigt säker på vad du gör!

Ett annat alternativ är att försiktigt försöka blåsa rent utifrån mha tryckluft på burk. D.v.s. blås "luftstötar" in mot flänsarna innanför utblåset på vänstersidan samtidigt som nån hjälper till att suga med en dammsugare vid insuget på undersidan. Obs, fläkten kan ta skada om den tokvarvar av tryckluften eller dammsugandet! Notera att detta inte heller är helt riskfritt och känner du dig minsta tveksam, låt bli!

Ovanstående inget man ska ge sig på om man inte är beredd på att sakerna kan gå sönder och dessutom så kan ju felet vara nåt helt annat än det jag tror. Därför är mitt tips att du går tillbaka till butiken och försöker få hjälp.

PS. Om du vill kolla i servicemanualen så får du leta upp den själv, eftersom jag är osäker på om det skulle bryta mot §7 om jag länkade till den. Hur fläkten och kylningen sitter monterat ser du under kapitlet om "Removing the Mainboard".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Har köpt kylplatta

Är data tekniker så det är ingen fara men tror faktiskt inte det för det kommer ut luft utan problem men jag tror att hårddisken får dålig kylning för det är alltid den som går Inget annat. nu har jag köpt win7 och office och kylplatta till den så hoppas hårddisken håller bättre. vet ni vad en lagom temperatur i datorn ligger på. för ska ha ständig kol på det nu.

Skrivet av Hurtigbullen:

Stycket om piratkopia raderade ur citatet eftersom det bryter mot §7 på detta forum.

Att döma av det du skriver så är det inte hårddisken som är orsaken utan det är snarare så att du har problem kylningen. Kylflänsarna är troligen igensatta med damm eftersom fläkten varvar upp utan att det blåser ordentligt. Dammet fastnar i kylflänsarna och packar ihop sig till en tjock filt som knappt släpper igenom någon luft. Exempel på detta kan du se i denna video där en kille gör ren sin 5930g: http://www.youtube.com/watch?v=m9H2K9IGWj4.

Vad jag kan se av servicemanualen till 5741g så är det rätt klurigt att göra rent kylflänsarna eftersom det inte finns någon servicelucka som man kan ta loss för att komma åt. Istället behöver man plocka isär nästan hela datorn och ta ur moderkortet. Dessutom är det inte säkert att fläkthuset går att dela på som på Acer 5930. Om du gör detta är risken stor att du inte får ihop sakerna igen eller att du har sönder något och i den mån du har någon möjlighet till garantireparation/reklamation så lär den ryka. M.a.o. plocka inte isär datorn om du inte är väldigt säker på vad du gör!

Ett annat alternativ är att försiktigt försöka blåsa rent utifrån mha tryckluft på burk. D.v.s. blås "luftstötar" in mot flänsarna innanför utblåset på vänstersidan samtidigt som nån hjälper till att suga med en dammsugare vid insuget på undersidan. Obs, fläkten kan ta skada om den tokvarvar av tryckluften eller dammsugandet! Notera att detta inte heller är helt riskfritt och känner du dig minsta tveksam, låt bli! är dator tekniker så det är ingen fara men tror faktiskt inte det för det kommer ut luft utan problem men jag tror att hårddisken får dålig kylning för det är alltid den som går.Inget annat nu har jag köpt win7 och office och kylplatta till den så hoppas hårddisken håller bättre. vet ni vad en lagom temperatur i datorn ligger på. för ska ha ständig kol på det nu.

Ovanstående inget man ska ge sig på om man inte är beredd på att sakerna kan gå sönder och dessutom så kan ju felet vara nåt helt annat än det jag tror. Därför är mitt tips att du går tillbaka till butiken och försöker få hjälp.

PS. Om du vill kolla i servicemanualen så får du leta upp den själv, eftersom jag är osäker på om det skulle bryta mot §7 om jag länkade till den. Hur fläkten och kylningen sitter monterat ser du under kapitlet om "Removing the Mainboard".

Permalänk
Medlem

Ang windows licens kan du ladda ner en kopia av ICKE CRACKAT OEM windows, och använda din LAGLIGA nyckel som sitter på din laptop.

I övrigt så ja, håll koll på tempraturen på hårdvaran. Som nämnt ovan

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kopbem37:

Är data tekniker så det är ingen fara men tror faktiskt inte det för det kommer ut luft utan problem men jag tror att hårddisken får dålig kylning för det är alltid den som går Inget annat. nu har jag köpt win7 och office och kylplatta till den så hoppas hårddisken håller bättre. vet ni vad en lagom temperatur i datorn ligger på. för ska ha ständig kol på det nu.

Hoppas det löser sig, lycka till!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"