Corsair släpper nya firmware 1.3 till Force 3 & GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

jag ahr force GT och itne haft några BSOD men däremot fryser explorer sig i win7 ibland när jag spelar gör vissa grejjer i windows som kräver lite mer än average. Inte varje gång men då och då. kan det bero på disken tro_?
Visst är det bäst att ha senaste firmware men är jävligt trött på att formatera om etc etc...
hade force 3 performance disken förut och den gav mig så mycket skit att ja lämna tillbaka den och körde force 3 GT istället. Så prcis installerat allt på nytt.
Men man kanske kommer undan genom att göra en backup genom acronis disk manager och sen ladda in den? eller måste man verkligen radera allt innehåll och börja om med formatering?

I och med att jag nu vet att du har två diskar: flytta över all data på din andra disk till något annat (typ nätverslagring), och klona OS-disken till den andra. Uppdatera firmware på den OS-disken, och boota från den andra. Klona tillbaks så att OS-disken har samma som förut igen. Boota från OS-disken, och installera firmware på den andra! Är inte helt 100 på att det kommer funka till 100%, men det borde det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

I och med att jag nu vet att du har två diskar: flytta över all data på din andra disk till något annat (typ nätverslagring), och klona OS-disken till den andra. Uppdatera firmware på den OS-disken, och boota från den andra. Klona tillbaks så att OS-disken har samma som förut igen. Boota från OS-disken, och installera firmware på den andra! Är inte helt 100 på att det kommer funka till 100%, men det borde det!

Hej Nicke!
Det där låter som en bra och smidig lösning. Dock har jag bara två underfrågor till detta.
Först och främst funderar jag fortfarande på om jag borde uppdatera firmwaren egentligen då jag egentligen inte stött på problem som jag tror är relaterade till disken.
Den andra frågan är: Hur clonar jag en disk? Jag har ett program här osm heter acronis true image men aldrig direkt använt det annat till en backup ett tag sen. Tror du det programmet gör jobbet?

tack för hjälpen som vanligt Nicke!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej Nicke!
Det där låter som en bra och smidig lösning. Dock har jag bara två underfrågor till detta.
Först och främst funderar jag fortfarande på om jag borde uppdatera firmwaren egentligen då jag egentligen inte stött på problem som jag tror är relaterade till disken.
Den andra frågan är: Hur clonar jag en disk? Jag har ett program här osm heter acronis true image men aldrig direkt använt det annat till en backup ett tag sen. Tror du det programmet gör jobbet?

tack för hjälpen som vanligt Nicke!

Hur man klonar en disk är inget som jag är något vidare bra på - jag har helt enkelt aldrig haft behovet. Men seek an you shall find, den saken är säker!

Dock så kom jag i skrivande stund på att det, om jag inte missminner mig, var så att du kunde komma in till "laddar säkerhetsalternativ" eller dylikt? För i så fall är det nog inte rätt åtgärd att uppdatera firmwaren.

Permalänk
Medlem

ja asså ibland låser sig explorer. vissa apps funkar inte så trycker jag på windows skrivbordet t.ex, blir allt grått och en ruta kommer upp som säker att windows explorer inte ssvarar. och får alternativet att stänga det. men dte funkar inte
trycker ja ctrl+alt+del så kommer det där "laddar säkerhetsalternativ" och därifrån kommer jag inte vidare och måste hardreboota.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Edit: Fixade sig, har nu uppdaterat till senaste firmware

Permalänk
Medlem

Uppdaterade firmware på min Force GT 120GB ett tag sedan och problem kvarstår även om vissa försvann helt, får fortfarande random BSOD och frysningar. Blir att skicka disken på RMA och skaffa en annan modell :/

Permalänk
Medlem

Är det nån som har testat om det går att köra uppdateringen utan att rensa SSD'n?

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92:

Är det nån som har testat om det går att köra uppdateringen utan att rensa SSD'n?

Det funkade bra för mig, bara körde på och sitter på samma installation fortfarande men gjorde en backup på allt först utifall.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Dragit ner rarfilerna som skall vara till min FORCE 3 120GB, dock finns det ju inte någon drivrutin att välja i mapparna, hur har ni andra gjort eller är jag helt ute och cyklar? Hjälp uppskattas, är så trött på mina BSOD att snart åker disken ut genom fönstret.

Dessa filerna återfinner jag i en mapp med namn "FW1-3"

22788_fw_cl_mlc_Micron_64Gb_MT29F128G08CFAAAWP_2Q_2C_1D_S_PP_R00714_s512.vic
22793_fw_cl_mlc_Intel_64Gb_JS29F16B08CAME1_2Q_2C_1D_S_PP_R00703_s512.vic

Ingen av dessa känns rätt, då min disk inte passar in på storlek, namn eller tillverkare. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av herr hultin:

Dragit ner rarfilerna som skall vara till min FORCE 3 120GB, dock finns det ju inte någon drivrutin att välja i mapparna, hur har ni andra gjort eller är jag helt ute och cyklar? Hjälp uppskattas, är så trött på mina BSOD att snart åker disken ut genom fönstret.

Dessa filerna återfinner jag i en mapp med namn "FW1-3"

22788_fw_cl_mlc_Micron_64Gb_MT29F128G08CFAAAWP_2Q_2C_1D_S_PP_R00714_s512.vic
22793_fw_cl_mlc_Intel_64Gb_JS29F16B08CAME1_2Q_2C_1D_S_PP_R00703_s512.vic

Ingen av dessa känns rätt, då min disk inte passar in på storlek, namn eller tillverkare. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är de filer som ska vara med, om du öppnar den medföljande PDF-filen så får du utförliga instruktioner i både text och bild

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

Det är de filer som ska vara med, om du öppnar den medföljande PDF-filen så får du utförliga instruktioner i både text och bild

Ah, läste det mer noga och försökte igen, detta utan vidare framgång då skiten fortfarande hävdar sig köra på v1.2 av Firmware, ska prova stoppa i disken i en annan maskin och se om det kanske kan hjälpa då jag läste något om att vissa system inte vill uppdatera utan vidare.