Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Asus E45M1-Deluxe problem

Hej!

Har ett nyinköpt Asus E45M1-Deluxe som jag har lite problem med! Tänkte kolla om något hört talas om något liknande!

Saken är att kortet aldrig stängs av helt. Enda sättet för mig att döda t.ex. fläkten/usb är att dra ur strömmen på den. Så fort jag kopplar in strömmen så går den igång, men den bootar aldrig. Det gör den först när jag använder strömknappen på chassi´t.

Försöker jag sedan stänga av dator antingen via OS eller knappen(har testat hålla in den), så dör OS samt grafik, men fläkten snurrar på. Efter ett tag typ 10sec, börjar datorn pipa i intervaller.

Jag har läst lite om att de är någon bugg i UEFI? Men man kan väll fan inte släppa ett kort som inte går att stänga av? Kan jag ha missat något?

Spec:
Asus E45M1-Deluxe
8gig Kingston DDR3
2tb seagate Sata
150watt picoPSU Streacom
Streacom FC7

Tack på förhand!
Joakim

Permalänk
Medlem

Verkar ha hittat problemet iallafall.. Byter jag nätagg så funkar de galant, är väll bara att skicka tillbaka nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockemon:

Verkar ha hittat problemet iallafall.. Byter jag nätagg så funkar de galant, är väll bara att skicka tillbaka nätagget.

Ja ta kontakt med butiken och hör hur de vill ha det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jockemon:

Hej!

Har ett nyinköpt Asus E45M1-Deluxe som jag har lite problem med! Tänkte kolla om något hört talas om något liknande!

Spec:
Asus E45M1-Deluxe
8gig Kingston DDR3
2tb seagate Sata
150watt picoPSU Streacom
Streacom FC7

Tack på förhand!
Joakim

Intressant,

Jag har följt kortet ett par månader.
Kul att du hittade det för en vecka sedan.
Har sett att det inkommit idag till de vanliga svenska leverantörerna.

Var fick du tag i det?

Har du mätt strömförbrukning, tex vid TV tittande på SVT HD?

/Jonas
p.s., ser att jag behöver uppdatera min signatur.
Har nog haft 5 moderkort efter mitt P5B.. Nu E35M-i Deluxe

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt kort i en Lian-Li PC-Q07 med vanligt nätagg och ingen extra fläkt, så jag har inte det problemet. Men är nyfiken på vilken temp du ligger på med ditt kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060