Permalänk

Gamla HP Dator till Mediacenter

Sitter dagligen och kollar in alla medlemmars galleri inlägg här på Sweclockers och blev också sugen på att göra mitt egna galleri!

Mitt första galleri skall då handla om min gamla dator, som bara har legat och samlat damm nu den sista tiden nu.

Vad vill jag försöka "få ut" av detta projektet?
Jo. Att alla i huset här jag bor kan få tillgång till att kolla på filmer osv osv ifrån datorn, som en liten media spelare till TVn typ.
Hur detta då kommer fungera har jag i nuläget ingen koll alls på, det får bli att jag tar tag i det när väl allting är klart! hehe.

Jag tar gärna emot tips och ideér av alla! Det uppskattas! Tack!

Komponenter:
Chassi: Orginal MiniATX HP chassi.
Nätagg: AXP 400w
Moderkort: Asus A8M2N-LA (NodusM3)
Processor: AMD Athlon x2 3800+, 2.2 GHz
RAM: Micron minnen, 1 gb ram. 533 MHz.
Grafikkort: GeForce 240GTS eller EAH3650.
Ljudkort: Intregrerat eller Creative 5.1 ljudkort.
DVD-brännare: Orginal, samsung något.
Hårddisk1: Seagate 320 GB, 7200 RPM
Hårddisk2: Seagate 250 GB, 7200 RPM
Hårddisk3: Seagate 250 GB, 7200 RPM
Hårddisk4: Seagate 250 GB, 7200 RPM
(Hade en femte hårddisk på 1 TB, men kontakten på baksidan hade lossnat.. suck.., kanske går att fixa? någon som vet?, ingången där man sätter s-ata kabeln, lossna.. den lilla plastbiten)

Kylning:
Orginal processor kylning.
Orginal grafikkorts kylning.
1 fläkt på 92mm som utsug tror jag.

Operativsystem: Vet inte vad jag skall använda, antingen Windows 7(då det kräver mindre ram) annars XP(om jag får till det med alla drivers).

Vad som kanske skall fixas mer är i sånna fall:
Mer DDR2 minnen, till runt 4 gb ram.
Mer kylningsmöjligheter i chassit, så man får det svalare men ändå så tyst som möjligt.
Mer lagringsutrymme?

Vi får väl se vad jag kommer på för ideér!
Samt så tar jag jätte gärna emot tips och ideér som sagt från alla sweclockers members!

Alla bilder kommer att bli tagna med iPhone 4 kamera, kanske eventuellt en digitalkamera, får se vad jag kan få tag i!

Gamla HP Dator till Mediacenter

Permalänk

Okej så!

Eftersom detta är mitt första galleri/projektarbete här på Sweclockers så behöver jag nu veta lite saker:

Vad finns det för "hjälpmedels" program, t ex som tittar prestandan på komponenterna, som jämnför, 3D marking eller vad det nu hette har jag sett mycket utav!
Finns det till exempel program som man kan rita i så man kanske kan se hur chassit kan bli eller hur ligger det till?

tack!

Permalänk
Medlem

förstod inte riktigt om du skulle köra till en server eller lagra filmerna på datorn?, om du ska lagra dom på datorn skulle jag definitivt rekommendera att köpa EN stor hårddisk, typ 1-2 TB istället för massa små... (dock är det ju inte så billigt nu då, men kanske senare)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Japp! Det vet jag! Priserna på hårddiskarna ligger hur högt som helst just nu.

"Man tar vad man har" hehe, hårddiskarna har ju bara legat och skräpat och känner inte alls för att köpa massa hårddiskar för att få ännu mer utrymme.

Syftet, som kanske inte framhäver så bra i början är att ha datorn brevid tvn, inne i bänken och sedan skall jag kunna komma in på datorn via min riktiga dator t ex, eller någon annan i hushållet!
1070gb räcker gott och väl just nu, för lite filmer. Kommer att sedan försöka fixa mer så det är nog ingen fara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Japp! Det vet jag! Priserna på hårddiskarna ligger hur högt som helst just nu.

"Man tar vad man har" hehe, hårddiskarna har ju bara legat och skräpat och känner inte alls för att köpa massa hårddiskar för att få ännu mer utrymme.

Syftet, som kanske inte framhäver så bra i början är att ha datorn brevid tvn, inne i bänken och sedan skall jag kunna komma in på datorn via min riktiga dator t ex, eller någon annan i hushållet!
1070gb räcker gott och väl just nu, för lite filmer. Kommer att sedan försöka fixa mer så det är nog ingen fara!

vet inte om det går, men kanske kan köra de tre likadana i raid?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tv-hörnan ser ut nu. Men du kan ju göra om lådan till en liggande modell och en ny front som passar med övriga möbler i rummet.

Permalänk

Jag har nu grundmålat hela chassit med primer, kommer nog behålla insidan som färgen på primern är, vit.
Blev ganska så snyggt.

Vit insida och svart utsida, mattsvart hoppas jag.

Kommer att dra på ett till lager svart imorgon och sedan låta det stå och torka.

Jag har inga verktyg för att fixa så att burken blir en liggande modell. Tyvärr.
Men det kommer i sånna fall bli framtidsprojekt!

Permalänk
Medlem

Är du lite flink i fingrarna och kan hantera en lödkolv så kan man ju löda fast en sata kabel direkt på hdd:n, jag hade en hdd som gått söder på liknande sätt. dvs plasten hade gått sönder. lödde dit en kabel direkt på kortet och vips så funkade den igen
Kanske inte snyggaste lösningen men för mig gjorde det inget så den ändå bara skulle sitta i servern

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | Ryzen-3800x | Phanteks PH-TC14PE | 32gb Crucial Ballistix | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faffa:

Är du lite flink i fingrarna och kan hantera en lödkolv så kan man ju löda fast en sata kabel direkt på hdd:n, jag hade en hdd som gått söder på liknande sätt. dvs plasten hade gått sönder. lödde dit en kabel direkt på kortet och vips så funkade den igen
Kanske inte snyggaste lösningen men för mig gjorde det inget så den ändå bara skulle sitta i servern

Är det inte rätt så många stift på en satakabel?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Lagt upp bilder efter målningen men måste säga att jag blev fett missnöjd med allt...

Nåja, än sålänge så duger det.
Ser hyffsat bra ut jämnfört med det jag hade innan!

Kommer att lägga in lite komponenter i chassit samt köra igång det!

Någon som vet något operativsystem, eller program man kan ha specialgjort för "media" bruk?
Dvs användning till TV osv. ?