Det mest prisvärda Asus p8z68 moderkortet?

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda Asus p8z68 moderkortet?

Hej!

Jag har roddat lite om det här med Asus p8z68 moderkorten. Hade tänkt uppgradera mitt system en aning, men vad tycker ni skulle vara det mest prisvärda moderkortet av alla Asus p8z68 brädorna? Finns ju ett dussin tal olika, V LX, V LE, Deluxe och en massa fler.

Sen hade jag tänkt köpa en Intel® Core i5-2500K Processor till brädan.

Det sitter just nu ett Asus P7P55D-E Pro samt en Intel Core i5-760. Tror ni det är värt att uppgradera sig eller ligger jag för tätt inpå det jag hade tänkt köpa? Prestanda mässigt så att säga.

Och om det är relevant så kör jag med 2st 460's grafikkort.

Låt höra era åsikter om detta och om det kanske är bättre att köpa kommande 7970 istället för bräda och processor?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpex:

Hej!

Jag har roddat lite om det här med Asus p8z68 moderkorten. Hade tänkt uppgradera mitt system en aning, men vad tycker ni skulle vara det mest prisvärda moderkortet av alla Asus p8z68 brädorna? Finns ju ett dussin tal olika, V LX, V LE, Deluxe och en massa fler.

Sen hade jag tänkt köpa en Intel® Core i5-2500K Processor till brädan.

Det sitter just nu ett Asus P7P55D-E Pro samt en Intel Core i5-760. Tror ni det är värt att uppgradera sig eller ligger jag för tätt inpå det jag hade tänkt köpa? Prestanda mässigt så att säga.

Och om det är relevant så kör jag med 2st 460's grafikkort.

Låt höra era åsikter om detta och om det kanske är bättre att köpa kommande 7970 istället för bräda och processor?

Tack på förhand!

Är väl inte jättevärt att uppgradera från en 760 till 2500K. 2500K är ju bättre och klockar ju väldigt fint, men för de pengarna (för både CPU och Mobo) känns det inte som om det är värt det. Toppmodellen i nästa generations grafikkort är nog betydligt mer motiverat att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Är väl inte jättevärt att uppgradera från en 760 till 2500K. 2500K är ju bättre och klockar ju väldigt fint, men för de pengarna (för både CPU och Mobo) känns det inte som om det är värt det. Toppmodellen i nästa generations grafikkort är nog betydligt mer motiverat att köpa.

Ja, jo det sägs ju att nästa generationens grafikkort ska prestera nästan dubbelt så bra.

Permalänk
Medlem

Tjena limpex!

Jag har undersökt saken (är själv sugen på samma moderkort) och det finns som sagt en uppsjö med olika varianter. Jag testade att jämföra dem alla på prisjakt.se och kom då fram till att för mig som vanligt dödlig användare klarar jag mig med den "vanliga" varianten, Asus P8Z68-V. dvs den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=888825
Det som verkar skilja är PCI 3.0 (oanvändbart än så länge och lär så förbli ett bra tag till) och antalet portar. Jämför själv! Om jag köper ny bräda och CPU blir det kortet jag länkade till ovan.

Hoppas att det hjälpte något!

Mvh
Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Moderkort kan ju aldrig vara fel att slå till på nu, eftersom de även stödjer Ivy bridge. Frågan är vad Ivy bridge cpu:erna kommer att ligga på i pris. Men jag tror en 2500k kommer stå sig fint mot dem.

Ser ingen större anledning att vänta på cpu, utan ska man vänta så är det på nästa gen gpu.

Själv jättenöjd med min 2500k, vilken du kan fynda på cdon för 1500:-

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Asus P8Z68-V, alltså den lite enklare modellen. Dock fick jag skicka tillbaks det första moderkortet då ena PCI-e sloten inte funkade?!? Fick ett nytt från CDON och är väldigt nöjd med kortet.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hejsan JohnnyGreed,

Skrivet av JohnnyGreed:

Sitter med ett Asus P8Z68-V, alltså den lite enklare modellen. Dock fick jag skicka tillbaks det första moderkortet då ena PCI-e sloten inte funkade?!? Fick ett nytt från CDON och är väldigt nöjd med kortet.

Nu blir jag nyfiken.
Testar ni av alla slots i moderkorten när ni får dem?
Vad använder ni för PCI-/PCIe-kort till det?
Eller råkade du upptäcka det mest för att du kör två 460 i SLI?

Jag har aldrig testat av alla slots i nyinköpta moderkort, köper bara Asus (finns det något annat? ).
Men kanske man skall börja med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av limpex:

Hej!

Skillnaden som jag upptäckte mellan P8Z68-V Pro och vanliga P8Z68-V var: Möjlighet att överklocka den integrerade grafikkretsen, 2 extra Sata 6Gbit/s samt 2st interna Firewire 400 kontakter. Eftersom jag inte har särskilt många hårddiskar (och speciellt inga med Sata 6Gbit/s) eller behov av Firewire så kändes Pro-versionen ganska onödig. Den integrerade grafikkretsen hade jag heller inga planer att försöka få max prestanda ur utan tänkte mig den mer som en backup ifall grafikkortet skulle paja.

Skrivet av perperub:

Jag testade att jämföra dem alla på prisjakt.se och kom då fram till att för mig som vanligt dödlig användare klarar jag mig med den "vanliga" varianten, Asus P8Z68-V. dvs den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=888825
Det som verkar skilja är PCI 3.0 (oanvändbart än så länge och lär så förbli ett bra tag till) och antalet portar.

PCIe 3.0 är inte någonting som skiljer olika modeller åt, t.ex. V LX, V LE, Deluxe etc., utan det är något som finns på alla nya upplagor av samtliga modeller. Har inte kortet stöd för PCIe 3.0 är det helt enkelt en äldre upplaga med i övrigt identiska specifikationer.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan JohnnyGreed,

Nu blir jag nyfiken.
Testar ni av alla slots i moderkorten när ni får dem?
Vad använder ni för PCI-/PCIe-kort till det?
Eller råkade du upptäcka det mest för att du kör två 460 i SLI?

Jag har aldrig testat av alla slots i nyinköpta moderkort, köper bara Asus (finns det något annat? ).
Men kanske man skall börja med det.

Fick inte SLI att fungera. Kortet detekterade inte grafikkort #2 helt enkelt. Blev dock inte speciellt orolig över att kvalitén på Asus kort skulle vara speciellt sämre trots denna incident. Antar att det finns måndagsex. från alla tillverkare. Har kört Asus i alla år, mer eller mindre, så jag ville inte ha något annat. Nu rullar det som tåget. Enkelt att klocka, gick igenom en guide, tog några minuter...

Mitt kort har inte stöd för PCI-e 3.0. Å andra sidan så finns det ju inga kort som stöder detta än och jag tycker att det kan kvitta i nuläget. Många tjatar om framtidssäkra komponenter men när det gäller datorer så är det ett ointressant uttryck anser jag då utvecklingen, stadigt går framåt. Kommer förmodligen sitta med den här konfigurationen 3-4 år. Förra datorn byggde jag ihop 2007/2008 och den fixade alla spel fram till BF3. Så då var det dags att uppgradera.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Moderkort kan ju aldrig vara fel att slå till på nu, eftersom de även stödjer Ivy bridge. Frågan är vad Ivy bridge cpu:erna kommer att ligga på i pris. Men jag tror en 2500k kommer stå sig fint mot dem.

Ser ingen större anledning att vänta på cpu, utan ska man vänta så är det på nästa gen gpu.

Själv jättenöjd med min 2500k, vilken du kan fynda på cdon för 1500:-

Sant, enligt artikeln om ivy bridge skall väll 3570K endast bli cirka 5-10 procent snabbare än 2500K vilket känns som det inte är värt att vänta på direkt. Gör så att du köper en 2500K samt ett mobo på cdon så får du nog mer prestanda per krona när det kommer till spel än du kommer få med
ivy när de kommer ut.

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Fick inte SLI att fungera. Kortet detekterade inte grafikkort #2 helt enkelt. Blev dock inte speciellt orolig över att kvalitén på Asus kort skulle vara speciellt sämre trots denna incident. Antar att det finns måndagsex. från alla tillverkare. Har kört Asus i alla år, mer eller mindre, så jag ville inte ha något annat. Nu rullar det som tåget. Enkelt att klocka, gick igenom en guide, tog några minuter...

Mitt kort har inte stöd för PCI-e 3.0. Å andra sidan så finns det ju inga kort som stöder detta än och jag tycker att det kan kvitta i nuläget. Många tjatar om framtidssäkra komponenter men när det gäller datorer så är det ett ointressant uttryck anser jag då utvecklingen, stadigt går framåt. Kommer förmodligen sitta med den här konfigurationen 3-4 år. Förra datorn byggde jag ihop 2007/2008 och den fixade alla spel fram till BF3. Så då var det dags att uppgradera.

Ahem....P8Z68 har ju enbart stöd för crossfire, inte sli...

/J - med ett P8Z68V-LX..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SecretAgentMan:

Ahem....P8Z68 har ju enbart stöd för crossfire, inte sli...

/J - med ett P8Z68V-LX..

??? Vad menar du nu? http://www.inet.se/sok/p8z68 De har stöd för både SLI och Crossfire.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

??? Vad menar du nu? http://www.inet.se/sok/p8z68 De har stöd för både SLI och Crossfire.

My bad, LX-versionen av P8Z68 har bara CF, pro verkar greja SLI.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=P8Z68-V%20LX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SecretAgentMan:

My bad, LX-versionen av P8Z68 har bara CF, pro verkar greja SLI.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=P8Z68-V%20LX

Aha.. ok! Hade jag ingen aning om. Vad är skillnaden på LX och V som jag har då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag tacka er för all denna respons, har funderat lite över detta och så som jag ser det så väntar jag nog på 7970'it istället för att byta processor och bräda. Känns lite onödigt att byta ut dom sakerna när mina grejer fortfarande snurrar på bra. Spelar skyrim på absolut max, men då är det bara de att jag får laggspikar lite titt som tätt.

Som sagt så sägs det ju att nästa generationens grafikkort ska prestera nästan dubbelt så bättre än förra generationens kort. Sen har jag en magkänsla att nuvarande system inte kommer att flaskhalsa (så mycket iallafall) ifall jag uppgraderar mitt grafikkort.

Lite offtopic kanske, men vet ni ungefär när man kommer att kunna förboka 7970. Är det standard att förhandsbokningen kommer vara tillgänglig en viss tid innan release?

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni 2500k för 1500kr?

Jag kollar på CDON och Sweclockers-kampanj, där står det -5% 1750kr istället för 1849kr.
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Går man in på 2500k vanliga vägen så kostar den 1725kr.

Förvirrad :S

Edit: Nvm, tröga jag fattade nu att man var tvungen att knappa in koden i kassan

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2