Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Yrk nästan 500kr i frakt för en tv okul :/

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Yrk nästan 500kr i frakt för en tv okul :/

Har du kontrollerat vad posten vill ha för pallfrakt av en TV? Eller vill du att Komplett ska höja priserna för att subventionera fraktkostnaderna, och isf varför?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av anon160366:

tja komplett,

blir det någon 1337 kalas innan jul?

Hej,

Nej ingen 1337 w33k innan jul tyvärr. Men självklart kommer det sköna priset på datorutrustning framöver.

Skrivet av MultiMan:

Vill härmed passa på att tacka Komplett för en fantastisk personal och en serviceanda som är på topp.

Senaste datorbygget blev för ovanlighetens skull en väldigt besvärlig historia pga flera samtidigt felande komponenter, men ni löste detta både snabbt och professionellt. Dessutom hela tiden med kunden i fokus.

Detta är utan tvekan den bästa responsen och servicen på ett besvärligt läge som jag upplevt hos någon. Bravo!

Hej,

Tack för berömmet! Kul att du är nöjd med vår service. Hoppas att du är nöjd med ditt nya bygge.

Skrivet av ajzHEHE:

Ingen fri frakt över julen?

Hej,

Nej vi har ingen fri frakt över julen. Däremot har vi nu 45 dagars öppet köp samt möjligheten att köpa nu och betala i slutet av februari.

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Hur är det med Komplett om man köper en TV från er, skickar ni brev till Radiotjänst då?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Hej

Vill först och främst tacka er för att jag fick mina varor hela, hehe!

Dock beställde jag ett chassi fractal define r3 VIT färg. Öppnade lådan och såg att de va titanium silver, på lådan fanns även inte ens en ruta för färgen vit och de satt en orange lapp som markerade titanum silver.

Hur kommer detta sig? Skickar ni bara ut en färg och skiter i vad för färg kunder köpt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hur är det med Komplett om man köper en TV från er, skickar ni brev till Radiotjänst då?

Måste dom göra, rapporteringsskyldighet.
Men enda du behöver göra är när dom ringer är att säga att du köpte den till flickvän/pojkvän i present eller liknande.

Permalänk
Avstängd

Måste berömma komplett för alla de snabba leveranserna jag haft, varje gång blir det snabbt och rätt!

Returerna på trasiga komponenter lika så Härligt att kunna traska till Pick-up pointen och få det skickat där.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Komplett.se har idag superREA. och just nu har dom "timmansklipp". Ett gtx 580 1,5GB för 3,7k!!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621999&kampanjebanner=ti...

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

hur lång tid tar det att få nåt man köpper med erbjudandet köpp nu betala i slutet av februari

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av MiLeS:

Hur är det med Komplett om man köper en TV från er, skickar ni brev till Radiotjänst då?

Hej,

Ja enligt lag är vi skyldiga att rapportera till Radiotjänst. Se punkt 2.3 i våra villkor: http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

Skrivet av jhn14:

Hej

Vill först och främst tacka er för att jag fick mina varor hela, hehe!

Dock beställde jag ett chassi fractal define r3 VIT färg. Öppnade lådan och såg att de va titanium silver, på lådan fanns även inte ens en ruta för färgen vit och de satt en orange lapp som markerade titanum silver.

Hur kommer detta sig? Skickar ni bara ut en färg och skiter i vad för färg kunder köpt eller?

Hej,

Det låter som att det skett ett misstag från vår sida här. Vi ber ödmjukast om ursäkt för detta. Kontakta oss så undersöker vi detta närmare. Support@komplett.se eller 031-710 20 00

Skrivet av SeF.Typh00n:

Måste berömma komplett för alla de snabba leveranserna jag haft, varje gång blir det snabbt och rätt!

Returerna på trasiga komponenter lika så Härligt att kunna traska till Pick-up pointen och få det skickat där.

Tack för berömmet - kul att höra!

Skrivet av kalle@anka:

hur lång tid tar det att få nåt man köpper med erbjudandet köpp nu betala i slutet av februari

Hej,
Det är samma leveranstider som vanligt - beroende på vilket fraktalternativ du väljer.
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=delover...

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Hej,

I Fredags släppte HIS ett 6450 med PCI-E x1 port för oss med behovet av att t.ex. komplettera upp till HDMI 1.4 port men inte har plats för ett till vanligt x16 kort.
http://www.hisdigital.com/un/news_show-214.shtml

Det skulle vara underbart om ni kunde ta in detta i sortimentet då det enda ni har för tillfället är:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649964

Att ha både AMD och nVIDIA har tidigare visat sig vara en livsfarlig kombination och det skulle verkligen vara bra om detta kort fanns på den svenska marknaden.

Permalänk
Medlem

Har handlat ett antal saker under åren hos komplett och har varit relativt nöjd med föregående köp. Nu måste ja dock ge dom en tumme ner. Jag maila dom och fråga ett par frågor angående ett gamer paket dom har, för jag funderade på köpa ny dator. Fick inget svar, ca 1 vecka sedan, fortfarande inget svar. Så jag bestämde mig att bygga egen dator och bara beställa delar från dom, skräddarsy datorn på egen hand, eftersom deras funktion när man skräddarsyr sitt eget paket är rent utav sagt Skit. Som tur är så kollade jag runt lite på prisjakt ett par grejer, och till slut istället för att köpa en dator för 6800 på komplett, köpte jag EXAKT samma grejer på CDON för 5800 kronor istället, 1000 kronor sparade, suveränt. Sådär, det är min lilla histora.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av LicKeN:

Hej,

I Fredags släppte HIS ett 6450 med PCI-E x1 port för oss med behovet av att t.ex. komplettera upp till HDMI 1.4 port men inte har plats för ett till vanligt x16 kort.
http://www.hisdigital.com/un/news_show-214.shtml

Det skulle vara underbart om ni kunde ta in detta i sortimentet då det enda ni har för tillfället är:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649964

Att ha både AMD och nVIDIA har tidigare visat sig vara en livsfarlig kombination och det skulle verkligen vara bra om detta kort fanns på den svenska marknaden.

Hej,

Jag vidarebefordrar ditt önskemål till våra inköpare:

Skrivet av cookie:

Har handlat ett antal saker under åren hos komplett och har varit relativt nöjd med föregående köp. Nu måste ja dock ge dom en tumme ner. Jag maila dom och fråga ett par frågor angående ett gamer paket dom har, för jag funderade på köpa ny dator. Fick inget svar, ca 1 vecka sedan, fortfarande inget svar. Så jag bestämde mig att bygga egen dator och bara beställa delar från dom, skräddarsy datorn på egen hand, eftersom deras funktion när man skräddarsyr sitt eget paket är rent utav sagt Skit. Som tur är så kollade jag runt lite på prisjakt ett par grejer, och till slut istället för att köpa en dator för 6800 på komplett, köpte jag EXAKT samma grejer på CDON för 5800 kronor istället, 1000 kronor sparade, suveränt. Sådär, det är min lilla histora.

Hej, vi ber om ursäkt om du inte fått svar på ditt mejl. Skicka gärna ditt ärendenummer eller kundnummer i ett PM till mig så undersöker vi vad det kan bero på.

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Hej Komplett!
Kommer ni att sälja Komplett Crazy Christmas Gamer i mellandagarna?
Funderar på en sån då!

Tacksam för svar!
/Erik

Permalänk
Medlem

Det är något fel på dagens julkalender, både frågan och svaren är icke existerande

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Erik96:

Hej Komplett!
Kommer ni att sälja Komplett Crazy Christmas Gamer i mellandagarna?
Funderar på en sån då!

Tacksam för svar!
/Erik

Hej,
Vi kommer att ha kvar den till sista december eller så långt lagret räcker.

Skrivet av FireFox:

Det är något fel på dagens julkalender, både frågan och svaren är icke existerande

Hej, det verkar ha varit lite problem under natten. Fungerar det för dig nu?

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Nu blir jag komplett galen på Komplett.se. Har beställt ett grafikkort mitt i julkortsruschen, tog som väntat en extra dag för leverans, och det visar sig att kortet är defekt. Vidare så visar både kartong och kort på tidigare användning - det är alltså inte ett nytt kort jag mottagit trots att jag betalat fullt pris och Komplett.se visar ett lagersaldo på +100 exemplar av produkten. Inte första gången jag mottar begagnade produkter som jag betalat nypris för... Min Jul blev just lite mindre god!

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

Idag vart vi först jätte glada här hemma för att våran nya tv kom idag. Men vi vart sedan mindre glada då våran nya tv var trasig. Ljudet i tv:n var stendött. ringde till LG de sa att komplett ska skicka en ny. ringde komplett och fick prata med en jätte bra kille på supporten. Och det hela löste sig genom att vi får skicka tillbaka tv:n och bara invänta på att den nya ska komma.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk

Såhär i juletider är Komplett en riktig stjärna. Postens uthämtningsställen är överfyllda och personalen bryr sig inte om att scanna in de nya paketen som kommit eftersom deras lager är överfyllda. Komplett kan man däremot lita på och paketen går att hämta ut kort efter beställning precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Måste berömma komplett.se för att det är snabba!!

Beställde en dator i söndags som de satte ihop och nu är ivägskickad!

Snabba bud!

Tack ännu en gång komplett.se!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av b0ck3n:

Nu blir jag komplett galen på Komplett.se. Har beställt ett grafikkort mitt i julkortsruschen, tog som väntat en extra dag för leverans, och det visar sig att kortet är defekt. Vidare så visar både kartong och kort på tidigare användning - det är alltså inte ett nytt kort jag mottagit trots att jag betalat fullt pris och Komplett.se visar ett lagersaldo på +100 exemplar av produkten. Inte första gången jag mottar begagnade produkter som jag betalat nypris för... Min Jul blev just lite mindre god!

Hej, vi ber om ursäkt om du fått ett använt grafikkort. Hör av dig till oss så hjälper vi dig med detta. Support@komplett.se eller 031-710 20 00.

Skrivet av annamattias:

Idag vart vi först jätte glada här hemma för att våran nya tv kom idag. Men vi vart sedan mindre glada då våran nya tv var trasig. Ljudet i tv:n var stendött. ringde till LG de sa att komplett ska skicka en ny. ringde komplett och fick prata med en jätte bra kille på supporten. Och det hela löste sig genom att vi får skicka tillbaka tv:n och bara invänta på att den nya ska komma.

Hej, tråkigt att du fått problem med din TV - vi ber om ursäkt för detta. Hoppas att du är nöjd med bår service och att den nya TV:n fungerar bättre.

Skrivet av patrikringdahl:

Såhär i juletider är Komplett en riktig stjärna. Postens uthämtningsställen är överfyllda och personalen bryr sig inte om att scanna in de nya paketen som kommit eftersom deras lager är överfyllda. Komplett kan man däremot lita på och paketen går att hämta ut kort efter beställning precis som vanligt.

Hej,
Kul att du är nöjd med vår service!

Skrivet av Naamah:

Måste berömma komplett.se för att det är snabba!!

Beställde en dator i söndags som de satte ihop och nu är ivägskickad!

Snabba bud!

Tack ännu en gång komplett.se!

Hoppas att du är nöjd med din nya dator!

God jul!

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Har fått hjälp med mitt GTX 580 där Komplett beviljat retur och samtidigt skickat ut ett nytt exemplar med 30-dagars faktura, som krediteras när de får in mitt felaktiga kort. Jag behöver alltså inte vänta på att fel ska konstateras innan de skickar ut ersättningsvaran - kanon!

Har däremot ett annat problem - bad om att få skicka åter mitt knappt använda GTX 570 (snurrat i en halvtimme) 3 veckor efter köp, vilket skulle godkännas så länge kortet är i nyskick då Komplett har 45 dagars öppet köp. Det har de i nästa led backat på eftersom 45 dagars öppet köp gäller fr.o.m. 28 november och mitt kort köptes dagarna innan. Sniket så här i juletider, men det hade varit ok om de inte först sagt att retur skulle beviljas, vilket ledde till inköp av nytt kort.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av b0ck3n:

Har fått hjälp med mitt GTX 580 där Komplett beviljat retur och samtidigt skickat ut ett nytt exemplar med 30-dagars faktura, som krediteras när de får in mitt felaktiga kort. Jag behöver alltså inte vänta på att fel ska konstateras innan de skickar ut ersättningsvaran - kanon!

Har däremot ett annat problem - bad om att få skicka åter mitt knappt använda GTX 570 (snurrat i en halvtimme) 3 veckor efter köp, vilket skulle godkännas så länge kortet är i nyskick då Komplett har 45 dagars öppet köp. Det har de i nästa led backat på eftersom 45 dagars öppet köp gäller fr.o.m. 28 november och mitt kort köptes dagarna innan. Sniket så här i juletider, men det hade varit ok om de inte först sagt att retur skulle beviljas, vilket ledde till inköp av nytt kort.

Hej!

Detta ska vi naturligtvis hjälpa dig med. Skicka ett mejl till kundombud@komplett.se

God jul!

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Komplett har nu styrt upp alla mina problem och jag är åter en nöjd kund, snyggt jobbat!

God Jul

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

Hej, jag undrar bara varför ni har så hiskeligt dyr frakt. Jag är på gång att beställa en skärm, och beställer jag den från er så ska ni ha 189kr för frakten! Detta är helt omotiverat dyrt tycker jag. För att göra en snabb jämförelse om jag beställer skärm i samma storlek från era konkurrenter.

Webhallen: 49kr
Dustin: 59kr
CDON: 0kr
Inet: 0kr

Visst, dem som har gratis frakt kanske kör vissa kampanjer men ni ligger ändå mer än tredubbelt över Dustin och webhallens standardpris för frakt. Dessutom tycker jag att ni ligger i överkant överlag på priserna jämfört med ovan nämnda konkurrenter.

Min fråga är, hur motiverar ni detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Hej, jag undrar bara varför ni har så hiskeligt dyr frakt. Jag är på gång att beställa en skärm, och beställer jag den från er så ska ni ha 189kr för frakten! Detta är helt omotiverat dyrt tycker jag. För att göra en snabb jämförelse om jag beställer skärm i samma storlek från era konkurrenter.

Webhallen: 49kr
Dustin: 59kr
CDON: 0kr
Inet: 0kr

Visst, dem som har gratis frakt kanske kör vissa kampanjer men ni ligger ändå mer än tredubbelt över Dustin och webhallens standardpris för frakt. Dessutom tycker jag att ni ligger i överkant överlag på priserna jämfört med ovan nämnda konkurrenter.

Min fråga är, hur motiverar ni detta?

Lager i Norge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ja det där med frakten är kompletts stora problem. Många gånger så har de lägre priser än andra affärer men när man sen ska checka ut så ser man den hiskliga frakten. Helt plötsligt blir det billigare att köpa från en annan affär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobbe_x90:

Hej, jag undrar bara varför ni har så hiskeligt dyr frakt. Jag är på gång att beställa en skärm, och beställer jag den från er så ska ni ha 189kr för frakten! Detta är helt omotiverat dyrt tycker jag. För att göra en snabb jämförelse om jag beställer skärm i samma storlek från era konkurrenter.

Webhallen: 49kr
Dustin: 59kr
CDON: 0kr
Inet: 0kr

Visst, dem som har gratis frakt kanske kör vissa kampanjer men ni ligger ändå mer än tredubbelt över Dustin och webhallens standardpris för frakt. Dessutom tycker jag att ni ligger i överkant överlag på priserna jämfört med ovan nämnda konkurrenter.

Min fråga är, hur motiverar ni detta?

Ring till Posten och fråga vad motsvarande paket kostar att skicka för icke avtalskund. Halvera det och du hamnar nog i närheten av vad Komplett som stor kund betalar. Jag gissar du är i närheten av de 189kr de vill ha. Kanske t o m lite över.

Edit: Oavsett ligger dina exempel klart under den verkliga kostnaden att skicka en skärm. Alltså subventionerar de frakten och måste ta ut det någon annanstans för att inte gå back. På skärmpriset eller på andra delar av sortimentet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ring till Posten och fråga vad motsvarande paket kostar att skicka för icke avtalskund. Halvera det och du hamnar nog i närheten av vad Komplett som stor kund betalar. Jag gissar du är i närheten av de 189kr de vill ha. Kanske t o m lite över.

Edit: Oavsett ligger dina exempel klart under den verkliga kostnaden att skicka en skärm. Alltså subventionerar de frakten och måste ta ut det någon annanstans för att inte gå back. På skärmpriset eller på andra delar av sortimentet.

Ja kanske är det så, men som sagt så ligger de knappast bra till i pris heller. Söker man på prisjakt tycker jag oftast det är CDON, Webhallen eller Inet (av de etablerade kända butkerna) som ligger bäst till i pris, komplett är ofta nån hundralapp dyrare, lägger man dessutom på denna dyra frakt så är dem en bra bit över sina konkurrenter i totalpris. Känns inte som att det finns någon anledning till att välja komplett framför deras konkurrenter då. Synd tycker jag som förut gillade komplett väldigt mycket.

Man kan ju räkna in service och visst jag har hört mycket gott om kompletts service men det har jag även gjort om tidigare nämnda butiker som ligger bättre till i pris.

Min teori är att komplett har blivit allt mer mainstream, de har gjort reklam på TV och allt fler vanliga "svenssons" som kanske inte har någon jättekoll på vilka butiker som finns på nätet handlar av komplett, och med den kundkretsen kan de ta lite extra utan att förlora någon större del av deras den. De har blivit lite av ett Eligiganten/Siba/Mediamarkt på nätet, där vinst och ökad omsättning är första prio framför bra priser, men det är klart kan man ta mer betalt så gör man väl det också såklart. Men för mig som är mer insatt och kanske har mer koll på nätet väljer jag flera andra nätbutiker före komplett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobbe_x90:

Ja kanske är det så, men som sagt så ligger de knappast bra till i pris heller. Söker man på prisjakt tycker jag oftast det är CDON, Webhallen eller Inet (av de etablerade kända butkerna) som ligger bäst till i pris, komplett är ofta nån hundralapp dyrare, lägger man dessutom på denna dyra frakt så är dem en bra bit över sina konkurrenter i totalpris. Känns inte som att det finns någon anledning till att välja komplett framför deras konkurrenter då. Synd tycker jag som förut gillade komplett väldigt mycket.

Man kan ju räkna in service och visst jag har hört mycket gott om kompletts service men det har jag även gjort om tidigare nämnda butiker som ligger bättre till i pris.

Min teori är att komplett har blivit allt mer mainstream, de har gjort reklam på TV och allt fler vanliga "svenssons" som kanske inte har någon jättekoll på vilka butiker som finns på nätet handlar av komplett, och med den kundkretsen kan de ta lite extra utan att förlora någon större del av deras den. De har blivit lite av ett Eligiganten/Siba/Mediamarkt på nätet, där vinst och ökad omsättning är första prio framför bra priser, men det är klart kan man ta mer betalt så gör man väl det också såklart. Men för mig som är mer insatt och kanske har mer koll på nätet väljer jag flera andra nätbutiker före komplett.

Jag skrev inte mitt inlägg för att hylla Komplett, utan för att lägga fram att frakt faktiskt kostar och ibland rätt så mycket. Men eftersom du fortsatte med intressanta jämförelser följer jag upp:

Angående din jämförelse med Eligiganten/Siba/Mediamarkt tycker jag inte alls stämmer, möjligen bortsett från att de har ett väldigt brett sortiment. På senare år är Komplett den butik där jag både blivit bäst bemött och gjort de absolut bästa affärerna, men jag undviker givetvis de delar av sortimentet där de är betydligt dyrare än sina konkurrenter. Det enda jag sett på senare tid är deras klart högre HD-priser än många andra, å andra sidan har de haft mycket större sortiment, där flera andra knappt haft ens 10 olika HD-varianter totalt (även om det just nu blivit bättre).

Exempel på senaste årets inköp där Komplett legat mycket bra (eller bäst) till vid inköpstillfället: Intel 320 SSD med BF3-kupong, Intel 2600K, Silverstone FT02 (halva priset mot konkurrenterna), SilverPower (Seasonic MD12) 750W för under 500kr, Logitech MX518 för 99kr, HIS Radeon 6950/6970. De har också haft fantastiska priser på Optoma HD-projektorer och olika TV-varianter. Detta är bara några exempel på vad jag minns på rak arm.

Dessa priser är alltså helt utan rabattkoder eller olika medlemsskap och gäller alltså alla. I exemplena ovan har totalpriset med frakt antingen varit betydligt lägre än konkurrenterna eller i sämsta fall på samma nivå.

Nog om detta från min sida, men jag har svårt att acceptera den ständiga klagosången om fraktpriserna när man ofta kan göra de bästa affärerna ändå. Totalpriset är det viktigaste. Givetvis finns det alltid undantag då inte en butik kan vara billigast på allt, men sätt er gärna och jämför storleken på datordelssortimentet mellan "frifraktande" Inet och Komplett. Det i sig, bortsett från priset, är en mycket viktig faktor. Grafikkort är en del där Komplett haft/har en otrolig bredd.

Jo, en sak till. När det är "kampanj" på Komplett är det verkligen billigt. Annars missbrukas den termen flitigt av vissa konkurrenter.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro