Skrivet av Enity:
Jaså och hur vet du att det är en exploit?
Jobbar du möjligtvis på bethesda och vet att det är inte tänkt att man ska kunna skilla sina crafting skills så, för du vet väl att det går att göra precis samma sak för varenda en.
Så är det exploit, det tycker inte jag iaf, däremot tycker jag att det är exploit att ställa sig i riften och snacka med den snubben som har en speech check som aldrig försvinner och på så vis kunna ta sig till 100 speech utan att göra någonting.
Man behöver inte jobba på Bethesda för att använda hjärnan. Jag ser det som en exploit i ditt fall, men du kan väl även kalla det för power leveling om du så vill. Det är inte ett naturligt sätt att spela på, utan du utnyttjar spelets brister för att göra det enkelt för dig. Du vill bli störst, bäst och ha de bästa grejerna så fort som möjligt, som att det är detta som spelet går ut på. Då blir ju självklart spelupplevelsen jävligt lidande, och du märker ju själv att svårighetsgraderna inte är anpassade för denna typ av "spelande", eller hur?
Man måste ju vara seriöst dum i huvudet om man tror det är meningen att man tex ska kunna spamma iron-daggers för att kunna crafta sig daedric-set och andra highlevel-prylar redan i början av spelet. Det är ju lika uppenbart som att trycka "auto-move" smygandes mot en vägg i närheten av en NPC för att öka sin Sneak-skill medans man lägger sig i soffan och kollar film i nårga timmar, eller att låta sig attackeras av ett gäng råttor medans man konstant står och healar sig själv för att snabbt gå upp i både armor- och restoration-skills. Visst kan jag förstå att man vill göra detta av diverse seriösare anledningar, men inte fan har man då någon som helst rätt att klaga på att spelet blir för lätt. Du har bara dig själv att skylla för detta.
Skrivet av Enity:
Du har kanske inte tänkt på att det skulle kunna ha funnits ytterligare en svårighetsgrad, en för folk som bryr sig mer om vad för siffror ens föremål har än vad de har för utseenden.
För så som det är nu så är spelet lätt, om man inte väljer att sätta egna hinder för sig själv och sådant gillar inte jag.
Du är attraherad av utseendet, jag är attraherad av siffrorna, två skilda spelsätt men bägge lika giltiga.
En svårighetsgrad för folk som fuskar menar du? Varför ska Bethesda lägga ner tid på att anpassa spelet för stats-kåta småbarn som uppenbarligen skiter fullständigt i att spela spelet som det är tänkt? Då ser jag hellre att dom lägger till ett hardcore-mode i stil med det i Fallout3 som fixar eat/drink/sleep-system till oss som tar spelupplevelsen mer seriöst.
Lyssna eller läs valfri intervju av Todd, så borde du förstå hur Skyrim ska spelas. Han uppmanar om att leva sig in i spelvärlden, uppleva episka händelser och vyer, och att utveckla sin karaktär hur man vill med spelets gång. Siffror och variabler som ligger bakom detta ska egentligen inte vara särskillt distraherande. Spela som en normal människa så ska du se att svårighetsgraderna håller betydligt längre.
Och nej, jag bryr mig inte direkt om utseendet på grejerna. Det jag sa var att det ska passa karaktären. Alltså ens bakgrundsstory, stadiet man är i. Så det handlar mer om logik än utseende. Personligen tycker jag att allt vad gäller normal metall, skinn, päls och dylikt hör till Nords, precis som att elven-prylar tillhör alver och orc-prylar tillhör orcs. Läs och lyssna på de olika raserna i spelet så är det ganska svårt att missa hur pass patriotiska de flesta är över sina hem-provinser, kulturer och utrustningar. Vakter har även en mängd kommentarer som fälls beroende på vad du bär för utrustning. Med lite mer inblick i spelvärlden så känns det bara töntigt att bära tex Daedric-armor om man inte spelar någon sorts ond besatt Daedra-dyrkare. Rustningen/kläderna ska ju reflektera karaktären bakom, om man nu har någon som helst känsla för RPG.
Skrivet av Enity:
Vadå sprida dina skills mycket, man har inte en begränsad mängd om du tror det.
Det går utmärkt att levla allt till 100 om man vill.
Han syftar på att om man inte bara satsar på några enstaka skills så blir man inte snabbt specialieserad på något, utan är bara "halvbra". Alltså inte en övermäktig köttkvarn redan på level 15. På så vis kan man göra spelet svårare för sig utan att det blir ointressant. Men visst når man 100 på alla skills förr eller senare, om man nu lirar så länge dvs.