Klara spelet utan magi/Scrolls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIGGE_BOSSEN:

Nej, 2-hands är skitsvårt på Master kan jag informera dig om. Du har nog kört på en annan save mellan och glömt sätta tillbaks till master..

Jag typ 10-hittar en Draugr Wight och den 1-hittar mig. Så du "leker" nog inte igenom spelet på Master med 2-hands...

Och du kör med full daedric armor med dubbla enchants och daedric 2hands svärd?
Om du gör det får och får så mycket smisk så undrar jag vad du har gjort egentligen.

Sen kanske du inte vet att berserking gör så att man gör dubbel skada och tar halv skada i en minut.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Kastar in en bild på min gubbe också.

Jag kör helt utan magi (förutom shouts och ibland någon power). Wood Elf med maxade archery perks samt nästan maxad sneak.

Kör på adept, d.v.s. mellersta svårighetsgraden, vilket gör att jag sällan dör av någonting, men har inte heller lust att ändra mitt i spelet.
Utrustningen är just nu Nightingale armor, bow, boots och bracers, samt Volsung-hjälmen. Använder de arrows jag har (Orcish/Glass/Ebony/Elven/Dwarven).

Har också smithing på 100, men använder inte glass eller dragon armor då jag tycker de är för fula.
Daedric har jag ännu inte skillat.

Permalänk
Skrivet av Enity:

Och du kör med full daedric armor med dubbla enchants och daedric 2hands svärd?
Om du gör det får och får så mycket smisk så undrar jag vad du har gjort egentligen.

Sen kanske du inte vet att berserking gör så att man gör dubbel skada och tar halv skada i en minut.

För man börjar ju spelet med dessa saker -.-
Man kan verkligen inte säga att spelet är för lätt för att man kan äga med det bästa gearet spelet har att erbjuda förstår nog du också.

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIGGE_BOSSEN:

För man börjar ju spelet med dessa saker -.-
Man kan verkligen inte säga att spelet är för lätt för att man kan äga med det bästa gearet spelet har att erbjuda förstår nog du också.

Poängen är att spelets bästa saker går att få tag i med minimal ansträngning.
Knappast jobbigt att spamma iron daggers som man enchantar med petty soul gems och sedan säljer för mer guld än vad man la ut.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Poängen är att spelets bästa saker går att få tag i med minimal ansträngning.
Knappast jobbigt att spamma iron daggers som man enchantar med petty soul gems och sedan säljer för mer guld än vad man la ut.

Jobbigt är den exakta definitionen på att spamma Iron Daggers och enchanta, i min mening. Då sparar jag hellre tid och skriver 'player.advskill smithing 100000' i konsollen iställlet...

Dock använder jag varken smithing eller enchanting längre då det blir väldigt tråkigt i längden. Nu kan jag ju se fram emot droppad loot och quest rewards istället.

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Halloj!

Har alltid varit skeptisk till rpg spel och sett dem som lite nördiga, detta var innan jag provade Skyrim. Var ju faktiskt sjukt kul
Har redan lagt ner rätt mycket tid och börjar nog närma mig slutet. Har nästan bara kört med magi då det verkade som den lättare vägen.

Min fråga är; går det att klara spelet utan att använda magi och scrolls? Vet att man måste använda magi för att öppna dörrar, men förutom de.

Ska det gå? Har testat köra lite med svärd och sköld men blir helt överkörd... Någon som klarat spelet på detta sätt?

Tycker det vore en kul grej/mål

Jag är lite anti magic så jag har kört med sword o shield hela tiden är nu lvl 42 och kommit en bit det ska nog gå, bara att crafta och enchanta sitt svärd lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis2:

Jobbigt är den exakta definitionen på att spamma Iron Daggers och enchanta, i min mening. Då sparar jag hellre tid och skriver 'player.advskill smithing 100000' i konsollen iställlet...

Dock använder jag varken smithing eller enchanting längre då det blir väldigt tråkigt i längden. Nu kan jag ju se fram emot droppad loot och quest rewards istället.

Min poäng kvarstår, spelet är alldeles för lätt på master.
Sen om andra tycker att det är svårt på master för att de inte utnyttjar möjligheterna man blivit tilldelad så får det stå för dem.
Det blir liksom som att säga att spelet är svårt om man spelar utan utrustning eller någon annan löjlig begränsning man satt på sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Enity:

Min poäng kvarstår, spelet är alldeles för lätt på master.
Sen om andra tycker att det är svårt på master för att de inte utnyttjar möjligheterna man blivit tilldelad så får det stå för dem.
Det blir liksom som att säga att spelet är svårt om man spelar utan utrustning eller någon annan löjlig begränsning man satt på sig själv.

Äh lägg av. Du kan inte klaga på att spelet är för lätt bara för att du exploitar funktioner. Det är ju självklart inte meningen att man ska göra så, och har man lite vett i skallen så gör man inte det heller. Du förstår väl själv att det bara förstör spelupplevelsen? Så vad tjänar du på det egentligen?

Ontopic så kör jag också helt utan magier, bortsett från shouts och några enchantade grejer som jag hittat. En Nord på level 39 med heavy armor, yxa och sköld. Det är lite svårt i början mot vissa fiender, iom att man kör närstrid hela tiden och man är mer beroende av dyra health/stamina-potions. Men när man passerar level 20 så börjar man bli betydligt starkare, och skölden spelar en mycket stor roll iom skydd och bashing. Magiker är största svagheten, så man får se till att bära grejer med så mycket resist magic som möjligt, samt låsa upp en perk i shield-trädet som ger 50% magic resist när man använder skölden. Jag har inte gjort nå smithing alls, utan bär fortförande på steel plate armor för att jag tycker det passar karaktären bäst, utöver en mask och speciell sköld. Då kör jag på expert också, så det är inga som helst problem. Daedric armor är bara overkill när man passerat level 30 ändå så, ful som fan dessutom Sneglar dock på att iaf gå över till Ebony snart, för omväxlingens skull.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Äh lägg av. Du kan inte klaga på att spelet är för lätt bara för att du exploitar funktioner. Det är ju självklart inte meningen att man ska göra så, och har man lite vett i skallen så gör man inte det heller. Du förstår väl själv att det bara förstör spelupplevelsen? Så vad tjänar du på det egentligen?

Ontopic så kör jag också helt utan magier, bortsett från shouts och några enchantade grejer som jag hittat. En Nord på level 39 med heavy armor, yxa och sköld. Det är lite svårt i början mot vissa fiender, iom att man kör närstrid hela tiden och man är mer beroende av dyra health/stamina-potions. Men när man passerar level 20 så börjar man bli betydligt starkare, och skölden spelar en mycket stor roll iom skydd och bashing. Magiker är största svagheten, så man får se till att bära grejer med så mycket resist magic som möjligt, samt låsa upp en perk i shield-trädet som ger 50% magic resist när man använder skölden. Jag har inte gjort nå smithing alls, utan bär fortförande på steel plate armor för att jag tycker det passar karaktären bäst, utöver en mask och speciell sköld. Då kör jag på expert också, så det är inga som helst problem. Daedric armor är bara overkill när man passerat level 30 ändå så, ful som fan dessutom Sneglar dock på att iaf gå över till Ebony snart, för omväxlingens skull.

Jaså och hur vet du att det är en exploit?
Jobbar du möjligtvis på bethesda och vet att det är inte tänkt att man ska kunna skilla sina crafting skills så, för du vet väl att det går att göra precis samma sak för varenda en.
Så är det exploit, det tycker inte jag iaf, däremot tycker jag att det är exploit att ställa sig i riften och snacka med den snubben som har en speech check som aldrig försvinner och på så vis kunna ta sig till 100 speech utan att göra någonting.

Du har kanske inte tänkt på att det skulle kunna ha funnits ytterligare en svårighetsgrad, en för folk som bryr sig mer om vad för siffror ens föremål har än vad de har för utseenden.
För så som det är nu så är spelet lätt, om man inte väljer att sätta egna hinder för sig själv och sådant gillar inte jag.
Du är attraherad av utseendet, jag är attraherad av siffrorna, två skilda spelsätt men bägge lika giltiga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Enity:

Jobbar du möjligtvis på bethesda och vet att det är inte tänkt att man ska kunna skilla sina crafting skills så, för du vet väl att det går att göra precis samma sak för varenda en.
Så är det exploit, det tycker inte jag iaf, däremot tycker jag att det är exploit att ställa sig i riften och snacka med den snubben som har en speech check som aldrig försvinner och på så vis kunna ta sig till 100 speech utan att göra någonting.

Du har kanske inte tänkt på att det skulle kunna ha funnits ytterligare en svårighetsgrad, en för folk som bryr sig mer om vad för siffror ens föremål har än vad de har för utseenden.
För så som det är nu så är spelet lätt, om man inte väljer att sätta egna hinder för sig själv och sådant gillar inte jag.
Du är attraherad av utseendet, jag är attraherad av siffrorna, två skilda spelsätt men bägge lika giltiga.

Du kan fixa unlimited skills i consolen. Gör det så ska du få se på lätt. Du kan också sprida dina skills mycket. Men det gör du inte så du spelar alltså spelet på enklast möjliga vis.

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIGGE_BOSSEN:

Du kan fixa unlimited skills i consolen. Gör det så ska du få se på lätt. Du kan också sprida dina skills mycket. Men det gör du inte så du spelar alltså spelet på enklast möjliga vis.

Ja visst du kan klara alla quests i console också, då blir det väldigt lätt, men jag trodde att denna diskussionen förutsatte att man inte fuskade.

Vadå sprida dina skills mycket, man har inte en begränsad mängd om du tror det.
Det går utmärkt att levla allt till 100 om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Enity:

Man behöver inte jobba på Bethesda för att använda hjärnan. Jag ser det som en exploit i ditt fall, men du kan väl även kalla det för power leveling om du så vill. Det är inte ett naturligt sätt att spela på, utan du utnyttjar spelets brister för att göra det enkelt för dig. Du vill bli störst, bäst och ha de bästa grejerna så fort som möjligt, som att det är detta som spelet går ut på. Då blir ju självklart spelupplevelsen jävligt lidande, och du märker ju själv att svårighetsgraderna inte är anpassade för denna typ av "spelande", eller hur?

Man måste ju vara seriöst dum i huvudet om man tror det är meningen att man tex ska kunna spamma iron-daggers för att kunna crafta sig daedric-set och andra highlevel-prylar redan i början av spelet. Det är ju lika uppenbart som att trycka "auto-move" smygandes mot en vägg i närheten av en NPC för att öka sin Sneak-skill medans man lägger sig i soffan och kollar film i nårga timmar, eller att låta sig attackeras av ett gäng råttor medans man konstant står och healar sig själv för att snabbt gå upp i både armor- och restoration-skills. Visst kan jag förstå att man vill göra detta av diverse seriösare anledningar, men inte fan har man då någon som helst rätt att klaga på att spelet blir för lätt. Du har bara dig själv att skylla för detta.

Skrivet av Enity:

En svårighetsgrad för folk som fuskar menar du? Varför ska Bethesda lägga ner tid på att anpassa spelet för stats-kåta småbarn som uppenbarligen skiter fullständigt i att spela spelet som det är tänkt? Då ser jag hellre att dom lägger till ett hardcore-mode i stil med det i Fallout3 som fixar eat/drink/sleep-system till oss som tar spelupplevelsen mer seriöst.

Lyssna eller läs valfri intervju av Todd, så borde du förstå hur Skyrim ska spelas. Han uppmanar om att leva sig in i spelvärlden, uppleva episka händelser och vyer, och att utveckla sin karaktär hur man vill med spelets gång. Siffror och variabler som ligger bakom detta ska egentligen inte vara särskillt distraherande. Spela som en normal människa så ska du se att svårighetsgraderna håller betydligt längre.

Och nej, jag bryr mig inte direkt om utseendet på grejerna. Det jag sa var att det ska passa karaktären. Alltså ens bakgrundsstory, stadiet man är i. Så det handlar mer om logik än utseende. Personligen tycker jag att allt vad gäller normal metall, skinn, päls och dylikt hör till Nords, precis som att elven-prylar tillhör alver och orc-prylar tillhör orcs. Läs och lyssna på de olika raserna i spelet så är det ganska svårt att missa hur pass patriotiska de flesta är över sina hem-provinser, kulturer och utrustningar. Vakter har även en mängd kommentarer som fälls beroende på vad du bär för utrustning. Med lite mer inblick i spelvärlden så känns det bara töntigt att bära tex Daedric-armor om man inte spelar någon sorts ond besatt Daedra-dyrkare. Rustningen/kläderna ska ju reflektera karaktären bakom, om man nu har någon som helst känsla för RPG.

Skrivet av Enity:

Vadå sprida dina skills mycket, man har inte en begränsad mängd om du tror det.
Det går utmärkt att levla allt till 100 om man vill.

Han syftar på att om man inte bara satsar på några enstaka skills så blir man inte snabbt specialieserad på något, utan är bara "halvbra". Alltså inte en övermäktig köttkvarn redan på level 15. På så vis kan man göra spelet svårare för sig utan att det blir ointressant. Men visst når man 100 på alla skills förr eller senare, om man nu lirar så länge dvs.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

*slow clap*
Mr. Bravo

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.