Fullständiga specifikationer för Radeon HD 7970 läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

En fråga förresten borde inte den vara varmare än andra grafikkort? processorn är ju 28nm, amd 45nm cpu:er är ju kallare än intels 32nm

Saker som värmeutveckling beror på flera parametrar, vi här på forumet (som inte har någon koll på hur exempelvis den nya arkitekturen ser ut) kan inte svara på det. Man får helt enkelt vänta på officiella tester eller utlåtanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

En fråga förresten borde inte den vara varmare än andra grafikkort? processorn är ju 28nm, amd 45nm cpu:er är ju kallare än intels 32nm

Sandy Bridge är riktigt sval jämfört med tidigare processorer så ditt påstående håller inte.

Sedan kan du jämföra med Pentium 4-processorna på 90 nm som hade 115 W TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

100% av all energi dina högtalare förbrukar blir värme
100% av all energi din skärm förbrukar blir värme
100% av all el din kyl och frys förbrukar blir värme
Och självklart blir även 100% av all el ett el-element förbrukar också värme
100% av all el du förbrukar blir värme så länge du inte lagrar energin på något sätt, till exempel hissar upp en vikt i luften eller laddar upp ett batteri.
Motorn som hissar vikten blir förståss varm och batteriet blir varmt när det laddas men energi lagras också i vikten och batteriet och finns kvar där tills du hissar ner eller laddar ur. Visst kan du använda den energin till att hissa upp en annan vikt eller batteri, men du fårstår principen?
Finns ingenting i en dator som inte alstrar värme

Fel! Högtalare sätter luftpartiklar i rörelse. Bara lite energi blir värme p.g.a. spolresistans.
Fel! En skärm omvandlar el till ljus som är energi.
Rätt med kyl och frys faktiskt! Man värmeväxlar så man får kyla.
Rätt med elelement.

Man behöver INTE lagra energin, utan omvandla den...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Krokodiltårar för oss som köpte crossfire i november då 7000 seriens flagskepp var väntat till sommar 2012. Annars så fick jag just en ursäkt att köpa mig själv en julklapp.

Håller med... ack för oss med Crossfire. Dock är det ju bara att sälja sin dubbel-setup och köpa ett 7970 istället förutsatt att det presterar något likvärdigt eller bättre.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

kommer bli hur kul som helst med en recension från sweC

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fel! Högtalare sätter luftpartiklar i rörelse. Bara lite energi blir värme p.g.a. spolresistans.
Fel! En skärm omvandlar el till ljus som är energi.
Rätt med kyl och frys faktiskt! Man värmeväxlar så man får kyla.
Rätt med elelement.

Man behöver INTE lagra energin, utan omvandla den...

Du säger alltså att värmen som blåses ut bakifrån skärmen inte finns? Energin blir delvis till ljus, delvis värme.I slutet blir allting värme, eftersom spillvärme från energiomvandlingar aldrig går att undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

TDP säger i praktiken att kylningslösningarna ska klara av att flytta så mycket värme.
Förbrukningen ligger oftast lägre och kan i extrema fall ligga högre.

Har du en kylning som inte klarar av att avlägsna så mycket värme processorn producerar så är det bara en tidsfråga innan man kommer upp i 100 grader, eller datorn kraschar antagligen tidigare eller stänger av sig själv automatiskt eller så.
Men rent fysikaliskt.

Jag orkar inte med att tänkte på att offtopic som har skrivits så jag hoppar över det, tar det väsentliga istället.

Kan vi komma överens om att TDP har med värmeutveckling under max load att göra och faktiskt inte med själva förbrukningen?

Om du tittar på det exempel som jag tog upp tidigare med ARM processorn. Den matas med 6.32W (Skrev dryga 6 då men kollade upp det så att det skulle bli 100% korrekt i denna post.), på andra sidan processorn kommer det ut 2.98W, obs båda värdena är under max last! Skulle då TDP ligga på 6.32W som många här påstår så skulle vi alltså få ut mer energi än vi stoppar in i processorn och det är omöjligt, ja enligt vad jag har fått lära mig i alla fall :). Sedan kanske outputen ifrån processorn blir värme i någon annan komponent tillslut men det här inte till diskussionen om TDP.

Det som irriterar mig är med just TDP är att många tror/inte tänker på att en processor faktiskt producerar mer än bara värme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Du säger alltså att värmen som blåses ut bakifrån skärmen inte finns? Energin blir delvis till ljus, delvis värme.I slutet blir allting värme, eftersom spillvärme från energiomvandlingar aldrig går att undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan jag lovade mig själv att inte kommentera mer offtopic men detta kunde jag bara inte motstå

Nä allt ljusenergi blir inte till värme. En del av energin kan typexempel tas upp av solceller som tar tillvara på energin. Andra saker som kan ta upp och omvandla solenergi är typexempel växter som via fotosyntes som omvandlar solenergin till kolväten. Finns även andra kemiska reaktioner som kan uppstå och omvandla ljusenergi.

Men är inte detta lite väl offtopic?

Permalänk
Medlem

bara jag som tkr att det ser förjävla dyrt ut? Återstår att se men jag tippar på en hög prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Kan vi komma överens om att TDP har med värmeutveckling under max load att göra och faktiskt inte med själva förbrukningen?

Ja, det är precis vad det är, typ.

Skrivet av Morkul:

Om du tittar på det exempel som jag tog upp tidigare med ARM processorn. Den matas med 6.32W (Skrev dryga 6 då men kollade upp det så att det skulle bli 100% korrekt i denna post.), på andra sidan processorn kommer det ut 2.98W,

Vilken andra sida?
Där hänger jag inte med riktigt.

Och jag förstår heller inte riktigt matas med.

Jag tycker det är bättre att prata om vad processorn förbrukar, om det är så att processorn i sig bara förbrukar 3.34W (6.32-2.98) och de där 2.98W förbrukas av någonting annat så är det klart att TDP på processorn i det här fallet antagligen skulle angetts som typ 3.5 watt, för att ha lite utrymme.

Skrivet av Morkul:

Det som irriterar mig är med just TDP är att många tror/inte tänker på att en processor faktiskt producerar mer än bara värme.

Som vad?
All elektrisk energi som förbrukas av en processor blir till värme, eller vad är det du menar att den producerar som inte blir värme ganska snabbt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är bättre att prata om vad processorn förbrukar, om det är så att processorn i sig bara förbrukar 3.34W (6.32-2.98) och de där 2.98W förbrukas av någonting annat så är det klart att TDP på processorn i det här fallet antagligen skulle angetts som typ 3.5 watt, för att ha lite utrymme.

Processorn ifråga förbrukar ju 6.32W att den sedan levererar 2.98W i form av ett "resultat" eller styrsignaler till andra kretsar om man så vill har ju ingenting med hur mycket den förbrukar att göra.

Citat:

Som vad?
All elektrisk energi som förbrukas av en processor blir till värme, eller vad är det du menar att den producerar som inte blir värme ganska snabbt?

Om nu värme det enda en processor skulle producera varför ens ha en processor? Som jag skrev ovan så kommer det ju ut lite signaler ifrån processorn också, signaler som används för att styra andra komponenter i datorn. Om man vill vara omständlig så kanske man skulle kunna uttrycka sig så här: Processorn tar 6.32W och förädlar det till värme OCH div signaler.

Extremt förenklat kan man ju faktiskt jämföra en processor med ett nät agg. Vad du försöker göra är att endast effektförlust delen och säga att det är förbrukningen. Skulle dock tippa på att effektförlusten i form av värme ligger på 90% när de gäller de flesta CISC spus, om inte mer. När det gäller GPUs har jag ingen aning.

Jag vet att säga "signaler" är lite felaktigt men kommer inte på något som passar bättre för att generalisera kommunikationer som sker mellan olika komponenter.

Nu när jag sitter här mitt i natten och väntar på att min vinterkräksjuka dotter ska somna om så kom jag och tänka på en annan ganska bra liknelse:
Anta att du har en radio om klarar av att så väl sända som ta emot radiosignaler, för att prata med andra helt enkelt. När du läser på apparaten så står det 100W. Låt antaga att när du sänder med din radio så producerar du ca 10W i from av radiovågor och 90W värme. Frågan är då hur många watt förbrukar radioapparaten? Jag hoppas inte du säger 90W

Permalänk
Medlem

Usch vad svårt det här blir. Ska köpa ny stationär nu under de kommande veckorna, och då jag har ett 3D-vision kit och en 3D-projektor hemma ger de här nyheterna mig lite huvudbry. Kanske får hoppas på att det dyker upp mycket nVidiakort på begagnatmarknaden :S

Permalänk
Medlem

En liten fundering är inte så jävla insatt i grejerna men skulle ett 7970 prestera bättre än mina 6870 CF?
Spelar mest BF3 för tillfället.

Är riktigt sugen på att köpa ett i julklapp åt mig själv.

Visa signatur

Corsair 750D | Asus Maximus Formula VI | Core i7 Haswell 4770k | Corsair H100i | 2x Asus 780 OC DCII |2x Samsung 840 Evo Basic 250gb - Raid 0 | G.Skill 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design 800W Platinum | W7 Ultimate | 3DM11: P18166 OA Score - 26193 Graphic Score|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du säger alltså att värmen som blåses ut bakifrån skärmen inte finns? Energin blir delvis till ljus, delvis värme.I slutet blir allting värme, eftersom spillvärme från energiomvandlingar aldrig går att undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det så att vi helt enkelt bara tar oss närmare 100% värmeeffekt?
I så fall skulle det vara att 100% effektivitet är samma sak som 100% värmeförlust?

Kommer vi någonsin komma ner till sån effektivitet att vi avger mindre värme än vi förbrukar energi? Eller är det en fysisk omöjlighet?

Ett väldigt bra tag sedan jag pluggade energi :\
Men det känns logiskt att så länge el är inblandad så är 25W samma sak som 25W värme osv osv.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

bara jag som tkr att det ser förjävla dyrt ut? Återstår att se men jag tippar på en hög prislapp

Dyrt, absolut. Men om det stämmer att 7970 presterar >50% bättre i spel än 6970 så kan de ta ganska mycket betalt för det, och folk kommer att betala.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Vet vi inte ännu men sen är från, behöver vi mera än GTX 580 just nu? 7970 ska ju antagligen bli midrange kort så jag tycker de låter perfekt. Mindre förbrukning och temp = tyst.
Jag sitter på mitt GTX 580 NERKLOCKAT just nu bara för att få ner ljudet och förbrukningen.

Vart får du det ifrån? HD7970 blir INTE ett mellanklasskort, det blir AMD:s flaggskepp. Sedan släpper dom säkert ett dubbelkort eller något, men det är en annan historia. Vadå "behöver vi mera än ett GTX580" ??? Vilka "vi"? "Dom" som är ute efter prestanda, som jag, vill alltid ha det bästa. Vill man spela de senaste och ha över 60 FPS med det fläskigaste inställningarna så vill man i dagsläget garanterat ha ett mycket bättre kort än GTX580. Då bryr man sig inte heller särskilt mycket om varken värme eller ljud, i så fall skaffar man vattekylning.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Fan jag lovade mig själv att inte kommentera mer offtopic men detta kunde jag bara inte motstå

Nä allt ljusenergi blir inte till värme. En del av energin kan typexempel tas upp av solceller som tar tillvara på energin. Andra saker som kan ta upp och omvandla solenergi är typexempel växter som via fotosyntes som omvandlar solenergin till kolväten. Finns även andra kemiska reaktioner som kan uppstå och omvandla ljusenergi.

Men är inte detta lite väl offtopic?

Och växterna förmultnar och värme blir en biprodukt (tänk kompost).

Allt blir till värme i slutändan

Luftpartiklarna som sätts i rörelse skapar friktion mot andra partiklar eller molekyler --> värme

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Är det så att vi helt enkelt bara tar oss närmare 100% värmeeffekt?
I så fall skulle det vara att 100% effektivitet är samma sak som 100% värmeförlust?

Kommer vi någonsin komma ner till sån effektivitet att vi avger mindre värme än vi förbrukar energi? Eller är det en fysisk omöjlighet?

Ett väldigt bra tag sedan jag pluggade energi :\
Men det känns logiskt att så länge el är inblandad så är 25W samma sak som 25W värme osv osv.

Well om jag inte minns fel blir allting värme i sin utsträckning - eftersom värme är just den energiformen som är svårast att omvandla från, idag. Du kan omvandla många energiformer fram och tillbaks, men lite värme blir det i varje konvertering - så i sin utsträckning blir det allra mesta värme.

Men i elektronik blir det mesta värme, yes!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Är det så att vi helt enkelt bara tar oss närmare 100% värmeeffekt?
I så fall skulle det vara att 100% effektivitet är samma sak som 100% värmeförlust?

Kommer vi någonsin komma ner till sån effektivitet att vi avger mindre värme än vi förbrukar energi? Eller är det en fysisk omöjlighet?

Ett väldigt bra tag sedan jag pluggade energi :\
Men det känns logiskt att så länge el är inblandad så är 25W samma sak som 25W värme osv osv.

Well om jag inte minns fel blir allting värme i sin utsträckning - eftersom värme är just den energiformen som är svårast att omvandla från, idag. Du kan omvandla många energiformer fram och tillbaks, men lite värme blir det i varje konvertering - så drar man det väldigt långt blir det allra mesta värme.

Men i elektronik blir det mesta värme, yes!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Nu sitter jag tyvärr hemma annars hade jag frågat jobbarkompisarna som sitter och designar chip hur vida det går åt energi för att ändra statusen på en transistor.

Men till saken. Vad tror du en processor gör egentligen? Gör en pryl som men sedan tillsätter lite ström till så blir den varm? En processor producerar ju ett resultat, en ouput som faktiskt kräver energi för att leverera vidare till övriga datorkomponenter.
Den ARM cpu som jag för tillfället jobbar med förbrukar dryga 6W och det fördelas sedan på 3W TDP och 3W ut på andra sidan för att kunna styra lite olika komponenter, komponenterna i sig måste ha egen försörjning detta är endast signaler för att styra dem. Antar att de "dryga" som är kvar är lite effektförluster av olika slag.

Matematik är ingen energityp, att en processor producerar ett resultat betyder inte att energi omvandlas till resultat. Energi kan inte förstöras, så all energi ett chip förbrukar omsätts till en annan energityp, främst är det friktionsvärme från det motstånd som ett chip har, men en extremt liten del blir strålning, som blir värme allt eftersom den strålar genom chippet och flänsen. Vilken annan energityp blir det? Och glöm det där med att det kommer ut energi på andra sidan chippet, om energi inte förbrukas i kretsen så har den inte gått åt i kretsen. Väldigt lite energi används för att driva signaler i kretskortet, men det är för att det krävs energi då kretskortet bjuder ett motstånd, den energin som går åt där blir också värme.
Så all energi som förbrukas i en krets blir värme, den blir inte någon mystisk matematisk energi. De signaler som skickas vidare och förbrukas i andra chip är ungefär jämförbara med de signaler som skickas till chippet. Och energiförlusten i ledningsbanorna är försvinnande små. Och oavsett vilket så blir de värme i andra delar av kortet.

Drar en processor 100W ström så strålar den lika mycket värme som ett elektriskt element på 100W. Det enda som kan skilja är på vilken yta denna värmestrålning är koncentrerad. Båda två genererar värmen genom det motstånd de ger för den elektriska strömmen, och det är motståndet som drar ström, är det inget motstånd, ja då är det en supraledare, och då drar det ingen ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du säger alltså att värmen som blåses ut bakifrån skärmen inte finns? Energin blir delvis till ljus, delvis värme.I slutet blir allting värme, eftersom spillvärme från energiomvandlingar aldrig går att undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det säger jag inte.

Värme som blåses ut? Wtf har du för skärm?

I plattskärmar är verkningsgraden väldigt bra. LCD matrisen är otroligt energieffektiv. Mycket av effekten går till backlight som antingen är CFL eller LED.
En 2-4W LED ger lika mycket ljus som en 60W glödlampa. I skärmen sitter också ett nätagg som har en viss verkningsgrad. Kontroll och interface elektronik m.m. som drar energi. Det behövs en viss effekt för att föra över signaler i t.ex. en DVI kabel.

I ALL elektronik (förutom supraledare) har man ledningsförluster, det du kallar spillvärme. Oftast sker också förluster i spännings och frekvensomvandling.

Av ljus är det till största del INFRARÖDA delen av spektrat som blir värme. Allt varmt LYSER i infrarött. http://www.flir.com/se/

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fel! Högtalare sätter luftpartiklar i rörelse. Bara lite energi blir värme p.g.a. spolresistans. [ rörelse energi, som bromsas omvandlas till vad ]
Fel! En skärm omvandlar el till ljus som är energi. [ strålnings energi ]
Rätt med kyl och frys faktiskt! Man värmeväxlar så man får kyla.
Rätt med elelement.

Man behöver INTE lagra energin, utan omvandla den...

Energi kan inte skapas eller förstöras, endast omvandlas.
Med hjälp av det borde varenda människa med lite sundt förnuft kunna räkna ut hur det ligger till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Well om jag inte minns fel blir allting värme i sin utsträckning - eftersom värme är just den energiformen som är svårast att omvandla från, idag. Du kan omvandla många energiformer fram och tillbaks, men lite värme blir det i varje konvertering - så i sin utsträckning blir det allra mesta värme.

Men i elektronik blir det mesta värme, yes!

Skickades från m.sweclockers.com

Sista offtopic, igen då för mig

Nej allting blir inte värme. Ett träd behöver inte förmultna och även om det gör så så kommer viss del av energin bli kvar i själva komposten som energi. Men många träd blir till exempel till torv som innehåller mycket energi som bland annat kan förbrännas och först då blir till värme. Långt ifrån all torv kommer dock att förbrännas. Kolväten ifrån träd kan dessutom bli diamanter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Matematik är ingen energityp, att en processor producerar ett resultat betyder inte att energi omvandlas till resultat. Energi kan inte förstöras, så all energi ett chip förbrukar omsätts till en annan energityp, främst är det friktionsvärme från det motstånd som ett chip har, men en extremt liten del blir strålning, som blir värme allt eftersom den strålar genom chippet och flänsen. Vilken annan energityp blir det? Och glöm det där med att det kommer ut energi på andra sidan chippet, om energi inte förbrukas i kretsen så har den inte gått åt i kretsen. Väldigt lite energi används för att driva signaler i kretskortet, men det är för att det krävs energi då kretskortet bjuder ett motstånd, den energin som går åt där blir också värme.
Så all energi som förbrukas i en krets blir värme, den blir inte någon mystisk matematisk energi. De signaler som skickas vidare och förbrukas i andra chip är ungefär jämförbara med de signaler som skickas till chippet. Och energiförlusten i ledningsbanorna är försvinnande små. Och oavsett vilket så blir de värme i andra delar av kortet.

Drar en processor 100W ström så strålar den lika mycket värme som ett elektriskt element på 100W. Det enda som kan skilja är på vilken yta denna värmestrålning är koncentrerad. Båda två genererar värmen genom det motstånd de ger för den elektriska strömmen, och det är motståndet som drar ström, är det inget motstånd, ja då är det en supraledare, och då drar det ingen ström.

Se exemplet med radion som jag skrev tidigare, hur många watt skulle du säga att den förbrukade?

Vilket fall låt säga för enkelhetens skull att all energi du trycker in i processorn blir till värme (vilket jag fortfarande inte håller med om), fortfarande är inte TDPn samma sak som förbrukningen. Det finns till exempel processorer med 0 TDP. De producerar fortfarande värme men är designade för att klara att hantera den värmen utan att gå sönder. För att säga det igen: TDP är är ett värde för hur mycket värme som måste ledas bort för att en processor ska kunna överleva full last. Viss del av värmen en processor producerar klarar den själv av att hantera/leda bort där av att det är en skillnad mellan producerad värme/förbrukad energi och TDP.

Processorn med 0 TPD (Som en jobbarkompis tog upp på fikat) tål så pass hög värme (runt 1000c nämdes på fikat har dock ingen referens) vilket gör att det är andra komponenter slås ut innan.

Edit: Kan det vara så att många här endast tänker i X86 eller GPU när de tänker processor? De är ju inte designade för att klara klara av att hantera så speciellt mycket värmeutveckling på egen hand.

Permalänk
Medlem

Jag ser ovanstående som ett dåligt exempel.
En GPU matar du in ettor och nollor i ena änden, tillsätter elenergi, och får ut ettor och nollor i andra änden. Om nu 1 promille av elenergin som tillförts försvinner på utgången är det hårklyveri att använda det till att påstå att energiförbrukning är något annat än TDP.
Oavsett om kretsen förbrukar 20, 100 eller 200 watt är utsignalen elektriskt likvärdig, eftersom skärmen har samma upplösning och uppdateringsfrekvens oavsett hur mycket energi som gått åt för att räkna fram bilden. Bara ordningen på ettorna och nollorna skiljer.

En förstärkare matar du in en svag signal i ena änden, tillsätter elenergi, och får ut en stark signal i andra änden. Allra helst ska all tillförd energi skickas ut på utgången. Värmen som produceras är förluster.

Exemplet med ARM-processor ser jag mer som ett moderkort som du mäter strömförbrukningen på. Hänger du på ett dussin 2.5" USB-diskar så kommer du se en ökad energiförbrukningen, men moderkortet drar inte mer bara för det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

3w är ju bara löjligt...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Exemplet med ARM-processor ser jag mer som ett moderkort som du mäter strömförbrukningen på. Hänger du på ett dussin 2.5" USB-diskar så kommer du se en ökad energiförbrukningen, men moderkortet drar inte mer bara för det.

Exemplet med ARM processorn är ENDAST processorn inga andra komponenter är inräknade. Värdena är alltså taget ifrån designdokumentet där det klart står vilka värden som vi måste anpassa oss vad gäller både in och output när vi gör moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

A few numbers:
1. NDA ends on December 22
2. Beats GTX580 by 20% on average, not 3DMark. Beats GTX580 by around 30% in Crysis. Expected goal has been reached. There has been no goal of doubling the performance of previous generation cards as speculated.
3. Two cards will be (paper) launched: PRO + XT

http://www.chiphell.com/thread-329802-1-1.html

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?277324-Rad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Se exemplet med radion som jag skrev tidigare, hur många watt skulle du säga att den förbrukade?

Vilket fall låt säga för enkelhetens skull att all energi du trycker in i processorn blir till värme (vilket jag fortfarande inte håller med om), fortfarande är inte TDPn samma sak som förbrukningen. Det finns till exempel processorer med 0 TDP. De producerar fortfarande värme men är designade för att klara att hantera den värmen utan att gå sönder. För att säga det igen: TDP är är ett värde för hur mycket värme som måste ledas bort för att en processor ska kunna överleva full last. Viss del av värmen en processor producerar klarar den själv av att hantera/leda bort där av att det är en skillnad mellan producerad värme/förbrukad energi och TDP.

Processorn med 0 TPD (Som en jobbarkompis tog upp på fikat) tål så pass hög värme (runt 1000c nämdes på fikat har dock ingen referens) vilket gör att det är andra komponenter slås ut innan.

Edit: Kan det vara så att många här endast tänker i X86 eller GPU när de tänker processor? De är ju inte designade för att klara klara av att hantera så speciellt mycket värmeutveckling på egen hand.

Men dina jämförelser är värdelösa, en radio skickar energi i form av radiovågor och ett nätaggregat vidarebefordrar elektricitet. Men en krets ska inte leverera någon energi någonstans, det enda den ska göra är att ändra mönster på ettor och nollor, det enda energin används till är att ändra tillstånd på en halvledare, och när det ändras blir det ett motstånd som drar energi, finns inget annat som drar energi i en processor, ingen radiovågor ska sändas, ingen ström ska levereras, ingen rörelse ska utföras, allt är elektriskt motstånd. Precis som i ett värmeelement, men elementet är byggt för att göra motstånd endast, medan motståndet i en krets är ett resultat av varierande tillstånd i halvledaren.

Säg mig någon gång, vilken energityp ska en processor leverera? Den väldigt svaga ström som används till signaler är försumbar. Och nej, vi tänker inte bara på X86 eller GPUer, hos samtliga halvledarkretsar så är värme enda energiprodukten. Eventuell strålning och ström för signaler är försumbart låg, och hinner bli värme innan det ens lämnat grafikkortet.

Från Xbitlabs:
"To get the value of the processor power consumption, which is the same as the processor heat dissipation, according to the energy conservation law, we actually measured the current going through the 12V processor circuit."
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-90nm_5....

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

3w är ju bara löjligt...

Löjligt hur då?
Det är ju hur bra som helst.

Ursäkta språket men vad sjutton menar du? : p

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|