Permalänk

i5 760 Krasch i load oclockad

Jag får fel meddelande av Burn test som säger att jag inte kan köra stabilt, detta är i oclockad load, och om jag höjer vcore så skjuter tempen i höjden.
Har försökt att stänga av intel boost men det verkar inte göra någon skillnad. Om jag sänker vcore ner kring 1.000 så klara den burn test i några minuter innan den kraschar eller burn test ger fel meddelande.
Förstår inte varför, någon som kan hjälpa? E helt ny på överklocknings fronten och har ingen erfarenhet. Jag tänkte bara testa min dator inna jag skaffade nån bättre kylning. Kan kanske länka lite bilder men vet inte riktigt hur, men kan försöka.

MVH// JIM

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk

Får du krascher med den helt stock så är det ju fel på den...

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Återställ BIOS om du varit där inne och pillat på saker.
Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

testa o höj lite grann bara så den funkar i intel burn test så det går o köra intel burn test stabilt.
testa 1.050 och fortsätt lite uppåt min gamla burk så blev jag tvungen o öka vcore till 1.1 volt för o få den stabil när jag körde stock på lite snabbare minnen än som följde med den...

var en 1.6 ghz dualcore pentium 2140
2 gb ddr2 800 mhz (blev ostabila efter ett tag och ena stickan brann upp utan anledning satt där fint och dem blev inte varma heller vid användning sen frös allt och jag såg att det var minnesfel ganska snabbt då det var en stor svart fläck på ena kretsen på minnet (öppet chassie och datorn var brevid mig också )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Jag har pillat lite men det var innan jag gjorde något också, dessutom så återställer jag till optimized default efter varje gång, kanske är det som är felet?
Jag är väldigt fundersam :/ Temp är idle 45 och load 96 (då stoppar jag för att inte bränna nått), När jag ändrade till lägre vcore så låg den och tickade upp från 69 till 77 sakta men säkert innan den kraschade, utan ändringar drar den ganska fort upp till 90 grader (mindre än 2 minuter).

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk

Alltså det går lite bättre när jag sänker vcore men jag har inte sänkt något i klockningen, kanske måste klocka ner hela datorn för att få den stabil i load?

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadSwede1:

Jag har pillat lite men det var innan jag gjorde något också, dessutom så återställer jag till optimized default efter varje gång, kanske är det som är felet?
Jag är väldigt fundersam :/ Temp är idle 45 och load 96 (då stoppar jag för att inte bränna nått), När jag ändrade till lägre vcore så låg den och tickade upp från 69 till 77 sakta men säkert innan den kraschade, utan ändringar drar den ganska fort upp till 90 grader (mindre än 2 minuter).

kolla över processorkylare något sitter fel om det är stock klockning på den och stockkylare blir inte heller så där varma om de nu inte sitter fel i ett litet chassie utan fläktar...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du stockkylare? Är du säker på att den sitter riktigt?
Hur ser luftflödet i lådan ut?
Är det mycket damm i datorn?

Du har alldeles för höga temperaturer. 90 grader är på tok för högt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag är ganska säker på att jag har monterat kylaren rätt och nej det är inte särskilt dammigt, har dock bara 2 fläktar (en som drar in fram och en som blåser ut bak).

EDIT. Kör med öppen sida atm men det är endå likadant.

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk

Är inte helt säker på att jag monterat kylningen rätt men jag vågar inte försöka röra så mycket på den (den sitter inte helt stumt utan flexar kanske 1 mm).

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadSwede1:

Jag är ganska säker på att jag har monterat kylaren rätt och nej det är inte särskilt dammigt, har dock bara 2 fläktar (en som drar in fram och en som blåser ut bak).

Kolla ifall kylaren verkligen sitter så bra. När kollade du i datorn senast om det var dammigt eller inte?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Har den öppen bredvid, blåste ur den för kanske en 3 timmar sedan.

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadSwede1:

Har den öppen bredvid, blåste ur den för kanske en 3 timmar sedan.

Okej, då kan jag nästan garantera att kylaren inte sitter på riktigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ok, tack för svar så fort. Kan jag våga göra nått åt det direkt nu eller måste jag skaffa ny kylpasta?

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Avstängd

kylpastan är nog ganska obetydlig i sammanhanget, kolla istället över det basala..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk

Hmmmmm kalla mej idiot men kan du förklara basala lite bättre?

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Avstängd

grundläggande..

kallar dig inte idiot, det är nog bara en generationfråga grej..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk

Nja jag mena mer att du får kalla mej en idiot om jag förstod rätt men ok så ska ja ta lös den och försöka sätta dit den igen eller något annat? har mycket lite till aning.

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Avstängd

Ja, jag tycker du ska ta en titt på allting rent genrellt, då du får dom tempen..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadSwede1:

Är inte helt säker på att jag monterat kylningen rätt men jag vågar inte försöka röra så mycket på den (den sitter inte helt stumt utan flexar kanske 1 mm).

kan vara så att den bara sitter med 3 av 4 pushpins. vrid dom 90 grader så dom kommer loss, sedan tryck dit dom i korsvis å inte i någon cirkel form. så är det lite lättare å få på den riktigt om du har stockkylare.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Har nu bökat lite med processor kylaren och upptäckt att den är skev och kan därföe inte sitta helt perfekt med alla 4 fästen, dock kan jag uppnå något mellan ting emellan dem vilket har sänkt mina temps i burn test till 60 load, men även nu säger burn test efter några få minuter att systemet inte är stabilt.
Vilket också är lite fundersamt.

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3