Traderaköp- lurad!

Permalänk
Medlem

Du vet att det ska vara öar där det inte sitter pinnar på processorn? De 4 hålen Runt centrum ska vara där. Däremot dom böjda och de som saknas på kanten är inte okey.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man ens bryta av 3st pins? Och eftersom det inte låg några avbrutna pins i paketet du fick så måste han ju ha gjort det innan han skickade iväg grejerna.

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacL:

Hur lyckas man ens bryta av 3st pins? Och eftersom det inte låg några avbrutna pins i paketet du fick så måste han ju ha gjort det innan han skickade iväg grejerna.

Det skall inte vara några pinnar där...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

blir en del att räta till dock ta ett rakblad ,det är svårt men det går om man bara har tid som ovanstående sa så det ska inte vara pinnar exakt över hela processorn, jag förstår din ilska så ta det där lilla besöket med honom åxå plocka ur hans cpu och ta den som plåster på såren^^

Permalänk
Testpilot
Skrivet av twit:

Det skall inte vara några pinnar där...

Kolla längst ner till höger, där ska det väl ändå vara pins? självklart ska det inte vara några där det är grönt men det är ju inte där problemet ligger.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kolla längs ner till höger, där ska det väl ändå vara pins? självklart ska det inte vara några där det är grönt men det är ju inte där problemet ligger.

Det är inte helt givet när man kollar på bilden eftersom det är ofokuserat och dålig vinkel, men de tre i nedersta raden ser snarare ut att vara vinklade rätt mot kameran än avbrutna/klippta. TS får förtydliga, inte för att det egentligen påverkar situationen men det vore helt klart ännu mer spännande om de faktiskt saknades helt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sorry för dåliga bilder.. här kommer en lite bättre (hoppas jag )

Japp de är helt borta(tre pins)

Håller er informerade! Det lovar jag !!!
Jag kan bara tacka alla för de tipps man fått!

Permalänk
Inaktiv

Är detta killen som du köpt av?

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

edit: är det helt omöjligt att kontakta säljare/köpare på tradera om man inte har en aktiv auktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Är detta killen som du köpt av?

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

edit: är det helt omöjligt att kontakta säljare/köpare på tradera om man inte har en aktiv auktion?

Går så vitt jag vet inte att göra annat än att skicka en fråga via formulär i en säljannons, alternativt att antingen vinna en aktiv auktion som säljaren har uppe, eller sälja något åt honom. Det enda som går göra annars är väl att titta på omdömeshistoriken om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Skitsnack. Säljare och köpare har ingått ett avtal via tradera. Säljaren har inte levt upp till avtalet. Så enkelt är det.

Tänk igenom vad du skriver. Risken finns att du framstår som en lika stor skitstövel som säljaren i det här fallet om du inte gör det.

Risken är att du inte framstår som läskunnig. Angående processorn så har säljareoch köpare inte ingått något avtal via tradera. Missade du att det var i efterhand som han erbjöds köpa processorn"vid sidan av" så att säga?

Tradera har inget med transaktionen att göra och då försvinner skyddet de kanske hade kunnat bidra med.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Risken är att du inte framstår som läskunnig. Angående processorn så har säljareoch köpare inte ingått något avtal via tradera. Missade du att det var i efterhand som han erbjöds köpa processorn"vid sidan av" så att säga?

Tradera har inget med transaktionen att göra och då försvinner skyddet de kanske hade kunnat bidra med.

Uppger säljare att vara är defekt för köpare?
Troligast inte för vem vill köpa en CPU å börja pillra å rätta till små pins?

Därav har säljare gjort marknads brott å köp ska helt klart få hävas.
Svensk lag är 99% logik. Plingar det en klocka "det där får man inte göra" så säger lag detsamma!

Offtopic, det jag retar mig mest på är att det är så s##ans många som säger "och, du har lärt dig en läxa"
Jag skulle inte tveka en sekund för å dra in alla möjliga parter för nån som beter sig svinigt åt.
Skitsamma om det är en sak som är värd 100-10´000, det är rent principiellt att man beter sig inte som en idiot!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Någon skrev att han är skriven hos sin morsa, så varför inte åka och hälsa på någon kväll när ni vet att hon är hemma? Skulle inte tro att hon blir så värst glad, och han är nog inte lika kaxig när du väl står där på tröskeln och vill ha dina pengar. Var inte hotfull, ta med prylarna och en faktura. Om han inte ger dig pengarna i handen så överlämnar du fakturan och prylarna. Betalar han inte så skickar du påminnelse. Betalar han fortfarande inte så skickar du en till påminnelse. Sen går du till kronofogden.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens att det finns folk som beter sig så dåligt. Det är absurt och jag har läst om det innan. Skulle aldrig tänka tanken att skicka iväg defekta produkter och att packa in varorna i ICA-påsar gör ju inte hela saken bättre. Jag tycker du borde åka till Nybro, vill gärna se hur detta fortsätter, hoppas du får tillbaka dina pengar till slut

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem

1: han har försökt bygga ihop en dator utan att veta om hur man gör? Och lyckats böja pinsen.. (noob)
2: Försöker lura en på tradera, som är medlem på SC (Idiotiskt).
3: Joinar SC för att skriva en kommentar, o säga det han säger. (Mer idiotiskt)

Hojta till om hur det går, för tamefan vad man lackar på såna idioter som tror att de kan tjäna tillbaka en del av sina pengar de har förorat på när de har försökt bygga ihop en egen dator och misslyckats stengårt... (Nooooooob)

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+

Tjenna säljer mitt Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+ för att jag kör på intel och vann detta på Dreamhack och det inte funkar till intel utan AM3 / AM3+.

Citat:

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Processor

Hej, jag var på dreamhack i helgen då jag vann en AMD Phenom II x6 1090T Black Edition processor. Jag tog hem den och skulle testa men jag hade fel socket eller vad det heter så den passade inte. Så då tänkte jag sälja den istället.

Riktigt fint att på 2 annonser ge olika synpunkter på försäljning
Dock så är det just dessa typer av annonser som luktar mögel å bör tas med gummihandskar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Riktigt fint att på 2 annonser ge olika synpunkter på försäljning
Dock så är det just dessa typer av annonser som luktar mögel å bör tas med gummihandskar.

haha kan ju också ha varit att han vann tex Processorn först, testade den i sin intel rig, insåg att den inte passade.
Köpte ett AMD moderkort, testade processorn i den, dock så hade han redan böjt pinnarna på processorn xD

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Håll oss gärna uppdaterade vill se hur det går

eller anmäl honom till "fuskbyggarna" haha skämt o sido!

Permalänk
Medlem
Skrivet av docky30:

Hej!

Köpte två grejer från en kille på tradera nu i veckan: en processor och ett moderkort! Har varit i behov av att uppgradera min dator och då tänkte jag att man kan lätt få komponenterna billigare om man köper de på Tradera!
La märke på de två grejerna eftersom de var nya! Försökte kontakta säljaren flera gånger för att försäkra mig att komponenterna är fullfungerande och i god skick. Till slut svarade han på ett mail och sa att grejerna är helt nya och fullfungerande och att han hade vunnit de på Dreamhack när han plockade isär en dator.

Eftersom jag jobbar hade jag inte kunnat följa auktionen helt utan jag satte ett max belopp och väntade på att auktionen skall sluta. Det visade sig att jag hade vunnit moderkortet (Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+) för 710kr och processorn (en AMD 1090t ) missade jag. Blev kontaktad av säljaren direkt efter och han undrade om jag ville köpa båda komponenter även om jag hade inte vunnit processorn. Jag svarade positivt och frågade honom hur han kommer att lösa det med den andra budgivaren. Han lovade mig att han kommer att lösa det på något sätt och att jag behöver inte bry mig om det.

Samma kväll mailade jag honom flera gånger och vi kom överens om 1980 kr (processorn, moderkortet och frakten). Jag förde över pengarna direkt och informerade honom. Han lovade skicka grejerna direkt... 2 dagar senare får jag posten avi och åker till närmaste uthämtningsställe. När personalen plockar fram paketet blir jag lite misstänksam. Han skickade båda grejerna i ett vadderat kuvert!!!! Med tanke på hur posten sköter transporten så finns det stor risk att de hade inte "överlevt" det....
Som tur är packar jag upp grejerna direkt framför postens personal och inne i kuverten ligger ett moderkort som är inlindat i en ICA påse och en processorn som ligger i plastförpackningen (processorer brukar komma i ett sådant förpackning). Jag öppnar plastförpackningen och upptäcker att fyra "pins" saknas och flera har böjts!! Det innebär att processorn är obrukbar!
Pratar med personalen i ICA och de informerar mig att de kan inte göra något åt det! Komponenterna har skickats som vanligt brev och det finns ingen chans att spåra den eller att få ersättning för det.Om det hade skickats som rekommenderat eller som vanligt paket hade vi fått ersättning men nu är det kört. Dessutom påvisar de den bristfälliga förpackningen och informerar mig att ansvaret åligger hos avsändaren i så fall!!!

Kontaktar säljaren direkt och informerar honom om skadorna. Han lovar mig kolla upp det med posten och återkomma. Nästa dag ringer jag honom igen men får inget svar. Försöker skicka mail men får inget svar där heller. Skickar ett mail till och informerar honom att jag vill ha mina pengar tillbaka eftersom processorn är helt obrukbar och moderkortet har sett bättre dagar också (har inte haft möjlighet att testa den eftersom jag har inte alla delar men tror inte att den fungerar). Även här får jag inget respons.
Idag försöker jag ringa honom igen och till slut skickar SMS och ber honom kolla mail. Får direkt svar att han kommer inte att betala tillbaka de pengarna och att han vill inte ta tillbaka saker som var hela när de skickades!!!
Har försökt ringa polisen och anmäla honom men tjejen jag pratade med sa till mig att även om jag anmäler honom för bedrägeri så kommer polisen att lägga ner processen innan den ens påbörjats!!!! (konstigt men sant)... Jag skulle ju ringa Konsumentombudsmannen och prata med honom men när jag tittar på deras hemsida så är det bara när det uppstår tvist mellan företag och konsumenten ...
Har säljarens uppgifter (namn adress, mailadress, kontonr, telefonr )allt men kan inte använda det på något sätt.

Det som återstår är att åka ner till Nybro och besöka honom men i så fall kan han ringa polisen ....

Finns det något man kan göra ?? Eller det är helt kört!??

Tacksam för era svar!!!

Enligt Tradera så är det säljarens ansvar att packa grejerna så att de inte skadas under transporten.:

Fy vad trist
Ganska dumt av honom att inte packa paketet på rätt sätt!
Har inte läst igenom tråden men det finns säkert många som redan har sagt det här, det finns inte mycket du kan göra åt saken
det är bara att bita på sura äpplet. Det enda du kan göra är nog att åka och besöka honom och tvinga honom att ge tillbaka pengarna åtminstone till processorn.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Risken är att du inte framstår som läskunnig. Angående processorn så har säljareoch köpare inte ingått något avtal via tradera. Missade du att det var i efterhand som han erbjöds köpa processorn"vid sidan av" så att säga?

Tradera har inget med transaktionen att göra och då försvinner skyddet de kanske hade kunnat bidra med.

Det gällde inte bara processorn. För övrigt så gäller överenskommelser även utanför tradera.

Permalänk
Medlem

"jag hade fel socket eller vad det heter så den passade inte. Så då tänkte jag sälja den istället" Låter som att han har försökt att sätta i den i hans intel moderkort

Visa signatur

Dator: Processor: Intel i7 2600k CPU Kylare:Antec kühler h2o 620 Grafikkort: Asus GTX 970 Strix, Mobo: Asus P8P67-LE SSD Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Green 2TB, RAM: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz, Chassi: Fractal Design Core 3000, PSU: Corsair PowerSupply 700W Gaming series 80 Plus
Skärm: Dell U2312HM Mobil Nexus 5x

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är inte helt givet när man kollar på bilden eftersom det är ofokuserat och dålig vinkel, men de tre i nedersta raden ser snarare ut att vara vinklade rätt mot kameran än avbrutna/klippta. TS får förtydliga, inte för att det egentligen påverkar situationen men det vore helt klart ännu mer spännande om de faktiskt saknades helt.

Men snälla, han har ju till och med ringat in området där det saknas pins med rött..
Och om du kikar på nästa bild så syns det ännu mer tydligt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Risken för varan övergår rent juridiskt till köparen när säljaren avlämnar varan till ett externt transportbolag, under förutsättning att inget annat har avtalats. Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala säljaren även om varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. T.ex. om varan skadas under transport. Detta står i köpL 7, 12§§.

Se mer information i köplag (1990:931).

Även om jag anser att hela händelsen är tråkig förstår jag inte överhuvudtaget att man kan rekommendera TS att vända sig till kronofogden. De har INGET med ärendet att göra! Hembesök är inte heller en hållbar lösning även om den är frestande och det kan lätt eskalera till proportioner som polisen gärna beblandar sig i. Det köparen kan göra är att kontakta ett ombud eftersom det är ett tvistemål och hävda att transporten inte skett via sedvanligt sett varför säljaren ändå bör bära ansvaret (köpL 8 §).

Mvh,
hazed

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Risken för varan övergår rent juridiskt till köparen när säljaren avlämnar varan till ett externt transportbolag, under förutsättning att inget annat har avtalats. Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala säljaren även om varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. T.ex. om varan skadas under transport. Detta står i köpL 7, 12§§.

Se mer information i köplag (1990:931).

Även om jag anser att hela händelsen är tråkig förstår jag inte överhuvudtaget att man kan rekommendera TS att vända sig till kronofogden. De har INGET med ärendet att göra! Det köparen kan göra är att kontakta ett ombud eftersom det är ett tvistemål och hävda att transporten inte skett via sedvanligt sett varför säljaren ändå bör bära ansvaret (köpL 8 §).

Mvh,
hazed

Var vänlig och läs det här: http://www.tradera.com/Help/HelpPage.aspx?NodeID=2096

Permalänk
Medlem

Du menar att det är ditt fel om du köper elektronik och säljaren bara skulle stoppa det i en plastpåse med porto på?

Det är säljarens uppgift att packa godtyckligt, har man inte packat enligt posten rekommendationer så är det svårt att skylla på att det skulle vara någon annans fel än den som packat varorna. Och moderkort och processor i vadderat kuvert skulle inte uppfylla en enda kriterie som posten anser ok för att man ska få godkänt vid eventuell reklamation t ex.

Alltså har man grunder för att kräva tillbaka pengarna, vill inte säljaren med sig det så är kronofogden enda sättet att kräva in skulden för varan.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Vad har ni konkludent avtalat? Jag skummade igenom hela tråden men jag förstod det som att processorn köptes utanför Tradera och bör således inte innefattas av deras köpvillkor. Jag kanske har fel eller så har jag rätt. Lycka till med [infoga valfritt glåpord] och hoppas innerligt att det löser sig.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av hazed:

Risken för varan övergår rent juridiskt till köparen när säljaren avlämnar varan till ett externt transportbolag, under förutsättning att inget annat har avtalats. Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala säljaren även om varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. T.ex. om varan skadas under transport. Detta står i köpL 7, 12§§.

Se mer information i köplag (1990:931).

Även om jag anser att hela händelsen är tråkig förstår jag inte överhuvudtaget att man kan rekommendera TS att vända sig till kronofogden. De har INGET med ärendet att göra! Hembesök är inte heller en hållbar lösning även om den är frestande och det kan lätt eskalera till proportioner som polisen gärna beblandar sig i. Det köparen kan göra är att kontakta ett ombud eftersom det är ett tvistemål och hävda att transporten inte skett via sedvanligt sätt varför säljaren ändå bör bära ansvaret (köpL 8 §).

Mvh,
hazed

Skrivet av ODDNAME:

Du menar att det är ditt fel om du köper elektronik och säljaren bara skulle stoppa det i en plastpåse med porto på?

Det är säljarens uppgift att packa godtyckligt, har man inte packat enligt posten rekommendationer så är det svårt att skylla på att det skulle vara någon annans fel än den som packat varorna. Och moderkort och processor i vadderat kuvert skulle inte uppfylla en enda kriterie som posten anser ok för att man ska få godkänt vid eventuell reklamation t ex.

Alltså har man grunder för att kräva tillbaka pengarna, vill inte säljaren med sig det så är kronofogden enda sättet att kräva in skulden för varan.

Du missade att läsa min sista mening men jag är snäll och markerar den åt dig. Jag tycker INTE att det är okej eftersom transporten inte har skett på ett sedvanligt sätt

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Risken för varan övergår rent juridiskt till köparen när säljaren avlämnar varan till ett externt transportbolag, under förutsättning att inget annat har avtalats. Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala säljaren även om varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. T.ex. om varan skadas under transport. Detta står i köpL 7, 12§§.

Se mer information i köplag (1990:931).

Även om jag anser att hela händelsen är tråkig förstår jag inte överhuvudtaget att man kan rekommendera TS att vända sig till kronofogden. De har INGET med ärendet att göra! Hembesök är inte heller en hållbar lösning även om den är frestande och det kan lätt eskalera till proportioner som polisen gärna beblandar sig i. Det köparen kan göra är att kontakta ett ombud eftersom det är ett tvistemål och hävda att transporten inte skett via sedvanligt sett varför säljaren ändå bör bära ansvaret (köpL 8 §).

Mvh,
hazed

Du kanske ska läsa vidare i köplagen?..

Skrivet av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm:

Överensstämmelse med avtalet m. m.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Permalänk
Medlem

lille vän
tror lagen står över tradera dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hazed: Köplagen är väldigt luddigt skriven och ger väldigt mycket utrymme för tolkning. Men ingen domstol i världen skulle gå på säljarens sida i detta fallet - det måste du hålla med om... Jag kan peka på flera punkter där säljaren har brytit mot Köplagen om du vill!

Säljaren har dessutom tagit betalt 150 kr för att skicka varorna som paket men istället skickat som brev för 42 kr - ren bedrägeri enligt mig och borde polisanmälas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Risken för varan övergår rent juridiskt till köparen när säljaren avlämnar varan till ett externt transportbolag, under förutsättning att inget annat har avtalats. Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala säljaren även om varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. T.ex. om varan skadas under transport. Detta står i köpL 7, 12§§.

Se mer information i köplag (1990:931).

Även om jag anser att hela händelsen är tråkig förstår jag inte överhuvudtaget att man kan rekommendera TS att vända sig till kronofogden. De har INGET med ärendet att göra! Hembesök är inte heller en hållbar lösning även om den är frestande och det kan lätt eskalera till proportioner som polisen gärna beblandar sig i. Det köparen kan göra är att kontakta ett ombud eftersom det är ett tvistemål och hävda att transporten inte skett via sedvanligt sett varför säljaren ändå bör bära ansvaret (köpL 8 §).

Mvh,
hazed

Jag anser att det är §17 som skall användas.

Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

Då varan anses felaktig följer nedan.
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Förutom att leka advokat(vilket roar mig ) så är det nog enklast att ta kontakt med slygelns föräldrar och reda ut det.

Visa signatur

Citera för svar!