Permalänk
Medlem

Maximus IV GENE-Z/GEN3 eventuellt köp?

Hej, jag sitter idag i uppgraderingstankarna av moderkort och undrar ifall det skulle vara dumt att skaffa detta moderkort av någon anledning.
http://uk.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_...

Eftersom jag har ett Obsidian 650D chassi så kan jag ju egentligen få plats med ett ATX moderkort men jag tycker mycket om ROG serien och detta moderkort är relativt billigt gemfört med deras stora moderkort som kostar runt 3000kr och det är långt ifrån min budget.

Det ända jag ser som jag tappar genom att välja ett mATX mot ett vanligt ATX är PCI slottsen och jag kanske kommer köra SLI men det finns ju fortfarande möjlighet att göra detta på mATX kortet. Jag kommer aldrig behöva mer en dessa 2 PCI slotts som redan finns.

Den slutgiltiga frågan är väll om det finns någon mer nackdel än att jag förlorar några PCI slotts och kanske eventuellt någon SATA port kanske.

MVH Axel

Permalänk
Medlem

Då du har ett ATX chassi så tycker jag att det dumt att köpa ett mATX moderkort om du funderar på sli

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Har du kollat Gigabytes utbud? Bra kort och ofta många fasers ström för bra pris tycker jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Men skulle det finnas några andra negativa saker som jag förlorar på med Maximus IV GENE-Z/GEN3 kortet förutom att det blir lite trångt med sli.

Permalänk
Medlem

Specen på det där moderkortet är väldigt nära falsk marknadsföring. Köp det inte om anledningen är att få ett X-Fi ljudkort.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flog:

Specen på det där moderkortet är väldigt nära falsk marknadsföring. Köp det inte om anledningen är att få ett X-Fi ljudkort.

vad får det att bli falsk marknadsföring? är den ljudkretsen inte bättre än vad det är i vanliga moderkort?

Permalänk
Medlem

Det är ett realtek-ljudkort. X-Fi grejerna är bara lite mjukvara. De skriver ingenting om det alls i specen.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox