Problem med CF / Crossfire

Permalänk
Medlem

Problem med CF / Crossfire

Till hären av datorentusiaster och gamers!

Jag har precis byggt ihop en värstingdator!
Asus rampage IV extreme
32gb ddr3
I7 3800k
1200w Corsair TX
2st SSD Force3
1st samsung 2TB

och här är problemet 2x XFX 6970 2048MB.

Jag bygger ihop datorn, startar upp efter lite om och men, kör vars en HDMI kabel från varje grafikkort till vardera skärm (2st skärmar).
Installerar windows 7 64-bit ultimate, installerar drivrutiner till Grafikkorten och sen aktiverar Crossfire, då tappar han ena skärmen och "skrivbordet" blir betydligt kornigare

Kan tillägga det är första gången jag har med Crossfire att göra så e ny på området, har även 2st utgångar per kort till Bryggan mellan korten, spelar det roll vilken jag använder?

Det verkar även vara som att han tappar ena kortet när jag kör Crossfire.

Snälla hjalp!

Permalänk
Avstängd

Vad jag vet så kan man ej använda kort nr 2´s hdmi utgång.. Du får köra en dvi > hdmi adapter på kort nr 1 till skärm nr 2!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Okej då va den frågan besvarad! Men på stora skärmen 27" så även på max upplösning fyller jag ej ut till kanterna, har det med detta att göra?

Dvs vid Crossfire så blir kort Nr 2 som kort Nr 1? att dem binds tillsammans och blir kort 1?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anlfist:

Okej då va den frågan besvarad! Men på stora skärmen 27" så även på max upplösning fyller jag ej ut till kanterna, har det med detta att göra?

Dvs vid Crossfire så blir kort Nr 2 som kort Nr 1? att dem binds tillsammans och blir kort 1?

Tack!

Enligt min erfarenhet så när man använder hdmi så fyller den aldrig ut bilden vid max upplösning utan det får du ändra i amd vision control center under scaling options.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anlfist:

Okej då va den frågan besvarad! Men på stora skärmen 27" så även på max upplösning fyller jag ej ut till kanterna, har det med detta att göra?

Dvs vid Crossfire så blir kort Nr 2 som kort Nr 1? att dem binds tillsammans och blir kort 1?

Tack!

upplösningen fixar du senare i CCC (alltså mjukvaran för AMD-kort)

uh.. så kan man väl säga, se det som att kort 2 endast agerar som förstärkare

go jul pårej

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Eller så använder du skärmens/TVns auto-utfyllnad om den har någon. Blir ju lite samma sak men...

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Feta tack! men nu vet jag hur det fungerar hos skärmarna!

Men åter igen varför blir bilden mer "kantig/kornig" när jag växlar till crossfire mode, finns det ett säött att kontrollera att crossfire fungerar som det ska?

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte msaa är aktiverat, det smetar sönder det mesta

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Kolla så att inte msaa är aktiverat, det smetar sönder det mesta

Noob fråga! vad är Msaa?

Mvh Marc

Permalänk
Medlem

i grafikinställningarna
*Morphological Anti-Aliasing under 3d inställningarn

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Tackar! ska hem snart och börja pilla, uppdaterar tråden om det inte skulle gå bra!

tACK ALLA FÖR VISAT INTRESSE!