Permalänk

Psu förstörde mitt moderkort

Hejsan, köpte ett Fractal design r2 newton 1000w från inet vilket var doa, och moderkortet börja blinka ---> powerknapp + diod

Datorn funkade innan helt perfekt.

så jag fick skicka tillbaka det, rma. skickades under torsdagen. kom fram på fredagen till dem.

och under helgen så koppla jag in ett 750w Corsair TX datorn går igång men fastnar i början där det står drgreen eller vad det nu står. har ett msi eclipse sli x58.

finns 2 alternativ tab(Post) Del (bios)
Tab: Börjar posta efter den läser minnet står den still.
Del: Börjar posta efter minnet står den still

Enda som går att göra är ctrl+alt+delete så startar den om sig.

så då börja jag med att testa med 1 grafikkort ist för 3.

1 ramminne på plats 1, blir B på mitt moderkort.

inga sata eller usb eller något annat än power knappen till chassit.

testa ett annat minne ingen skillnad ströp all ström till datorn och tog ur bios batteriet i ca 30 min koppla i igen samma sak datorn tar sig inte förbi den post screen längre. och datorn funkade ju utmärkt innan jag koppla in den psu:n jag fick av inet som verkade defekt.

Så jag ringde inet nu på morgonen och en ganska halvlost person svarar och säger att jag ska felsöka och jag förklarar att jag gjort det och jag ska felsöka vidare och så håller det på så ett tag med att jag förklarar att jag redan har felsökt allt han säger då. och då säger han ja men vad var det för komponent det var fel på. så då svarar jag moderkortet som er psu förstörde. då ber han mig på ett lite snällare sätt att dra åt hvete det är känslan jag får och jag får inte skicka in moderkortet till dem eftersom jag inte köpt det av dem. och dem ersätter även inget som inte är köpt av dem.

så nu ska jag boka tid med en konsument rådgivare.

har ni något tips eller annat som kan lösa detta?

som fattig student har jag heller ingen möjlighet att köpa ett nytt moderkort förutom om typ 4 månader

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

I konsumentkøplagen kan du kræva skadestånd som tæcker de kostnader den felaktiga komponenten gett upphov till.
Læs på lite på konsumentverkets hjemsida.
Hær ær en liten notistext ang skadestånd:

"Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet."

Om det visar sig att varan var felaktig och det anses troligt att felet gett upphov till skador på øvriga komponenter i din dator så ær inet skyldiga att ersætta dig. Det kvittar om de vill att du ska skicka in moderkortet till tillverkare eller den butik du køpte kortet i. Ansvaret ligger på sæljaren (inet) av den felaktiga varan.

Men vænta tills inet har testat psu:n innan du slår på stora trumman. Visar det sig att psun ær felaktig så ær det bara att børja bråka och kræva din rætt.

Permalänk
Skrivet av perhuden:

I konsumentkøplagen kan du kræva skadestånd som tæcker de kostnader den felaktiga komponenten gett upphov till.
Læs på lite på konsumentverkets hjemsida.
Hær ær en liten notistext ang skadestånd:

"Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet."

Om det visar sig att varan var felaktig och det anses troligt att felet gett upphov till skador på øvriga komponenter i din dator så ær inet skyldiga att ersætta dig. Det kvittar om de vill att du ska skicka in moderkortet till tillverkare eller den butik du køpte kortet i. Ansvaret ligger på sæljaren (inet) av den felaktiga varan.

Men vænta tills inet har testat psu:n innan du slår på stora trumman. Visar det sig att psun ær felaktig så ær det bara att børja bråka och kræva din rætt.

Väldigt tacksam för detta svar, Mvh

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Nu har inet verifierat att det var fel på nätaggregatet och skickat ett nytt men hur bör jag gå vidare med detta? bör jag väntat tills den nya psu:n kommer till posten och hämta ut det först? snälla hjälp mig Mvh

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att du skall maila till inet och förklara att du har komponenter som kan ha skadats pga av det felaktiga nätaggregatet. Det kan även vara bra om du försöker få reda på hur nätaggregatet var trasigt. Försök att kommunicera via mail då du i framtiden kommer att ha bevis på vad som sagts.

Det kan även vara bra att maila till din konsumentvägledare för att fråga om råd samt få denna involverad i ett tidigt stadie. Skriv till dom och berätta vad som hänt och fråga vad du har för rättigheter som konsument. Svaret från konsumentvägledaren kan du bifoga till inet om det skulle vara problem.

I övrigt så är information A och O när det kommer till sånt här. Läs på vad konsumentköplagen säger. Skaffa så mycket information om hur nätaggregatet var trasigt. Läs på nätet om vilka skador ett trasigt nätaggregat kan ge upphov till. Fortsätt felsöka när det nya nätaggregatet kommer samt det viktigaste av allt: Kräv din rätt som konsument.
Det kommer kanske ta ett tag men ge dig inte.

Uppdatera oss gärna om hur det går för dig samt lycka till!

KKL : http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Permalänk
Skrivet av perhuden:

Jag pratade med inet och dem sa att det inte var deras fel och att dem absolut inte gav ut något form av ersättning och jag kunde vända mig till fractal design och dem kommer heller inte ge ut något.

han sa att psu:n inte kan ha förstört moderkortet för dem har överslags säkringar så därför var felet helt enkelt mitt.

och sa att jag kunde höra med komplett och ta ut det på garantin och komplett så vile hon ha ordernummer bara det att jag inte har något då jag köpte det av en f.d "vän" jag vill inte gå in på detaljer men jag kan inte ta kontakt med den personen på något vis alls, och så jag gav hon i supporten hans namn och efternamn och S/N på moderkortet men det räckte inte dem skulle ha ordernummret.

det här känns helt enkelt kört.

fan sista gången jag handlar från inet igen. Jävla idioter till support. jag känner mig så sjukt dåligt behandlad

men jag bokar tid med en konsuments rådgivare då så får vi se vad som händer

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Inet har ingen som helst anledning att kompensera dig, de har inte tillverkat produkten, du får kontakta fractal som de säger, eller köpa nytt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Jag pratade med inet och dem sa att det inte var deras fel och att dem absolut inte gav ut något form av ersättning och jag kunde vända mig till fractal design och dem kommer heller inte ge ut något.

han sa att psu:n inte kan ha förstört moderkortet för dem har överslags säkringar så därför var felet helt enkelt mitt.

och sa att jag kunde höra med komplett och ta ut det på garantin och komplett så vile hon ha ordernummer bara det att jag inte har något då jag köpte det av en f.d "vän" jag vill inte gå in på detaljer men jag kan inte ta kontakt med den personen på något vis alls, och så jag gav hon i supporten hans namn och efternamn och S/N på moderkortet men det räckte inte dem skulle ha ordernummret.

det här känns helt enkelt kört.

fan sista gången jag handlar från inet igen. Jävla idioter till support. jag känner mig så sjukt dåligt behandlad

men jag bokar tid med en konsuments rådgivare då så får vi se vad som händer

Är ganska ledsen över det som har hänt men var det inte lite dumt att inte kräva kvitto när du köpte något begagnat av en vän?
Dessutom tror jag inte att komplett eller något annat företag skulle behandla dig bättre, inet har blivit lite mer strängare men den enda råd jag kan ge dig är att kontakta eran konsumentrådgivare i din kommun.

http://www.kuluttajavirasto.fi/sv-FI/konsumentradgivning/kons...
Funkar det inte så kanske du får tillsammans med din konsumentrådgivare ta kontakt med ARN, din konsumentrådgivare kommer att hjälpa dig om hur du skall ta kontakt med de och hur processen kommer att ske.

Vad jag har läst så kan du kräva skadestånd, jag hade fortfarande tagit kontakt med en konsumentrådgivare och fråga dem.
Men det är lång tidsprocess, är det verkligen värt? tänk efter innan du går in på det här.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

Jag pratade med inet och dem sa att det inte var deras fel och att dem absolut inte gav ut något form av ersättning och jag kunde vända mig till fractal design och dem kommer heller inte ge ut något.

han sa att psu:n inte kan ha förstört moderkortet för dem har överslags säkringar så därför var felet helt enkelt mitt.

och sa att jag kunde höra med komplett och ta ut det på garantin och komplett så vile hon ha ordernummer bara det att jag inte har något då jag köpte det av en f.d "vän" jag vill inte gå in på detaljer men jag kan inte ta kontakt med den personen på något vis alls, och så jag gav hon i supporten hans namn och efternamn och S/N på moderkortet men det räckte inte dem skulle ha ordernummret.

Att nätagget inte skulle ha kunnat förstöra moderkortet är ju rent skitsnack. När det var DOA så kan det ju vara bra att veta precis vad som var fel med det vilket inet borde kunna stå till tjänst med.

Att Inet själva inte betalar ersättning är ju förståeligt men Fractal Design borde ju göra det när det nu var så att deras nätagg var felaktigt och förstörde moderkortet. Jag vet att det har varit mycket snack om liknande fall tidigare och jag vet att det funnits fall när tillverkare ersatt komponenter som skadats pga av fel som täcks av garantin på deras egna produkter. Men så vet jag också fall när de inte tagit något ansvar för det.

Vid garantiärenden så är ju säljaren ansvarig för att handha garantiärenden men när det gäller en fråga som denna är det nog inte så. Blir nog då att vända sig direkt till FD.

Att man skulle kunna få ut något på moderkortets garanti skulle ju bara vara möjligt om det faktiskt var moderkortet som det var fel på. Men nu verkar det ju inte som om det var så.

EDIT: Mitt 300e inlägg, Woohoo!

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

jag är bara frustrerad just nu.

ingen anning om vad jag ska göra tänker nog bara lägga ner helt just nu.

alltid samma skit som händer för mig gång på gång på gång.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Inet har ingen som helst anledning att kompensera dig, de har inte tillverkat produkten, du får kontakta fractal som de säger, eller köpa nytt

Inet kan visst ha ett ansvar som säljare av en felaktig vara. Innan du kommer med påståenden så läs vad lagen säger och vilka rättsfall ARN själva refererar till när det kommer till skadestånd och försäljares ansvar.

Här är ett exempel på en kvinna som köpte en bäddsoffa som skadade golvet i hennes lägenhet. https://lagen.nu/arn/1993-3505

Allting handlar om §30 - §32 i KKL

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.

Annat intressant fall
https://lagen.nu/arn/1994-4754
En man köper målarfärg och placerar den i bagageluckan på sin bil. När han kommer hem har färg runnit ut i bagagerummet pga att locket på en av burkarna gått upp. Arn ger mannen rätt till ersättning.

Allt handlar om en bedömningsfråga och där tror jag att varken du eller jag på rak arm kan säga att såhär är det. Detta besvaras bäst av någon som är mer insatt i konsumentköplagen än gemene man. Så snälla ska du komma med påståenden som ditt ovan så bifoga gärna en källa som styrker det du påstår.

Visst det låter ologiskt att säljaren av en vara kan vara ersättningsskyldig och det är just därför man alltid skall kolla vad som gäller INNAN man uttalar sig.

Till trådskaparen:
Fortsätta hävda din rätt. Ta kontakt med konsumentvägledaren. Försök ta reda på vilka delar i datorn som fungerar och försök skrapa ihop till nya/begagnade delar. Du kan säkert kommar över delar i swec-marknaden nu i mellandagarna. Samtidigt så tycker jag verkligen inte att du ska ge dig men ställ in dig på att det kan ta tid och kräva mycket mailande och svärande men jag är övertygad om att det kommer vara värt det, om du får rätt.
Får du inte rätt så sprid denna skräckhistoria till alla du känner och se till att du hindrar någon du känner från att handla hos dom.

Permalänk

jag kommer ta kontakt med konsumentverket imorn och försöka få en tid med en konsumentrådgivare. jag har all tid i världen ^_^

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.