Problem med min nya speldator. HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Problem med min nya speldator. HJÄLP!

Visste inte var jag skulle lägga denna tråd, men tyckte det handlade mest om processorn. Flytta gärna om det är så.

Idag satte jag ihop min speldator, bestående av:

Moderkort: Asus M5A99X EVO
Processor: AMD Phenom II x2 565 (Kylare: Arctic Freezer 7 rev.2)
Grafikkort: XFX Radeon 6870 1GB
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz
Nätagg: Corsair GS600
Hårddisken kommer från min gamla dator och är en Samsung Spinpoint... 7200rpm...

Till problemet, när jag satt ihop allting och kopplat i allt osv, så skulle jag starta datorn, då går genast alla fläktar på max och jag får ingen bild på skärmen, även 2 röda lampor lyste på moderkortet: VGA och BOOT-DEVICE. Då bytte jag plats på SATA-kontakten till hårddisken och så enkelt var det. Kan också tilläggas att processorn blev väldigt varm på väldigt kort tid, kände på kylflänsarna på kylaren och de var rätt varma, även om fläkten gick på max och nästan flög av.

Jag startar datorn igen och fläktarna går normalt, men då lyser istället en annan lampa: CPU, och jag får heller ingen bild såklart. Med andra ord, vill jag använda processorn har jag inget grafikkort eller någon hårddisk, vill jag ha grafikkort och hårddisk har jag ingen processor. Vad fan ska jag göra? Vad är det fel på? Är det någon här som vart med om samma sak?

HJÄLP!

Visa signatur

Jag är en trevlig snubbe som producerar alla möjliga musikstiler, även potatischips :)

Permalänk

Hm, med tanke på kabelfelen; kanske är kabelfel igen?
Testa att ta ut alla kablar (försiktigt såklart...)
Och att he in dom igen.

Är it så värst kunnig på sånt här, men lär mig lite varje dag.
Testa iaf!
Värt ett försök.
Annars, ta burken din till något företag elr liknande o be dom hjälpa.
Visst, du lär få betala, men du väljer ju själv!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

cpu lampan kan lysa om kontakten inte sitter rätt eller om något stift är bockat hoppas du var försiktig när du byggde! kolla så kablarna sitter i till cpun ordentligt... de står varför dioderna lyser i din manual kolla där
boot device kommer lysa till du formaterar så var de för mig iaf dock hade jag vista på min hdd

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Hm, med tanke på kabelfelen; kanske är kabelfel igen?
Testa att ta ut alla kablar (försiktigt såklart...)
Och att he in dom igen.

Är it så värst kunnig på sånt här, men lär mig lite varje dag.
Testa iaf!
Värt ett försök.
Annars, ta burken din till något företag elr liknande o be dom hjälpa.
Visst, du lär få betala, men du väljer ju själv!

Har plockat ur allting ur datorn och satt i det igen, och jag tror det är grafikkortet det är fel på eftersom fläktarna går på max när det sitter i.

Skrivet av McDizzle:

cpu lampan kan lysa om kontakten inte sitter rätt eller om något stift är bockat hoppas du var försiktig när du byggde! kolla så kablarna sitter i till cpun ordentligt... de står varför dioderna lyser i din manual kolla där
boot device kommer lysa till du formaterar så var de för mig iaf dock hade jag vista på min hdd

Satte dit processorn så försiktigt jag bara kunde efter jag läst att det kan paja allting om det går fel, och jag följde manualen om hur den skulle sitta också, och alla sladdar sitter hårt på sina platser. Får fråga någon som kan komma hit och hjälpa mig. Men tack ändå, hejhej231 och McDizzle!

Visa signatur

Jag är en trevlig snubbe som producerar alla möjliga musikstiler, även potatischips :)

Permalänk
Medlem

Du har satt i 4/8 pins kontakten till ström till cpun va?
testa med ett annat pci-e grafikkort om du har ett liggande se för de kan likväl vara modekortet som spökar som grafikkortet

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|