Varför blir det SLAVE? och andra frågor(problem)

Permalänk
Medlem

Varför blir det SLAVE? och andra frågor(problem)

Följande konfiguration har jag ->

Moderkort Epox 8K5A2
Maxtor 20GB ata 133 (byglad som master, Bootdisk, win2k sp3)
WD 80GB ata 100 (byglad som slave)

Problem (NUMMER 1) ->

Båda blir i bios (självklart senaste versionen) Primary Slave. Och det ska dom väl INTE bli? Så mycket tycker jag mig kunna om datorer.
Har rundade ide kablar, 1 ATA133 High Quality Copper shielding Grounding wire med Maxtor hårddisken. 1 ATA100 rundad kabel med WD hårddisken,

Problem (NUMMER 2) ->

När jag kopplar in en cdrom på en IDE kabel tillsammans med en av hårddiskarna så slutar hårddisken att funger (cdrommen funkar dock bra)

Teorier på Problem 1 ->

Inga alls.

Teorier på Problem 2 ->

Trasig cdrom? (men den funkar ju?)
Trasig Ide kabel?

Någon med eminent lösning?

Permalänk
Medlem

hmm att båda blir slave låter konstigt, det borde dom ju inte bli om du byglar dom rätt, är du säker på att "strapparna" sitter rätt på hårddiskarna ?

Om dom gör det, testa då med en vanlig ide kabel, ej rund... Det kan ju vara det som är problemet... Vad står cd-romen som ? Master ?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

har prövat med andra...dom blev slave ändå..

har trippelkollat byglingen ...är RÄTT

Permalänk

Fattade kanske inte men sitter dom på olika IDE kablar??? Isåfall kan du ju prova att sätta dom på samma... På första IDE kabeln sen CD-ROMen på den andra.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

jo..det vet jag

men jag har hört att det ska vara bättre om man har hårddiskarna på varsin ide kabel...

Permalänk
Medlem

Har du satt dom på master platsen, dvs längst ut?

Permalänk
Medlem

var god läs innan du svarar....

det står där uppe hur jag byglat ffs

Permalänk

Om dom sitter på olika kablar ska båda sitta som master och CDn som antingen primary *rek* el secondary slave. Var dom sitter på kabeln *ska* inte ha någon betydelse.

Permalänk
Medlem

tack..

det fungerade...