flashing katastrof!!bluescreen vid win start, hjälpppp

Permalänk
Medlem

flashing katastrof!!bluescreen vid win start, hjälpppp

hej swec jag försökte flasha mitt hd6850 (min första gång) med ati winflash igår och ändrat lite i bioset och sparade den(hette .bin i slutet), sen när jag skulle använda ati winflash så gick allt som det ska (filen hette .rom i slutet) sen så startade jag om datorn sen efter det bluescreen, försökte yttligare två försök, tystade att köra troubleshooter, och sen tillslut testade jag safemod med internet(gör det nu)

sen tänkte jag att jag skulle flasha igen med ati winflash via safemod, men kom ingenstans, startade winflash sen fick error att jag skulle köra programmet med admin, gjorde det men kom också ingenstans :/

kan inte jag testa något

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa flasha om det i DOS? Så som man ska göra det?`:)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Flasha inte i windows !!!!!!!
använd atiflash ,skapa en bootbar usbsticka http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
starta med denna
ladda ner atiflash och gfx bioset, lägg detta på usbstickan
använd följande kommandon
atiflash -unlockrom 0
atiflash -p 0 biosname.rom
atiflash -lockrom 0

Permalänk
Avstängd

Det är är precis lika värdelöst att flasha i dos med bootbar usb sticka jag har precis haft problem med mitt ena 5850 och har inte fått ordning på det efter att jag har flashat via dos. Du kommer säkert inte få igång ditt 6850 för i dos är det lika värdelöst. Jag följde en guide hur man gör en bootbar usb sticka och hur man skulle flasha det i dos med ati flash men blir bara ännu mer problem och nu står jag där med bara ett 5850 i datorn och ska köpa ett 6970 istället :/

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd

Jösses....

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid risker med att flasha graffen/moderkort och tyvärr blir det inte alltid rätt, men oftast finns det ev lösningar på felflashning. Ett man bör ha i minnet när det gäller grafikkortsflashning är att alltid ta ut en kopia av det bios som kortet kommer med i händelse av fel i den nya, och detta brukar gå med tex GPU-Z.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som Jalle64 skriver, viktigt att alltid ta ut en kopia av det bios som kortet kommer med i händelse av fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan ju testa flasha om det i DOS? Så som man ska göra det?`:)

har gjort det nu, funkade prima, tack för svar(kollade på techpowerup.com

Skrivet av bosteed:

Flasha inte i windows !!!!!!!
använd atiflash ,skapa en bootbar usbsticka http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
starta med denna
ladda ner atiflash och gfx bioset, lägg detta på usbstickan
använd följande kommandon
atiflash -unlockrom 0
atiflash -p 0 biosname.rom
atiflash -lockrom 0

problemet är fixat nu, gjorde samma sak som du sa men kollade på techpowerup.com :Dtack försvar, ska flasha den igen nu, men med högre klock så klart ;D

Skrivet av DeathAdder89:

Det är är precis lika värdelöst att flasha i dos med bootbar usb sticka jag har precis haft problem med mitt ena 5850 och har inte fått ordning på det efter att jag har flashat via dos. Du kommer säkert inte få igång ditt 6850 för i dos är det lika värdelöst. Jag följde en guide hur man gör en bootbar usb sticka och hur man skulle flasha det i dos med ati flash men blir bara ännu mer problem och nu står jag där med bara ett 5850 i datorn och ska köpa ett 6970 istället :/

problemet är löst nu, fixade den, jag kan berätta för dej hur jag gjorde(eller kolla vad Rydisen skrev eller kolla denna länken gjorde samma sak http://www.techpowerup.com/printarticle.php?id=34) annars pma mej din skype namn så addar jag dej, och så löser vi det ;D

Skrivet av reader:

Jösses....

fixat ;D

Skrivet av Jalle64:

Det är alltid risker med att flasha graffen/moderkort och tyvärr blir det inte alltid rätt, men oftast finns det ev lösningar på felflashning. Ett man bör ha i minnet när det gäller grafikkortsflashning är att alltid ta ut en kopia av det bios som kortet kommer med i händelse av fel i den nya, och detta brukar gå med tex GPU-Z.

ja jag körde med min kopia, som gjorde innan ;D annars kan man ladda ner bios från techpowerup
skitglad över att det löste sej, man lär ju sej av sina fel XD

tack för alla svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

har gjort det nu, funkade prima, tack för svar(kollade på techpowerup.com

problemet är fixat nu, gjorde samma sak som du sa men kollade på techpowerup.com :Dtack försvar, ska flasha den igen nu, men med högre klock så klart ;D

problemet är löst nu, fixade den, jag kan berätta för dej hur jag gjorde(eller kolla vad Rydisen skrev eller kolla denna länken gjorde samma sak http://www.techpowerup.com/printarticle.php?id=34) annars pma mej din skype namn så addar jag dej, och så löser vi det ;D

fixat ;D

ja jag körde med min kopia, som gjorde innan ;D annars kan man ladda ner bios från techpowerup
skitglad över att det löste sej, man lär ju sej av sina fel XD

tack för alla svar

Dom små siffrorna som finns på grafikkortet ska man använda dom i dos när man ska flasha eller ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Dom små siffrorna som finns på grafikkortet ska man använda dom i dos när man ska flasha eller ?

nej vilka siffror??? nej jag använde inga siffror utan namnet på bios filen, tex om filen heter sapphi1(det är en bin-fil)(för att vara säker på namnet så skriv "dir" i dos, så listas det fram vad du har för filer i din usb minne) så skriver jag i dos "atiflash -p 0 sapphi1.bin" sen enter(atiflash för att starta atiflash -p vet jag inte och 0 står för primeri*(om du har bara ett kort) annars 1 om du ska flasha det andra kortet(slave kortet)

men testa bara med ett kort, ladda ner din bios från techpowerup (kolla att du har samma namn på fabriken, i mitt fall sapphire eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Flasha inte i windows !!!!!!!
använd atiflash ,skapa en bootbar usbsticka http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
starta med denna
ladda ner atiflash och gfx bioset, lägg detta på usbstickan
använd följande kommandon
atiflash -unlockrom 0
atiflash -p 0 biosname.rom
atiflash -lockrom 0

jag gjorde inte på samma sätt som dej, skrev bara "atiflash -p 0 namn.bin"
förresten du verkar kan sånt, jag försöker installera det bioset jag har lekt med så får jag bluescreen, varför är det så???
har testa att spara filen i ".bin" och i "rom" men får ändå bluescreen, kan det bero på att jag har ändrat något fel, eller?
tycker du att jag ska testa ditt sätt?

Permalänk
Medlem

Man kan inte flasha flera kort i 6000-serien, ATI har lagt in en blockering i drivrutinerna som ger dig bluescreen om du ändrar något på firmwaren.

Jag lyckades ändra shader unlock på mitt 6950 så det använde lika många shaders som 6970, men om jag ändrade 1MHz på klock eller 1% i fan speed så fick jag alltid bluescreen.

Finns att läsa mer om denna block på nätet om man googlar lite.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

jag gjorde inte på samma sätt som dej, skrev bara "atiflash -p 0 namn.bin"
förresten du verkar kan sånt, jag försöker installera det bioset jag har lekt med så får jag bluescreen, varför är det så???
har testa att spara filen i ".bin" och i "rom" men får ändå bluescreen, kan det bero på att jag har ändrat något fel, eller?
tycker du att jag ska testa ditt sätt?

Tjena gulfbanan! jag har gjort en bootbar usb sticka och lagt över både xfx bioset för mitt 5850 och ati flash och bootat från usb stickan och kommer in på atiflash och ska flasha båda korten samtidigt och skriver för första kortet atiflash -f -p 0 bios.bin och det blir flashat och sen gjorde jag likadant med det andra kortet och det blir flashat MEN jag kommer inte in på windows för då låser sig datorn vid windows flaggan och det står still kan inte göra nått

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Tjena gulfbanan! jag har gjort en bootbar usb sticka och lagt över både xfx bioset för mitt 5850 och ati flash och bootat från usb stickan och kommer in på atiflash och ska flasha båda korten samtidigt och skriver för första kortet atiflash -f -p 0 bios.bin och det blir flashat och sen gjorde jag likadant med det andra kortet och det blir flashat MEN jag kommer inte in på windows för då låser sig datorn vid windows flaggan och det står still kan inte göra nått

Vad skrev du för kommando för det andra kortet?
Är du säker på att du använder en kompatibel firmware?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cindori:

Vad skrev du för kommando för det andra kortet?
Är du säker på att du använder en kompatibel firmware?

Jag skriver samma fast med -f -p 1 för det andra kortet.
Det 5850 kortet är inte ett referens kort vilket har voltage lås och klock lås till en viss nivå och kanske försvårar att flasha om det inte vet jag men
och ja det borde det vara eftersom jag tar ett bios för XFX 5850 BE

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Jag skriver samma fast med -f -p 1 för det andra kortet.
Det 5850 kortet är inte ett referens kort vilket kanske försvårar att flasha om det inte vet jag men

Det gör det absolut.
Alla modeller har unika firmwares. Det brukar gå bra att flasha med firmware från andra modeller om det handlar om referenskort, men definitivt inte ej-referenskort. De har ofta väldigt specialla firmwares.

Googla på din modell + firmware. Modellen hittar du på ett klistermärke undersidan av kortet, eller kartongen.

Tex "XFX 6970 ZWFC 1.0"

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cindori:

Det gör det absolut.
Alla modeller har unika firmwares. Det brukar gå bra att flasha med firmware från andra modeller om det handlar om referenskort, men definitivt inte ej-referenskort. De har ofta väldigt specialla firmwares.

Googla på din modell + firmware. Modellen hittar du på ett klistermärke undersidan av kortet, eller kartongen.

Tex "XFX 6970 ZWFC 1.0"

Kommer inte fram nått vettigt när jag söker för mitt kort

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Man kan inte flasha flera kort i 6000-serien, ATI har lagt in en blockering i drivrutinerna som ger dig bluescreen om du ändrar något på firmwaren.

Jag lyckades ändra shader unlock på mitt 6950 så det använde lika många shaders som 6970, men om jag ändrade 1MHz på klock eller 1% i fan speed så fick jag alltid bluescreen.

Finns att läsa mer om denna block på nätet om man googlar lite.

källa på det tack? har kört unlocked shaders och 900mhz på gpu samt 1300mhz på minnet utan problem på mitt 6950 1gb och allt inflashat.. tror det handlar snarare om otur med kort eller att man har gjort något fel..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

vad blir det för förbättring vid flashning av 6850? kan man få det till 6870 eller vadd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

källa på det tack? har kört unlocked shaders och 900mhz på gpu samt 1300mhz på minnet utan problem på mitt 6950 1gb och allt inflashat.. tror det handlar snarare om otur med kort eller att man har gjort något fel..

Kan vara för att du har gamla drivers eller gammalt kort som inte påverkas av blocken.
Mer att läsa om det:

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=144426

Läs post #14

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Man ska vara väldigt försiktig att flasha med olika biosar.
Att spara kortets originalbios och modifiera det i RBE tycker jag känns som det säkraste. att ladda ner bios som kan vara modifierade
på vilket sätt som helst upplever jag att vara allt annat än säkert.
Dessutom är det ju ganska bra att testa med mjukvaruklockning och ser hur högt man kan gå innan man flashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Kan vara för att du har gamla drivers eller gammalt kort som inte påverkas av blocken.
Mer att läsa om det:

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=144426

Läs post #14

hade senaste 11.12 funkade skit bra.. förutom att kortet gick väldigt varmt i spel och lät för mycket men funkade utan problem annars

Edit: läste nyss posten och det är förmodligen då jag körde med modifierad orginal bios och moddade det via RBE

Edit2: eller kanske inte.. men det funkade i alla fall för mig och han starta datorn å köra bf3 i ca 10min utan problem

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Edit: läste nyss posten och det är förmodligen då jag körde med modifierad orginal bios och moddade det via RBE

Nej, blocken gäller även detta eftersom du ändrar firmwarens signatur.

Men som sagt påverkar det inte alla kort. Jag har Gigabyte's OC-modell av 6950 och jag kan inte ändra 1% på nåt i RBE.

Anledningen är kort och gott att 3:e partstillverkare vill kunna ta extra betalt för OC-modeller och inte att kunder köper billigaste modellen och klockar själva.

3:e partstillverkare skickar sin BIOS till ATI som godkänner den, signerar den och lägger in check i drivrutinerna.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Man kan inte flasha flera kort i 6000-serien, ATI har lagt in en blockering i drivrutinerna som ger dig bluescreen om du ändrar något på firmwaren.

Jag lyckades ändra shader unlock på mitt 6950 så det använde lika många shaders som 6970, men om jag ändrade 1MHz på klock eller 1% i fan speed så fick jag alltid bluescreen.

Finns att läsa mer om denna block på nätet om man googlar lite.

ärligt!!?? är det verkligen sant? läste bara att RBE V1.28 inte kan finns det något annat program?
någon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

hade senaste 12.14 funkade skit bra.. förutom att kortet gick väldigt varmt i spel och lät för mycket men funkade utan problem annars

Edit: läste nyss posten och det är förmodligen då jag körde med modifierad orginal bios och moddade det via RBE

Edit2: eller kanske inte.. men det funkade i alla fall för mig och han starta datorn å köra bf3 i ca 10min utan problem

12.14 ?? vart har du fått tag i den?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Nej, blocken gäller även detta eftersom du ändrar firmwarens signatur.

Men som sagt påverkar det inte alla kort. Jag har Gigabyte's OC-modell av 6950 och jag kan inte ändra 1% på nåt i RBE.

Anledningen är kort och gott att 3:e partstillverkare vill kunna ta extra betalt för OC-modeller och inte att kunder köper billigaste modellen och klockar själva.

3:e partstillverkare skickar sin BIOS till ATI som godkänner den, signerar den och lägger in check i drivrutinerna.

antar att asus inte har gjort det då med deras 6950 1gb cuII kort

Skrivet av DeathAdder89:

12.14 ?? vart har du fått tag i den?

hahaha ojj 11.12 ska det stå ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

antar att asus inte har gjort det då med deras 6950 1gb cuII kort

hahaha ojj 11.12 ska det stå ^^

Tänkte väll det. mitt 5850 måste flashas med en speciell firmware och kan inte göra annat än att be om den från XFX.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hahaha ojj 11.12 ska det stå ^^

tycker du att jag ska testa med att installera 11.12 och sen leka i RBE? jag har 11.10 rev3 med 11.12 så funkar det, men ostabilt(vet inte varför:/)

Permalänk
Avstängd

Vet ni om man kan hitta firmware till grafikkort alltså till icke referens kort ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem