Permalänk

Vad kan vara fel?

Tja på er har lite krångel med min kära dator.
Datorn vill inte dra igång och jag har prövat att det vanliga, (jag är inte helt bort tappad när det gäller burkar).
Försöker starta datorn med knappen på moderkortet och vad som händer är att fläktarna snurrar knappt en sek innan dom lägger av.
Jag har prövat allt med att strippa ner datorn och felsökt, just nu sitter det bara dom delar i som behövs för att få den att snurra .

Är det någon som kan ha någon bra ide för jag har kört fast

Permalänk
Skrivet av The Joker:

Tja på er har lite krångel med min kära dator.
Datorn vill inte dra igång och jag har prövat att det vanliga, (jag är inte helt bort tappad när det gäller burkar).
Försöker starta datorn med knappen på moderkortet och vad som händer är att fläktarna snurrar knappt en sek innan dom lägger av.
Jag har prövat allt med att strippa ner datorn och felsökt, just nu sitter det bara dom delar i som behövs för att få den att snurra .

Är det någon som kan ha någon bra ide för jag har kört fast

har du nån propp som passar i socketen å testa med? ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

har du nån propp som passar i socketen å testa med? ?

Eller ett nätaggregat? Kan även vara en ide att rensa bios, om du inte redan försökt med detta.

Lycka till!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Gjorde du något för att detta skulle börja, eller var det bara så en dag?

Överklockning, ommontering, osv osv?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hände samma grej för en kompis på ett LAN, det visade sig att det var knas på nätagget.

Permalänk

Hej på er tack för alla svar.
Jag har dragit ur batteriet om det är de ni menar med att rensa bios.
Men kan det vara fel på agget även om dioderna lyser på kortet och fläktarna går igång en sek?

Hade strömavbrott innan det hände.

Permalänk
Skrivet av The Joker:

Hej på er tack för alla svar.
Jag har dragit ur batteriet om det är de ni menar med att rensa bios.
Men kan det vara fel på agget även om dioderna lyser på kortet och fläktarna går igång en sek?

Hade strömavbrott innan det hände.

det sista skulle du sagt först testa främst nytt nätaggregat

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

Fast det jag undrar över innan jag gör det är ju ifall dioderna på kortet kan lysa som dom ska även fast agget är paj?
När jag tänker efter så hände det samma sak med mitt förra agg nästan direkt efter att vi hade strömavbrott Julen 2010.

Permalänk
Avstängd

dom kan fortfarande lysa på moderkortet, för detta krävs knappt någon ström.. däremot att sen få igång datorn vid ett viss antal watt, ja då blir det dem symptomen du ser..

jag tippar också på nätagget.. vad är det för märke?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

låter som nätagget har tagit stryk

Permalänk

Tack hittade ett gammalt agg i källaren som inte alls klarar av systemet men det snurrade på bättre med det aja kan vi konstatera att det är agget till 99 % Thanks Guys

Permalänk
Medlem

Prova även att rycka alla komponenter som inte behövs. Så du kör med minimal. Det kan även vara någon hårdvara som orsaker samma symptom.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Prova även att rycka alla komponenter som inte behövs. Så du kör med minimal. Det kan även vara någon hårdvara som orsaker samma symptom.

Tack som jag skrev i första inlägget har jag testat allt som nu är det bara sådant i som datorn behöver för att starta