Permalänk
Medlem

Hade samma problem som er tidigare i tråden, modemet dog konstant och lyckades knappt kolla SL efter busstid.
Kollade dock driftinfo igår via 3G på mobilen och där stod det faktiskt att det var ett fel som påverkade bredband, tv och telefoni och att det beräknades vara klart 03:00 inatt.

Nu på morgonen så fungerar allt igen så
V28 versionen har vi fått också!

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 Pro w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Medlem

Bor i ett såkallat Comhem-hus och funderar på att byta från nuvarande uppkoppling från Telia, där jag får ut 6 Mbit/s respektive 1 Mbit/s via ADSL. Är det någon som har erfarenhet av Comhem som bor i söderort? Hur fungerar det och vilken hastighet kan man förvänta sig att få ut av utlovade 100 Mbit/s?

Permalänk
Medlem

hej vet någon vart jag kan ladda ner senaste firmware för DOCSIS 3.0 / EURODOCSIS 3.0 WIRELESS-N VOICE/DATA CABLE GATEWAY CG3100?

Jag hittar det ej på netgears hemsida.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

hej vet någon vart jag kan ladda ner senaste firmware för DOCSIS 3.0 / EURODOCSIS 3.0 WIRELESS-N VOICE/DATA CABLE GATEWAY CG3100?

Jag hittar det ej på netgears hemsida.

Den laddas ner automatiskt när modemet ansluts till kabel-nätet. Firmwaren är också ISP anpassad så det finns alltså inte en generell firmware till alla modem utan det är olika varianter av den för olika operatörer.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

sitter på comhem 100mbit och får bra hastigheter med nätverkskabel inkopplad, men kör jag bara på trådlöst från comhems egna router man får med en netgear cg3100 så får jag dåliga hastigheter. Beror det på routern och isåfall hur skall man tillgå detta problem?

Permalänk
Medlem

Har Comhem sänkt sina hastigheter eller är det något som strular med min router? Nu på senare tiden så har jag märkt att hastigheten är kass som bara den.

Jag har 100/10Mbit och har haft väldigt bra hastigheter sedan jag fick det för ungefär två år sedan, legat runt 90-100Mbit via kabel och 50-60Mbit trådlöst. Senaste veckorna har jag fått följande resultat.

Kabel: 40-60Mbit
Trådlöst: ~20Mbit

Någon som har några tips? Annars får det bli ett samtal i veckan och fråga vad problemet kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

sitter på comhem 100mbit och får bra hastigheter med nätverkskabel inkopplad, men kör jag bara på trådlöst från comhems egna router man får med en netgear cg3100 så får jag dåliga hastigheter. Beror det på routern och isåfall hur skall man tillgå detta problem?

Använd CG3100 som modem och köp en egen separat router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omii:

Har Comhem sänkt sina hastigheter eller är det något som strular med min router? Nu på senare tiden så har jag märkt att hastigheten är kass som bara den.

Jag har 100/10Mbit och har haft väldigt bra hastigheter sedan jag fick det för ungefär två år sedan, legat runt 90-100Mbit via kabel och 50-60Mbit trådlöst. Senaste veckorna har jag fått följande resultat.

Någon som har några tips? Annars får det bli ett samtal i veckan och fråga vad problemet kan vara.

Har du börjat få problem är det bara att bita ihop, Comhem skiter i sina kunder. Jag har haft runt 30-50mbit av 200 i ca 4 månader nu. Inget blir fixat, och inget av drag på priset/månad.

Tack Comhem!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Så COMHEM, vad händer, kan vi få ett svar? Hastigheten är inte bra och det strular för dem flesta här, blir det uppdatering av firmware?
Jag har anmält mitt strul till Comhem som har skickat det vidare till sina tekniker, jag önskar att alla gör samma så att dem ser storleken av problemet. Jag tänker iallafall kräva avdrag på fakturan för varje dag jag får 20 ner när jag betalar för 100 ner.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Har du börjat få problem är det bara att bita ihop, Comhem skiter i sina kunder. Jag har haft runt 30-50mbit av 200 i ca 4 månader nu. Inget blir fixat, och inget av drag på priset/månad.

Tack Comhem!

Det låter ju helt absurt, så de menar att de sänker hastigheten bara sådär utan att informera sina kunder?

Imorgon blir det ett samtal till supporten, får jag inte sänkt månadskostnad eller någon annan kompensation så säger ja upp skiten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omii:

Det låter ju helt absurt, så de menar att de sänker hastigheten bara sådär utan att informera sina kunder?

Imorgon blir det ett samtal till supporten, får jag inte sänkt månadskostnad eller någon annan kompensation så säger ja upp skiten.

Jag sa upp mitt Comhem i Oktober, nu får det vara slut på skiten.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Fråga gällande comhem; Vad innebär det egentligen att bo i ett comhem-hus? Kan man få snabbare uppkopplingar? Har de redan fiber eller liknade uttag förinsatt i lägenheterna?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Fråga gällande comhem; Vad innebär det egentligen att bo i ett comhem-hus?

Att man är shit out of luck, skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Att man är shit out of luck, skulle jag vilja säga.

jahapp... tack för givande svar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fråga gällande comhem; Vad innebär det egentligen att bo i ett comhem-hus? Kan man få snabbare uppkopplingar? Har de redan fiber eller liknade uttag förinsatt i lägenheterna?

Det innebär att huset man bor med har leveransavtal med ComHem, deras switch i källaren/på vinden, och uttag i lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

Prova att byta kanal på den trådlösa anslutningen. Tror det är mellan kanal 1 och 13 man kan ställa på den routern, kommer inte ihåg vad som är default men testa om det blir bättre efter byte.

Permalänk
Skrivet av Casilj:

Bor i ett såkallat Comhem-hus och funderar på att byta från nuvarande uppkoppling från Telia, där jag får ut 6 Mbit/s respektive 1 Mbit/s via ADSL. Är det någon som har erfarenhet av Comhem som bor i söderort? Hur fungerar det och vilken hastighet kan man förvänta sig att få ut av utlovade 100 Mbit/s?

Bor i Hägersten med 100/10 mbit, får ut 112/11mbit.

Kan man byta från com hem till någon annan leverantör när man sitter i ett com hem-hus?

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Skrivet av downbeat:

Det innebär att huset man bor med har leveransavtal med ComHem, deras switch i källaren/på vinden, och uttag i lägenheterna.

Är rätt säker på att det inte finns något uttag i lägenheten...är det fiberuttag du pratar om, eller vad för sorts uttag?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

jahapp... tack för givande svar

Det är allt du behöver veta, jag skulle inte rekommendera Comhem till någon, större skit företag finns nog
inte i Sverige. Dem borde (med all rätt) komma med i Svt´s "plus" och där åka i soptunnan direkt.

Precis ingenting fungerar som det skall, långsam internet (fast dem lockar med 200mbit) tv kanaler som lägger av titt som tätt under div hockey matcher.
Och Comhem skiter i vilket bara de får pengarna varje månad så är allting bra.

Gör dig själv en tjänst och ta vad som helst annat än Comhem, du kommer bara bli besviken på deras lögner om att "nu så...den 12te ska det funka igen" osv.

Får själv Bahnhof 100/100mbit den 27de, och det skall bli underbart att slippa se räkningarna ifrån Comhem som man tvingas betala fast dem inte levererar ens 50% av tjänsten.

Svar på din fråga: Det är inte fiber uttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är rätt säker på att det inte finns något uttag i lägenheten...är det fiberuttag du pratar om, eller vad för sorts uttag?

De kör via sitt kopparnät. Sitter i regel i en liten dosa där tv-signalen går in. Ska finnas tre kontakter som ser ut ungefär så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Dom sänker inte hastigheten medvetet, ju fler som tecknar abb och högre tjänster deståmer belastad blir deras nät. Iom att man delar på en generell kapacitet så försöker de hålla sig inom 50% av utlovad hastighet på de högre tjänsterna vilket kanske inte fungerar idag för endel. Sedan försöker comhem bygga ut så snabbt som det är möjligt. Man märker snabbt om man har någon typ av kapacitetsproblem om man på morgonen mäter bra (alt bättre) speed men inte på kväll/helg vilket även är bra att kolla iom att om man ringer comhem kommer man få en fråga om detta.

Swecarl: Har var det nu? Skulle du flytta eller fick du itux? Fick höra i veckan att det ska byggas vidare ang kapaciteten i Göteborgsnätet i jan/feb men det gör ju ingen skillnad oavsett för dig. Sedan vet jag inte heller om det är just ditt område det gäller förövrigt. Kan ju eventuellt sitta lite i att 90% av Göteborg får just fiber inom snar framtid att det inte byggs ut speciellt aktivt. Du får oavsett passa dig, med tanke på alla nät som itux köper in sig i så kanske du får itux/comhem även om du flyttar http://www.itux.se/aktuellt.php#391

Machine leg: Hur menar du? Via uttaget du får dina comhem-tjänster levererar enbart comhem och det går inte att byta om inte hela föreningen byter till tex tele2. Via tele-nätet kan du ju få adsl men då sitter du med max 60mbit istället. Sedan beror det på om du har något LAN/fiberuttag i lägenheten.

Ni som har brytsproblem: Felanmäl till comhem efter ni kollat eran utrustning. Olika städer/stadsdelar har i princip aldrig samma orsak till felen mer än möjligen mjukvarurellaterade fel vilket jag inte hört något konstaterat med v28 för just brytsproblem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phunky:

Swecarl: Har var det nu? Skulle du flytta eller fick du itux? Fick höra i veckan att det ska byggas vidare ang kapaciteten i Göteborgsnätet i jan/feb men det gör ju ingen skillnad oavsett för dig. Sedan vet jag inte heller om det är just ditt område det gäller förövrigt. Kan ju eventuellt sitta lite i att 90% av Göteborg får just fiber inom snar framtid att det inte byggs ut speciellt aktivt. Du får oavsett passa dig, med tanke på alla nät som itux köper in sig i så kanske du får itux/comhem även om du flyttar http://www.itux.se/aktuellt.php#391

Flyttar långt ifrån Göteborg 100mil norr ut till Övik Var där uppe över jul, ett par hus bort ifrån där vi skall bo och dem hade just Bahnhof 100/100 där, så testade bredbandskollen.se för att se att det stod bra till med nätet där och det gick fint, dem fick ut ~98/97mbit (dl/upl) så det verkar bra.

Innan september iår hade jag väldigt få problem med Comhem och var nöjd och glad, men sedan dess har det bara strulat mer och mer, så nu är man sjukt less på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man använda CG3100 som switch? Den är ju ganska lik WNDR3700, vilken även klara av DD-WRT.. Frågan är väl egentligen: kan CG3100 flashas med DD-WRT eller köras som switch?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk

Fick brev från Comhem hem idag ang. kanalomläggning på de analoga kanalerna.

Konstaterade att de flyttar ner TV8 och Kanal 9 till lägre frekvenser. Förhoppningsvis kan det ju bidra till att kapaciteten på bredbandet kan förbättras.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Fick hem nytt CG3100 modem idag (nya mattsvarta färgen var ju najs, hade ett blankt förut) då jag beställt XXL för 100kr i månaden (yay student \o/). Att koppla in skiten gick ju på under en minut då jag som sagt redan hade det gamla och det bara var att byta ut själva modemet (hade 25 mbit innan).
I alla fall, jag kopplade in skiten o tänkte att jag skulle behöva ringa comhem o be dem logga in eller vad de nu gör, har ju behövts med de andra modemen vi haft. Så jag gock och letade nummer medans internet var nere...
När jag kommer tillbaka till datorn efter 5 min letande så ser jag till min förvåning att den har anslutning!
Ett snabbt test ger dessa resultat:

Antar att jag bor i ett bra comhem hus och hoppas dessa hastigheter håller i sig. God Jul eller nåt!

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Du kan prova att göra en ny test vid 20:00 och se hur det är då.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Fick hem nytt CG3100 modem idag (nya mattsvarta färgen var ju najs, hade ett blankt förut) då jag beställt XXL för 100kr i månaden (yay student \o/). Att koppla in skiten gick ju på under en minut då jag som sagt redan hade det gamla och det bara var att byta ut själva modemet (hade 25 mbit innan).
I alla fall, jag kopplade in skiten o tänkte att jag skulle behöva ringa comhem o be dem logga in eller vad de nu gör, har ju behövts med de andra modemen vi haft. Så jag gock och letade nummer medans internet var nere...
När jag kommer tillbaka till datorn efter 5 min letande så ser jag till min förvåning att den har anslutning!
Ett snabbt test ger dessa resultat:
http://i.imgur.com/1K9cF.png

Antar att jag bor i ett bra comhem hus och hoppas dessa hastigheter håller i sig. God Jul eller nåt!

Comhem? Studentrabatt? Vad har jag missat?
Berätta mer!

EDIT: Inte ett knyst om det på deras sida men fanns på mecenat, tack som fan! Detta är ju guld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Kan man använda CG3100 som switch? Den är ju ganska lik WNDR3700, vilken även klara av DD-WRT.. Frågan är väl egentligen: kan CG3100 flashas med DD-WRT eller köras som switch?

Slå av nat så har du en switch, du kan inte ändra mjukvaran själv i modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omii:

Jag hade detta problemet. Var flera ggr i kontakt med supporten. De jobbar på ny mjukvara. Fram till dess gällde det att stänga av NAT i modemet så fick jag bra hastighet igen. Nackdelen med NAT avstängt är att du bara kan få ut fyra IP-adresser, så har du många enheter hemma kommer de inte kunna använda trådlöst/trådat samtidigt.,

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Igår kväll hände något med den trådlösa anslutningen med mitt modem från Comhem (Netgear CG3100, har 100Mbit ifrån dem).
Streamade film till min laptop som kör trådlöst ifrån min staditionära dator som är kopplad med kabel till modemet och kontakten mellan dem blev nästintill obefintlig. Enorma packetloss och överföring av filer låg runt ca 200Kb/sek eller stannade upp helt.
Att surfa och använda internet via det trådlösa var nästintill helt omöjligt. Via staditionära datorn fungerade det felfritt, fick ut runt 98Mbit hos bredbandskollen.se som vanligt, trådlöst gick det knappt att köra testet och när det gick igenom fick jag resultat på under 1Mbit både upp- och nedströms.
Samtliga smartphones fick även problem mot det trådlösa, de lyckades endast synca upp i 1-2Mbit trots bra signalstyrka (Laptopen pendlade mellan 60-140Mbit).
Enda felsökningen jag gjort hitills är att startat om all utrustning ett par gånger.

Någon som haft liknande problem eller har några tips om vad jag kan göra för att felsöka vidare?
Skall ta och kika över mjukvaruversionen i modemet när jag kommer hem, möjligtvis pröva en factory resett.
Kan det vara en ide att ändra frekvensen på det trådlösa som routern sänder på?

Edit: Kan tillägga att både laptop och smartphone nu testats och fungerat bra i annat trådlöst nätverk.
Fann även en till person som beskriver liknande problem som jag upplevde, detta verkade ha uppkommit vid ny mjukvara för modemet.

http://www.comhembloggen.se/2011/12/16/senaste-mjukvaran-till...

"Vår router återställdes mystiskt runt den här tiden av sig själv och jag antar att det var denna uppdatering som installerades. Efter detta har hastigheten gått upp till 110-115 Mbit ner med kabel, vilket är mycket bra eftersom vi betalar för 100. Även den trådlösa hastigheten var bättre än normalt i någon timme efter detta.

Den trådlösa hastigheten har efter detta gått ner sig TOTALT. Tester på Bredbandskollen resuterar i 0,3 – 0,8 Mbit och det är i princip omöjligt att surfa trådlöst, sidor laddar oftast inte, Spotify buffrar etc. Tidigare (ågra veckor sedan) kom vi i alla fall upp i 25 Mbit trådlöst, vilket funkade ganska bra även om det var ganska instabilt det med."

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |