Samsung visar upp OLED på 55 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Men det är väl bara varumärken?

Mja, SAMOLED har RGBG-mönster, medans SAMOLED+ har normalt RGB-mönster.

http://www.phonearena.com/images/articles/40575-image/Samsung...

Viss skillnad i kvalitet ;o

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Men det är väl bara varumärken?

Det är ett slags varumärke, ja. Men som sagt ovan så innebär det även vissa tekniska skillnader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Nej.
Sgs har SAMOLED och SGS2 har SAMOLED+
Rätt ska vara rätt.

Haha.. Vilken miss.. hoppas de inte kör med pentile på 55-tums tvn bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Haha.. Vilken miss.. hoppas de inte kör med pentile på 55-tums tvn bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja det vore ju ett lätt sätt att fuska till det lite iaf.

Permalänk
Medlem

Detta luktar dyrt!

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Den använder samma teknik (OLED) som en Iphone och en Ipad, oroa er inte, snart kommer Apple som garanterat var först att använda OLED och stämmer Samsung.

Haha! Fick mig ett gott skratt när jag läste detta. Ska bli intressant att se skillnaden mellan denna och LG's modell med färgfilter.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är Samsung paneler i Apple produkter. Det är därför det ryktas om att Apple investerade enorma summor i Sharp just för att tillverka paneler till deras produkter och därav lösgöra sig från deras beroende av Samsung.

Det är LG-paneler i iphonen, ipaden och apples skärmar.

I deras bärbara däremot är samsung med och leker men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Den använder samma teknik (OLED) som en Iphone och en Ipad, oroa er inte, snart kommer Apple som garanterat var först att använda OLED och stämmer Samsung.

tex text.

Skrivet av minibite3:

Haha! Fick mig ett gott skratt när jag läste detta. Ska bli intressant att se skillnaden mellan denna och LG's modell med färgfilter.

haha Appel tillverkar inte ens OLED skärmar eller liknande kul kille det dära Dom som tillverkar OLED skärmar är Samsung som är störst sen är det LG och Sony som gör sina egna (som är stora alltså).. resten köper av dessa tillverkar eller använder sig av annat

men jo skillnaden mellan LGs och samsung ska bli riktigt intresant att se dock tycker jag LGs tv verkar mycket snyggare

Permalänk

Synd att Sony gav upp sin lilla tillverkning av OLED. Det hade suttit fint med en tredje aktör på marknaden som pressar priset åt oss konsumenter.

Fast jag tror att det är lite tidigt att börja räkna plasma- och lcd-panelernas dagar. De kan säkert fortsätta och utvecklas och konkurrera parallellt med OLED under lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Köpte min 226BW 2007 för 3500:- och den fungerar bra ännu, chansade på Dustin och hade lite tur och fick en bra panel. Dock en pixel som lyser lite i ena hörnet om skärmen är helt svart, men inget som man lägger märke till om man inte stoppar näsan nära skärmen.

Sedan fick jag även tag i en begagnad 226BW med A-panel (AU Optronics) och det var en enorm skillnad i färgåtergivning och kontrast, skärmen med A-Panel var riktigt dålig och efter många försök att kalibrera den manuellt gav jag upp. Den dog dock efter något halvår då några kondingar gav upp och jag gav bort den till en arbetskollega som fixade den, han verkar dock inte klaga men han har väl inget att jämföra med.

Är lite sugen på en OLED skärm, men det lär väl dröja innan man kommer över en sådan i lite mer normal storlek och pris, så det blir väl att köpa något annat om/när min gamla trotjänare ger upp.

Just det ja, börjar komma ihåg att jag gick runt i city på olika datorbutiker och försökte ta reda på vilken panel det satt i den för att jag hade läst något om problem med vissa paneler i serien, har halvt för mig att jag fick serien som skulle vara dålig men jag märkte aldrig något dåligt med den utöver kassa betraktningsvinklar, var ett enormt steg mot den HP 17" 4:3 skärm jag hade innan så jag kanske bara hade dåliga referensramar

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan säga att Apple tillverkar något själva och "uppfinner" saker.. hela deras affärsidé går ut på att förbättra saker som redan finns på marknaden?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Skandal och skandal. Handlade om lite flax/otur med panelen på en budgetskärm som endast kunde visa pixlar. Den gjorde det inte speciellt bra, bara snabbt. Inget att hänga i granen.

Viktigare är att folk köper ny teknik så den blir billig!

Nu var det väl så att det fanns tre (fyra) olika paneler. Den bästa råkade bland annat hamna i alla tester (hoppsan!).
Vanliga konsumenter kunde ha tur men kanske oftare satt det en sämre panel i skärmen. Min skärm har en sådan.
Priserna var givetvis lika oberoende om den var av första eller tredje klass.
Det gick i början att se på produktkoden som fanns på skärmens baksida vilken panel det var.
När felet uppdagades agerade Samsung med kraft och....gömde koden på en lapp inne i skärmen.
Den funkar men den går inte att justera helt vettigt. Har testat med folk som kan och som har rätt utrustning.
Jag bojkottar Samsung sedan dess. De har gått miste om många tusen kronor från mig, väldigt många.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

OLED-tv's skulle ju bryta igenom 2008 vad hände?

Tillverkningsprocessen var väl för dyr då?

Ska bli intressant att se vad priserna för de första OLED kommer hamna på.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av echo:

Det är LG-paneler i iphonen, ipaden och apples skärmar.

I deras bärbara däremot är samsung med och leker men men.

Jag hade verkligen för mig att det var lite mixat emellan de "två" grupperna, man lär sig något nytt varje dag! Tack!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sukaii:

SAMOLED = Super Active Matrix Organic Light Emitting Diode

Pris på tvn hade varit intressant och framförallt den uppskattade livlängden på den hade varit väldigt intressant att få veta.

Får tacka för den informationen. Inte 'Samsung Active Matrix Organic Light Emitting Diode' alltså.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Pimmp:

Eller så har Samsung tröttnat på att Apple stämmer dom varje gång dom släpper en ny produkt

Haha jo visst, de tröttnar ju lite på varandra. Men i grunden är det ju vinst att leverera paneler till ett företag som säljer bra. Jag vet att Apple har köpt upp ett Israeliskt minnesföretag just för att få bukt med beroendet av Samsung i minnes väg. Så du är inte helt ute och cyklar

Källan till detta kommer jag inte ihåg - ber om ursäkt för det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Tillverkningsprocessen var väl för dyr då?

Ska bli intressant att se vad priserna för de första OLED kommer hamna på.

PRecis, för dyr samt att livslängden på dioderna var alltför kort för att få säljas till konsument.
Eller så kan man skylla på att de insåg att de kunde sälja gamla LCD paneler till höga priser med "led" teknik, och sen lura folk ännu en gång att köpa gammalt skräp tack vare 3D-trenden...allt medan de i smyg försökte pressa sin OLED tillverkning och vara först med en skärm som presterade och som höll godkänd prisklass

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara skämta lite om Apples stämningar i tidigare inlägg, ber om ursäkt att jag inte vet vem som gör vad mellan Apple och Samsung Enda jag vet är att Apple är duktiga på att stämma företag samt att få igenom patent/stämningar på funktioner eller utseenden som det inte borde gå att få patent på, t ex en fyrkantig mobil, en platt mobilskärm, rundade kanter på en fyrkantig platta. Hade ju varit kul om Ericsson stämde Nokia för 10 år sedan för att även deras mobiler hade 12 knappar och en liten skärm och därmed såg för lika ut.
Se det med glimten i ögat plz...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Jag skulle bara skämta lite om Apples stämningar i tidigare inlägg, ber om ursäkt att jag inte vet vem som gör vad mellan Apple och Samsung Enda jag vet är att Apple är duktiga på att stämma företag samt att få igenom patent/stämningar på funktioner eller utseenden som det inte borde gå att få patent på, t ex en fyrkantig mobil, en platt mobilskärm, rundade kanter på en fyrkantig platta. Hade ju varit kul om Ericsson stämde Nokia för 10 år sedan för att även deras mobiler hade 12 knappar och en liten skärm och därmed såg för lika ut.
Se det med glimten i ögat plz...

Dock så skadar det inte att läsa lite på innan man yttrar sig...

http://www.oled-info.com/tags/patents

Undrar om hur priset på 31 tummaren kommer att se ut till sommaren, kanske använda den som dator skärm?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk

Jag skulle verkligen vilja ha en 40" eller 46" från Samsung... om nån av dom hade kostat 10k-14k kronor.
har inte så mkt pengar just nu men intressant att det redan ska komma till hösten

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

Dock så skadar det inte att läsa lite på innan man yttrar sig...

http://www.oled-info.com/tags/patents

Undrar om hur priset på 31 tummaren kommer att se ut till sommaren, kanske använda den som dator skärm?

Jag yttrar mig inte direkt, jag driver med apple. Tycker hela patentsystemet är lite knäppt.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Men det är väl bara varumärken?

Det är mer än bara varumärken, det är skillnad på de två. Rätt stor enligt mig.

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...