Samsung visar upp OLED på 55 tum

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp OLED på 55 tum

Koreanska Samsung utlovar ett teknikskifte och visar upp en OLED-TV på 55 tum, som dessutom ska finnas på marknaden under året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sån skulle man ha! Fast LGs verkar ju också helt okej. =D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt säga att jag gillar samsung efter 226 bw skandalen.

Hur som, bra att det går frammått. Får hoppas det blir bättre med kvaliteten bara, tex livslängden för pixlarnas färgåtergivning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Som vanlig dödlig lär man aldrig ha råd med just den där 55 tummaren men kul att de är på gång nu
Kanske man snart överger Plasma.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Ge mig en OLED-monitor med låg input lag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Som vanlig dödlig lär man aldrig ha råd med just den där 55 tummaren men kul att de är på gång nu
Kanske man snart överger Plasma.

En plasma har varit precis lika dyr som din nuvarande teve någon gång i tiden.. att säga "aldrig" är en väldigt lång tid. Ge det ett par år så..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Pris? (Gissningsvis 56 789kr)

2012 blir Elbilens och OLEDs stora genomslagsår i och med OLED och Tesla Model S m.fl

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Detta är min dröm tv och äntligen så kommer Oled till marknaden och kul att 2 aktörer kommer med vad dom lovat och räkna med att till höst kan man köpa dessa men lär hamna på ett hyffsat saftigt pris.......60 - 80 000 svenska kronor.

42" plasma kostade 100 000 kr när den anlände i butik 1999 i min lokala butik och nu så går oftast priserna ner fortare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Den använder samma teknik (OLED) som en Iphone och en Ipad, oroa er inte, snart kommer Apple som garanterat var först att använda OLED och stämmer Samsung.

OT, kommer avvakta med att köpa nya LCD iaf, bättre att vänta tills OLED kommer och går ner till ca 30.000. Tror att OM dom nu släpps för 70k så kommer det gå ett halvår innan dom är nere på hälften, dom måste ju kunnna konkurrera med LCD och för det måste dom ner i pris. Det är inte ens många som har råd med 55" LCD i highend klassen för 30 lök, var ska då folk punga fram 70 ifrån.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Den använder samma teknik (OLED) som en Iphone och en Ipad, oroa er inte, snart kommer Apple som garanterat var först att använda OLED och stämmer Samsung.

OT, kommer avvakta med att köpa nya LCD iaf, bättre att vänta tills OLED kommer och går ner till ca 30.000. Tror att OM dom nu släpps för 70k så kommer det gå ett halvår innan dom är nere på hälften, dom måste ju kunnna konkurrera med LCD och för det måste dom ner i pris. Det är inte ens många som har råd med 55" LCD i highend klassen för 30 lök, var ska då folk punga fram 70 ifrån.

Ehum..? Vadå samma OLED-teknik som används av iphone och ipad. De har ingen sådan teknik.
Det finns bara 5-6 tillverkare i världen av LCD/TFT och plasma skärmar. Samsung, LG, Sony, Sharp och någon mer. De andra köper in paneler ifrån tillverkarna jag precis nämnde. Jag är rätt om inte helt säker på att Apple inte är en av dem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ehum..? Vadå samma OLED-teknik som används av iphone och ipad. De har ingen sådan teknik.

Syftade på att alla använder sig av OLED nu för tiden i mobiler och att apple har en förmåga att stämma alla bara för att dom är störst men inte först typ

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Syftade på att alla använder sig av OLED nu för tiden i mobiler och att apple har en förmåga att stämma alla bara för att dom är störst men inte först typ

Nej, det är inte OLED i Iphone/Ipad. Det är bakgrundsbelyst IPS TFT.

Permalänk
Medlem

Ow där ser man, trodde det var samma panel som i S2, är SAMOLED en "OLED" då? Vore kul att veta vad man man ska förvänta sig från OLED, nån referens att titta på typ.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Ow där ser man, trodde det var samma panel som i S2, är SAMOLED en "OLED" då? Vore kul att veta vad man man ska förvänta sig från OLED, nån referens att titta på typ.

Ja, det är en OLED. Låter som Samsungs AMOLED.

Underbar TV förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

En plasma har varit precis lika dyr som din nuvarande teve någon gång i tiden.. att säga "aldrig" är en väldigt lång tid. Ge det ett par år så..

Han skriver ganska tydligt att han menar just den här TVn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Ja, det är en OLED. Låter som Samsungs AMOLED.

Underbar TV förresten!

SAMOLED = Super Active Matrix Organic Light Emitting Diode

Pris på tvn hade varit intressant och framförallt den uppskattade livlängden på den hade varit väldigt intressant att få veta.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukaii:

SAMOLED = Super Active Matrix Organic Light Emitting Diode

Pris på tvn hade varit intressant och framförallt den uppskattade livlängden på den hade varit väldigt intressant att få veta.

Vad vore godkänt? 5 år? 10 år? Efter 5 år kostar en likadan tv 20% av nypriset så frågan är om man ska bry sig så mkt mer än så. Stor fråga är iofs garantierna i början, folk måste ju få förtroende.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Kan inte direkt säga att jag gillar samsung efter 226 bw skandalen.

Hur som, bra att det går frammått. Får hoppas det blir bättre med kvaliteten bara, tex livslängden för pixlarnas färgåtergivning.

Skandal och skandal. Handlade om lite flax/otur med panelen på en budgetskärm som endast kunde visa pixlar. Den gjorde det inte speciellt bra, bara snabbt. Inget att hänga i granen.

Viktigare är att folk köper ny teknik så den blir billig!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skäggig legend

Trevligt, detta kan väl verkligen slå emot plasma i svärta? till lägre energiförbrukning?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Vad vore godkänt? 5 år? 10 år? Efter 5 år kostar en likadan tv 20% av nypriset så frågan är om man ska bry sig så mkt mer än så. Stor fråga är iofs garantierna i början, folk måste ju få förtroende.

Mycket bra fråga, jag hade ju själv kanske snarare gärna sett att tvn håller upp mot 10år an 5.
Att nypriset går ner så mycket som det gör på mer eller mindre all hemelektronik vet jag inte om jag tycker är det som avgör. Jag menar, om du nu plöjde säg 20K på den här tvn, så kan du ju utgå från att du gör motsvarande nästa gång du köper tv.

Hur är livslängden på prylar på marknaden som redan har AMOLED, så som Galaxy S2? Jag har inte direkt lästpå eller sökt efter hur det har fungerat för folk.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Alexei:

Den använder samma teknik (OLED) som en Iphone och en Ipad, oroa er inte, snart kommer Apple som garanterat var först att använda OLED och stämmer Samsung.

OT, kommer avvakta med att köpa nya LCD iaf, bättre att vänta tills OLED kommer och går ner till ca 30.000. Tror att OM dom nu släpps för 70k så kommer det gå ett halvår innan dom är nere på hälften, dom måste ju kunnna konkurrera med LCD och för det måste dom ner i pris. Det är inte ens många som har råd med 55" LCD i highend klassen för 30 lök, var ska då folk punga fram 70 ifrån.

Det är Samsung paneler i Apple produkter. Det är därför det ryktas om att Apple investerade enorma summor i Sharp just för att tillverka paneler till deras produkter och därav lösgöra sig från deras beroende av Samsung.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Trevligt, detta kan väl verkligen slå emot plasma i svärta? till lägre energiförbrukning?

Japp båda delarna. Dioder drar minimalt med ström samtidigt som varje diod är individuell. Det betyder alltså 100% gällande färgskala, svärta, kontrast och responstid samt vinkel. MAO den "riktiga" värdiga efterföljaren till bildrörs-skärm.

Permalänk
Inaktiv

OLED-tv's skulle ju bryta igenom 2008 vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Skandal och skandal. Handlade om lite flax/otur med panelen på en budgetskärm som endast kunde visa pixlar. Den gjorde det inte speciellt bra, bara snabbt. Inget att hänga i granen.

Viktigare är att folk köper ny teknik så den blir billig!

Öh, budgetskärm? 226BW kostade runt 3700:- när jag köpte den våren 2007, haft den tills i höstas då jag sålde den till en polare, fixade en till farsan också som aldrig haft problem med den heller

Permalänk
Medlem

En OLED med 4k upplösning skulle smaka mumma:)

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukaii:

Hur är livslängden på prylar på marknaden som redan har AMOLED, så som Galaxy S2? Jag har inte direkt lästpå eller sökt efter hur det har fungerat för folk.

Galaxy S hade/har AMOLED .... S2 har SAMOLED ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är Samsung paneler i Apple produkter. Det är därför det ryktas om att Apple investerade enorma summor i Sharp just för att tillverka paneler till deras produkter och därav lösgöra sig från deras beroende av Samsung.

Eller så har Samsung tröttnat på att Apple stämmer dom varje gång dom släpper en ny produkt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Öh, budgetskärm? 226BW kostade runt 3700:- när jag köpte den våren 2007, haft den tills i höstas då jag sålde den till en polare, fixade en till farsan också som aldrig haft problem med den heller

Köpte min 226BW 2007 för 3500:- och den fungerar bra ännu, chansade på Dustin och hade lite tur och fick en bra panel. Dock en pixel som lyser lite i ena hörnet om skärmen är helt svart, men inget som man lägger märke till om man inte stoppar näsan nära skärmen.

Sedan fick jag även tag i en begagnad 226BW med A-panel (AU Optronics) och det var en enorm skillnad i färgåtergivning och kontrast, skärmen med A-Panel var riktigt dålig och efter många försök att kalibrera den manuellt gav jag upp. Den dog dock efter något halvår då några kondingar gav upp och jag gav bort den till en arbetskollega som fixade den, han verkar dock inte klaga men han har väl inget att jämföra med.

Är lite sugen på en OLED skärm, men det lär väl dröja innan man kommer över en sådan i lite mer normal storlek och pris, så det blir väl att köpa något annat om/när min gamla trotjänare ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Galaxy S hade/har AMOLED .... S2 har SAMOLED ...

Nej.
Sgs har SAMOLED och SGS2 har SAMOLED+
Rätt ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anzen:

Nej.
Sgs har SAMOLED och SGS2 har SAMOLED+
Rätt ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är väl bara varumärken?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro