Problem med 2x 5770 i Crossfire, funderar på nytt grafikkort

Permalänk

Problem med 2x 5770 i Crossfire, funderar på nytt grafikkort

Hallå där!

Jag plockade ihop datorn i våras, då satte jag i ett Gigabyte Radeon HD 5770 med passiv kylning, gillar när det är tyst. Till hösten kände jag däremot att jag ville ha bättre prestanda, CPU, RAM etc är flera steg före, och hittade då ett begagnat XFX 5770 med aktiv kylning. 5770 hade ju månaden innan slutat tillverkas, och det var nu 6770 som såldes i butikerna, som endast har CrossfireX, medan mitt tidigare 5770 endast fungerar med en crossfirebrygga. SÅ ja, jag slog till på det begagnade 5770-kortet.

Däremot känns det som att det har haft lite för höga temeraturer mot vad jag fått för mig att det skulle ha, låter även mycket mer. Har nu två displayer och streamar då och då i HD när jag spelar, och XFX-kortet (som det ser ut) verkar få datorn att frysa helt och hållet, gissningsvis pga temperaturer. Det som är konstigt däremot är att den inte var över 86 när jag hade möjlighet att se temeraturen precis innan den frös.

Har nu underklockat bägge grafikkorten. Får se vad det har för effekt. Men funderar ändå på att skaffa något nytt.

Ser gärna att det har möjlighet för två skärmar, 2x dvi / 1x dvi 1x hdmi. 1680 x 1050 är vad jag använder för tillfället. Som sagt lär det ju då också vara bättre än 5770 ^^ Förstår att det dels är en prisskillnad och dels svårt att få både tyst och bra kylning. Men ja. Så tyst som möjligt utan att det skiter sig, egentligen. Skulle kunna lägga ett par tusen iallafall.

All hjälp uppskattas, både om nytt grafikkort eller om vad det finns att göra åt tidigare problem!

Annan spec: i7 960 @3.36ghz, 850w nätagg, Gigabyte GA-X58A-UD3R

Permalänk
Medlem

Förstod inte riktigt. Du hade ett 5770 med passiv kylning, och köpte ett till 6770?

Och; som inte har Crossfire för brygga, vilket mitt 5770 behövde. Förstår inte riktigt vad du menar med den meningen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ursäkta om jag var otydlig! Ska försöka förtydliga:

Jag hade ett 5770 från gigabyte med passiv kylning, köpte ett begagnat 5770 med aktiv kylning från XFX, då 5770 slutat tillverkas, och 6770 inte hade samma typ av crossfire.

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller vad du menar. Men prova att köp en ny gpu kylare till din passiva 5770. Eller var det värmen du klagade på? :S

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jaha såvitt jag har tolkat din text så har du ett passivt kylt 5770 och ett 5770 som har döpts om till 6770 som inte har samma crossfire stöd? Sälj det gamla kortet då och köp ett till 6770 Om jag förstår det rätt.. verkar inte säkert

Det bästa är att köpa samma kort som du hade innan, går säkert att blanda som i gott och blandat.. men blir det verkligen bra i slutändan?

Permalänk

Problemen:
1. Att datorn fryser sig fullständigt när jag spelar + streamar, gissningsvis pga GPU-överhettning.
2. Att XFX-kortet med aktiv kylning verkar ha relativt hög idle-temperatur, så jag måste underklocka det för att det inte ska låta som fan 24/7. Typ!

Kan även vara att kortet med passiv kylning blir så mycket varmare nu när det körs i Crossfire.

Permalänk

Värst vad rörigt jag måste ha skrivit, ber så hemskt mycket om ursäkt när ni tar er tid att läsa.

Jag har nu 2x 5770. Gigabyte, köpt nytt, med passiv kylning. XFX, begagnat, aktiv kylning.

5770 är enligt tabeller fullt kompatibelt med 6770 (iochmed att det är i princip exakt samma kort), men verkar ha olika crossfiresystem. Därför valde jag att satsa på det begagnade 5770.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att det ska frysa redan vid 86 grader, jag har också 5770 i CF men med 1 skärm dock och när jag spelar BF3 når det ena kortet högst 80 vilket inte är en farlig temperatur. Du kan ju alltid köpa ett nytt kort om du t.ex. vill spela BF3 på högre än miedium men annars funkar 2st 5770 rätt bra till de flesta spelen.

Permalänk
Medlem

Sitter ditt passiva underst eller överst?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Underst för tillfället.

Permalänk

Såhär ser det ut just nu.

Passivt under, aktivt över. Massa kablar pga flera hårddiskar och fläktkontroller. Fläkten är fasttejpad på CPU-kylaren för att ramminnerna har ovanligt stora kylflänsar, och därför inte kan sätta fast fläkten på CPU-kylaren med de vanliga stängerna.

Fläkten under det passiva kortet var ett test för att se om det förbättrade eller försämrade temperaturen på ett eller båda korten. Har ännu inte hunnit jämföra, tror ni att den bidrar eller förstör?

Sitter två fläktar i fronten, resten ser man på bild.

Permalänk
Medlem

Passiva kortet får ju ingen luft. Sätt kortet överst istället så bör det bli bättre eftersom ditt övre blockerar luftflödet. Den aktiva kylningen blåser ut luften från chassit när den sitter underst.

Permalänk

Det passiva borde vara överst så det inte har en fläkt.

Sen sätter du fläkten så den är bakom korten. Det fick jag göra när jag körde Quad crossfire då jag fick bäst temperaturer

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Aktiva kortet får ju ingen luft. Sätt kortet överst istället så bör det bli bättre eftersom ditt undre blockerar luftflödet. Den aktiva kylningen blåser ut luften från chassit när den sitter underst.

Rättade dig ^^

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Rättade dig ^^

Jag skrev ju faktiskt rätt. Passiva är ju Gigabyte kortet vad jag kan se och aktiva ovanför.

Permalänk

Tack så hemskt mycket för alla svar! Ska genast testas.

Skrivet av xfmimd:

Sen sätter du fläkten så den är bakom korten.

Vette katten om det finns plats för det alltså! Bakom, då menar du alltså där man kopplar in kortets strömförsörjning?

Iochmed att det passiva är så sjukt långt.

Vad för kort kan annars vara ett bra alternativ, om jag nu inte får ordning på det? GTX 570?

Permalänk

Testade att byta plats på dem, köra med standardclocken och köra ett 3DMarkVantage-test. XFX-kortet med AKTIV kylning kom upp i 89c, Gigabyte med PASSIV kylning verkar ha hållt sig på 59.

Permalänk

Så, är GTX 570 något att satsa på?

Permalänk

570 är ett bra kort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

570 är ett bra kort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Vänta och se hur 7xxx serien blir. Att köpa ett grafikkort nu precis den nya serien släpps innan är bara dumt.

OM du inte får ta i ett billigt begagnat 570 och du nöjer dig med den prestandan.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

köper ditt 5770, om du säljer det.. allstå det aktiva