Permalänk

Min internetanslutning är nere här i Kungsladugård/Göteborg. Inte hört något om att arbete utförs.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Nu har det hoppat igång igen.

Uppdatering av status
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Tele2
Skrivet av Damir2d:

Så COMHEM, vad händer, kan vi få ett svar? Hastigheten är inte bra och det strular för dem flesta här, blir det uppdatering av firmware?
Jag har anmält mitt strul till Comhem som har skickat det vidare till sina tekniker, jag önskar att alla gör samma så att dem ser storleken av problemet. Jag tänker iallafall kräva avdrag på fakturan för varje dag jag får 20 ner när jag betalar för 100 ner.

Hej,

Vi har uppmärksammat att det för vissa kunder kan finnas en viss problematik men vi har inte i dagsläget kunnat lokalisera felkällan, men vi arbetar på att finna en sådan så snart som möjligt.

Några förslag för att kunna komma till en temporär lösning i problemet är två saker:

1. Se till att alltid ha de nyaste drivrutinerna för nätverkskort i datorn.
2. Inaktivera NAT i modemet och eventuellt koppla till en egen router om man har sådan.

Det som vi beskriver i punkt 2 är såklart inte en optimal lösning och det är vi medveten om, men det är vad vi kan föreslå som det ser ut idag.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Igår kväll hände något med den trådlösa anslutningen med mitt modem från Comhem (Netgear CG3100, har 100Mbit ifrån dem).
Streamade film till min laptop som kör trådlöst ifrån min staditionära dator som är kopplad med kabel till modemet och kontakten mellan dem blev nästintill obefintlig. Enorma packetloss och överföring av filer låg runt ca 200Kb/sek eller stannade upp helt.
snip snip

Den trådlösa hastigheten har efter detta gått ner sig TOTALT. Tester på Bredbandskollen resuterar i 0,3 – 0,8 Mbit och det är i princip omöjligt att surfa trådlöst, sidor laddar oftast inte, Spotify buffrar etc. Tidigare (ågra veckor sedan) kom vi i alla fall upp i 25 Mbit trådlöst, vilket funkade ganska bra även om det var ganska instabilt det med."

Hej
Många har haft samma problem (jag själv inkluderat)

Det enda lösning är att avaktivera NAT och köper eget router (se ComhemABs förslag nyss 2. Inaktivera NAT i modemet och eventuellt koppla till en egen router om man har sådan.) Jag hinner inte vänta flera månader för Netgear att försöka fixa detta, om nu Comhem har tillräckligt med makt att få dom att fixa deras grejer. Jag har försökt om och om igen att fixa flera funktioner på CG3100 men vi har ju ingen makt att kunna byta firmware m.m.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 fungerar utmärkt för mig , jag får 109/10 över trådlös, alltid, samt > 5 trådlösa enheter, med riktig bra balancering, och aldrig behövt starta om det. Dessutom , har jag sett att min dator (som har en USB draft N adapter) är mycket mer pigg, kan bara säga att CG3100 skickar ut brus som belasta dom flesta wireless NICar något ordentligt. dessutom har RT-N56-U en fungerande USB port (dvs inte avaktaverat som i CG3100) för inkoppling av HD med stöd för upnp, samba m.m.

Det enda som fungera på CG3100 är modem biten (om inte det kommer yttligare en "firmware update" som sänker det med") Netgear har verkligen gjort bort sig.. dålig leverantör som orsaker Comhem (support kostnad) och oss som kunder (köp av extra utrustning och vår tid) stora kostnader!

Permalänk
Skrivet av 0p:

Du kan prova att göra en ny test vid 20:00 och se hur det är då.

Ja du, nu är klockan 20:00 och jag testade dra ner en fil...

(kan väl tillägga att jag har kommut upp i 1.1MB/s i UL så där är jag väl rätt nöjd också)
Hoppas det håller i sig bara

...och att student-dealen är guld håller jag med om m4rc0, sparar ju flera tusenlappar om året nu

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Läser tråden om Comhem CG3100 och Time Capsule. Har just skaffat ComHem och blev förstås sur när jag såg att TC inte funkar med densamma. Jag ville helst bara använda TC för backup, men kanske måste tänka om?
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av andegerd:

Läser tråden om Comhem CG3100 och Time Capsule. Har just skaffat ComHem och blev förstås sur när jag såg att TC inte funkar med densamma. Jag ville helst bara använda TC för backup, men kanske måste tänka om?
Anders

Vad skulle vara problemet?
Funkar fint för mig

Har dessutom två stycken airport extreme base station.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Johan Åström, jag har samma problem med en instabil trådlös uppkoppling. Har testat på olika kanaler men utan större skillnader.

Det är uppenbart är något är fel på routern, det har även ni på Comhem bekräftat. Jag tycker att Comhem borde skämmas att föreslå att man ska inaktivera NAT för att kringgå problemet. Istället borde ni be om ursäkt, kompensera alla drabbade och komma med ett datum när lösningen ska presenteras. Så att kunderna kan ta ställning till om de vill behålla er som leverantör.

För en betalande kund finns det bara två möjligheter: få problemet löst eller avsluta abonnemanget.

Dessutom borde ni informera användarna om vilka risker det innebär att inaktivera NAT, då din dator har en publik IP-adress på internet.

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att gå över 30mbit på trådlösa, testade alla kanaler på både 20 och 40hz, alla varierade på 20-30mbit ner och 8-10upp.
Är det så att man måste ha en lite mer highend router eller är det något jag missar ?

Verkar som jag får ut 100/10 på förmiddagen och varierar brutalt på eftermiddagen, fast varit godkänt so far efter flertal samtal till comhem några dagar sedan. Fick även reda på att det var någon lösning på väg sin någon nämnde här tror jag.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Comhem? Studentrabatt? Vad har jag missat?
Berätta mer!

EDIT: Inte ett knyst om det på deras sida men fanns på mecenat, tack som fan! Detta är ju guld!

Tack för tipset! Sparade mig precis 200kr startavgift + 300kr i månaden. Hör av dig om du kommer till skåne nån gång så bjuder jag på pizza och en bir

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vill också tacka för tipset om studentrabatt. Hade ingen aning! Beställde så fort jag såg

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Misstänkte att något sånt här kunde vara felet.. Dock just mitt problem avlöste sig självt(?) dagen efter. Då fungerade allt "normalt" igen för både laptop och smartphones..

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Johan Åström, jag har samma problem med en instabil trådlös uppkoppling. Har testat på olika kanaler men utan större skillnader.

Det är uppenbart är något är fel på routern, det har även ni på Comhem bekräftat. Jag tycker att Comhem borde skämmas att föreslå att man ska inaktivera NAT för att kringgå problemet. Istället borde ni be om ursäkt, kompensera alla drabbade och komma med ett datum när lösningen ska presenteras. Så att kunderna kan ta ställning till om de vill behålla er som leverantör.

För en betalande kund finns det bara två möjligheter: få problemet löst eller avsluta abonnemanget.

Dessutom borde ni informera användarna om vilka risker det innebär att inaktivera NAT, då din dator har en publik IP-adress på internet.

Tyvärr ger inte Comhem någon hastighetsgaranti trådlöst precis som alla andra operatörer så nån komp kan du inte räkna med i det fallet såvida du inte får samma problem med kabeln.
Man får ta Netgearmodemet för vad det är, du får en gratis router som tyvärr inte klarar högre hastigheter. Vill du ha ut full hastighet trådlöst är det bara att skaffa dig en ordentlig router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Tyvärr ger inte Comhem någon hastighetsgaranti trådlöst precis som alla andra operatörer så nån komp kan du inte räkna med i det fallet såvida du inte får samma problem med kabeln.
Man får ta Netgearmodemet för vad det är, du får en gratis router som tyvärr inte klarar högre hastigheter. Vill du ha ut full hastighet trådlöst är det bara att skaffa dig en ordentlig router.

Det är ju så att det i princip är omöjligt att lämna någon hastighetsgaranti på det trådlösa då så många faktorer som inte operatören kan påverka spelar in. Det gäller ju även mobilt bredband där operatörerna alltid ger "upp till hastigheter" och inte något minimihastighet som man kan få på andra abonnemangsformer

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera alla som har Comhems Netgear-modem att stänga av WPS.

Det finns en ganska nasty bugg som gör det enkelt att komma åt WPA/WPA2-nyckeln med hjälp av Reaver WPS.

Permalänk
Skrivet av zappee:

Jag skulle rekommendera alla som har Comhems Netgear-modem att stänga av WPS.

Det finns en ganska nasty bugg som gör det enkelt att komma åt WPA/WPA2-nyckeln med hjälp av Reaver WPS.

Bra tips!

Från Wikipedia:
A major security flaw was revealed in December 2011 that affects wireless routers with the WPS feature, which most recent models have and enable by default. The flaw allows a remote attacker to recover the WPS PIN and, with it, the network's WPA/WPA2 pre-shared key in a few hours.[4] Users have been urged to turn off the WPS feature,[5] although this may not be possible on some router models.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

WPS är väl avstängt per default, men skadar inte att kolla. Mitt har i alla fall aldrig varit påslaget (och jag kollade nu för säkerhets skull).

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Bra tips!

Från Wikipedia:
A major security flaw was revealed in December 2011 that affects wireless routers with the WPS feature, which most recent models have and enable by default. The flaw allows a remote attacker to recover the WPS PIN and, with it, the network's WPA/WPA2 pre-shared key in a few hours.[4] Users have been urged to turn off the WPS feature,[5] although this may not be possible on some router models.

Och på Comhems Netgearmodem är det ännu värre, där verkar finnas en defaultpin som alltid är inställd oavsett vad man väljer för pin eller push button. Såklart endast när det är påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Och på Comhems Netgearmodem är det ännu värre, där verkar finnas en defaultpin som alltid är inställd oavsett vad man väljer för pin eller push button. Såklart endast när det är påslaget.

"där verkar finnas en defaultpin som alltid är inställd oavsett vad man väljer för pin eller push button"?

Defaultpin är det väl i princip på alla "routermodem", så har jag fått från både bredbandsbolaget, telia och comhem. Hos telia var tom wifi by default påslaget om jag inte missminner mig. De hade alla en defaultpin för wifi som också står på undersidan modemet men minns ej hur det var med WPS, sedan kan man ändra pin till vad man vill själv. Tror det bara är på sepparata routrar som det inte finns nån defaultpin. Var ingen standardpin på min d-link dir655 åtminstonde.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

"där verkar finnas en defaultpin som alltid är inställd oavsett vad man väljer för pin eller push button"?

Defaultpin är det väl i princip på alla "routermodem", så har jag fått från både bredbandsbolaget, telia och comhem. Hos telia var tom wifi by default påslaget om jag inte missminner mig. De hade alla en defaultpin för wifi som också står på undersidan modemet men minns ej hur det var med WPS, sedan kan man ändra pin till vad man vill själv. Tror det bara är på sepparata routrar som det inte finns nån defaultpin. Var ingen standardpin på min d-link dir655 åtminstonde.

Nu menade jag dock att default-WPS-pinen, till skillnad från andra modem, fortfarande är kvar oavsett vad du byter till. Vilket gör Comhems modem enklare att knäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Jag skulle rekommendera alla som har Comhems Netgear-modem att stänga av WPS.

Det finns en ganska nasty bugg som gör det enkelt att komma åt WPA/WPA2-nyckeln med hjälp av Reaver WPS.

Är väl bara att köra igång Wireless Card Access List och dra allow på det trådlösa som man "känner" igen ? självklart ha ett lösenord in till modemet med som inte är "password"

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av nat på CG3100

Hur gör jag för att komma åt web interfacet nu?

Permalänk

Wake-on-Lan / Wake-on-Wan

Hej på er!

Jag har Netgear CG3100 och undrar om det är någon som har fått WOL att fungera över WAN?

Det är inga problem att starta servern via WOL så länge jag befinner mig inom samma nätverk, via en annan dator eller via telefonen. Men om jag är ute och tar en promenad eller på jobbet och känner för att starta servern för att komma åt lite filer, det är ju då WOL verkligen är någonting att ha.

Läste någonstans på nätet att CG3100 inte stödjer detta, och visst är det riktigt att man inte kan skicka broadcast över 192.168.0.255 i Port Forward-tabellen, men någon form av workaround borde väl funka?

I annat fall, kan ni ge några tips på routrar som klarar detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko:

Jag har stängt av nat på CG3100

Hur gör jag för att komma åt web interfacet nu?

192.168.100.1

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Såg att jag kan välja mellan Tele2 och Comhem i tvuttaget.
Tele2 erbjuder 250mbit ner och 30-50mbit upload!

http://www.tele2.se/bredband/via-tv-uttaget.html

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Såg att jag kan välja mellan Tele2 och Comhem i tvuttaget.
Tele2 erbjuder 250mbit ner och 30-50mbit upload!

http://www.tele2.se/bredband/via-tv-uttaget.html

Detta val har man inte som boende. Antingen har man comhem eller tele2 när det är via kabel-tvnätet. Det är fastighetsägaren alt. föreningen som beslutar om den saken och gäller hela fastighetsbeståndet. Via fiber/lan kan det finnas öppna nät där man kan välja mellan operatörer men inte via koax.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har haft massa strul på sistonde. Tydligen är mitt modem det enda i området som har "störningar"...

Betalar för 100/10 får ut 80/10 som max men det droppar ner ganska ofta till 0.58/0.00 och då kommer man inte åt internet.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Tele2
Skrivet av gluttonous:

Johan Åström, jag har samma problem med en instabil trådlös uppkoppling. Har testat på olika kanaler men utan större skillnader.

Det är uppenbart är något är fel på routern, det har även ni på Comhem bekräftat. Jag tycker att Comhem borde skämmas att föreslå att man ska inaktivera NAT för att kringgå problemet. Istället borde ni be om ursäkt, kompensera alla drabbade och komma med ett datum när lösningen ska presenteras. Så att kunderna kan ta ställning till om de vill behålla er som leverantör.

För en betalande kund finns det bara två möjligheter: få problemet löst eller avsluta abonnemanget.

Dessutom borde ni informera användarna om vilka risker det innebär att inaktivera NAT, då din dator har en publik IP-adress på internet.

Hej,

Ber om ursäkt för sent svar. Ser att du har fått svar av andra, men vi vill samtidigt ge vår syn på saken.

Vi känner till att vissa kunder upplever problem med CG3100 och vi vet att de som upplever problem har återkommande tekniska problem. Felsökning i dessa fall är inte det allra lättaste. De underlag vi får in från kunder i form av felanmälningar är något som vi tar vidare inom bolaget och som sedan analyseras och försöker bland annat återskapas i vårt testlabb för att komma fram till vad problemet beror på och hur man skall kunna lösa det för de kunder som upplever problem.

Just lösningen med att avaktivera NAT och koppla till en egen router är så klart inte en optimal lösning men det är vad vi kan föreslå i dagsläget om man upplever problem.

Det finns alltid risker med att avaktivera och köra en dator med publik IP-adress, men även bakom en router med brandvägg finns vissa risker varför vi föreslår att man alltid bör ha ett gott skydd i datorn i form av till exempel ett antivirusprogram, helst med inbyggd brandvägg som extra skydd.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Ber om ursäkt för sent svar. Ser att du har fått svar av andra, men vi vill samtidigt ge vår syn på saken.

Vi känner till att vissa kunder upplever problem med CG3100 och vi vet att de som upplever problem har återkommande tekniska problem. Felsökning i dessa fall är inte det allra lättaste. De underlag vi får in från kunder i form av felanmälningar är något som vi tar vidare inom bolaget och som sedan analyseras och försöker bland annat återskapas i vårt testlabb för att komma fram till vad problemet beror på och hur man skall kunna lösa det för de kunder som upplever problem.

Just lösningen med att avaktivera NAT och koppla till en egen router är så klart inte en optimal lösning men det är vad vi kan föreslå i dagsläget om man upplever problem.

Det finns alltid risker med att avaktivera och köra en dator med publik IP-adress, men även bakom en router med brandvägg finns vissa risker varför vi föreslår att man alltid bör ha ett gott skydd i datorn i form av till exempel ett antivirusprogram, helst med inbyggd brandvägg som extra skydd.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Hur vet man om man har NAT avslagen? Och vad menas med publik ip adress ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Hur vet man om man har NAT avslagen? Och vad menas med publik ip adress ?

Har du en ipadress som börjar på 192.168 så har du NAT påslaget. Publik är att datorn syns utifrån istället för att vara gömd bakom tex en router. Förenklat förklarat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vore väldigt tacksam om jag kunde få svar på en fråga:

De flesta som har problem verkar klaga på den medföljande routern. Betyder detta att de flesta problem är relaterade till den trådlösa anslutningen?
Jag funderar på att skaffa Comhem (studentrabatt 100mbit/s för 100 kr/mån) eftersom det är enda alternativet utöver adsl där jag bor. Jag kommer dock uteslutande använda nätverkskabel, inget trådlöst överhuvudtaget. Betyder det att jag ligger utanför den stora riskzonen för eventuella problem om jag skulle välja Comhem?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.