Kris! Efter 6-7 sekunder efter att jag har startat datorn så slutar cpu fläkterna!

Permalänk
Medlem

Kris! Efter 6-7 sekunder efter att jag har startat datorn så slutar cpu fläkterna!

Sweclockers! Min stolta svenskhet, jag behöver hjälp!

Jag har då byggt ihop min dator för första gången, men jag hade min bonus fader vid min sida (han har byggt ihop 20 st drygt, han kan.)

Men vi har lite problem! Rubriken säger nästan allt; När jag startar datorn så fungerar 3 chassi fläktar och 2 cpu fläktar som de ska, men redan efter 6-7 sekunder så står det A2 på moderkortets LED display och CPU fläktarna slutar att fungera. Jag stänger givetvis av datorn när det sedan står på skärmen;

"CPU Fan Error."

"Press F1 to start the setup."

Vad ska jag göra? Vill inte riskera att CPUn för 5000 brinner upp.

MVH.

Redigerad: http://www.howtogeek.com/forum/topic/cpu-fan-error Exakt så står det fast mina fläktar slutar helt.

Permalänk
Medlem

Sitter CPU fläkten till rätt utag dvs CPU_FAN kontakten

EDIT, samt om den sitter i rätt kontakt, snurrar den?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att moderkortet är inställt så att han skall reglera hastigheten på cpu fläkten via volt ist för pwm och ibland kan han dra ner volten så lågt att vissa fläktar inte startar. När man startar så ger han fullt men sedan när bios har laddat upp så minskar volten, om det nu kan vara ställt så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sitter CPU fläkten till rätt utag dvs CPU_FAN kontakten

EDIT, samt om den sitter i rätt kontakt, snurrar den?

Jag har då 2 fans, CPU_FAN är huvud fläkten i, CPU_OPT är sekundära cpu fläkten i. Det ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Det kanske är så att moderkortet är inställt så att han skall reglera hastigheten på cpu fläkten via volt ist för pwm och ibland kan han dra ner volten så lågt att vissa fläktar inte startar. När man startar så ger han fullt men sedan när bios har laddat upp så minskar volten, om det nu kan vara ställt så....

Hur ändrar jag? Dvs hinner jag ens ändra på, om en CPU fläkt inte går så bränns CPUn ganska fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Hur ändrar jag? Dvs hinner jag ens ändra på, om en CPU fläkt inte går så bränns CPUn ganska fort?

Tror nog du klarar dig på passiv kylning sålänge du inte anstränger CPUn

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

kan jag låna tråden lite? Har köpt en vattenkyld prollekylare och den ska ju kopplas in i CPU_FAN. Dock är det 4pin på CPU_Fan och bara 3pin på fläkten. Spelar det någon roll? Allting fungerar som det ska än så länge.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

kan jag låna tråden lite? Har köpt en vattenkyld prollekylare och den ska ju kopplas in i CPU_FAN. Dock är det 4pin på CPU_Fan och bara 3pin på fläkten. Spelar det någon roll? Allting fungerar som det ska än så länge.

Ja, det funkar bra:D

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?