Megaupload nere efter FBI-tillslag, Anonymous slår tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Fattar inte en jävel av USAs regering varför man ens laddar ned?
"anklagas för att ha orsakat förluster på över 500 miljoner dollar för rättighetsinnehavare"

Där stämmer inte på långa vägar. Om man laddar ned någonting olagligt är det oftast för att man inte har råd, inte har tillgång till det någon annan stans eller att du bara vill testa det. Dem hade gått lika mycket "back" som de gör nu även om de inte hade laddat ned eftersom folk bara hade ointresserade av det då istället.

Också vad många inte inser är att illegal nedladdning är ett av de bästa sätten att marknadsföra. Jag hade t.ex. aldrig köpt Minecraft om jag inte hade laddat ned det först och testat. Jag fick även 2 polare att köpa Skyrim efter att de hade laddat ned det och testat.

Vill de där företagen (syftar på musikindustrin) sluta gå back kanske de borde sluta ge alla sina Artister så jävla mycket pengar så de blir bortskämda och ett gäng knarknollor.

+1

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

en riktig looser attack tydligen
inget att bry sig om

FBI uppe igen
http://www.fbi.gov/

GO America!

Anon: stick och lägg dig du kan inget mer än att överbelasta lite haha

GO america?
Ja, klockan var kanske lite för mycket för dig då du skrev så du inte var i sinnes fulla bruk..

Skrivet av guran33:

Tycker ju själv att "anonymous" är rätt så patetiska, blir mest irriterad av att höra vad dom håller på med idag.. Några 12-åringar som DDoSar för att deras favorit-illegal-fildenslningssajt (nä just det, det är ju patchar!) har tagits ner.

Dags o vakna o inse verkligheten?

Skrivet av Robbaz:

Verkar som att USA pressade Nya Zeeland precis som när de pressade Sverige att stänga ner Pirate Bay.

Fyfan att ett land kan leka Världspolis på det sättet och att politiker kan tillåta det.

Är det inte otroligt dumt att göra det här nu? Det ger bara mer motstånd mot Pipa & Sopa.

Så sant som sagt..
Dom gynnar inte sig själva alls för 5 öre..

Skrivet av mppl:

Anonymous = töntar

Dom sätter en massa "oskyldiga" i skiten hela tiden. Så länge dom fortsätter med det så hoppas jag att dom åker fast.

Så du ser hellre att USA stänger varenda sida och har åtkomst till alla sidor som dom anser i deras ögon vara kränkande emot diverse skitsaker?

Nee, folk borde fan kvickna till nu och se vad USA o deras sk. "styre" håller på med..
Sjösätt dom på en kryssare o ge dom Francesco Schettino som kapten för skutan..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Vad fan har USA i andra länder att göra? När ska de inse att de ska hålla sig i sitt land.

Vad fan gör de ens nere i Irak?

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Vad fan har USA i andra länder att göra? När ska de inse att de ska hålla sig i sitt land.

krossar en diktator som ine vill sitt folk väl och hjälper till att rensa bort oordninen efter honom. nån måste göra skitjobbet synda att USA får så mycket kritik för att dom gör det.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Vilket krig det är på nätet nu. Hoppas bara vi vanliga användare inte hamnar i skottlinjen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Åt skogen med allt vad en av världens mest trasiga "fria" länder kan hitta på.

Bort med allt vad heter SOPA, PIPA men FRAMFÖRALLT: ACTA!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

du e ju fan inte riktig i huve du

Dom är ju inte mycket bättre ANO, straffar en massa oskyldiga som inte har något med saken att göra, ger sig på vad dem känner för dem är verkligen inte bättre än amerikanerna.

Tycker båda beter sig oerhört barnsligt, och tyvärr så kommer piratkopiering aldrig att försvinna ovs om man är för eller emot det. Sen blir det ett himla liv för att SOPA är i heta luften. Är så med precis allt men allt går igenom alla fall, kolla bara på IPRED, FRA, CopySwe, hur många ville ha detta? Inte många men gick igenom och nu när dem finns är det inte en j*vel som bryr sig om dem längre. Går SOPA igenom så drabbar det först och främst amerikanerna. Sen sitter folk och är ledsna för att då försvinner deras favorit sidor som youtube, facebook etc. Kan ju säga att dem inte bara hostar sina servrar i USA. Finns alltid sätt att komma runt detta ändå. Sen att USA ska leka världspoliser är verkligen inget nytt men man blir lika förbannad alla fall.

Best case senario är ju om hela världen bara skulle börja dissa USA så kan dem sitta där och stänga ner sina sidor i fred. Dock kommer detta aldrig att gå men.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

krossar en diktator som ine vill sitt folk väl och hjälper till att rensa bort oordninen efter honom. nån måste göra skitjobbet synda att USA får så mycket kritik för att dom gör det.

Diktatorn har varit död längre än dinosaurierna. USA har fan inget och göra i nåt land.. Dom kan inte ens ta hand om sin ekonomi där borta men invadera länder verkar ju vara en favorit.. speciellt hos republikanerna.

Permalänk
Medlem

Fattar inte en jävel av USAs regering varför man ens laddar ned?
"anklagas för att ha orsakat förluster på över 500 miljoner dollar för rättighetsinnehavare"

Det är samma bullshit dom spyr ut här som med koldioxiden.

Det går att omformulera din fråga.
"Fattar inte en jävel av USAs regering att mänskligt skapade klimathotet är en bluff?"

Det finns många som laddar ner spel, musik och filmer som hade kunnat tänka sig betala för det. Men det finns också många som laddar ner samma samma spel, musik och filmer som inte under några omständigheter hade kunnat tänka sig betala för det men konsumerar det för att dom kan komma åt det gratis. Hur många i dessa två läger är omöjligt att säga men det är nog fler som konsumerar när det gratis men kommer inte konsumera det då det kostar och då är det ingen förlust för spel- och mediaindustrin från första början.

Vi alla vet att stora industrier nästan alltid förvränger sanningen och vinklar siffror till sin fördel för att bevara sin makt eller utöka den. Vi själva gör det i CV, i löneförhandlingar och slänger ur oss lögner för att behålla ansiktet.

Permalänk
Medlem

Men megaupload fungerar väl som så att du får som privatperson/företag betalt baserat på nedladdningar på det material du laddat upp. Så fungerar i alla fall en del av de filnedladdningssidor som finns, det leder till att folk tankar piratkopierat, laddar upp på ex. megaupload, sedan skapas en hemsida där det finns "gratis film och musik" (extremt utsprett gällande eböcker), där de sedan länkar till sin megauploadfil.
Megaupload tjänar pengar på att folk tjänar pengar på att andra vill betala för att kunna ladda ner deras filer. Vilken typ av material är man främst intresserad av om man vill betala en mindre summa för att få tillgång till ett direkt nedladdningsbart bibliotek av filer? En patch till ett spel som man annars får gratis från spelet officiella sida, eller musik, film, eböcker, crackade program, som annars hade kostat skjortan i den mängden?

Sedan ifrågasätter jag hur många spel-patchar man faktiskt får distribuera hur man vill, var man vill? Tror knappast det är så smart att tillåta icke-officiella sidor att marknadsföra ett spels installations-filer hur de vill, utan koll. Så även där handlar det om folk som bryter mot lagen för att tjäna pengar åt sig själva och megaupload.

Man skulle kunna se det som en hetsjakt på subscribers, att megaupload tar ner populära nyreleaser av ex. cd-skivor spelar inte så stor roll, så länge de finns tillgängliga under "hetsen" och sidan får in betalningar så tjänar de stora summor på andras verk.

Jag har svårt att se en vinkel där megaupload och liknande sidor Inte är ett väldigt direkt sätt att byta pengar mot piratkopierat material.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Om man laddar ned någonting olagligt är det oftast för att man inte har råd.

Det här är den sjukaste ursäkten för stöld som finns, så om jag inte har råd med den där jackan som jag jättegärna vill ha då är det helt okay att sno den?

Permalänk

Anonymous är en riktig glädjekälla på nätet, hoppas man spårar upp SOPA/PIPA folket och ------ dom, riktigt avskum är vad dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Dom letar efter jättefarliga massförstörelsevapen som tydligen inte finns och får betalt i Irakiska Dinarer som dom sedan köper Irakisk olja för och tar med sig hem till US&A så att average Joe kan fortsätta leva i Freedom.

Norge kommer oxå att bli invaderat av US&A när oljan i mellan östern tar slut

edit glömde tillägga
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det här är den sjukaste ursäkten för stöld som finns, så om jag inte har råd med den där jackan som jag jättegärna vill ha då är det helt okay att sno den?

Din jämförelse är inte rätt eftersom om man snor en jacka så förlorar butiken den jackan och får inte tillbaka det som de har lagt ut för den.
Laddar man ner en film t.ex. för att man inte har råd så försvinner inget fysiskt exemplar från någon butik och butiken kan därmed sälja det exemplar som jag annars hade kunnat ta fysiskt till någon kund som faktisk har råd. Med andra ord ingen förlust för någon.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Va fan man blir ju rädd när man ser hur många som blir sura på dessa attacker de vill ju bara visa sitt missnöje över att USA vill äga rätten att begränsa Internet, de medie som lyckats med att krossa diktaturer, främjt kultur, konst och kunskap ect. Go anonymous! Ni gör iallafall något för Internets frihet

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vänd på det och säg att du har inte råd men vill veta om det är värt pengarna du egentligen inte har.

Jackan kan du prova i butik och vandra runt där inne och se om den är vad du förväntade dig och rätt storlek etc.
En tex film kan du inte det med. Filmen kanske kostar 200kr och det är inga pengar du vill lägga ner om du inte sä säker på att den är vad du vill ha.

Kan bara säga att piratkopiering är det mediaindustrin går fram på.
Folk laddar, provar, köper. Köper dom inte så spar/spelar dom troligen inte det ändå mer än kanske en vecka eller liknande.

Piratande handlar mest om lathet och inte ovilja etc.

Kolla Rysslad och Steam tex. Går skitbra för steam i ryssland, landet där man piratar mest.

Nä folk måste sluta vara lika enkelspåriga och blinda som politikerna är, finns ju hur många undersökningar som helst som säger att företagen tjänar på piratande i längden.

Sen när dom räknar ut att dom förlorat alla dessa hundratals miljarder pga nerladningar, vet dom då även hur många av alla nerladningar som slutat upp i ett inköp av varan?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nej, men återigen, det här är digitalt, affären måste köpa in jackan, om den blir stulen så förlorar dem det fysiskt. Man kan inte riktigt räkna så med det digitala, te.x en skiva. Nu är jag inte en jättestor pirat längre, jag vill köpa mina grejer. Men under åren då jag inte hade stadig inkomst så fick jag prioritera att jag fick i mig mat (eller ja, godis) eller att en svinrik producent, VD etc. fick vänta 2.5 sekunder mer på att köpa en till yacht.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem

Fan lika efterblivet som när svenska armén köpte 15 black hawk helikoptrar för 1 miljard.

Permalänk
Medlem

Hoppas att steam inte blir överbelastad... Enda jag bryr mig om faktiskt...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

För att citera Björn Rosenström

Citat:

Han är blåst, han är blåst, han har blivit lurad,
han får gå hem med svansen mellan benen

Att stänga ner Megaupload för att de ligger illegala filer e som att stänga ner bilfabriken för att vissa kör för fort med sin bil.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guran33:

Tycker ju själv att "anonymous" är rätt så patetiska, blir mest irriterad av att höra vad dom håller på med idag.. Några 12-åringar som DDoSar för att deras favorit-illegal-fildenslningssajt (nä just det, det är ju patchar!) har tagits ner.

Vissa drag dom gör kan självklart anses som mindre imponerande, men det är troligtvis inga små 12-åringar i mammas källare som håller på.

Jag är mest intresserad av hur långt dom kan gå, hur mycket dom kan förstöra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Anonymous är en riktig pest på nätet, hoppas man spårar upp glinen och skjuter dom, riktigt avskum är vad dom är.

Fascist-fasoner.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja, så här går det när folk har lyssnat på deras propaganda i alla dessa år, USA är fan inge bättre en vad ett kommunistiskt land är, om man ska ta en jämförelse, har aldrig varit, de ljuger som fan för att attackera andra, tror att alla som inte tycker som dem är terorister och de har koncentrationsläger, men ändå så ska de döma andra för att inneha detta och är det något land som inte följer mänskliga rättigheter så är det USA. Sen nu är det fildelningen man skyller på för ekonomi är fuckt och deras folk inte har råd att bo i plywood hus eller bo i New yorks innerstad.

Nej, nu få de fan inse att de har inte pengar att ha ca 8 st hangar fartyg och leka världs polis, deras tid som stormakt kommer vara slut om minst 30 år, för detta är panik som USA har, de gör allt för att inte tappa sin ställning som stormakt. Internet är den plats som de kan fortafrande hålla kontroll över om de inte längre kan kriga fysiskt. Därför håller då på så här.

Men, men det är tur att man vet hur det går för stora nationer tack vare historieböckerna, de når en kulmen sen krashar ekonomin och de går under eller bryts i mindre nationer eller det uppstår uppror.

Så jag hoppas att detta fortsätter så alla lander kan börja ta ansvar själva över världens problem och inte förlita sig på världens största förbrytare och lögnare i vår tid.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Nej. Ditt exempel är inte ok, men inte heller relevant.

1. Lär dig skilja på fysiska produkter och icke-fysiska produkter. Det du gör är att jämföra Äpplen och virtuella apelsiner.
2. Lär dig vad stöld betyder:
"theft (θɛft)
— n
criminal law the dishonest taking of property belonging to another person with the intention of depriving the owner permanently of its possession"

3. Lär dig skilja på vad som är viktigast för företag och vad som är viktigast för de som skapar kreativa verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Du är lika medveten som resten är att STORA delar av sånahär sidor innehåller piratkopierade grejer, så lägg bara ner..

Sedan när folk säger GO ANON etc, men snälla.. Dom åstadkommer inte ett skit. Folk som är för sånt här är för att inte myndigheter etc ska kunna göra som dom vill, men vadå kolla hur mkt megaupload ägarna har tjänat också, börjar bli samma visa där att dom tjänar ohyggliga mängder av pengar på andra. Så jag kunde ej bry mig om själva händelsen, båda sidorna är felande i det här.

Så du tycker alltså att mydigheter ska får göra vad dom vill?

Permalänk

Helt rätt att stänga ner sidor som hostar piratat material.

Kan man inte hålla koll på vad man hostar ska man inte hosta sidan.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

FisheRswe: Det var en kraftfull dator du har i signaturen

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dem räknar ut "skulden" till mediebolagen?

Ibland verkar det som att det går till såhär:
Åtalad person har delat ut "The.Rock"
"The.Rock" har laddats ner 1000 gånger (INTE utdelad 1000 gånger av Åtalad person)
Filmen kostar 149 på bluray..
149*1000=149 000
Sveda o värk, 100000000
Åtalad person har laddat ner/delat ut 170 andra filmer.
= XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX SEK

"Åtalad person begick självmord"

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Det är ett mycket enkelt val.

Antingen är siten ansvarig för allt material som publiseras eller så är de enskilda användarna det.

1.) Om siten skall hållas ansvarig måste således även nättidningar tas ned om någon skriver olagliga saker i kommentarerna och wikipedia samt youtube måste tas ned om någon lägger upp olagligt material där.

2.) Om användaren är ansvarig så måste polisen istället sätta dit enskilda personer, de som skrev kommentaren eller lade upp materialet. Vilket gör deras jobb svårare.

Det finns inga andra alternativ. Om man fortsätter gå efter alt 1.) måste det fira internet som vi känner det idag dö. Ingen hemsida kan riskera att ställas till svars för vad deras miljontals användare gör, och måste välja att förbjuda användare från att kommentera och lägga upp material. Hemsidor som helt bygger på detta såsom Youtube och Wikipedia kommer förvandlas till företags reklamplatser då de helt baseras på användares material idag vilket alltså inte är hållbart.

Skrivet av Zyriak:

Men snälla nån, detdär argumentet hade kanske funkat 1995...

Koperiar du någons jacka för eget bruk är det inte stöld. Möjligtvis en förlorad inkomst, vilket det alltså inte ens kan vara då pengar saknades till att börja med.

Hela problematiken bygger på att distributionen och kopieringen är så billigt att det i princip blir gratis. Men detta har fortfarande inte industrin förstått... Hade de haft en modell är produkter som distribueras bara behöver täcka utvecklingskostnaderna för att senare reas ut till sjukt billiga priser så hade det fungerat bättre. Detta är på gång t.ex. på steam som ibland kör 90% rea på spel.