SFTP strular via SSH i Ubuntu server 11.10

Permalänk
Medlem

SFTP strular via SSH i Ubuntu server 11.10

Har satt upp ett SFTP konto med följande guide.
http://solderintheveins.co.uk/2011/03/ubuntu-sftp-only-accoun...

Där jag har skapat en hemkatalog och en grupp för SFTP användarna och ställt in att de ska enbart komma åt hemkatalogen med inställningen ChrootDirectory %h i sshd_config filen.

Får detta felmeddelandet när jag ansluter men vet inte alls vad jag ska gå på för att komma förbi problemet.
Network error: Software caused connection abort

Har startat om både ssh och provat att starta om hela server men med samma resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Titta i botten på /var/log/auth.log efter en misslyckad inloggning, så bör där stå serverns felmeddelande, eller någon form av info om vad servern gjorde.

Ser du inget där alls efter en misslyckad inloggning så är det antagligen brandväggen som spärrar det. Alternativt så har du inte startat ssh. Se till att port 22 är öppen, och kontrollera att ssh kör (service ssh status).

Vanliga fel är att glömma öppna brandväggen, eller att göra fel med rättigheterna för hem-mappen för kontot (root:root och 755 brukar jag köra).

Om du tänker köra fler filöverföringsprotokoll än bara SFTP, så tänk på shell. /usr/lib/sftp-server tillåter andra protokoll än bara SFTP (såsom FTP exempelvis). /bin/false Fungerar bra med SFTP, och tillåter i varje fall färre andra protokoll (FTP fungerar ej).

Får du det fortfarande inte att fungera, testa att logga in via SSH med ditt administratorkonto, och testa att logga in via SFTP med ditt administratorkonto, och skriv resultaten här. Visa även hela din /etc/ssh/sshd_config och hela din /var/log/auth.log. Och visa output av "sudo iptables -L", "ls -l /home" (eller vilken mapp du nu lägger dina användarkontons hemmappar i) och "service ssh status" (utan "").

Permalänk
Medlem

Visade sig att jag hade skrivit fel på en siffra i filen /etc/hosts.allow.
Vilket gjorde att jag blockerade all trafik från den dator som jag provade ansluta ifrån.

Stort tack ändå för dina tips.

Visa signatur