Alina läcker Radeon HD 7950

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Lite kul att det står ATI då det sedan 6000-serien är AMD

Riktigt härligt att se ATI dock. Man har hunnit sakna ATI märket en hel del.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller är det inte JÄVLIGT DYRT ??

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Intressant prissättning, minne och upplösning(!)

Verkar onekligen prisvärt med tanke på att diverse GTX 580 kort passerar den summan med måtta. Dessutom så får du dubbelt så mycket minne för samma pris. Och upplösningen... mmmm.... mumma (nej, jag syftar inte på juldrickan (vilken jag inte kände till) som innehar ordet mumma som sitt namn) :D. Nu snackar vi 4K Det är givetvis inte dåligt att man måste betala tre gånger så mycket för skärmen bara ;P Eller har jag missat lite i 4K-skärmarnas prisutveckling?

Allt detta ovan kanske andra redan har nämnt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

/Homer_S

Det är priset på 7950.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Haha!

Har alltid handlat på Alina! Det roliga är att dom känner igen mig när jag kommer in där. Schysst personal!

Stamkund!

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

/Homer_S

Det är nog bara du.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Det är nog bara du.

beror lite på enligt alina nu så kostar kortet 1 000 000 och har stöd för både physx och cuda.... förvisso verkar man fåmed chucknorris och ett trollface så kanske är värt det

Permalänk
Medlem

Tycker Alina trollade till produkten ganska roligt nu men som sagt.. få med chuck norris samt trollface vore inte illa.

Tänk o ha ett trollface o trolla folk med, sen kan ju chucknorris bygga ihop ett gfx åt en med hjälp av en tandpetare o lite ståltråd.

Permalänk
Medlem

Priserna på dessa kort är ALLDELES för dyra.
Jag köpte ett 4870 ganska kort innan 5000-serien släpptes för ett par år sedan, det gick då på 1000 kronor.

Faktum är att detta kortet fortfarande har motsvarande prestanda som ett 6770, kika gärna upp detta i benchmarks om ni är tveksamma till detta.
Ett 6770 kostar idag 1000 kronor... Priserna har inte bara stått stilla i flera år, tillverkningskostnaden för ett 4870 var ju betydligt högre än vad ett kort som 6770 är i dagsläget. Jag kan ju bara tänka mig att kommande 7670 (som kommer ha liknande prestanda) kommer att gå UPP i pris i sedvanlig anda och landa på en 1200 kronor.

Är det inte fler än jag som börjar höja på ögonbrynen över de galna priserna som dagens grafikkort kostar? Och hur kan det möjligtvis komma sig att priserna stannar så högt eller till och med ökar när de krymper tillverkningstekniken och därmed tillverkningskostnaderna?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Nu får Nvidia kamma till sig. Licensavgifterna för physx/cuda är ju helt jävla cp :S

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

6770 är ett budgetkort, ditt kort var ju nästan ett topp då det kom så ....

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Det heter Crossfire för i helvete..

Jag beställde ju chuck norris, inte något AMD kort... Duh!

Permalänk
Medlem

Uhm, får man då nu ett 7950 som serut som chuck med actionjeans? Isåfall är 1msek ett fynd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Jag köpte ett 4870 ganska kort innan 5000-serien släpptes för ett par år sedan, det gick då på 1000 kronor.

håller med, priserna är förvjävliga.

Radeon är ute och cyklar åt helvete, de är ju knappast meningen att priserna ska öka lika mycket som prestandan

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på Amd priserna. Amd korten sjunker i alla fall i pris men nvidia korten kostar ju lika mycket som dom gjorde när dom kom ut nästan och dom var redan för dyra då om ni frågar mig....

Och detta kommer från en som e mer för nvidia, inte direkt fanboy dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

håller med, priserna är förvjävliga.

Radeon är ute och cyklar åt helvete, de är ju knappast meningen att priserna ska öka lika mycket som prestandan

-Lägger sig i samma prisklass som gtx580 1,5gb finns självklart erbjudanden till och från på billigare, detta kommer även finnas med 7950

-3gb vram vilket är trevligt att kunna luta sig tillbaka på vid högre upplösningar, visst finns det gtx580 3gb också men dessa är i prisklass med 7970.

-Kommer förmodligen prestera likvärdigt med gtx580 men till en bråkdel av strömförbrukningen.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jsf:

Ni som klagar på Amd priserna. Amd korten sjunker i alla fall i pris men nvidia korten kostar ju lika mycket som dom gjorde när dom kom ut nästan och dom var redan för dyra då om ni frågar mig....

Och detta kommer från en som e mer för nvidia, inte direkt fanboy dock.

yeee! 500kr lägre som högst. sedan kommer nästa generation kort som kostar 7000-8000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Win <3
Tack vare det så blir det ett köp av Alina nästa gång
Grabbarna har humor!

EDIT:
Grafikfrekvens :1 337 MHz
Minnesstorlek 666 MB

Awesome specs indeed

Snyggt med Chuck Norris i spetsen Den var bra!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Ugh. Bara jag som tycker att dessa "trollningar" hit och dit har förstört internet överlag idag? Det går inte var på ett forum utan att någon ska vara den roligaste med misstänksamma trådar, eller att folk med riktiga frågor misstänks vara troll.

Även Dessa roliga uttalanden som U MAD BRO U MAD????!? till när man skriver en kritisk tanke, som tex jag gör nu börjar också bli tröttsamma. Vet inte om det är jag som börjar bli för gammal för internet, men på min tid så satt man inte och hade dryg OS varje dag på seriösa forum och hemsidor. Kommer avstå från denna butik, eftersom det känns som att de drivs utav 4chan%%%%.

Jag tycker inte att ni är tillräckligt seriös.
Man ska vara seriös.

Jag tycker det är bra att webbutiker avviker från det "seriösa businesstänket" lite då och då just för att visa att det faktiskt jobbar människor bakom kulisserna som har lite humor. Håller dock med om att allt tjat med "u mad bro" är väldigt tröttsamt. Dock kanske du borde ta Internet med en liten nypa salt Det är ok att skämta bara man inte avviker för mycket från topic.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

OF: Hur är Alina som butik? Dem verkar ha många bra priser på sina saker.

Funderar på att testa dem över Inet nu när de erbjuder fri frakt för SweC-medlemmar (köp på 500kr+).

On topic: 7950 preserar som 580 men är svalare och innehåller lite nyare teknik. Dessutom kommer de 3 gb minne inte göra sig väl i dagens spel (580 har 1,5gb) utan kommer visa sig senare när spelen suger upp mer minne - Alltså är den mer framtidssäker Därför kostar den mer. Det är först när Nvidia kommer med sina nya som vi kan se en prisdumpning som 580 inte kan hänga med.

I dagsäget skulle jag nog köra på ett GTX 580 för 3,5k så länge de finns i lager. Hittar jag dock inget 580 för under 3,9k så blir det lätt ett 7950.

Permalänk
Skrivet av martincool:

någon som vet ifall det är uplåsningsbart och hur det presterar i bf3?

Det finns det garanterat ingen som kan svara på eftersom ingen har kortet ännu och allt någon vet är inofficiella rykten. Vänta några dagar tills kortet släpps, så kan du faktiskt få vettig information.

Skrivet av zeagan:

Faktum är att detta kortet fortfarande har motsvarande prestanda som ett 6770, kika gärna upp detta i benchmarks om ni är tveksamma till detta.
Ett 6770 kostar idag 1000 kronor... Priserna har inte bara stått stilla i flera år, tillverkningskostnaden för ett 4870 var ju betydligt högre än vad ett kort som 6770 är i dagsläget. Jag kan ju bara tänka mig att kommande 7670 (som kommer ha liknande prestanda) kommer att gå UPP i pris i sedvanlig anda och landa på en 1200 kronor.

Är det inte fler än jag som börjar höja på ögonbrynen över de galna priserna som dagens grafikkort kostar? Och hur kan det möjligtvis komma sig att priserna stannar så högt eller till och med ökar när de krymper tillverkningstekniken och därmed tillverkningskostnaderna?

Jo, jag måste hålla med att pris/prestanda i mellanklassen inte är vad den varit. En hel hög kort i mellanklassen har bara varit pyttesteg upp i prestanda, men priset har varit detsamma eller gått upp. I de högre klasserna har det varit lite annorlunda, då man faktiskt märkt av prestandaskillnader med jämna mellanrum (men priset är som vanligt högt). Dock har den högre prestandan inte vandrat nedåt i prestandastegen särskilt snabbt. Det är väl tur att de flesta spel som släpps är konsolportningar, så att grafikkorten fortfarande klarar av att driva dem.
Just prestanda kring tusenlappen (eller strax under) har inte förbättrats speciellt mycket sedan jag köpte ett HD4770 någon gång sommaren 2009 för niohundranågonting kronor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Det finns det garanterat ingen som kan svara på eftersom ingen har kortet ännu och allt någon vet är inofficiella rykten. Vänta några dagar tills kortet släpps, så kan du faktiskt få vettig information.

Jo, jag måste hålla med att pris/prestanda i mellanklassen inte är vad den varit. En hel hög kort i mellanklassen har bara varit pyttesteg upp i prestanda, men priset har varit detsamma eller gått upp. I de högre klasserna har det varit lite annorlunda, då man faktiskt märkt av prestandaskillnader med jämna mellanrum (men priset är som vanligt högt). Dock har den högre prestandan inte vandrat nedåt i prestandastegen särskilt snabbt. Det är väl tur att de flesta spel som släpps är konsolportningar, så att grafikkorten fortfarande klarar av att driva dem.
Just prestanda kring tusenlappen (eller strax under) har inte förbättrats speciellt mycket sedan jag köpte ett HD4770 någon gång sommaren 2009 för niohundranågonting kronor.

Håller med till fullo ang 1k kronors kort
4770 prestarar ~ gts450/5770 och även generationen gtx550/6770

Förhoppningsvis blir ett hopp i prestandan i den klassen iom GCN och 28nm

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Så otroligt usel prissättning. Presterar den som ett GTX 580 och kostar ungefär lika mycket men med krympt tillverkningsteknik så är det ju bara löjligt. Krympt tillverkningsteknik är det som i första hand ska leda till lägre priser. Skiter i om GTX 780 kostar 6000:- eller mer nu, men jag köper inte AMD längre efter deras nya prissättning.

Så nu när AMD kommit "ikapp" med ett bättre kort för en gångs skull så ska de inte få ta betalt för kortet, för deras kort har varit lite "billigare" än nvidias de senaste åren? Makes sense.. registrerad 2002? Kunde lika gärna varit ett inlägg av en p12a från fragbite!

Skrivet av m0rk:

För dyrt.... nVidia får snabba på med Kepler så att priserna pressas ner.

Ja... sommaren är ju snart här

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Med största sannoliket är dom låsta pga att 7950 kommer till 99% säkerhet bestå av hopsammlade defekta 7970/7990 gpu:er så dom med laser låser dom och av samma anledning ej blir samma klockmonster då dom bästa GPU:erna kommer att tas till 7970 SuperOC modellen samt 7990, normal gpu:erna tas till normala 7970 och defekta samt nerbantade till 7950. Samma "misstag" som 6950 göt dom inte om en gång till. Finns heller ingen anledning heller då 7970 säljer som smör i solsken och så länge som efterfrågan på 7970 är högre än produktion har dom inte råd att avvara godbitar till "budgetkortet" 7950.
Men den som lever får se.

Man vet aldrig.. Allt som kom efter att man började låsa upp 6950 om att dom efter ett tag av "laser låsta" via bara ett falskt ryckte.. Så finns nog allt en risk att det kommer gå att låsa upp 7950

Kan till och med vara som så att det är ngt AMD gör med flit bara för att dom vet attdom dyraste korten inte säljer lika bra som dom billigare.. Eller kan tänka mig att det är så..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

TSMC tar mer betalt för 28 nm än 40 nm, så pass mycket mer betalt att AMD stannar kvar på 40 nm för de små budgetkretsarna istället för att krympa dem till 28 nm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Du är nog bara gammal, att skämta är väl inget fel på? Var det inte Inet som t.ex hade kuk minnen?

Fast KUKRAM var inget skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

TSMC tar mer betalt för 28 nm än 40 nm, så pass mycket mer betalt att AMD stannar kvar på 40 nm för de små budgetkretsarna istället för att krympa dem till 28 nm.

hm mjo, men att de tar så mycket att priset på ett kort med X prestanda stått stilla i ~3år känns orimligt i datorsammanhang. Förmodligen är det väl relaterat till att spelen inte är speciellt mycket mer krävande nu än för ett par år sedan och att de därför kan hålla priserna höga. Varken nvidia eller amd har för avsikt att driva priserna neråt och det börjar kännas som att det råder en avsaknad av konkurrens på markanden.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hur tänker Amd?. De har ju världens chans att sno marknadsandelar från Nvidia iom att de än så länge är ensamma på marknaden med nya kort.Men istället för att prissätta korten hyfsat så begär de ockerpriser för dem.

Det hela slutar med att folk väntar på Nvidias släpp för att se om priserna går ned.Intelligent Amd!!

Jämför dessa priser med 5xxx serien när de släpptes.Då var Amd dessutom ensamma på marknaden över 6 månader.

Stort FAIL Amd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Hur tänker Amd?. De har ju världens chans att sno marknadsandelar från Nvidia iom att de än så länge är ensamma på marknaden med nya kort.Men istället för att prissätta korten hyfsat så begär de ockerpriser för dem.

Det hela slutar med att folk väntar på Nvidias släpp för att se om priserna går ned.Intelligent Amd!!

Jämför dessa priser med 5xxx serien när de släpptes.Då var Amd dessutom ensamma på marknaden över 6 månader.

Stort FAIL Amd.

Kolla bara på priserna på lga2011
Dock så tycker jag inte att 4k är så mycket för det kortet. Presterar antagligen lite bättreän gtx 580 (jag tänker 6950vs6970), och har dessutom 3gb minne! Det spelar ingen roll vad det får i 3dmark 11 1280x1024, om du ska spela i 5760x1080!
Kolla priserna på gtx580 3gb innan ni börjar gnälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Stort FAIL Amd.

Stort fail? De har i princip sålt slut hela första leveransen till sverige, tror de här korten kommer gå som smör också!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA