Permalänk
Medlem

Ny dator krånglar, BlueScreen

Hej.

Ny dator med inget installerat förutom drivrutiner för moderkort & grafikkort + windows uppdateringar / antivirus.
Började med att datorn fryser sig ibland när jag spelar spel, och sen även när man använder windows.
& sen fick jag bluescreen + går inte att komma in i windows. Jag prövade att ta bort 2 RAM minnen (4st totalt) och då funkade det, så jag gjorde en hel ominstallering av operativsystemet och nu märker jag att samma problem kvarstår, datorn fryser till osv, bara en tidsfråga innan jag får bluescreen också.

Bluescreen:
BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO
***STOP: 0x00000074

Har en dumpfil, dessvärre vet jag inte hur man öppnar dom så om någon snäll person kan kolla problemet åt mig så vore det snällt.
länk till dumpfil: http://depositfiles.com/files/qv807kt8p

Operativsystem: Windows 7 64bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 670 @ 3.47GHz.
RAM Minne: 4GB.
Moderkort: ASUS P7P55D Deluxe
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX 460.

Permalänk

Nu är jag själv allt annat än expert på området men felbeskrivningen du gav låter väldigt snarlik det problem jag hade med min burk. Då hade jag operativsystemet på en 60Gb SSD som hade ett gammalt firmware, så fort jag uppdaterade den så försvann problemet.

Permalänk
Medlem

vad är firmware & hur uppdaterar man det?

Permalänk
Medlem

Börja med att återställa klockningen av CPU:n. Kolla sedan volt till minnen mm. kanske uppdatera bios. Kan ju så vara att det behövs pg.a minnesinkompabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700x, Asus Tuf Gaming B850-plus wifi, Corsair DDR5-6000MHz 2 x 16 Gb, Powercolor RX 9070 Hellhound, Kingston KC 3000 1TB, Fractal Design North, Corsair Rm750x v3, Corsair Nautilus RS 240 argb

Permalänk
Medlem

Tack för era svar... Lorca:

Enda problemet att jag har ingen aning om hur man gör det du just skrev
Datorn byggdes ihop och installerades i butik :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elecw0:

Tack för era svar... Lorca:

Enda problemet att jag har ingen aning om hur man gör det du just skrev
Datorn byggdes ihop och installerades i butik :/

Om den har hållt på så sedan du fick hem den, så borde du kunna gå tillbaka till butiken med den och klaga?

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Har gjort det, fick den reparerad, dom sa att hårddisken var defekt. Och nu händer samma sak igen. Dom lurar bara en på pengar

Permalänk
Medlem

Körde Memtest86+, inga fel på RAM-minnen enligt alla test

Permalänk
Medlem

Kör du SSD eller HDD? Kör du SSD är personalen inkompetent, en uppdatering av firmware fixar det troligen.

Hur länge körde du memtest förresten? Du ska låta det stå och rulla i minst ett dygn.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Hur ser man vilket man har?
Körde Memtest86+ i ca 10-20 min för varje RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elecw0:

Har gjort det, fick den reparerad, dom sa att hårddisken var defekt. Och nu händer samma sak igen. Dom lurar bara en på pengar

Du betalade väl inte denna felsökning och åtgärd? Ska gå på garantin om du köpt datorn komplett.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Betalade ingenting, fick den reparerad 2 gånger också, båda gångerna var det "hårddisk defekt", vilket det uppenbarligen inte var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elecw0:

Betalade ingenting, fick den reparerad 2 gånger också, båda gångerna var det "hårddisk defekt", vilket det uppenbarligen inte var.

Bara lämna in den igen och påtala att felet kvarstår.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold