Permalänk

Uppdatera Windows!

Hej!
Mormor har en dator en Acer Aspire 3100 med XP i datorn kommer användas till: ha bilder på surfa (lite) och den är in i ****** seg så tänkte först och främst byta till Windows 7?
Kan denna va bra då?: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629550#info
Eller ska man satsa på vista vad tycker ni?
Någon som vet hur mycke RAM det är orginal i dom?
Uppgraderings möjlighet?

Mvh!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
99:e percentilen

Inte Vista, vad du gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Win7 kräver mindre än Vista, sedan vad du menar med RAM vet jag ej. Har du datorn är det väl bara kolla vad du har för saker i den. Du bör minst ha 1gb ram för att upplevelsen skall vara någorlunda. Men tror inte det kommer göra någon skillnad på din prestanda att gå ifrån XP.

Om datorn är seg så är det väl lämpligt att ta reda på varför innan du ens tänker på ett annat OS. Spec brukare skilja på laptops i en serie.
http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire31... denna sidan säger ungefär vad du kan vänta dig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Win7 kräver mindre än Vista, sedan vad du menar med RAM vet jag ej. Har du datorn är det väl bara kolla vad du har för saker i den. Du bör minst ha 1gb ram för att upplevelsen skall vara någorlunda. Men tror inte det kommer göra någon skillnad på din prestanda att gå ifrån XP.

Om datorn är seg så är det väl lämpligt att ta reda på varför innan du ens tänker på ett annat OS.

OS ska jag byta pga: det är så trögt och dåligt i sig Windows XP 2005 den som dom oftas har på sjukhus...;)
Tänkte byta OS också för att det ska bli enklare och större ikoner när hon ska kopiera och klistra bilder här och var;)

Mvh!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Storleken på saker går fint att ändra i XP med. Kanske bara hjälper med en ominstallation av XP, gärna utan massa extrasaker som ibland följer med färdiga installationer. Särskilt prestandakrävande antivirus program så som norton.
Sedan är jag osäker med vad du menar för XP version då det inte finns någon som heter 2005. De som finns är Home och Professional. Säker på att du inte blandar ihop det med NT som oftast körs på sjukhus eller kanske t.o.m. Citrix system ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Storleken på saker går fint att ändra i XP med. Kanske bara hjälper med en ominstallation av XP, gärna utan massa extrasaker som ibland följer med färdiga installationer. Särskilt prestandakrävande antivirus program så som norton.

Ursch och blä Norton !!
Avg!
Nja men okej köper W7 tror ni datan klarar av det?

Mvh!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Sedan är jag osäker med vad du menar för XP version då det inte finns någon som heter 2005. De som finns är Home och Professional. Säker på att du inte blandar ihop det med NT som oftast körs på sjukhus eller kanske t.o.m. Citrix system ?

Alltså år 2005 vet ej Home eller Premium orkar inte kolla fast den är brevid mig xD

Mvh!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Hej!
Mormor har en dator en Acer Aspire 3100 med XP i datorn kommer användas till: ha bilder på surfa (lite) och den är in i ****** seg så tänkte först och främst byta till Windows 7?
Kan denna va bra då?: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629550#info
Eller ska man satsa på vista vad tycker ni?
Någon som vet hur mycke RAM det är orginal i dom?
Uppgraderings möjlighet?

Mvh!

Ser att du länkat 64-bits versionen. Kan ha fel men måste inte alla komponenterna i datorn stödja 64-bit windows för att det ska fungera? (Förutsätter att du har win XP 32-bit)

Permalänk
Medlem

Tja, Win7 är nyare, men prestandan är ungefär som XP. Så är din XP tokseg så lär ju inte Win7 bli mycket angenämare direkt. Mjo 32bits måste stödjas av CPU, sedan är det ju en fråga om drivrutiner med. Inte alla hårdvaror av äldre slag fungerar i WIn7 då många tillverkare skiter i att släppa drivrutiner till äldra delar.

Du bör köra 32bits win7 om du skall byta då 64bits bör ha minst 2gb ram.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Ursch och blä Norton !!
Avg!
Nja men okej köper W7 tror ni datan klarar av det?

Mvh!

hade också avg innan, fast bytte till microsoft security essentials

fungerar mycket bättre än avg tycker jag

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Tja, Win7 är nyare, men prestandan är ungefär som XP. Så är din XP tokseg så lär ju inte Win7 bli mycket angenämare direkt. Mjo 32bits måste stödjas av CPU, sedan är det ju en fråga om drivrutiner med. Inte alla hårdvaror av äldre slag fungerar i WIn7 då många tillverkare skiter i att släppa drivrutiner till äldra delar.

Du bör köra 32bits win7 om du skall byta då 64bits bör ha minst 2gb ram.

Okej okej!
Har ni länkar till det jag behöver för att uppgradera datan för att få ut MAX är beredd på att byta Word och hela skiten!:)

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

hade också avg innan, fast bytte till microsoft security essentials

fungerar mycket bättre än avg tycker jag

MS Essentials är mycket bättre än AVG kan jag säga. Bytade till det på syrrans datior från AVG. Blev stor skillnad på hur datorn svarade.
Vetifan vad för hemskheter AVG hade för sig. Men hey det vara okej som gratis antivirus innan MS släppte sitt.

Edit: Skall du uppgradera är det nästan billigare att köpa en ny dator för några tusen. Ärligt, då DDR2 Sodimm är dyra och din HD är ganska liten kanske om
spec jag postade innan stämde in på din burk (40gb är snålt för win7 + ett antal program)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Byte till Windows 7 gör inte datorn ett dugg mindre seg. Blir nog bättre att bara installera om XP. Största prestandaboosten är att uppgradera till 2 GB minne.

btw själva burken heter dator inte data..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Uppgradera mängden minne och kör en ominstallation av XP.
Windows 7 kommer bara tillföra lite sirap om du inte strippar bort att visuellt lullul ner till xp eller rent av 98 miljö, om enns då.

EDIT: http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire31...
semperon 3200+
512mb ram max 4gb
40gb hdd
windows xp home sp2
Ser din burk ut så som Acer säger att den kan se ut så bör du inte köpa nytt os utan byta burk :\

Kör en ominstallation och försök se glad ut och om du vill ha större iconer så förstora bara dom som nämnts tidigare.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Okej nu hajjar jag!
Jag kan göra så uppgradera RAM behålla datorn och ha som Minecraft server dator(?)
Och köpa en annan åt hon någon som har en billig liten pryl?

Mvh!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

btw själva burken heter dator inte data..

Jag bor i Nörrland stads bo!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag bor i Nörrland stads bo!

Sist jag var där så heter det dator där också ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Och Skelleftehamn ligger i Norra Västerbotten så nog är det norrland så det förslår. Och jo det heter dator här med.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Och Skelleftehamn ligger i Norra Västerbotten så nog är det norrland så det förslår. Och jo det heter dator här med.

Okej okej nu ska vi inte skriva en bok om att det heter Dator Datan Data Burk osv
Någon som kan svara på sista fråga jag skrev??:)

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.