Blev lurad på blocket. Fick pengar tillbaks

Permalänk
Inaktiv

De jag inte förstår är varför han försöker scamma dig när han ger ut äkta personummer? Det kan väl inte vara svårt att bara hitta på något eller? Bra att du fick tillbaka pengarna annars skulle han få smaka på en bulle eller två

Permalänk
Medlem

Han trodde väl att den vanliga svensson-attityden finns hos alla, polisanmälan och gnälla lite bara.
Tji fick han

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Instämmer med twit tyvärr...han har inte erkänt någonting i de konversationer du visat, så om jag vore dig skulle jag ligga lågt med hela "outa-honom-på-varje-sida-jag-hänger-på"-grejen...

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Passa dig för skriva massa SMS & ringa till hans föräldrar, de kan anmäla dig. Bara att tänka på. Var glad att du ens fick tillbaka lite pengar. Förstår inte hur folk tänker när de betalar i förskott?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Känslan som uppstår första gången man blir lurad på internet! Jag tror den läxan är ganska nyttig - själv har jag blivit på gränsen till paranoid när det handlar om uppgörelser på internet (vilket funkar fantastiskt bra).

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varken i den konversationen eller någon av de tidigare du visat har han erkänt något gällande att det skulle vara ett scamförsök, så att upprepat påstå att du har ett erkännande är inte så givande.

"Att sprida saker är olagligt även om det är sant"

Låter för mig som ett erkännande. Men visst kan tolkas som ett allmänt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nangijala:

Vilken tur att det löste sig till slut och att du fick dina pengar tillbaka.
Du bör lämna hans föräldrar och närstående utanför det hela, eftersom de kan inte ansvara för hans handlingar.
Speciellt inte när han är född 1987.

Precis min tanke. Hade någon "Spammat" mig om min son på liknande sätt hade det blivit polisanmälan direkt. Killen är förr 87 och föräldrarna har absolut inget ansvar alls längre för hur deras son gör affärer. Det enda trådskaparen gör är att han trackaserar helt oskyldiga människor och borde vara straffbart.

Att deras son är kriminell har ingeting med dom att göra. Det var helt riktigt att du pressade honom, men när det gäller hans föräldrar hade räckt med det första smset för att upplysa. Att hålla på att ringa hans föräldrar är ju helt sjukt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Precis min tanke. Hade någon "Spammat" mig om min son på liknande sätt hade det blivit polisanmälan direkt. Killen är förr 87 och föräldrarna har absolut inget ansvar alls längre för hur deras son gör affärer. Det enda trådskaparen gör är att han trackaserar helt oskyldiga människor och borde vara straffbart.

Att deras son är kriminell har ingeting med dom att göra. Det var helt riktigt att du pressade honom, men när det gäller hans föräldrar hade räckt med det första smset för att upplysa. Att hålla på att ringa hans föräldrar är ju helt sjukt.

Jag känner ju jag måste göra det jag kan för att få tillbaks mina pengar. Om han ignorerar mig när jag försöker få kontakt så måste jag kontakta hans närmaste.
Att pressa en bedragare är ju helt hopplöst som jag märkte dom 2 första dagarna jag försökte få kontakt.
Skulle jag inte hetsat hans föräldrar så tror inte jag att jag skulle fått igen mina pengar.

Ni som klagar, har ni blivit lurade på pengar någon gång ?
Känslan att bli blåst på pengar går inte beskriva. Speciellt när det handlar om stora summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Jag känner ju jag måste göra det jag kan för att få tillbaks mina pengar. Om han ignorerar mig när jag försöker få kontakt så måste jag kontakta hans närmaste.
Att pressa en bedragare är ju helt hopplöst som jag märkte dom 2 första dagarna jag försökte få kontakt.
Skulle jag inte hetsat hans föräldrar så tror inte jag att jag skulle fått igen mina pengar.

Ni som klagar, har ni blivit lurade på pengar någon gång ?
Känslan att bli blåst på pengar går inte beskriva. Speciellt när det handlar om stora summor.

Tycker det var helt rätt, han skulle ju annars ha ignorerat dig vilken var grundtanken antar jag.
Den ända risken är väl att föräldrarna är likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Fick precis svar från admin att jag inte får hänga ut han här.
Men PM funkar ni som är intresserade

Nästan så man har lust att ge dig 2000kr för ett utgivningstillstånd så du kan starta en blogg/hemsida där du hänger ut killen. Är det journalistik så gäller nämligen inte PUL

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

"Att sprida saker är olagligt även om det är sant"

Låter för mig som ett erkännande. Men visst kan tolkas som ett allmänt påstående.

Det där är inte ett erkännande och kan inte ens med god vilja tolkas som ett sådant. Håll dig saklig istället så avlöper sluttampen (polisanmälan etc.) på det här ärendet bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nästan så man har lust att ge dig 2000kr för ett utgivningstillstånd så du kan starta en blogg/hemsida där du hänger ut killen. Är det journalistik så gäller nämligen inte PUL

Detta täcks som tur är av annan lagstiftning, rimligtvis är det förtal man isåfall riskerar att åtalas för.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fyfan vad skönt med en saga som slutade lyckligt(oftast inte fallet i dessa historier!).

Okej, han får inte hänga ut honom, det förstår jag. Men får man teoretiskt sett Print-Screena en bild på blocket annonsen och lägga som bild? Jag vill verkligen att det ska bli komplikationer för dessa människor och inte bara att betala tillbaka pengarna de fått...

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta täcks som tur är av annan lagstiftning, rimligtvis är det förtal man isåfall riskerar att åtalas för.

Utveckla. Förstår inte riktigt vad du syftar på. Så länge man säger sanningen är det inte förtal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utveckla. Förstår inte riktigt vad du syftar på. Så länge man säger sanningen är det inte förtal.

Att utpeka en specifik privatperson som bedragare (som i detta fall) utan att personen ifråga faktiskt är dömd för detta eller man på annat sätt kan påvisa att det är sant vore tveklöst förtal. Dessutom måste det finnas ett stort allmänintresse för informationen. Dessa två kriterier måste båda vara uppfyllda för att man skall undvika förtalsbrott.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

förstår inte folk som betalar i förväg , skulle jag aldrig göra hur mkt de än bönar och ber i telefonen om att de är så snälla. Aldrig

Vad är skillnaden i risk mellan att betala i förväg och skicka varan innan man fått betalt? snälla berätta..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Precis min tanke. Hade någon "Spammat" mig om min son på liknande sätt hade det blivit polisanmälan direkt. Killen är förr 87 och föräldrarna har absolut inget ansvar alls längre för hur deras son gör affärer. Det enda trådskaparen gör är att han trackaserar helt oskyldiga människor och borde vara straffbart.

Nu är det inte så enkelt att ansvar försvinner så tidigt.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

Blev lurad av samma kille!!!!

Hej!

En kille på blocket sålde en Galaxy Nexus helt ny oanvänd för 3500! han sa att han köpt den via firman och därför ville sälja den. Jag skrev till han på mailen och han ringde mig 1 dag senare och frågade om jag vill ha den. Han sa att de var många oseriösa! Jag nappade och tog hans kontonummer till swedbank och inget annat. Jag har många kompisar på swedbank så dom kan ju bara kolla upp vem jag skickar till och få fram ALLT på han!
Jag skulle ha fått mobilen en till två dagar senare dvs senast fredag. men jag fick ej något och han vägrade svara på sin mobil förutom på sms! han sa att den borde komma snart eller så skulle han skicka pengarna tillbaka. de gick 1 vecka och jag bad om pengarna tillbaka och han sa att han skulle lägga in dom dagen efter, vilket han ej gjorde! trots att han sa de!! jag smsade och ringde han bokstavligt talat över 1000 ggr!! jag satt en kväll och ringde och la på i en timme!!
sen hittade jag denna inlägg av gomer och förstod på DIREKTEN att vi hade att göra med samma person!!!! vilken slump! så jag kontaktade gomer och fick all info av gomer och gjorde samma sak som han. och nu har jag fått tillbaka 3000 av de 3600 han fick, men enligt han så kommer jag få tillbaka resten av pengarna imorgon, det återstår att se!

så se upp alla! för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexiroberto:

Hej!

En kille på blocket sålde en Galaxy Nexus helt ny oanvänd för 3500! han sa att han köpt den via firman och därför ville sälja den. Jag skrev till han på mailen och han ringde mig 1 dag senare och frågade om jag vill ha den. Han sa att de var många oseriösa! Jag nappade och tog hans kontonummer till swedbank och inget annat. Jag har många kompisar på swedbank så dom kan ju bara kolla upp vem jag skickar till och få fram ALLT på han!
Jag skulle ha fått mobilen en till två dagar senare dvs senast fredag. men jag fick ej något och han vägrade svara på sin mobil förutom på sms! han sa att den borde komma snart eller så skulle han skicka pengarna tillbaka. de gick 1 vecka och jag bad om pengarna tillbaka och han sa att han skulle lägga in dom dagen efter, vilket han ej gjorde! trots att han sa de!! jag smsade och ringde han bokstavligt talat över 1000 ggr!! jag satt en kväll och ringde och la på i en timme!!
sen hittade jag denna inlägg av gomer och förstod på DIREKTEN att vi hade att göra med samma person!!!! vilken slump! så jag kontaktade gomer och fick all info av gomer och gjorde samma sak som han. och nu har jag fått tillbaka 3000 av de 3600 han fick, men enligt han så kommer jag få tillbaka resten av pengarna imorgon, det återstår att se!

så se upp alla! för --------------------!!

Nyreggad användare?...

Är du smart så editerar du bort namnet på en gång innan för många hinner se för det du gör är också olagligt sålänge personen i fråga inte är dömd för brott så kan du inte hänga ut honom för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexiroberto:

Hej!

En kille på blocket sålde en Galaxy Nexus helt ny oanvänd för 3500! han sa att han köpt den via firman och därför ville sälja den. Jag skrev till han på mailen och han ringde mig 1 dag senare och frågade om jag vill ha den. Han sa att de var många oseriösa! Jag nappade och tog hans kontonummer till swedbank och inget annat. Jag har många kompisar på swedbank så dom kan ju bara kolla upp vem jag skickar till och få fram ALLT på han!
Jag skulle ha fått mobilen en till två dagar senare dvs senast fredag. men jag fick ej något och han vägrade svara på sin mobil förutom på sms! han sa att den borde komma snart eller så skulle han skicka pengarna tillbaka. de gick 1 vecka och jag bad om pengarna tillbaka och han sa att han skulle lägga in dom dagen efter, vilket han ej gjorde! trots att han sa de!! jag smsade och ringde han bokstavligt talat över 1000 ggr!! jag satt en kväll och ringde och la på i en timme!!
sen hittade jag denna inlägg av gomer och förstod på DIREKTEN att vi hade att göra med samma person!!!! vilken slump! så jag kontaktade gomer och fick all info av gomer och gjorde samma sak som han. och nu har jag fått tillbaka 3000 av de 3600 han fick, men enligt han så kommer jag få tillbaka resten av pengarna imorgon, det återstår att se!

så se upp alla! för Kl xxxxxxxx on!!

Finns bara en sån i Sverige och han är 79 bast.

Permalänk

häng ut personen. I detta finns det ett stort intresse och tydligen är han är stor bedragare.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Vilken genomrutten nolla, läst hela tråden med stor entusiasm sen Gomer startade den. Bra jobbat båda två som får/fått pengarna tillbaka!

KingCobra: Det är väldigt bekvämt och slappt om man som förälder lutar sig tillbaka och frisäger sig allt ansvar bara för att sonen/dottern nyligen blivit myndig. Hade någon ringt mig och hävdat att min son gjort nått sånt här, ojojoj. Låt oss bara säga att om så verkligen vore fallet så hade jag uppskattat samtalet och chansen att få reparera det jag då UPPENBARLIGEN missat att lära honom under uppväxten, d v s rätt och fel! Uppfostran tar aldrig slut, man vägleder och läxar upp sina barn genom hela livet.

Permalänk

Kan förhindras ganska enkelt genom att inte skicka pengar i förskott till totala främlingar på internet.

Permalänk
Medlem

"lycka till med firman"

Haha

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Hade jag blivit blåst sådär, skulle jag ha kollat upp vart han bodde sen dra dit och knacka på, det här med sms och ringa är ingen lösning så fort han börjat ignorera en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Hade jag blivit blåst sådär, skulle jag ha kollat upp vart han bodde sen dra dit och knacka på, det här med sms och ringa är ingen lösning så fort han börjat ignorera en.

Vilket jobb, dessutom finns det alltid en risk att personen kommer tillbaka med något gäng och knackar tillbaka då en person som denna har en större risk att röra sig i mindre trevliga miljöer.

Nä, lösningen är helt enkelt att inte vara så dum att man betalar förskott på något oavsätt hur intresserad man är av produkten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hur kunde du veta vem hans pappa var?:s

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Nä, lösningen är helt enkelt att inte vara så dum att man betalar förskott på något oavsätt hur intresserad man är av produkten.

OK, två regler för internethandel alltså, om man ska följa alla råd.

- Aldrig betala i förskott.
- Aldrig skicka något utan att först få betalt.

Om alla följer dessa två enkla regler så blir inga blåsta alltså. Det blir inte mycket handlat heller å andra sidan.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd

Han har fått sina pengar tillbaka problem solved varför hålla på och nöta vidare då?

Permalänk
Medlem

Damn, alla som gnäller över hur dumma människor är som lämnar ut pengar i förskott; allt i livet handlar om förtroende och tillit, även om man sitter låst bakom en skärm 24/7. Jag förstår TS situation och varför han väljer att lägga upp det här, med tanke på att ytterligare en har råkat ut för samma kille så är det inte så jäkla dumt alls!
Sen att hiva iväg 3500 för något man aldrig får, eller faktiskt träffa någon och få något som man senare upptäcker inte fungerar är i mina ögon lika illa, så dumpa snacket om att "att ses löser allt".

#bicepscurl
man kan nästan tro att det är du ju skämt och sido, uppskattar man inte vad folk diskutera i en tråd, get the fck out of there!
inget som säger att alla måste fullständigt hålla med en trådskapare, men det finns uppenbarligen många som ställer frågor och drar lärdom av TS misstag, så var lite schysst och låt folk fortsätta diskutera i den takt de känner för